Jump to content
Annons

Krävs formatering av sata-disk?


Fertan

Recommended Posts

Fick en extern disk av en barndomskompis som på något mystiskt sätt kraschat, och hon vill att jag ska hjälpa henne att försöka rädda det som finns på den (ungefär alla bilder som någonsin tagits sen digitalkamerans uppkomst).

Så..fick den urplockad ur själva burken, alltså bara hårddisken och ram med FW- och strömkontakt, utan eladapter dock! Den hade kraschat under användning och bara slutat att fungera, men den låter och lyste (innan den plockades ur lådan) som vanligt - så det är inte omöjligt att disken klarat sig och att det bara är kortet och firewirekontakten som mystifierats till oigenkännerlighet! Planen är alltså att bara smacka in den i en vanlig PC och puttra över filerna till en annan extern hårddisk.

Så, till problemet: jag har bara två sata-portar på moderkortet på den dator jag har tillgänglig nu, och båda är självklart upptagna av varsin hårddisk som är smetfyllda med saker jag inte vill bli av med, operativsystem, inspelningsmappar och lite sånt där. Går det att göra en "säker borttagning av maskinvara" på disken som inte innehåller OS osv för att sedan koppla tillbaka den när man är klar, UTAN att behöva formatera om den? Och självklart koppla in den andra disken utan att jag måste formatera den och förlora alla hennes bilder rätt ut i tomma intet...

Eller om någon annan har en smidig lösning på problemet?

Funderade på att sätta i den i ett chassi för en extern usb-disk som jag har, men kom på att jag heller inte gärna vill bli av med vad som finns på den, riskera att något pajar eller bli tvungen att komma på hur man öppnar den (WD mybook 500gb).

Tackar så ödmjukt på förhand! / Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inga problem att koppla ur eller in en intern disk, det är bara att stänga av datorn och göra det. Inga installationer/formateringar krävs för det, den data du har på diskarna påverkas ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga problem att koppla ur eller in en intern disk, det är bara att stänga av datorn och göra det. Inga installationer/formateringar krävs för det, den data du har på diskarna påverkas ej.

Det är alltså bara när man installerar en helt ny disk man behöver formatera? (XP)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. En helt ny hårddisk är oftast helt oformaterad, dvs saknar ett filsystem, och behöver därför formateras. Men när det väl är gjort så ska det inte vara några problem att flytta den mellan olika datorer utan att göra några ändringar. Förutsatt att de olika datorernas operativsystem stödjer det valda filsystemet alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltså bara när man installerar en helt ny disk man behöver formatera? (XP)

Formatera ingenting.

Ha kvar den hårddisken du har operativsystemet, koppla in den mystiska på den andra sata-porten. Sätt på datorn och sen kopiera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...