Jump to content
Annons

Börjar hacka vid uppspelning.


grimmer

Recommended Posts

Hej!

Nån som vet varför det börjar hacka efter t.ex. en minut när man ska spela upp låten (alla spåren) i Cubase?

Jag har en gammal Cubase SX version med en P4 2,8 GHz, 1.2 GB RAM.

Dock är ljudkortet rätt ruttet, typ ett vanligt. Kan det vara den som inte orkar helt enkelt?

Detta problem verkar komma lite slumpartat, kan funka bra länge och helt plötsligt sätter den igång o strula.

Nån som har nåt vettigt förslag?? Tack på förhand.

Mvh Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du ger på tok på för lite information... 😛

Vilken SX-version är det?

Använder du bara ljudspår?

Har du softsynthar igång?

Har du en massa effektpluggar aktiverade?

Har du ASIO-drivrutiner (t.ex Asio4All)?

Spontant brukar man ofta spåra den här typen av problem till någon form av minnesproblem (för lite minne), eller till för små buffertstorlekar om man kör ASIO.

I extrema fall kan det vara en defekt CPU, men det är knappast troligt i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ger på tok på för lite information... 😛

Vilken SX-version är det?

Använder du bara ljudspår?

Har du softsynthar igång?

Har du en massa effektpluggar aktiverade?

Har du ASIO-drivrutiner (t.ex Asio4All)?

Spontant brukar man ofta spåra den här typen av problem till någon form av minnesproblem (för lite minne), eller till för små buffertstorlekar om man kör ASIO.

I extrema fall kan det vara en defekt CPU, men det är knappast troligt i det här fallet.

Hej! Ska kolla SX version när jag kommer hem.

Ja det är bara ljudspår (wav) förutom ett som är midi med drumkit from hell.

De enda "effekter" som är på är eko på några sångspår, de kan jag stänga av dock.

ASIO4all driver, senaste.

Kan man ändra nåt i ASIO inställningen nere i hörnet måntro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du med lägre latency än vad datorn orkar med, så kan det dyka upp lite skumma sådana fel. Ta upp performance-mätaren i Cubase och se vad den visar.

Det kan också bero på att du har en virusdödare som ligger i bakgrunden och scannar - eller något annat bakgrundsprogram som stjäl prestanda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du med lägre latency än vad datorn orkar med, så kan det dyka upp lite skumma sådana fel. Ta upp performance-mätaren i Cubase och se vad den visar.

Det kan också bero på att du har en virusdödare som ligger i bakgrunden och scannar - eller något annat bakgrundsprogram som stjäl prestanda...

Tja, ok var kan jag hitta den där performance mätaren??

Inga antivirusprogram, datorn är inte ens kopplad till nätet.

Bara en ren installation av Windows XP samt Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Ska kolla SX version när jag kommer hem.

Ja det är bara ljudspår (wav) förutom ett som är midi med drumkit from hell.

De enda "effekter" som är på är eko på några sångspår, de kan jag stänga av dock.

ASIO4all driver, senaste.

Kan man ändra nåt i ASIO inställningen nere i hörnet måntro?

Som både jag och Claes är inne på, så är det nog bufferstorleken som måste ställas upp I Asio4All-inställningarna.

Ju mindre buffer desto lägre latency, men desto mer måste CPU'n jobba. Testa att öka buffertstorleken.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ren Windows-installation?

Har du tänkt på att ändra schemaläggning av CPU till "bakgrundstjänster"...?

Tänk också på att om du kör med högre samplingsfrekvens, så belastas datorn hårdare. Nämner detta eftersom det är många som verkar tro att man alltid ska köra på "bästa möjliga" frekvens och därför ställer in 96kHz eller ännu högre, helt i onödan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som både jag och Claes är inne på, så är det nog bufferstorleken som måste ställas upp I Asio4All-inställningarna.

Ju mindre buffer desto lägre latency, men desto mer måste CPU'n jobba. Testa att öka buffertstorleken.

Bakgrundstjänster ok, men är det verkligen bra att den prioriterar ASIOs lilla bakgrundsfil före

själva Cubase programmet??

Link to comment
Dela på andra sajter

Som både jag och Claes är inne på, så är det nog bufferstorleken som måste ställas upp I Asio4All-inställningarna.

Ju mindre buffer desto lägre latency, men desto mer måste CPU'n jobba. Testa att öka buffertstorleken.

Jepp ill do that, brukar det finnas nån standard man kan köra på?

Ska återkomma med vad jag haft när jag kommer hem o kikar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bakgrundstjänster ok, men är det verkligen bra att den prioriterar ASIOs lilla bakgrundsfil före

själva Cubase programmet??

Jäpp!

ASIO är det som måste ha högst prioritet för att musikprogrammen ska funka på bästa sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

?

Defekt CPU, bara lite trasig då eller?

Ja. Jag har varit med om detta själv och det är riktigt klurigt att felsöka.

I mitt fall så hackade datorn ibland, ibland så frös den helt och hållet och ibland stängde den av sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

?

Defekt CPU, bara lite trasig då eller?

Ja. Jag har varit med om detta själv och det är riktigt klurigt att felsöka.

I mitt fall så hackade datorn ibland, ibland så frös den helt och hållet och ibland stängde den av sig.

En processor fungerar eller inte, det finns inga mellanting. Konflikter mellan hårdvara är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Jag har varit med om detta själv och det är riktigt klurigt att felsöka.

I mitt fall så hackade datorn ibland, ibland så frös den helt och hållet och ibland stängde den av sig.

Inte bara torkad kylpasta då? Så den blev överhettad?

Link to comment
Dela på andra sajter

En processor fungerar eller inte, det finns inga mellanting. Konflikter mellan hårdvara är en annan sak.

Du verkar dra en del slutsatser om vad jag hade för problem... jag håller dock med om att det är högst udda.

Det kan ha varit så att processorn var dåligt monterad vid installationen, men det är ju ganska svårt att montera en processor fel.

Hårdvarukonflikter var det första jag letade efter.

Det var dock ngen hårdvarukonflikt, inte heller var det defekt minne.

Vi bytte ut moderkortet, testade nätagget, givetvis kontrollerade vi kylpasta och fläktar.

Sist men inte minst bytte vi ut CPU'n, vilket automagiskt löste alla problemen.

Detta fick mig att misstänka en defekt CPU.

Redigerat av jp80x0
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp!

ASIO är det som måste ha högst prioritet för att musikprogrammen ska funka på bästa sätt.

Tja drog upp bufferten från 128 till 192 och nu hackar inte ljudet, däremot kan det bli som att det några sekunder i låten kan låta som att ljudet drunknar lite kort.

Sample in och out är båda på 16

Kernel buffers 2

Nåt som ser illa ut för de som kan??

Mitt ljudkort är inget avancerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...