Jump to content
Annons

Vilken synthplugg och vilken gitarrplugg för gitarrpop?


ManJIT

Recommended Posts

Hej på er!

Gick igenom den nitade tråden om favoritpluggar men hittade inte riktigt svar på mina funderingar. Har fått många bra köptips av er och nu är det dags igen.

Jag gör gitarrbaserad popmusik (akustisk och elgitarr). Kör Cubase Studio 4, Superior Drummer 2.0 + Groove Agent och produktionspluggar från Voxengo. Utöver det ...

Synth

Jag gillar att fylla ut ljudbilden med diskreta pads, orgel eller piano. Gör dock sällan något lead-aktigt. Ni kan provlyssna på MySpace eller på min egen sida så förstår ni säkert vad jag menar. Hittills har jag bara HALion One som följde med Cubase men jag har använt mina favoriter där. Nu behöver jag något nytt. Jag vill inte ha en skog av pluggar. En ny schysst synth vore bra. Själv var jag inne på någon av de här:

Men sen senaste numret av Studio gav ju fjorton andra alternativ. Vad skulle ni ha köpt med tanke på musikstilen? En tusenlapp hit eller dit är inte det viktigaste för mig.

Gitarrplugg

Hittills har jag kört med min Pod 2.0 för att skapa bra elgitarrljud. Men jag har insett kraften i att kunna ändra alla inställningar efteråt i datorn. Så jag har börjat snegla på:

Vad köpa? Jag tänker på ljudkvalitet, processorbelastning och monitorering/latency som givetvis inte varit ett problem med min hårdvaru-pod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

spela in korta snuttar med poden tills du hittar det gitarr ljud du vill ha, borde väl gå att spara som preset till nästa inspelning. annars skulle du kanske satsa på en vox tonelab eller liknande eftersom du kör med renare/popigare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Sen finns det idag gott om gratispluggar som låter i stort sett lika bra som de kommersiella gurapluggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det idag gott om gratispluggar som låter i stort sett lika bra som de kommersiella gurapluggarna.

Du kan inte namnge dessa då samtidigt? Vet inte om det där ger så mycket.

Personligen gillar jag Guitar Rig för softare gitarrmusik, värt att kolla upp tycker jag. Voxen som Sixities nämner är även den ett bra alternativ. Passar kanske bättre än POD för dig skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Har inte koll på vad alla dessa heter men har testat en del. Bara söka på kvr. Det är väl inte heller så svårt söka själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

spela in korta snuttar med poden tills du hittar det gitarr ljud du vill ha, borde väl gå att spara som preset till nästa inspelning. annars skulle du kanske satsa på en vox tonelab eller liknande eftersom du kör med renare/popigare ljud.

Ptja, det är nog så där prova-sig-fram jag gör idag. Men att kunna skruva på ljudet i efterhand öppnar för mer experiment och jag tror det skulle vara en kreativ grej för mig.

Voxe Tonelab är väl en hårdvarugrej? Jag har redan Pod:en och är rätt nöjd med den. Det är en plugg jag är ute efter.

Sen finns det idag gott om gratispluggar som låter i stort sett lika bra som de kommersiella gurapluggarna.

Jag är lite försiktig med antalet pluggar. Det får inte bli en skog som jag sitter och bläddrar i. Några få som jag kan är målet. Så jag letar helst på en bra kommersiell och kör bara den. Men om det finns enstaka gratispluggar som helt ersätter betalpluggar är det förstås bra.

Personligen gillar jag Guitar Rig för softare gitarrmusik, värt att kolla upp tycker jag. Voxen som Sixities nämner är även den ett bra alternativ. Passar kanske bättre än POD för dig skulle jag tro.

Mycket negativt snack om Guitar Rig på olika fora på nätet. Kanske oförtjänt. Revalver har nu dykt upp som ännu ett alternativ. Verkar dock vara lite för mycket tweak:ande. Jag gillar bra presets så jag kommer igång med (in-)spelandet 😛.

Inga åsikter om lämpliga synthpluggar någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör gitarrbaserad popmusik (akustisk och elgitarr). Kör Cubase Studio 4, Superior Drummer 2.0 + Groove Agent och produktionspluggar från Voxengo. Utöver det ...

Synth

Jag gillar att fylla ut ljudbilden med diskreta pads, orgel eller piano. Gör dock sällan något lead-aktigt. Ni kan provlyssna på MySpace eller på min egen sida så förstår ni säkert vad jag menar. Hittills har jag bara HALion One som följde med Cubase men jag har använt mina favoriter där. Nu behöver jag något nytt. Jag vill inte ha en skog av pluggar. En ny schysst synth vore bra.

Partisk kan tyckas (då jag faktiskt säljer vad jag rekommenderar 🙂 ), men det är nog en juste bag jag erbjuder för dina behov. Anledningen till att jag ändå säljer något som jag är förbannat nöjd med är att jag sitter på dubbla..

Jag ser flera skäl till att säga det jag gör: 1. Du vill ha tillgång till pads, orgel och piano. 2. Du gör organisk musik 3. Du vill undvika en skog av pluggar.

Kontakt 2 som jag sitter på har bl a 2 Grand Pianos (Steinway D, August Förster) + ett gäng presets på andra pianosound , Elpianon som t ex Rhodes MK2, Clavinet och Wurlitzer, Pads och atmosfärsyntar och en massa annat kul förstås. Bl a kanske det kan vara inspirerande för dig med stråkar och andra orkesterljud - 30 instrument följer med.

Ps. Även om den tenderar att sticka ut lite mer än du önskar kanske, så har du ju faktiskt en synth till i Cubase Studio 4 - Prologue

post-9207-1243069844.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Partisk kan tyckas (då jag faktiskt säljer vad jag rekommenderar 🤪 ), men det är nog en juste bag jag erbjuder för dina behov.

OK, men vad innebär det? Säljer du ett ex privat? Pris/annons isf?

Kontakt 2 som jag sitter på har bl a 2 Grand Pianos (Steinway D, August Förster) + ett gäng presets på andra pianosound , Elpianon som t ex Rhodes MK2, Clavinet och Wurlitzer, Pads och atmosfärsyntar och en massa annat kul förstås. Bl a kanske det kan vara inspirerande för dig med stråkar och andra orkesterljud - 30 instrument följer med.

Tack för tipset. Trettio instrument totalt verkar lite. Menar du orkesterintrument? Jag kan inga detaljer om Kontakt utöver det som presenterades i senaste Studionumret (Kontakt 3).

Hur mycket CPU och minne tar Kontakt 2? Enligt Studio så tar Kontakt 3 rätt mycket men kommande Kontakt 3.5 ska vara bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, men vad innebär det? Säljer du ett ex privat? Pris/annons isf?

Tack för tipset. Trettio instrument totalt verkar lite. Menar du orkesterintrument? Jag kan inga detaljer om Kontakt utöver det som presenterades i senaste Studionumret (Kontakt 3).

Hur mycket CPU och minne tar Kontakt 2? Enligt Studio så tar Kontakt 3 rätt mycket men kommande Kontakt 3.5 ska vara bättre.

Blev kanske ett halvt syftningsfel där 😮 30 orkesterinstrument+mycket annat! Här har du listan: http://www.nativeinstruments.de/index.php?...d6b63fc05b512a0

Plockat ur artikeln om Kontakt 3 så sägs det också att en av fördelarna med Kontakt är att den laddar enbart början av varje sampling. När du börjar lira så spelas den ur minnet medan resten av tonen streamas från disk. Detta gäller också Kontakt 2 såklart.

Du behöver inte vara orolig att det blir tungt vid "normal" användning. Det är klart att den kräver lite bounce, frys etc på vägen mot full symfoniorkester fördelat på ett antal instrument och utgångar. Minimikraven på Kontakt 2 ligger iaf så lågt som 1,4 GHZ och 512 MB RAM!

Här har du annonsen på min Kontakt 2: https://www.studio.se/index.php?showtopic=63051&hl=

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...