Jump to content
Annons

Jag vill bli sångerska


Hanna N (oregistrerad)

Recommended Posts

Hanna N (oregistrerad)

Hej!

Jag vet att jag är ung (15 år, 93:a) och jag har redan hört att det är omöjligt, men jag kan inte släppa min dröm om att någon gång släppa en skiva och bli en (iallafall hyfsat) känd sångerska.

Jag har ganska mycket scenvana då jag har både spelat när jag var liten och sjungit nu när jag är äldre. Jag har till exempel stått framför en publik på säkert 700 personer. Jag älskar att stå i rampljuset och sjunga!

Jag har en ganska personlig/naturlig röst som många har berömt (jag vet att det inte behöver betyda något, men de flasta av dem har varit väldigt bra på musik). Älskar att sjunga rock pga. powern men gillar även ballader/soul och myckaet annat.

Utseendet är det väl inte heller något fel på, precis som med rösten så är det en ganska naturlig nordisk typ. Det finns många som vill det här, men jag vet att jag har ett eget utseende, en egen röst och en egen personlighet.

Frågan är hur jag ska göra. Var ska jag börja? Kan ni hjälpa mig med vad jag behöver göra/vem jag behöver kontakta? Om ni vill höra/se mig så har jag ingen tillgång till avancerad inspelningsutrustning, men ett lågkvalitetsfilmklipp i a capella är inga problem.

Snälla hjälp mig nå min dröm!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 122
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det är bra! Man ska inte ge upp sina drömmar bara för att andra tycker att de verkar omöjliga. Med den inställningen kommer du i alla fall en bit på vägen. 🙁

Även om många tycker att du är duktig, så behövs ofta en utomstående för att göra en riktigt rättvis bedömning, så först och främst så borde du börja hos en sångpedagog, så att du får möjlighet att utveckla rösten på ett bra sätt och får reda på vilka fel du gör nu och får hjälp med att rätta till dem.

Välkommen till forumet förresten! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tack! Har faktiskt sjungit hos sångpedagog i ca. 4 år, hon var dock inte särskilt bra...

Ingenting är omöjligt. De som sagt något annat har aldrig varit de som har gjort några framsteg. Men varför var hon inte bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hanna N (oregistrerad)
Ingenting är omöjligt. De som sagt något annat har aldrig varit de som har gjort några framsteg. Men varför var hon inte bra?

Så dålig var hon väl inte, lite personlighetsproblem som gjorde att jag kanske sjöng lite mindre än möjligt... Men det är klart att hon har hjälpt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jo kan vara så att två inte passar varandra. Men som sagt du har ju lärt dig något från henne. Och säkert mer som du säkert kommer att upptäcka senare. Men oavsett, bara kämpa på.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

en förutsättning för att det ska bli bra och man ska kunna utvecklas är naturligtvis att man gillar sin lärare (i det här fallet sångpedagog), att det fungerar personligt och att man tillåts sjunga det man tycker är kul. Många musiklärare, framför allt i det äldre gardet, låter sina elever göra samma grejer som dom alltid gjort med alla elever tidigare eftersom det är det enda dom kan. Didaktik (lärande på instrument/sång) funkar inte riktigt så, och för att överhuvudtaget bli antagen till musikhögskolan idag krävs att man behärskar både instrumental och genremässig bredd, även om det såklart finns undantag åt båda håll.

Var bor du någonstans? jag har lite kontakter i Göteborgsområdet som kanske kan hjälpa dig, eller känner någon annan som kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, klart du ska ösa på! Oavsett om du blir känd eller inte så kommer du ha nytta av musiken och ha kul på vägen. Det är inget fel med att vara driven eller att vilja bli något, men se till att även ha skoj! Du har inte några kompisar som lirar? Starta ett rockband? Man utvecklas enormt genom att lira med andra musiker, speciellt om alla lär sig samtidigt.

Det känns som du har lite koll på sången, du har hållit på ett tag ändå. En annan idé är väl att gå vidare och lära dig ett annat instrument också? Möjlighet att skriva egna låtar, eller kompa dig själv. Samtidigt så får man en bredare musiksyn och har lättare att förstå andra framöver i bandsituationer eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Absolut ska du sjunga i ett band. Ensam har man inte så stor chans att komma någon vart. Ja nu är du visserligen bara 15. Men du lär dig så mycket att spela med andra. Världen är full av sångerskor som vill bli något och ju mer man kan och vet desto bättre. Sen skapar du eventuella framtida kontakter också som kan senare visa sig betydelsefulla. Det räcker inte enbart vara duktig för som sagt var finns massor som är duktiga men kommer aldrig att komma någonstans på det enbart.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Hanna N (oregistrerad)

Helt sant allt ni säger. Ja, jag råkade ha en 64-årig sångpedagog som ändå pratate om sina probem hela tiden som en 10-åring... Gick inte att säga emot... Men iallafall, jag bor i Stockholm. Jag har alltid haft ganska lätt för musik och gick i en skola med musikprofil upp till sexan, har tyvärr glömt bort det mesta av teorin som jag lärde mig då. Spelade fiol på den tiden och tror jag var riktigt bra men blev less på allt det klassiska och har inte rört den på tre år. Jag jobbar på att lära mig gitarr, men det går långsamt, har inte så mycket tid till det pga. skolan och allt annat. Det är absolut kul att skriva egna låtar, men jag brukar ha lite problem med att de låter antingen lika varandra eller andra låtar... Så jag antar att jag behöver lite mer övning. Men att vara med i ett rockband är en väldigt bra idé, jag har spelat lite på skoltid med några killar, men vi har väl inte riktigt kommit så långt än, har inte ens lyckats hitta replokal och tiden börjar rinna ut eftersom vi splittras (börjar gymnasiet) och hamnar på olika håll. Men jag kan alltid försöka att få ihop oss igen antar jag.. Tack för att ni svarar förresten, ni känns som seriösa musikmänniskor 😐. Nu blev det en riktig uppsats, men jag hoppas ni orkar läsa det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt sant allt ni säger. Ja, jag råkade ha en 64-årig sångpedagog som ändå pratate om sina probem hela tiden som en 10-åring... Gick inte att säga emot... Men iallafall, jag bor i Stockholm. Jag har alltid haft ganska lätt för musik och gick i en skola med musikprofil upp till sexan, har tyvärr glömt bort det mesta av teorin som jag lärde mig då. Spelade fiol på den tiden och tror jag var riktigt bra men blev less på allt det klassiska och har inte rört den på tre år. Jag jobbar på att lära mig gitarr, men det går långsamt, har inte så mycket tid till det pga. skolan och allt annat. Det är absolut kul att skriva egna låtar, men jag brukar ha lite problem med att de låter antingen lika varandra eller andra låtar... Så jag antar att jag behöver lite mer övning. Men att vara med i ett rockband är en väldigt bra idé, jag har spelat lite på skoltid med några killar, men vi har väl inte riktigt kommit så långt än, har inte ens lyckats hitta replokal och tiden börjar rinna ut eftersom vi splittras (börjar gymnasiet) och hamnar på olika håll. Men jag kan alltid försöka att få ihop oss igen antar jag.. Tack för att ni svarar förresten, ni känns som seriösa musikmänniskor 😐. Nu blev det en riktig uppsats, men jag hoppas ni orkar läsa det...

Håll också ögonen öppna efter låtskrivare som behöver sång på sina demos, på så sätt kan ni samarbeta, låtskrivaren får sång som han/hon annars inte kan få till på sina demos och du får extra reklam i att dom som lyssnar på demos får din röst på köpet. Får du ihop ett band eller kanske en duo med en gitarrist så sats på att spela in en enkel demo som visra karaktären i din röst så har du något att skicka för att inleda eventuella samarbeten.

Låtskrivare kan du hitta här på forumet.

Lycka till och kör hårt!

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarr är jätte bra att du försöker lära dig! Ifall du spelar gitarr/piano så kommer du tillslut kunna sjunga samtidigt om du inte redan kan det? Det är en jätte bra övning för att hålla tonen t.ex. Men då måste gitarren vara stämd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ger ett tips som kan vara det bästa tipset du kommer höra på en lång, lång stund:

Stage4you i Småland. Vill du lyckas inom musik ska du gå på detta enastående musikgymnasiet. Där jobbar du också med ett av Sveriges mest vällyckade independent skivbolag, och har stor chans att ge ut din musik och bli känd. Men viktigaste av allt, du lär allt du behöver kunna inom musikbranschen:)

www.stage4you.se

Flytta till Torsås, gå Stage4you. Med en gång du kommer in är du mitt inne i musikbranschen med branschens bästa musiker och sångare som lärare:) Jag törs påstå det är den största möjligheten du har att lyckas inom musik:)

Välkommen till Sveriges vänligaste skola. Går här själv, så jag vet vad jag pratar om:)

Welcome to showbiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

När det gäller skolor så finns det många bra och att det skulle finnas bättre i just småland jämfört med stockholmsregionen det undrar jag. Torsås ligger inte det i Värmland?

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hanna N (oregistrerad)

Tack för tipsen! Jag tror tyvärr att det kan bli lite svårt att gå på stage4you, dels för att jag inte har någon riktig lust att flytta till småland och dels för att jag precis kom in på viktor rydberg nv... Men det måste ju finnas andra sätt att lyckas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Hanna N!

Sångpedagoger är slöseri med tid och resurser, så jag rekommenderar å det varmaste att du skiter i sådant. Om du inte redan, så att säga, har det i dig, så kan inte ens sångpedagogen hjälpa dig mer än kanske bara tillfälligt — för att "hålla igång". Vissa föds med fantastiska matematikegenskaper som de kan briljera med i mycket tidig ålder, andra föds med förmågan att briljera med sång.

Jag tror att du har sångförmågan, av ditt inlägg att döma.

Mitt tips är att du kontinuerligt håller igång (sång)rösten genom att sjunga, sjunga, sjunga... I duschen, i replokalen, i skolan, where ever.

Spela in dig själv och lyssna på dig själv (din röst), analysera. Var din egen "judge". Sortera ut sådant som DU tycker — inte vad andra tycker — du gör bra (det finns!) och sådant som du gör mindre bra (finns definitivt!). Fundera sedan på vad och hur du gör när du låter bra och försök efterapa detta på de partier som du gör mindre bra. Hänger du med?

Det finns inga rätt och fel när man sjunger. Att sjunga med "halsen" (som många "magmuskelsångare" vill fördöma) är hur "rätt" som helst. Det enda skulle väl så fall vara: får du ont av att sjunga, kanske något är fel.

I övrigt — sjung, sjung, sjung... Öppna sedan en MySpace-sida eller motsvarande och sprid ordet.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sångpedagoger är slöseri med tid och resurser, så jag rekommenderar å det varmaste att du skiter i sådant. Om du inte redan, så att säga, har det i dig, så kan inte ens sångpedagogen hjälpa dig mer än kanske bara tillfälligt — för att "hålla igång". Vissa föds med fantastiska matematikegenskaper som de kan briljera med i mycket tidig ålder, andra föds med förmågan att briljera med sång.

En bra sångpedagog är otroligt nyttig även för duktiga sångare!!!

Vad man än håller på med är det nyttigt med en tränare/lärare om man vill nå toppen, oberoende av ifall det gäller matematik, utförsåkning, dans, sång eller gitarr.

Däremot kan det ju vara så att man kanske ska prioritera något annan undervisning ifall man vill utvecklas som artist.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Hej, Hanna N!

Sångpedagoger är slöseri med tid och resurser, så jag rekommenderar å det varmaste att du skiter i sådant. Om du inte redan, så att säga, har det i dig, så kan inte ens sångpedagogen hjälpa dig mer än kanske bara tillfälligt — för att "hålla igång". Vissa föds med fantastiska matematikegenskaper som de kan briljera med i mycket tidig ålder, andra föds med förmågan att briljera med sång.

Är du seriös? i så fall var det bland det dummaste jag har hört. Det klart att om man helt saknar begåvning är det inte så stor chans att slå igenom, MEN utan skolning har bara ytterst få möjlighet att bli upptäckta.

Mitt tips är att du kontinuerligt håller igång (sång)rösten genom att sjunga, sjunga, sjunga... I duschen, i replokalen, i skolan, where ever.

Spela in dig själv och lyssna på dig själv (din röst), analysera. Var din egen "judge". Sortera ut sådant som DU tycker — inte vad andra tycker — du gör bra (det finns!) och sådant som du gör mindre bra (finns definitivt!). Fundera sedan på vad och hur du gör när du låter bra och försök efterapa detta på de partier som du gör mindre bra. Hänger du med?

Det håller jag med om till 100%. När man hör sig själv inspelad hör man direkt vad man gillar och vad man inte gillar i det man gör, saker som man annars inte ens är medveten. Det är viktigt. Men det utesluter ju inte att man går till en sångpedagog också.

Det finns inga rätt och fel när man sjunger. Att sjunga med "halsen" (som många "magmuskelsångare" vill fördöma) är hur "rätt" som helst. Det enda skulle väl så fall vara: får du ont av att sjunga, kanske något är fel.

Där vet jag inte om jag håller med dig riktigt heller. Om man sjunger på fel sätt anstränger man stämbanden i onödan. Det är vad jag har fått lära mig iaf. Det finns tydligen något som kallas "att få knutar på stämbanden" vilket inte är knutar i den bemärkelsen men som kan hindra en från att kunna sjunga alls. Ju mer man övar desto viktigare är det förstås att man övar på rätt sätt så man inte sliter ut sig. Även detta ska en (bra) sångpedagog känna till och ge tips om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet du det?

Jag personligen är kass sångare och aldrig gått hos sångpedagog. Jag litar bara på de jag känner som jobbar med sång på heltid och tycker att sångpedagoger är viktiga. De jag känner som går/gått hos sångpedagog tycker att det är nyttigt.

Hur vet du att alla sångpedagoger är totalt onödiga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen är kass sångare och aldrig gått hos sångpedagog. Jag litar bara på de jag känner som jobbar med sång på heltid och tycker att sångpedagoger är viktiga. De jag känner som går/gått hos sångpedagog tycker att det är nyttigt. [../..] Hur vet du att alla sångpedagoger är totalt onödiga?

Ah, OK, fair enough. Men, då kanske du även kan fråga "de som du känner..." om vad de menar med "Däremot kan det ju vara så att man kanske ska prioritera något annan undervisning ifall man vill utvecklas som artist."

Jag sa inte att sångpedagoger är "totalt onödiga"... jag är garanterat smartare än så, även om det nu kanske inte framgår så värst; däremot att det är slöseri med tid och resurser.

Det är så jävla tråkigt när unga förmågor ber om tips och råd, och så kommer en drös förståsigpåare med svar om att "skaffa tid hos sångpedagog"... Låt dem känna efter lite själv, med hjälp av praktiska tips från aktiva sångare/sångerskor! Som om de unga inte själv fattade att "sångpedagoger" existerar... Jisses!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sa inte att sångpedagoger är "totalt onödiga"... ; däremot att det är slöseri med tid och resurser.

Det är så jävla tråkigt när unga förmågor ber om tips och råd, och så kommer en drös förståsigpåare med svar om att "skaffa tid hos sångpedagog"...

what's the big diff om jag får fråga?

är inte nåt totalt onödigt om det är slöseri med tid å resurser??

ditt eget tips om att sjunga i duschen var väl inte heller så där lysande va :rolleyes:

det oskolade sångare ofta inte behärskar är att spara sin röst - man kan sjunga så in i bäng men efter en halvtimme är man slut

det behöver man ofta lära sig - vilket är väldigt viktigt

det lär man sig inte i duschen

att man har talang betyder inte att man kan allt man kan lära sig

eller vet du att hannah är färdigutvecklad?

som sångerska alltså - you naughty boy

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, OK, fair enough. Men, då kanske du även kan fråga "de som du känner..." om vad de menar med "Däremot kan det ju vara så att man kanske ska prioritera något annan undervisning ifall man vill utvecklas som artist."

Ja, den meningen var snarare min egen, men jag hoppas att de inte misstycker.

Med det menade jag att ifall man nu redan är riktigt bra på något, t.ex. sång, så kan det kanske vara läge att bredda sin kompetens som artist, med kanske dans, piano, gitarr, engelska, låtskrivande eller något annat. (Precis som någon annan skrev i ett tidigare inlägg.)

Och ifall man nu snabbt vill bli bättre på något så är det aldrig fel med en bra lärare/tränare, samt att man övar, övar och åter övar!

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Den enda som kom in på den där eftertraktade folkhögskolan nere i skåne (kan det va Svalöv?) av alla fantastiska sångare/skor som gick i min klass på Liljeholmens folkhögskola det var en tjej som vägrade sånglektioner/pedagogik. Eller rättare sagt jag hon och två till gick musikteknik som var integrerad i musikklassen men vi hade oxå individuell undervisning i nästan lika stor omfattning som musikeleverna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda som kom in på den där eftertraktade folkhögskolan nere i skåne (kan det va Svalöv?) av alla fantastiska sångare/skor som gick i min klass på Liljeholmens folkhögskola det var en tjej som vägrade sånglektioner/pedagogik. Eller rättare sagt jag hon och två till gick musikteknik som var integrerad i musikklassen men vi hade oxå individuell undervisning i nästan lika stor omfattning som musikeleverna.

Sorry lite OT här men... Gick du på Liljeholmen? :rolleyes: Vilket år då? Jag gick musik/ljudteknik läsåret 04/05.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...