Jump to content
Annons

Klurigt val av volymjusterargrej...


Dingbats

Recommended Posts

Jag ska köpa nya monitorer snart, och hade tänkt slå till på några aktiva så jag inte behöver köpa förstärkare. Men jag vill ha en låda med rattar på så jag kan justera volymen smidigt. Jag har kollat på SM Pro Audio M-Patch 2 och Behringer Mon 800 Minimon.

Det jag behöver är att kunna välja mellan två inputkällor, justera volymen, och ett hörlursuttag. Jag förstår det som att båda de där två funkar att lyssna i hörlurar med, även om jag inte har någon förstärkare... eller?

Utöver det så funderar jag bara på om det finns någon anledning att köra M-Patchen istället för Behringern. Behringer är väl kanske inga höjdargrejer normalt sett, men det är ju mindre än halva priset.

Någon som vet något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
Det jag behöver är att kunna välja mellan två inputkällor, justera volymen, och ett hörlursuttag. Jag förstår det som att båda de där två funkar att lyssna i hörlurar med, även om jag inte har någon förstärkare... eller?

ja, båda har inbyggd hörlursförstärkare, så du kan plugga lurarna direkt i hörlursutgången utan att behöva använda någon extern förstärkare.

Utöver det så funderar jag bara på om det finns någon anledning att köra M-Patchen istället för Behringern. Behringer är väl kanske inga höjdargrejer normalt sett, men det är ju mindre än halva priset.

Någon som vet något?

jag har inte använt någon av dem men tänker köpa mig bl.a. en M-Patch 2 så snart ekonomin tillåter. Tror man får vad man betalar för och jag har hört att många är nöjda med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bara det. M-Patch är en passiv attenuator, vilket innebär att den inte tillför något extra brus eller annat. Det enda som är aktivt i den är hörlursförstärkaren, medan resten inte har några aktiva komponenter alls, utan kan användas utan att nätdelen kopplas in.

Behringern är en aktiv burk med förstärkarkretsar som tillför både brus och distorsion (som all aktiv elektronik gör).

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bara det. M-Patch är en passiv attenuator, vilket innebär att den inte tillför något extra brus eller annat. Det enda som är aktivt i den är hörlursförstärkaren, medan resten inte har några aktiva komponenter alls, utan kan användas utan att nätdelen kopplas in.

Aha. Och med tanke på hur bra Behringer brukar vara så lär det där bruset inte vara att leka med.

Tack alla, det blir väl att köra på M-Patchen då. Även om det är lite pengar som ryker där...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker du skall välja M-Patchen men att säga att Behringer brusar är nog för mycket sagt.

Hemma hos mig har jag en Behringer mixer för lyssningen och det är först på rejäla ljudstryrkor som Behringermixer börjar ge ifrån sig brus.

Problemet jag har med Behringern är att switchar och rattar börjar ge sig efter 3 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 på M-Patchen.

Har en äldre modell som fungerar klockrent.

Funderar på att byta upp mej till nya modellen

(min har inget hörlursuttag).

Jag diggar den äldre modllen eftersom den är 1 enhet lägre. Den gamla modellen om den hade inbyggd hörlursförstärkare skulle ju vara guld 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 på M-Patchen.

Har en äldre modell som fungerar klockrent.

Funderar på att byta upp mej till nya modellen

(min har inget hörlursuttag).

Då har du samma modell som jag har. 🤪

M-Patch2 är 2 HE hög, medan den gamla, som bara heter M-Patch, är 1 HE, så om jag skulle byta, så hade jag behövt flytta upp hyllorna på mitt bord... igen... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...