Jump to content
Annons

Dubbelskärmar - vad köper man?


Mige89

Recommended Posts

Hejsan, jag har just pimpat min dator med lite nya komponenter och tänkte att jag snart också skall kasta min gamla tjockskärm genom fönstret.

Jag skall köpa två stycken TFT skärmar och funderar lite på vad man brukar köra för storlekar i studios, det varrierar väl, men är det overkill med över 19" om man kör dubbelskärmar eller? vad har ni? vad är vettigt?

Tack på förhand // Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har två st 22" widescreen skärmar, de tycker jag funkar svinbra, man får en stor översikt iom att upplösningen går att köra högre oftast.

Men jag sitter ju å andra sidan kanske en meter eller längre ifrån skärmarna 😄 (fick ett specialbyggt 180cm djupt skrivbord av en vän som byggt de 🙂

Så bara du sitter på rätt avstånd 🙁 Dom kostar ju samma som vissa 19"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med två 17" vanliga 4:3 Samsung-skärmar. Funkar svinbra. Om man ska sitta lite längre ifrån skärmarna så kan det vara lämpligt med exempelvis 19", som har samma utrymme på skärmen men med större pixlar.

Tänk också på att en 19" wide är mindre på höjden än en 17"4:3 - så om du ska köra med en wide, så är det nog lämpligt att gå upp på en större...

Link to comment
Dela på andra sajter

2st 24" widescreen här. Man kan aldrig få för lite skärmutrymme. Däremot ska man nog inte snåla på bildkvalitén. Även om man inte sysslar med bildbehandling direkt, så är det ju ändå viktigt med bra bild. I långa, långa inspelnings sessions så kan det bli lite jobbigt för ögonen om man inte köper skärmar med bra skärpa etc.

Vi köpte två relativt billiga 24 tummare, runt 3.500:-/st. Det visade sig senare att vi skulle nog ha satsat på några bättre men mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent arbetsflödesmässigt är det ju bra med så många skärmar som möjligt, men problemet som uppstår är ju monitorplacering. Om man har möjlighet att placera ljudmonitorerna ovanför bildmonitorerna, så kan man ju gå ganska brett med skärmarna, men annars bör man nog sikta in sig på en 24" eller två mindre 3:4-skärmar. Själv sitter jag med tre skärmar; en 22" med 1920x1200 pixlar, och två stycken 17" 1280x1024. Monitorerna står bredvid den stora skärmen och de två mindre står utanför, så jag får en bra vinkel till studiomonitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket... blir nog 19" eller 22" wide isåfall. ska fundera lite på vad jag har för förutsättningar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...