Jump to content
Annons

Eq:a


Ponderosa

Recommended Posts

Min kurvor ser nästan alltid ut med highpass filter på 100 hz och sen lite briljans runt 8-16 khz. Gör det ont så är det mellanregistret som "gröps" ut. 9 gångert av 10 så är det att jag tar bort nåt när jag eq:ar, snarare än att jag höjer.

Finns det nån som gör på andra sätt? tex att undviker highpass filter och tokhöjer allting annat för att "dölja" bas innehållet? Och finns det något som låter bra vid 250 hz (förutom möjligtvis en djup virvel) hahaha? mm mm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bankmannen (oregistrerad)

Har inte jättekoll men kan bidra med följande;

Elbas och synthbas runt 250 kan vara en bra idé! Gainar ofta upp 3-4 db där. Läste detta tips i en bok av nån som jobbat med Qunicy Jones assistent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med åren har man lärt sig ungefär hur frekvenserna låter men brukar alltid ställa ett ganska smalt Q-värde och dra på gainen och svepa över frekvenserna för att hitta det jag vill ta bort.

Läger väldigt sällan till en massa utan försöker spela in det så pass bra att det bara behövs finputsas lite.

Öronen är dina bästa verktyg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...