Jump to content
Annons

Spela in i stereo


HexfusioN

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen (ok, nu har det kanske gått ett halvår) köpt min första mikrofon (för studioinspelning) ohc är mycket nöjd, men såvitt jag vet finns endast möjligheter att spela in i mono.

Så min fråga är: finns möjligheten att spela in ljud i stereo med ADK A51e mikrofon. Om inte, fungerar det lika bra att spela in i mono, och sedan duplicera spåret för att sedan panorera ut de båda kanalerna

till vänster resp. höger?

Är tacksam för alla eventuella svar och tips för att lösa detta. Även förslag på stereomikrofoner godtas med glädje.

MVH/ Hans "HexfusioN" Jonsäll

Redigerat av HexfusioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan spela in i stereo om du köper en mikrofon till... ☺️

Nåja - skämt åsido. Det finns oftast ingen anledning att spela in en mono-ljudkälla på ett stereospår, utan det som är smartast, är att spela in det på ett monospår (spelar du in på ett stereospår, så kommer det ju bara att höras i ena kanalen, medan den andra är tyst - och då slösar du bara hårddiskutrymme helt i onödan). Vid mix så panorerar du det sedan till lämplig plats i stereobilden. Du kommer ju ändå att skapa ett "rum" med hjälp av t ex reverb - och reverbets utgång är i stereo, så att det du skickar in i reverbet blir uppfattat som om det är utspritt lite mer i rummet i stället för att bara vara en fast punkt. Reverb lägger du förstås inte som insert-effekt på varje kanal då, utan som en send-effekt. Annars fungerar det inte på samma sätt som man vanligen använder det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Tjabba..spela du in sången i mono....sen när du gjort det så gör ett par effektbussar( i stereo) i din DAW..en reverb en delay....eventuellt kan du gör en monobuss före detta där du lägger eq.compression och de-esser och sen skicka det vidare

Redigerat av Ludde46
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför en monobuss för kompressor och eq? Lägg det som insertar på vox-kanalen istället.

Kompressor som insert påverkar ju allt ljud - och inte bara det som går in till reverbet.

Det kan faktiskt vara ganska smart att göra som Ludde46 skriver, eftersom man då får bättre kontroll på det ljud som kommer in till reverbet. Kraftiga sibilanser får ofta reverb att riktigt skrika till - och att jämna ut signalen före, gör också att det blir mer kontrollerat.

Sådant är dock överkurs i början, så det räcker gott med inspelning i mono, panorering till lämplig plats i mixen (exempelvis centrerad panorering för sången) och reverbet som send-effekt för att skapa ett "rum" i det aktuella fallet... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...