Jump to content
Annons

Producers Seminar: Musikproduktion på Mac


Recommended Posts

Hej,

Nu är det åter dags för våra uppskattade producentseminarier. Denna gång i ämnet Musikproduktion på Mac med temat INSPELNING, MIXNING & MASTRING - helt utifrån Logic Studio.

Seminarierna kommer ges i Göteborg, Stockholm och Malmö i september.

Läs mer och anmäl dig här: www.studio.se/seminar

Priser:

Prenumeranter/studenter: 300 kr.

Forummedlemmar: 350 kr.

Inget av ovanstående: 400 kr.

Ha en skön sommar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är "tyvärr" i Egypten på smekmånad under dessa veckor som seminarierna är, och skulle väldigt gärna delta, men som sagt det går inte.

Det jag undrar är om det är någon inom IDG som filmar och om det finns möjlighet att köpa denna film efteråt för en skälig peng?

Det finns säkert fler som skulle vara intresserade med mig, om inte är jag ändå intresserad av att köpa om möjlighet finns.

Mvh Pierre

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag undrar är om det är någon inom IDG som filmar och om det finns möjlighet att köpa denna film efteråt för en skälig peng?

Det är inte omöjligt, vi ska se vad vi kan göra.

Äntligen ett seminarium i Göteborg!! 😄

Ska man vara petnoga så är detta det andra seminariet i Göteborg 🙂

Äntligen ett seminarium i Malmö!! 😄

Yeah, i Malmö är det däremot första gången!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är "tyvärr" i Egypten på smekmånad under dessa veckor som seminarierna är, och skulle väldigt gärna delta, men som sagt det går inte.

Det jag undrar är om det är någon inom IDG som filmar och om det finns möjlighet att köpa denna film efteråt för en skälig peng?

Det finns säkert fler som skulle vara intresserade med mig, om inte är jag ändå intresserad av att köpa om möjlighet finns.

Mvh Pierre

Jag tycker samma! snälla jag kan betala 400 kr eller mer för det om ni gjorde det. Vi som inte bor på dessa ställen och inte har möjlighet att komma dit så skulle det vara grymt med en film man kunde köpa på något sätt via eran hemsida eller någe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra initiativ! Det känns även som bra timing.

Men för tydlighets skull, vad tror ni om att kalla seminariet för "musikproduktion i Logic Studio"? Jobbar man med Mac och Cubase, Pro Tools eller Reason blir tipsen lika allmängiltiga som om man jobbade i Windows.

Och kommer ni ta upp problemet med att Waveburner trunkerar ned till 15 bitar vid bounce?

Link to comment
Dela på andra sajter

Göteborg blir för min del. 🙂

Edit: Ja det vore ju grymt och någon kunna filma det!.

///

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta seminriet funkar väl även för oss som inte kör Logic? Mycket av det som går att göra i Logic går ju även att göra i Cubase menar jag..

Det klart. Men de lär ut en sak i Logic så går det säkerligen göra i cubase. Men det kanske inte alls görs på samma vis. Du lär dig något, men du kanske sedan får finna en alternativ väg i cubase 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det klart. Men de lär ut en sak i Logic så går det säkerligen göra i cubase. Men det kanske inte alls görs på samma vis. Du lär dig något, men du kanske sedan får finna en alternativ väg i cubase 🙂.

Aah just de 🙂 Har kollat på en del videos där producenter jobbat i Logic o mycket av det går fint att göra i Cubase utan större problem.

EDIT: När e sista anmälningsdag?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Men för tydlighets skull, vad tror ni om att kalla seminariet för "musikproduktion i Logic Studio"? Jobbar man med Mac och Cubase, Pro Tools eller Reason blir tipsen lika allmängiltiga som om man jobbade i Windows.

Och kommer ni ta upp problemet med att Waveburner trunkerar ned till 15 bitar vid bounce?

Denna gång i ämnet Musikproduktion på Mac med temat INSPELNING, MIXNING & MASTRING - helt utifrån Logic Studio.

Håller med om att seminariet borde heta "Musikproduktion med Logic"...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
På torsdag är det dags! Tänkte bara fråga vad som egentligen menas med att seminarierna körs tre gånger? Jag tog förgivet att alla såg seminarierna på rad tillsammans. Hoppas ni förstår vad jag menar ;-)

I Göteborg fanns det begränsad plats i lokalen. Antar det är anledningen till att man kör samma seminarium fler än en gång, så att alla som vill skall få möjlighet att gå på alla seminarium.

Passar på att uttrycka min stora glädje och tacksamhet för seminariet i Göteborg. Var grymt kul, lärorik och framför allt proffisigt genomfört av de som höll i varje seminarium. Har inte annat än gott att säga om tillställnningen! Ni som fortfarande har möjlighet att gå på nästa, gör det!

Återigen, ett stort tack till Studio och alla som var med. Hoppas att fler liknande tillfällen kommer framöver! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

I Göteborg fanns det begränsad plats i lokalen. Antar det är anledningen till att man kör samma seminarium fler än en gång, så att alla som vill skall få möjlighet att gå på alla seminarium.

Passar på att uttrycka min stora glädje och tacksamhet för seminariet i Göteborg. Var grymt kul, lärorik och framför allt proffisigt genomfört av de som höll i varje seminarium. Har inte annat än gott att säga om tillställnningen! Ni som fortfarande har möjlighet att gå på nästa, gör det!

Återigen, ett stort tack till Studio och alla som var med. Hoppas att fler liknande tillfällen kommer framöver! 🙂

Jag kan tyvärr inte säga detsamma. Jag blev lite besviken faktiskt.. Seminariet skulle vara riktiat till semiproffs och proffs, o så sitter vi o går igenom hur e EQ fungerar och hur en kompressor fungerar. Okej om folk inte vet hur de fungerar visst ska man gå igenom det, men när seminariet är riktiat till proffs så känns det lite sandlådenivå på det hela.. Även genomgången av arpeggiatorn o vocodern kändes lite väl simpel, i alla fall för mig. Och då ska ni veta att jag verkligen inte ser mig som något proffs, utan snarare nybörjare i så fall.

En annan grej var att det var alldeles för kort om tid för de olika seminarierna. Det fanns nästan ingen tid till frågor och diskussion kring de olika ämnena. Och det jag framförallt saknade under seminarierna var konkreta tips på hur man skall göra saker och ting. Visst det var några få, men hade hoppas på många fler. Särskilt när man läste de programpunkter som var med på programmet.

Till nästa seminarie skulle jag vilja ge ett förslag som jag tycker skulle vara RIKTIGT intressant att se. Om ni kunde få tag på en professionellt inspelad och mastrad låt och gå igenom spår för spår hur den är mixad, varför den är mixad så och hur de låter med resp. utan effekter. Att gå igenom spår för spår kanske inte går om det är 50+ spår, men man kan gå igenom dom viktigaste kanske. Och sen efter det gå igenom mastringen av samma låt. Berätta varför man mastrat si o så och visa hur de låter med utan de olika effekterna. Det hade jag gillat.

Min summering av seminariet var att det var för lite enkelt och för få konktreta tips. Men självklart kan jag inte bara såga seminariet. Det var mycker professionellt genomfört ändå och föreläsarna tyckte jag var mycket kunniga och proffsiga! Det var intressant att lyssna på dem, särskilt mastringsseminariet. Men när det är så kort om tid så skulle jag hellre få lite konkreta tips om hur man skall mastra, än om hur mastringen har utvecklats genom åren.. Så mitt tips till nästa gång är att höj ribban lite o ge mer konkreta tips till oss som kommer dit! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Uj jag har funderat hela dagen på hur jag skulle sammanfatta min upplevelse av Seminariet i Göteborg och så kommer Ramoand och gör en fullträff på hur jag känner...

Tycker inte att det är ok att man ödslar tid på hur EQ och Kompressor fungerar när vi endast har tillgång till Erik Metall (Mastring) under 1 timme?!?

Per svävade ut om hur han kört Logic sedan version 2 och vilka problem han haft med Cubase?!?

Marek visar samma sak som Apples hemsida om Logic 9?!?

Det var helt fel att kalla detta för ett Semi/Proffs Seminar. Jag ser mig själv som amatör och jag fick inte mycket mer kött på benen. Och den känslan får jag just för att man fastnar på skolexempel som man bör veta, annars ska man hem och plugga det efteråt.

Jag kan dock säga att jag tyckte det var väldigt roligt. Per, Erik o Marek var väldigt trygga i sitt framförande. Jag vill absolut att det ska bli mer sådant här framöver. Men förfanken, se till att följa det utlovade schemat!

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Svårt att sätta en nivå så att blir nöjda.

Men man kanske skulle kunna tänka sig två tracks, beginner och powerusers....

Oj vad det blev svengelskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej,

Nu är det åter dags för våra uppskattade producentseminarier. Denna gång i ämnet Musikproduktion på Mac med temat INSPELNING, MIXNING & MASTRING - helt utifrån Logic Studio.

Seminarierna kommer ges i Göteborg, Stockholm och Malmö i september.

Läs mer och anmäl dig här: www.studio.se/seminar

Priser:

Prenumeranter/studenter: 300 kr.

Forummedlemmar: 350 kr.

Inget av ovanstående: 400 kr.

Ha en skön sommar!

Ja, lite ord om seminariet i Malmö, då! 😛

Grymt nöjd, speciellt med tysken (Marek?). På bara 5 min fick jag den bästa pedagogiska förklaring hitintills på varför

man bl a ska spela in på 24 bit. Visst, jag gjorde det redan men nu förstår jag VARFÖR också. Hela hans runda var

perfekt. Lärde mig tonvis! Intressant från första till sista minuten. Gäspade inte en enda gång, till skillnad från de andra två seminarierna: 😄

Bara hans seminarium var värt HELA priset. Ångrar mig lite så här i efterskott att jag inte såg den tre gånger i rad!

Rundan med Per Boysen började lite blekt men tog sig ordentligt efter halva tiden. Kanske lite väl basic. Men för mig

som nybörjare var det utmärkt. Men jag hörde en hel del suckar runt omkring 😑

Sista seminariet med Erik på mastering gav mig minst. Men fick intrycket att det var den populäraste rundan.

Mycket välbesökt. Salen var smockfull!

Två goda råd för framtida seminarier!

1. Skräm inte iväg nybörjare. Jag är nykläckt på logic och hade inga nämnvärda problem

med att följa med i resonemangen. Faktum var att jag tänkte avboka då jag såg att

seminariet var för semiproffs-proffs. Är vääldigt glad att jag inte gjorde det.

2. Påminn om papper och penna! Saknade verkligen anteckningsmaterial då man fick så mycket

intressant info. Några hade laptops, några kollegieblock, men de flesta hade inget med.

Ha det bra allesamman!

Edit: La till en mening.

Redigerat av Amis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Håller med föregående om att seminariet i Göteborg var dåligt. Jag är också novis på området musikprodution men har läst en hel del i tidningar, på forumet och på andra stället på nätet, så man har ju hyffsad koll på vad grejerna i ett musikprogram gör, typ eq, sidechain, filter. Jag kan ärligt säga att på seminariet lärde jag mig ingenting. Grymt besviken med tanke på vad som utlovades i annonsen.

Inte ens de som höll i seminarierna var på topp. Marek var väl den enda som ändå verkade ha ett upplägg och han visade ganska bra olika exempel på hur man kan få trummor och ljudupptagningar att låta bättre, men det kändes inte som så mycket nytt ändå

I mastringrummet tyckte jag det var mest snack om att nutidens musik är för hårt komprimerad och så fick man lyssna på killens favvolåtar.

I mjukvarurummet handlade det mest om att han skulle lära sig hitta knappar och inställningar på den nya macen.

Alltså inget som man var speciellt hjälpt av när man vill få hjälp med att lära sig proffsens knep på att få ens egna produktioner att låta proffsiga.

Nån nämnde ju här i tråden att man skulle kört en spår för spår seminarium, vilket jag tycker låter jätteintressant. Skulle haka på direkt om det blev ett sådant.

Förresten, fick fakturan på seminariet idag. 437,50!!!!! Jag känner inte igen att det skulle kosta så mycket för en som är medlem. Har för mig att det var max 350. Nån som kan bekräfta vilket pris som gällde i annonsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående om att seminariet i Göteborg var dåligt. Jag är också novis på området musikprodution men har läst en hel del i tidningar, på forumet och på andra stället på nätet, så man har ju hyffsad koll på vad grejerna i ett musikprogram gör, typ eq, sidechain, filter. Jag kan ärligt säga att på seminariet lärde jag mig ingenting. Grymt besviken med tanke på vad som utlovades i annonsen.

Inte ens de som höll i seminarierna var på topp. Marek var väl den enda som ändå verkade ha ett upplägg och han visade ganska bra olika exempel på hur man kan få trummor och ljudupptagningar att låta bättre, men det kändes inte som så mycket nytt ändå

I mastringrummet tyckte jag det var mest snack om att nutidens musik är för hårt komprimerad och så fick man lyssna på killens favvolåtar.

I mjukvarurummet handlade det mest om att han skulle lära sig hitta knappar och inställningar på den nya macen.

Alltså inget som man var speciellt hjälpt av när man vill få hjälp med att lära sig proffsens knep på att få ens egna produktioner att låta proffsiga.

Nån nämnde ju här i tråden att man skulle kört en spår för spår seminarium, vilket jag tycker låter jätteintressant. Skulle haka på direkt om det blev ett sådant.

Förresten, fick fakturan på seminariet idag. 437,50!!!!! Jag känner inte igen att det skulle kosta så mycket för en som är medlem. Har för mig att det var max 350. Nån som kan bekräfta vilket pris som gällde i annonsen?

Gött äntligen nån som håller med mig! Fick heller inte ut nånting av seminariet i princip!

Priset var 350 spänn UTAN moms, men det stod inget om det. Jag fick också hem fakturan idag på 437,50! DÅLIGT att ni inte skrev att de var UTAN moms! Nä ja e fan inte nöjd med detta. Känns som jag betalar 350 (+ 87,50 för mycket) för ingenting typ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit i kontakt med Studio och det verkar som de felaktigt har lagt till momsen i efterhand.

De kommer att skicka ut nya fakturer, samt kreditera dem som redan betalt.

Priset i annonsen gäller och moms är inkluderat.

Edit: La till en mening.

Redigerat av Amis
Link to comment
Dela på andra sajter

För att fatta mig kort (skrev en hel jävla recension per mail till studio) så tycker jag att Mareks och Eriks seminarier var grymma medan Per Boysens seminarie var det tråkigaste och enklaste jag någonsin hört (han beskrev i stortsett bara varje instrument i Logic, och hur man gjorde när man startade ett nytt projekt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit i kontakt med Studio och det verkar som de felaktigt har lagt till momsen i efterhand.

De kommer att skicka ut nya fakturer, samt kreditera dem som redan betalt.

Priset i annonsen gäller och moms är inkluderat.

Edit: La till en mening.

Bra att du postade detta Amis. Tänkte själv ta tag i det annars. Det är inte schysst att slänga på moms i efterhand, när det inte står något om detta i annonsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste häromdagen en gammal tidning där det var en annons för det här seminariet. Det var ju inte alls samma "line-up" som det var när det väl var. Marek skulle ju berätta om midi och mjukvara, Erik Metall om mixning och inspelning och någon annan om mastering. Den där Per Boysen stod inte ens med, så man kan väll anta att han blev som vikarie och kan ju då också förklara varför han var så otroligt dålig (faktiskt). 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...