Jump to content
Annons

Superior drummer bara för Pro tools?


Ihzon

Recommended Posts

Tjena!

Eftersom budgeten är låg och tröttnat på dåliga loopar så tänkte jag köpa ett trumprogram eller vad man kallar det. Har kollat runt lite och superior drummer verkar mycket bra. Ingen har väll missat hur bra kritik den fått. jag kör just nu Logic och kommer inte byta. Jag vet inte om jag är ute och cyklar men är det så att superior drummer 2.0 bara funkar till pro tools? Eller gåre bra med Logic?

Mvh/Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Eftersom budgeten är låg och tröttnat på dåliga loopar så tänkte jag köpa ett trumprogram eller vad man kallar det. Har kollat runt lite och superior drummer verkar mycket bra. Ingen har väll missat hur bra kritik den fått. jag kör just nu Logic och kommer inte byta. Jag vet inte om jag är ute och cyklar men är det så att superior drummer 2.0 bara funkar till pro tools? Eller gåre bra med Logic?

Mvh/Alex

Hejsan

Finns i AU, VST och RTAS. Det är väll AU Logic kör med om jag inte minns fel 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vilket svårt svar. Är amatör med studio så jag är väldigt dålig på mjukvaror 🙂 AU?

Då ska vi förklara 🙂 Alla mjukvarupluggar är desamma oberoende vilket program du använder. Men "paketeringen" ser olika ut för att programmen har olika format de använder sig av. Pro tools använder sig exempelvis av RTAS och TDM (och VST med wrapper), medan Cubase använder VST och som jag sa så tror jag det är Logic som använder sig av formatet AU. AU står för Audio units. Så det är samma plugg men i olika pluggformat.

Summan är att jag till 99,9% säger att det funkar för dig, men en felmarginal ifall jag minns fel och det inte är Logic som använder sig av AU.

Hoppas jag lyckades förklara mig 🙂

MVH

Anders

EDIT: Jag mindes rätt. Det ska funka i Logic http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_Units

Kolla även upp så du uppfyller kraven för pluggen: http://www.toontrack.com/s20.asp

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Kort och gott kan man väl säga att Toontrack har sett till att Superior Drummer 2.0 kommer att funka på samtliga större inspelningsprogram. En annan rekommendation kan ju också vara; KÖP DET... KÖP DET NU!!! Hehe. Du kommer inte ångra dig en sekund. Särskilt för oss som lirar in trummorna direkt på en synth är det guld, då man snabbt man få vald trumma på vald tangent. Kanon!!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Någon som vet hur PTs trummaskin står mot SD? Kan ju inte testa eftersom jag inte har PT men någon som har testat båda och har en åsikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet hur PTs trummaskin står mot SD? Kan ju inte testa eftersom jag inte har PT men någon som har testat båda och har en åsikt?

Menar du Boom? I så fall så är det två helt olika saker och man kan inte jämföra de två egentligen. SD är ju till för att låta som autentiska trummor, medans boom är inriktat mot det elektroniska hållet.

MVH

Anders

EDIT: eller du kanske menar strike? Säg vilken så kan du få ett ljudprov 🙂

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nä men heter den inte Striker om jag inte misstar mig? 🙂

Edit: Asch såg nu ju att du skrev det. Min andra stora miss på två dar. 😛 Ja om du har något av den så släng upp och gärna några av dina personliga åsikter om den. 🙂

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä men heter den inte Striker om jag inte misstar mig? 🙂

Edit: Asch såg nu ju att du skrev det. Min andra stora miss på två dar. 😛 Ja om du har något av den så släng upp och gärna några av dina personliga åsikter om den. 🙂

Äsch det gör inget. Vet inte om jag hade någonting så jag körde av en inspelning rakt av så du får ursäkta mitt dåliga spel 🙂

Men här är ett funk kit av strike iaf, inget är mixat på kittet utan det är det raka ljudet. På pianona är det en HP och på bas en kompressor. Samt en bus compressor på allt, annars är det en helt ren signalkedja. Bara använt digidesignmjukvaror för skojs skull 🙂

Strike - trummor

Velvet - Elpiano

Mini grand - Dance piano

Xpand 2 - bas

http://www.speedyshare.com/610452957.html

Ska lämna mina åsikter om strike sedan. Men om jag gör det nu blir det bara stressat 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ska lämna mina åsikter om strike sedan. Men om jag gör det nu blir det bara stressat 😛

Tack för den. Äh inte ska be om ursäkt för något dåligt spel. Har aldrig hört dig spela illa. Du är nog den på det här forumet som behärskar många olika stilar mest vad jag vet. 🙂 Ingen brådska heller om dina åsikter om den. Har hela helgen eller så på mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för den. Äh inte ska be om ursäkt för något dåligt spel. Har aldrig hört dig spela illa. Du är nog den på det här forumet som behärskar många olika stilar mest vad jag vet. 🙂 Ingen brådska heller om dina åsikter om den. Har hela helgen eller så på mig. 😳

God morgon 😮

Nu fick du mig ju att rodna med de snälla orden 🙂

Nu ska jag lämna mitt omdömme. Va tvungen att sitta lite med det igår också och repetera då det va ett tag sedan. Om vi börjar med upplägget så är det lite annorlunda mot SD. Man väljer i sin browser en musikstil. Då laddar strike upp ett kit för detta, samt mappar ut de olika kompen över ditt midikeyboard. Detta är en stor skillnad mot SD. Detta tycker jag gör att du snabbare kan få till en skiss tycker jag. Men båda sätten funkar, men det är en skillnad som sagt. Nackdelen är att de enskilda ljuden inte ligger som "standarden" är. Så när jag fått programmerade trummor av folk så stämmer de inte med strike. Om man kan ändra detta manuellt vet jag inte.

När du fått till ditt trumop så kan du göra en hel del i huvudfönstret. Du kan exempelvis styra trummisens komplexitet och intensitet. Vilket jag finner vara användbart. Kan vara rätt coolt att ha lägst intensitet och högst komplexitet 🙂 Du kan även styra lite mikrofoner som närmickar, OH, Rumsmickar och Talkback mick. Du har även möjlighet att stura intensitet osv på de inskilda trumljuden också i ett annat fönster. Sedan har du självklart en mixer, samt några inbyggda effekter.

Ljudet då? Jo, jag tycker strike låter helt OK. Något som jag märkte när jag satt igår och snabbmixade med det är att jag inte gillade rumsmikrofonerna alls. Tyckte de lät kalla och platta och gav inte den där riktiga stereobredden som jag vill ha i ett par rumsmikrofoner. Så jag stängde helt enkelt av rumsmikrofonerna och skickade till revibe istället, vilket gav mycket bättre resultat. Sedan tycker jag att strike har en karaktär över sig som är svår att mixa bort, om man skulle vilja det. Något som jag saknar i strike mot SD är subkick mikrofonen 🙂 Sedan tycker jag att det övre mellanregistret 3-5KHZ låter lite platt om man jämför med när jag spelat in akustiska trummor.

Men jag gjorde iaf en snabbmix på det och då fick jag strike såhär http://www.speedyshare.com/111594156.html

MVH

Anders

EDIT: Nya ljud med, men allt är digidesign (utom gitarr och wah wah som är outboards)

Brass - Xpand 2

Gitarr - Cry baby wah wah - Eleven

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha förlåt. Läste precis vad strike var 🥰

Ja, strike är ju då ENDAST för pro tools. Men något som jag glömde säga i mitt omdömme är att jag tycker det är svårt att motivera priset för strike som ligger på ca 3700kr. Det är om man vill ha digidesigns andra pluggar och köper en bundle som jag ser att det skulle vara värt det. Men det är aldrig fel att ha både strike och SD och kombinera ljuden 😄

'

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all den infon. 🥰 Kan ju funka bra som länk när någon annan undrar över den.

No problemo 😄

MVH

Anders

EDIT: När jag idag lyssnade på det som kom fram igår, så fick jag en känsla av tema till något program på SVT. Kanske skulle ta och skicka in den 😆 Lägga till en scatsång tillsammans med brasset. Eller är det bara jag som fick den känslan *ler*

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...