Jump to content
Annons

Kurs i låtskrivande på dator


peterT

Recommended Posts

Hej!

Jag jobbar i en musikskola och ska börja med en kurs i data och musik i höst.

Målgruppen är 13-15 år och inga förkunskaper, eller att dom spelat något instrument ett tag. Kursen är i första hand inriktad på att komponera låtar på datorn, men det kan nog bli att man gör hårdiskinspelning på en del låtar.

Cubase är det program som jag kan bäst, men jag funderar också på Acid.

Är det någon som har liknande kurser och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Vilket program kör ni?

Har någon provat Steinbergs Classroom Resource Pack? Fungerar det bra?

Obs inte Mac.

Tack på förhand

Hälsningar Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker du ska ta det programmet som DU känner dig trygg i. Då kommer lektionerna vara mycket mer givande för eleverna tror jag. Om jag va du så skulle jag även förbereda övningsprojekt för de moment som du ska gå igenom då det inte är lätt att komma igång om man inte har några förkunskaper alls. Då kan det bli en liten start för dem iaf. Att bygga ihop en låt med loopar kan vara ett bra sätt att lära känna programmet, samt att det blir något av det. Oftast uppfattas detta som väldigt roligt också :rolleyes:

Jag har även låtit elever ljudlägga film som ett roligt sätt att lära sig programmet. Erfarenheter av det är att en två minuters trailer kan det bli väldigt mycket jobb av, och en tydlig deadline är viktig. Men jag tror nog att de hade rätt roligt också med det samtidigt 🙂

MVH

Anders

EDIT: Om det är låtkomponerande så kanske lite grundläggande musiklära inte vore helt fel att ha med i kursen också.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Hmm på tal om Ubuntu så funkar det bättre än förväntat, som OS i alla fall. Riktigt najs faktiskt,skriver detta från Ubuntu. När det gäller att installera program så kan jag lugnt säga att det funkar inte som man är van vid. Drog oxå ner det så kallade Ubuntu Studio och förväntade mig ganska mycket faktiskt iom att själva Ubuntu såg så lovande ut. Det bidde nåt slags övertag av OSet så det fick ett helt nytt utseendemen iofs så är ju det strunt samma.

Kort sagt om jag fattat det hela rätt så är Ubuntu Studio själva Ubuntu OSet + dom mediaprogram du vill installera typ ljud, bild etc etc. Det har dom ju kunnat infa om direkt så man slapp ligga på linan i onödan. Hur fan man sen får OSet att fatta att jag har ett FW Saffire Pro 10 i/o det vet i hundan så jag förmodar att det får bli det inbyggda ljudkortet om jag ska kunna få ljud i det. Kort sagt jag tror inte att Ubuntu Studio är rätt för en kurs.

Nåväl nu ska jag kolla in resten av det som bjuds i Ubuntu Studio.

Ha det

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du söker så finns det listor på vilka ljudkort som stödjs i Ubuntu Studio, jag har för mig att det handlar till stor del om tillverkarna av ljudkortet släpper viss information så att det kan utvecklas drivrutiner för Linux. Kollade upp det för ett tag sedan så minnet är lite dimmigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju synd att du dissade Mac. Annars hade ju Garageband varit klockrent i detta fall.

Ja verkligen. För det lär man sig på 10min. Sket enkelt.

Men men..... 🥰😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen!

Det lutar väl åt Cubase som jag kan bäst. Jag ska kolla Reaper och även Ubuntu Studio någon dag när jag får lite tid.

Synd att ingen har provat Steinbergs Classroom Resource Pack var lite nyfiken på hur det funkade.

//Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...