Jump to content
Annons

Tips hur man utformar ett skivkontrakt....


Audiorent

Recommended Posts

Hej

Driver en musikstudio men planerar att utvidga med lite skivbolagsverksamhet. Har sprungit på en talang som slår allt jag någonsin varit med och har tänkt att erbjuda henne något slags kontrakt för att göra en skiva till hösten. Behöver nu lite hjälp om hur man utformar kontraktet, ifall det finns några standardmallar någonstans. Det kommer ju inte bli något guldkantat kontrakt utan alla tjänar pengar först efter att vi nått break-even. Kommer plugga musikjuridik på högskolan till hösten men kan inte vänta tills dess. Mina tankar är att göra en skiva med option på en andra skiva. Det handlar heller inte om att jag vill roffa åt mig så mycket som möjligt utan ett kontrakt där jag inte tar så stor ekonomisk risk men kan däremot vara generös ifall det skulle gå bra.

När man sökt i forumet hittar jag bara trådar för andra parten, dvs om man erbjuds ett kontrakt.

Tacksam för hjälp

Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det vore helt galet om vi fick för oss att utforma ett affärsavtal så här i en tråd. IFPI har ett standardavtal och SMF har ett — hör av dig till dem. Eller köp den här boken: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170400733. Där finns ett gäng mallar som du kan rycka lite villkorstexter ur.

Helst av allt skulle jag vilja be dig vända dig till någon person i din närhet och som är påläst när det gäller musikjurudik, kanske rentutav en jurist eller advokat. Men då kommer bara Demomannen (var har han blivit av?) och göre sig besvär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill minnas att det finna något som heter startaskivbolag.nu där det följde med utkast till avtal.

Annars borde väl SAMI eller något annat förbund kunna rekommendera bra advokater.

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Driver en musikstudio men planerar att utvidga med lite skivbolagsverksamhet. Har sprungit på en talang som slår allt jag någonsin varit med och har tänkt att erbjuda henne något slags kontrakt för att göra en skiva till hösten. Behöver nu lite hjälp om hur man utformar kontraktet, ifall det finns några standardmallar någonstans. Det kommer ju inte bli något guldkantat kontrakt utan alla tjänar pengar först efter att vi nått break-even. Kommer plugga musikjuridik på högskolan till hösten men kan inte vänta tills dess. Mina tankar är att göra en skiva med option på en andra skiva. Det handlar heller inte om att jag vill roffa åt mig så mycket som möjligt utan ett kontrakt där jag inte tar så stor ekonomisk risk men kan däremot vara generös ifall det skulle gå bra.

När man sökt i forumet hittar jag bara trådar för andra parten, dvs om man erbjuds ett kontrakt.

Tacksam för hjälp

Matte

Som dom andra säger...

Skulle du inte hitta nån..Var ärlig..

Såvida ingen av er har någon gömd agenda

så går det att disskutera fram en lösning. Skriv en draft på det

och snacka med vilken jurist som helst. Ur kontaktsynpunkt kan

han/hon säga om det är hållbart och säkert för båda parter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...