Jump to content
Annons

Finns det ritningar för bygge av studio?


Gäst

Recommended Posts

Funderar på fall det är någon som vet om det finns några former för ritningar av studio. Som är helt från grunden och optimerat för just kontrollrum samt inspelningsrum?

Eller är det någon som kan sådant här, som skulle kunna tänka sig göra detta? Med mått för allt, luft spalter, flyttande golv osv.

Om någon vet, pm eller skriv i tråden, eller om någon kunnig kan tänka sig att rita upp detta med förslag från mig, för att få det rätt osv. Pm vid intresse för att göra upp en deal.

///

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En tips är att du sätter dig där du har tänkt mixa och låt en kompis gå runt med en spegel längs väggarna i rummet. Där du kan se högtalarna i spegeln vill man ha det dämpat och där man inte ser högtalarna vill man ha en hårdare yta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygga nytt hus helt från grunden. Eller om det är ett hus att man gör om det helt och hållet.

Budget? Det som kostar för att få ett bra ljud/akustik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygga nytt hus helt från grunden. Eller om det är ett hus att man gör om det helt och hållet.

Budget? Det som kostar för att få ett bra ljud/akustik.

Ok.. Då verkar det ju onekligen som om du vunnit på Lotto 😏. Skämt å sido. Ska du börja från grunden så har du ju möjlighet att göra rätt från början istället för att börja finlira på felen som ev finns i ett färdigt bygge. Jag har verkligen ingen koll alls på perfekta mått och undrar ärligt om det finns några såna? Hur du än gör så lär det bli stående vågor du måste behandla?

Men i grova drag så skulle jag tipsa om att få hela lokalen "flytande" så att golv och väggar inte agerar resonanslåda. Såg nån tråd här i studiobyggardelen där en kille hade lagt nån slags matta med halva kulor såg det ut som, annars har jag hört det används fjädrar. Sen ljudisolera utåt är ju en dröm då kan du ju lira när du vill utan att störa nån, sen slutligen så är ju asymmetriskt tak tydligen nåt som gillas.

Men vad hade du tänkt göra? Ska du kunna spela in Sveriges Radios Symfoniorkester? Eller du bara undrar i allmänhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Då verkar det ju onekligen som om du vunnit på Lotto 😏. Skämt å sido. Ska du börja från grunden så har du ju möjlighet att göra rätt från början istället för att börja finlira på felen som ev finns i ett färdigt bygge. Jag har verkligen ingen koll alls på perfekta mått och undrar ärligt om det finns några såna? Hur du än gör så lär det bli stående vågor du måste behandla?

Ja, det lär uppstå problem hur man än gör, men vad göra för att motverka så mycket som möjligt?

Men i grova drag så skulle jag tipsa om att få hela lokalen "flytande" så att golv och väggar inte agerar resonanslåda. Såg nån tråd här i studiobyggardelen där en kille hade lagt nån slags matta med halva kulor såg det ut som, annars har jag hört det används fjädrar. Sen ljudisolera utåt är ju en dröm då kan du ju lira när du vill utan att störa nån, sen slutligen så är ju asymmetriskt tak tydligen nåt som gillas.

Flyttande golv kommer det att bli, ljudisolera kontrollrummet och framförallt inspelningsrummet.

Men vad hade du tänkt göra? Ska du kunna spela in Sveriges Radios Symfoniorkester? Eller du bara undrar i allmänhet?

Då jag i framtiden förmodligen kommer att köpa hus, eller mark för att bygga ett. Börjar jag redan nu forska, och tar reda på så mycket som möjligt, då jag kommer göra detta. Är redan i full gång med köp av utrustning mm. Kommer kanske inte spela in Sveriges Radios Symfoniorkester, eller jag vem vet 🙂, men det ska vara en arbetsplats som jag ska kunna jobba på, samt kunna hyra ut och göra jobb i. Eget företag - studio - grej - kort sakt.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.

Antingen är det en skoluppgift eller också har du verkligen vunnit på Lotto.

Är det vinsten, kom då ihåg att bästa sättet att få till en liten förmögenhet är att börja med en stor.

Eftersom du ändå kommer lägga sådär 5 till 10 miljoner på det hela så skall du strunta i att leta reda på ritningar. Hitta någon arkitekt som ritat 10 eller fler studios och låt honom göra ritningarna. Det kommer kosta en peng men blir billigare än att göra alla misstagen.

Är det en skoluppgift så är ju hela syftet att du skall göra jobbet och misstagen själv. Kavla upp ärmarna.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.

Antingen är det en skoluppgift eller också har du verkligen vunnit på Lotto.

Är det vinsten, kom då ihåg att bästa sättet att få till en liten förmögenhet är att börja med en stor.

Eftersom du ändå kommer lägga sådär 5 till 10 miljoner på det hela så skall du strunta i att leta reda på ritningar. Hitta någon arkitekt som ritat 10 eller fler studios och låt honom göra ritningarna. Det kommer kosta en peng men blir billigare än att göra alla misstagen.

Är det en skoluppgift så är ju hela syftet att du skall göra jobbet och misstagen själv. Kavla upp ärmarna.

// gunnar

Detta är inte en skoluppgift...😏...

Då till frågan, hur finner man en arkitekt som kan detta då :S......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle börja med att ringa Bo Hansén i Göteborg. Han känner en hel del folk.

http://www.hansenaudio.se/

Första steget i processen om jag var i dina kläder skulle vara att besöka sådär 20 olika någorlunda nya studios och lyssna med dem som jobbar där. Det kan kosta en del pengar och tid, men det du kommer slippa göra en massa misstag. Lyssna med de som jobbar där vilka arkitektur och ljudingenjörer de rekommenderar. Fundera sen igenom ordentligt vad som kommer göra just din studio unik. Det finns redan massor av studios som förlorar pengar, så du måste göra nåt som är annorlunda.

Några ställen.

http://www.kingside.se/

http://www.bohussound.com/

http://www.studio-camelot.com/velkommen.html

http://www.varispeedstudios.com/

Begränsa dig för övrigt inte till Sverige. Gör allra minst en sväng till England.

För övrigt kan man undra hur mycket man skall lägga på specialbyggnader och sånt. Ta bara ett exempel i högen:

http://www.ramtitam.se/mainmenu.html

De sitter i en källarlokal med lågt i tak. Inga specialbyggda hus i skogen här.

Du kommer antagligen att upptäcka att det viktigaste är listan på kunder. Och den följer med en erkänt duktig tekniker eller producent. Hittar du en sån som vill jobba hos dig så börja där och bygg studion runt honom (eller henne om det nu finns).

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för alla svar!!!!!

Nu har jag lite mera kött på benen och vet vart jag kan vända mig. Kommer höra av mig till ett flertal ställen, även där ni länkat och prata med andra producenter, se fall de har möjlighet att vägleda mig vidare. Får vi se vart jag hamnar sedan 😄.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Fundera sen igenom ordentligt vad som kommer göra just din studio unik. Det finns redan massor av studios som förlorar pengar, så du måste göra nåt som är annorlunda.

Yes! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag till apoteket för att göra något åt min helvetiska halsbränna. Blääää!!!

Missar första dan på jobbet, mindre bra. (Fast det är inte pga halsbrännan 😄)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...