Jump to content
Sign in to follow this  
Hanna N

Jag vill bli sångerska

Recommended Posts

OK, Le Demon... Du verkar ha hittat en bugg (säkert fler) i mitt resonemang, men jag ser den inte... Så, var är goofen?

 

Sjunger inte du i duschen?

nej sjunger aldrig i duschen ;)

 

goofen är detta påstående: Teknisk färdighet uppnås på bekostnad av konstnärlig identitet — och tvärtom!

 

det finns ingen direkt koppling som härleder dom två till ett inbördes fast förhållande till varann där den ena tar ut den andra

tvärtom finns det exempel på helt motsatt effekt än den du påstår

 

alla är olika å du utgår alldeles för mycket från dig själv

att din tekniska färdighet ökar samtidigt som din identitet suddas ut är kanske sant för dig

men påståendet är inte en statisk lag eller en regel

det är som att säga att med kunskap minskar tankeförmågan

säkert sant för somliga men motsatsen är nog faktiskt vanligare

Share this post


Link to post
Share on other sites
Valle:

Klart sångpedagog är bra.

Hanna, t.ex, tyckte annorlunda.

 

När jag började hade jag en ansträngd och nasal röst. När jag slutade hade jag en mycket fylligare (och starkare!) röst som passar för musikaler och jazz och hade lärt mig att kontrollera falsetten och vibratot bra. Fick scenvana genom att våga sjunga "naket" inför människor. Sen tröttnade jag på det soundet jag hade och utvecklade mitt eget sätt att sjunga på utifrån vad jag hade lärt mig hos pedagogen och det är det man hör i alla mina låtar. Det är ett mindre tekniskt och mer poppigt sätt att sjunga på men eftersom jag fick tekniken i benmärgen så finns den där ändå utan att jag tänker på det. Jag hade antagligen inte alls haft samma röst eller kontroll om jag inte tagit lektioner.

Ganska intressant hur du lägger upp det... För det där skulle kunna vara min story, förutom att jag aldrig har "gått hos sångpedagog". Jag uppfann istället, så att säga, hjulet igen. Fast jag hade också oerhörd backup från min närmaste omgivning.

 

Det enda som skiljer oss åt är att du verkar vara nöjd och belåten över din röst. Det är inte jag, riktigt. Jag låter som en arg bitch... Och då blir det fel. Undrar om en sångpedagog hade avhjälpt det där...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du menar att erfarenheten som jag påstår byggs upp är obefintlig, kanske rentutav meningslös?

nej

jag menar att den långa vägen sällan är den kortaste

även om den i vissa fall kan vara den bästa är det sällan det gäller allt, alla eller alltid

Share this post


Link to post
Share on other sites
så genom dig själv ser du andra

ett klassiskt misstag ;)

Du menar att jag är ett undantag?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag gick hos en sångpedagog i endast 1½ år på gymnasiet (gick estet musik i eskilstuna) och jag utvecklades enormt mycket. När jag började hade jag en ansträngd och nasal röst. När jag slutade hade jag en mycket fylligare (och starkare!) röst som passar för musikaler och jazz och hade lärt mig att kontrollera falsetten och vibratot bra. Fick scenvana genom att våga sjunga "naket" inför människor. Sen tröttnade jag på det soundet jag hade och utvecklade mitt eget sätt att sjunga på utifrån vad jag hade lärt mig hos pedagogen och det är det man hör i alla mina låtar. Det är ett mindre tekniskt och mer poppigt sätt att sjunga på men eftersom jag fick tekniken i benmärgen så finns den där ändå utan att jag tänker på det. Jag hade antagligen inte alls haft samma röst eller kontroll om jag inte tagit lektioner.

ett kolossalt bra exempel :)

 

det där skulle kunna vara min story, förutom att jag aldrig har "gått hos sångpedagog". Jag uppfann istället, så att säga, hjulet igen. Fast jag hade också oerhörd backup från min närmaste omgivning.

Det enda som skiljer oss åt är att du verkar vara nöjd och belåten över din röst. Det är inte jag, riktigt. Jag låter som en arg bitch...

så hur lång tid tog det för dig att på egen hand uppnå icke-nöjdhet jämfört med RH:s nöjdhet?

tycker du bekräftar vad många av oss påpekat faktiskt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du menar att jag är ett undantag?

nej

jag menar att du inte är en regel ;)

förstår du skillnaden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
det är som att säga att med kunskap minskar tankeförmågan

Nej, nej, nej... det är det inte alls som att säga. Men kanske att med fasta riktlinjer minskar möjligheten att improvisera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
så hur lång tid tog det för dig att på egen hand uppnå icke-nöjdhet jämfört med RH:s nöjdhet?

tycker du bekräftar vad många av oss påpekat faktiskt ;)

Jag vill inte vara nöjd — kan du förstå poängen i något sådant? Jo, det vet jag att du kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det enda som skiljer oss åt är att du verkar vara nöjd och belåten över din röst. Det är inte jag, riktigt. Jag låter som en arg bitch... Och då blir det fel. Undrar om en sångpedagog hade avhjälpt det där...

 

Nej - det hade en BRA sångpedagog inte gjort, om det var ditt mål att låta som en arg bitch - utan han hade i så fall hjälpt dig att nå ditt mål snabbare och sett till att du sjöng på rätt sätt för att låta på det sättet som du vill, utan att anstränga dig för mycket och därmed bli för trött onödigt snabbt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nej, nej, nej... det är det inte alls som att säga. Men kanske att med fasta riktlinjer minskar möjligheten att improvisera.

 

Varför skulle kunskap begränsa? Jag förstår faktiskt inte det resonemanget alls. Kunskap expanderar i stället möjligheterna.

Det är inte alla som utbildar sig till att enbart kunna spela konsertpiano efter noter och sedan blir totalt handfallna om de ska jamma ihop med andra utan noter på ett Rhodes i replokalen, typ. Visst förekommer det sådana, men de flesta behåller sin ursprungliga kreativitet och spelglädje - och drar nytta av vad de lär sig.

 

Som exempel så är jag ju självlärd på basen. Jag kan spela funk, rock, pop etc - men är totalt väck om jag ska jamma med ett par jazzsnubbar - och reggae är jag också ganska kass på. Detta beror på att jag har lärt mig spela helt på egen hand och blivit begränsad av det. Hade jag haft en lärare, så hade han kunnat sporra mig till att snegla på fler musikstilar - så att jag hade klarat både jazz och reggae lika bra som det jag har spelat i diverse band.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Varför skulle kunskap begränsa?

Nu slirar vi lite... Jag säger att teknisk färdighet uppnås på bekostnad av konstnärlig identitet — och tvärtom! Demonen tolkade mitt resonemang som att "det är som att säga att med kunskap minskar tankeförmågan". Jag höll inte med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu slirar vi lite... Jag säger att teknisk färdighet uppnås på bekostnad av konstnärlig identitet — och tvärtom! Demonen tolkade mitt resonemang som att "det är som att säga att med kunskap minskar tankeförmågan". Jag höll inte med.

 

Jag kan inte hålla med även om du formulerar om det.

Det finns inget motsatsförhållande, utan man kan självklart vara både tekniskt skicklig och ha en konstnärlig identitet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest maart

jag får väl ta och citera mig själv eftersom både Valle och Svencanz verkar ha missat det. jag håller med om att lektioner med en dålig lärare är bortkastad tid. Samtidigt kan ens egen inställning till undervisningen göra den bästa läraren i världen till något helt odugligt. Precis som i den grundskolan/gymnasiet. Vad tycker Valle om sån utbildning förresten? Är det också "waste of time" och bättre att utforska själv?

 

en förutsättning för att det ska bli bra och man ska kunna utvecklas är naturligtvis att man gillar sin lärare (i det här fallet sångpedagog), att det fungerar personligt och att man tillåts sjunga det man tycker är kul. Många musiklärare, framför allt i det äldre gardet, låter sina elever göra samma grejer som dom alltid gjort med alla elever tidigare eftersom det är det enda dom kan. Didaktik (lärande på instrument/sång) funkar inte riktigt så, och för att överhuvudtaget bli antagen till musikhögskolan idag krävs att man behärskar både instrumental och genremässig bredd, även om det såklart finns undantag åt båda håll.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hanna, t.ex, tyckte annorlunda.

Nja, hon tyckte väl att just den sångpedagogen hon haft var dålig. Jag hade en skitbra som verkligen fick mig att utvecklas. Det handlar ju mycket om att ha roligt och få sjunga sånt man vill. En gång gav hon mig Ave Maria och ville att jag skulle öva in den. Tre veckor senare hade jag fortfarande inte lärt mig den (texten och melodin kunde jag men jag saknade flytet typ) och jag gillade inte hur min röst lät på den när jag väl försökte. Så hon föreslog att jag fick ta en låt själv. Har för mig att jag valde Unchained Melody av Righteous Brothers (

) som är mycket svårare men galet mycket roligare så jag övade som tusan och gjorde den väldigt bra enligt de som lyssnade när vi hade konsert. Jag måste ha roligt när jag övar, annars blir det inte av. Nu övar jag aldrig längre utan bara sjunger och spelar när jag känner för det men visst utvecklas man lite hela tiden ändå. :) Edited by Rabieshund

Share this post


Link to post
Share on other sites
Precis som i den grundskolan/gymnasiet. Vad tycker Valle om sån utbildning förresten? Är det också "waste of time" och bättre att utforska själv?

Nu är du bara fånig!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest maart
Nu är du bara fånig!

det var inte fånigt menat. jag har svårt att förstå någon som sätter sig så grymt emot väl beprövade undervisningsmetoder. grundskolan bygger också på väl beprövade undervisningsmetoder och där finns, precis som inom musikutbildning, både bra och dåliga lärare. I grundskolan sker iofs den mesta undervisningen i helklass och när det gäller musikpedagoger sker den oftast individuellt. men ändå. det vore spännande att veta om du använder samma argumentation till grundskoleutbildningen som du gör till musikpedagogiken. och varför du inte gör det om du inte gör det. vad är det för skillnad enligt dig?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nej, nej, nej... det är det inte alls som att säga. Men kanske att med fasta riktlinjer minskar möjligheten att improvisera.

med grammatik kan man inte skriva sagor?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag vill inte vara nöjd — kan du förstå poängen i något sådant? Jo, det vet jag att du kan.

nej inte om vi definierar nöjd på samma sätt

 

vad skulle vara poängen vara med att inte känna sig nöjd?

Share this post


Link to post
Share on other sites
En gång gav hon mig Ave Maria och ville att jag skulle öva in den. Tre veckor senare hade jag fortfarande inte lärt mig den (texten och melodin kunde jag men jag saknade flytet typ) och jag gillade inte hur min röst lät på den när jag väl försökte. Så hon föreslog att jag fick ta en låt själv. Har för mig att jag valde Unchained Melody av Righteous Brothers (
) som är mycket svårare men galet mycket roligare så jag övade som tusan och gjorde den väldigt bra enligt de som lyssnade när vi hade konsert. Jag måste ha roligt när jag övar, annars blir det inte av. Nu övar jag aldrig längre utan bara sjunger och spelar när jag känner för det men visst utvecklas man lite hela tiden ändå. :)

Alltså: En uppgift som du fick av sångpedagogen var för svår för att du inte hade "flytet typ". När du istället fick arbeta fritt på egen hand så blev det så jävla mycket bättre — inte bara enligt dig själv, utan många!

 

Jag köper det, rätt av!

Share this post


Link to post
Share on other sites
vad skulle vara poängen vara med att inte känna sig nöjd?

Strävan att bli bättre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Strävan att bli bättre.

den kan man ju ha ändå

man sätter ribban högre nästa gång

att aldrig bli nöjd är att aldrig nå sitt mål

och du låter ju fortfarande som en arg bitch eller hur var det?

var det ditt mål eller är du missnöjd med det?

Edited by Demonproducenten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alltså: En uppgift som du fick av sångpedagogen var för svår för att du inte hade "flytet typ". När du istället fick arbeta fritt på egen hand så blev det så jävla mycket bättre — inte bara enligt dig själv, utan många!

 

Jag köper det, rätt av!

Eh? Nu är du bara dryg. Ave Maria var inte för svår. Det bara blev inte av att jag övade för att jag inte gillade att sjunga den. Jag arbetade inte fritt på egen hand utan jobbade mycket med Unchained Melody med min sångpedagog. Poängen är att jag hade ROLIGT och då utvecklades jag. Att jag övade hemma är väl en självklarhet. Du kanske inte gjorde det och därför utvecklades du inte?

 

edit: typo

Edited by Rabieshund

Share this post


Link to post
Share on other sites
For mig sa luktar "sang pedagog" terapi - varfor blir man terapeut? Jo, for att man vill jobba pa EGNA saker: men om man inte klarar granssattningarna mellan sig sjalv och klienter, jo - da blir det som det blir.

 

Ja - har man den inställningen så förstår jag att somliga kan vara rädda för sångpedagoger. :lol:

Skippa ordet "pedagog" om det känns jobbigt på något sätt och använd ordet "lärare" i stället, om det känns lättare att acceptera. Att orden är helt synonyma med varandra, får man väl bortse ifrån... :P Man kan också kalla sångpedagogen för "sångtränare" eller "sångcoach" eller annat, om man vill använda andra ord, men det är fortfarande samma sak ändå.

Det handlar verkligen inte om något terapiliknande, utan som sagt att läraren hjälper till att upptäcka och utveckla det personliga i varje elevs sångröst. Försöker de utveckla något annat än det som eleven är intresserad av, så gör de fel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eh? Nu är du bara dryg. Ave Maria var inte för svår. Det bara blev inte av att jag övade för att jag inte gillade att sjunga den. Jag arbetade inte fritt på egen hand utan jobbade mycket med Unchained Melody med min sångpedagog. Poängen är att jag hade ROLIGT och då utvecklades jag. Att jag övade hemma är väl en självklarhet. Du kanske inte gjorde det och därför utvecklades du inte?

Det är mycket möjligt att jag inte är lika utvecklad på sångområdet som du.

 

Men dryg — det var jag väl inte... Läs ditt inlägg igen; min respons var hur rimlig som helst. Du kan ju inte bara vräka ur dig en kvasistory, och sedan fylla på med detaljer efterhand som du får kommentarer. Jag tar tillbaka kommentaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
och du låter ju fortfarande som en arg bitch eller hur var det?

var det ditt mål eller är du missnöjd med det?

Om det var mitt mål att låta som en arg bitch... Kom the fuck igen!

 

Min röst är som den är, det är en anatomisk fråga snarare än en pedagogisk.

 

Och jag låter inte alltid som en arg bitch — ibland låter jag riktigt illa.

Edited by Valle

Share this post


Link to post
Share on other sites
det vore spännande att veta om du använder samma argumentation till grundskoleutbildningen som du gör till musikpedagogiken. och varför du inte gör det om du inte gör det. vad är det för skillnad enligt dig?

Kolla här, maart. Det går faktiskt att lära sig (musik) på egen hand — jag kan garantera dig det. På dig låter det som att ingen kan det utan (musik)skolor och sångpedagoger.

 

Nej, jag använder inte samma argumentation angående grundskoleutbildningen, eftersom jag inte tycker det är samma sak. Sångpedagoger "anpassar sig" efter klientens behov — det är det som ser till att det ramlar ner pengar i fickan på sångpedagogen. Skolorna (grund-, etc) sätter kriterier som SKA gälla alla. Ungefär så.

 

Bläh... Vad tråkigt det blev.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest maart
Kolla här, maart. Det går faktiskt att lära sig (musik) på egen hand — jag kan garantera dig det. På dig låter det som att ingen kan det utan (musik)skolor och sångpedagoger.

det där var väl en sanning med modifikation. Det jag vänder mig emot är ditt uttryck att gå till en sångpedagog är bortkastad tid, för det är det inte. Men visst kan man lära sig själv. Se det för vad det är, någon som är professionellt utbildad till att lära ut kanske är bättre på det än vad du kan sitta hemma och klura ut själv? Ditt argument att "Teknisk färdighet uppnås på bekostnad av konstnärlig identitet — och tvärtom!" har jag ingen som helst förståelse för, och har även kommenterat tidigare i tråden.

Nej, jag använder inte samma argumentation angående grundskoleutbildningen, eftersom jag inte tycker det är samma sak. Sångpedagoger "anpassar sig" efter klientens behov — det är det som ser till att det ramlar ner pengar i fickan på sångpedagogen. Skolorna (grund-, etc) sätter kriterier som SKA gälla alla. Ungefär så.

Du har ganska genomgående skrivit att sång/instrumentpedagoger "stöper alla i samma form" och det är därför dom är så onödiga. Nu plötsligt anpassar dom sig efter klientens behov. Konsekvent? nja...

Även musik/kulturskolorna har kriterier som ska gälla alla. Det kanske inte fungerar precis som i grundskolan men principen är densamma, även om målen sätts individuellt. Dagens musiklärarutbildning är förövrigt väldigt lik, för att inte säga identisk med, vanlig grundskolelärare, fast man läser till musikinriktning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kolla här, maart. Det går faktiskt att lära sig (musik) på egen hand — jag kan garantera dig det. På dig låter det som att ingen kan det utan (musik)skolor och sångpedagoger.

 

:P Det är väl ingen i tråden som någonsin har påstått att man inte kan lära sig spela eller sjunga på egen hand...? Jag har lärt mig spela bas på egen hand - och keyboard (nåja - där klinkar jag bara och editerar sedan, men ändå... :unsure: ).

Du vägrar däremot acceptera att det faktiskt finns sångpedagoger som hjälper sina elever att komma närmare det ideal som eleverna själva sätter upp som mål - och du vill inte erkänna att man kan nå dessa mål snabbare med hjälp av en lärare.

 

Ärligt talat, så är det lika fel som att säga att lärarna i skolan är meningslösa. Faktiskt. Du kan ju lära dig räkna på egen hand, utan hjälp av någon lärare - men det tar längre tid och du kommer till ett steg där du inte längre kan fundera ut hur det ska gå till att få fram ett resultat. Försök t ex komma fram till hur du räknar ut en cirkels yta, utan att känna till PI... Du kommer dessutom inte att kunna ta emot lärdom från andra och diskutera om dina erfarenheter, eftersom du inte känner till terminologin när du inte får någon handledning i ämnet.

 

Nej, jag använder inte samma argumentation angående grundskoleutbildningen, eftersom jag inte tycker det är samma sak. Sångpedagoger "anpassar sig" efter klientens behov — det är det som ser till att det ramlar ner pengar i fickan på sångpedagogen. Skolorna (grund-, etc) sätter kriterier som SKA gälla alla. Ungefär så.

 

Sångpedagoger måste anpassa utbildningen efter elevens behov och målsättningar för att vara en bra lärare. Det är det som gör att eleven kanske kan lyckas nå sina uppsatta mål på ett år i stället för tre (båda siffrorna förstås tagna ur luften, men jag tror att det kan vara ganska relevant), som det kanske tar utan professionell hjälp med detaljerna - och tack vare den snabbare utvecklingen, så kan man gå vidare och bli ytterligare bättre och därmed utveckla sin egen stil tidigare än om man måste kämpa på egen hand med det mest grundläggande först.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest DieHard
Jag har lärt mig spela bas på egen hand - och keyboard (nåja - där klinkar jag bara och editerar sedan, men ändå... :P ).

 

:unsure: Ja det där känner man igen. Vilken tur att det finns något som pianoroll. Någon vidare keyboardist är man inte direkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

Annons


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.