Jump to content
Annons

vill våga sjunga! hjälp mig!


wickoo

Recommended Posts

Annons

Ta på dig en clownnäsa och gör bort dig totalt först, då bör det inte vara några problem att släppa fram sångfågeln.

Eller bara att ta sig mod och göra det? Blir nog lättare efter ett par gånger om du bara kör utan att tänka för mycket på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! jag har ett jätte jobbigt problem, jag är fullt medveten om att jag sjunger bra och att det inte låter dåligt på något sätt, men jag har jätte grova problem att sjunga när jag är runtomkring andra. Jag vågar inte ta i, utan sitter mest och nynnar. När jag är lite onykter så funkar det utan problem, men annars är det jätte svårt.. har ni några bra tips? 😳

Sjunger jätte ofta, men BARA när jag är ensam, jag har även varit hos en sångpedagog och där hade jag absolut inga problem att ta i, men jag har fortfarande svårt för att sjunga med människor omkring mig, det är nog för att jag alltid har sjungit när jag är ensam och känner mig osäker..

MVH

Spela in dig själv när du sjunger med olika styrka!

Det som låter bäst är förmodligen när du tar i lite.

Då kanske självförtoendet ökar lite när du själv "vet" vad som låter bäst.

Edit: Shluddrade på visscha ord.

Redigerat av Metalrobban
Link to comment
Dela på andra sajter

Har Du möjlighet att spela in Dig själv? Att våga sjunga inför andra handlar ofta om att vänja sig vid sin röst och på så sätt våga lita på den. Prova att spela in Dig själv när Du sjunger. Har Du annars någon kompis med inspelningsmöjligheter? Be honom lägga en enkel bakgrund till någon låt Du trivs med att sjunga. Be kompisen försvinna medan Du sjunger. Lyssna på inspelningen ofta. Du har kanske redan märkt att upplevelsen av den egna rösten förändras när man hör sig själv via en mikrofon? För många blir det här en tröskel att ta sig över, för andra släpper hämningarna. Kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Spela in där du sjunger bra och spela upp det för andra till att börja med. Låt mig försäkra om att din rädsla och osäkerhet är obefogad. Du är tydligen hämmad och blir därför osäker inför andra och rädd för att andra ska döma dig. När man är det tror man att andra ska döma och se ned på det man gör. Men man kan inte veta vad andra tycker och tänker och allt som oftast stämmer det inte heller det man tror. Skillnad mellan osäkerhet och självsäkerhet är att den senare inte bryr sig så mycket om vad andra tycker och tänker och bara gör det. Självsäkerhet är bara en vana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på som wonderboy säger. Spela in dig själv och vänj dig! JAg har haft samma problem själv och kan inte säga att jag har blivit av med det, men jag är på god väg:)

Att göra bort sig skulle inte hjälpa för 5 öre på för det gör jag hela tiden (sök på Lyxvarianten på Youtube) det är när det kommer till röst och sång som det skiter sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog inget definitivt sätt att säga hur du ska göra.

Men som tidigare nämt så är det bra att "göra bort sig". Tar du mod 1 (en) gång till att skrika på scen så kommer det blir lättare.

När jag själv gick upp på scen första gången höll jag på att skita på mig, mitt hjärta gick i 250 bpm och jag blev svettig som fan.

Självklart sjöng jag fel, tog fel toner och snubblade väl lite men jag lärde mig och fick känslan av att vara på scen. Av att ha gjort det!

Sen kommer man självklart göra fel igen, nobody's perfect... Som när jag råkade säga fel stad i Norge inför 100.000 personer...

Man har fått höra det en del från sina "bandmedlemmar"...

Din osäkerhet begränsas endast av dig själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Spela in där du sjunger bra och spela upp det för andra till att börja med. Låt mig försäkra om att din rädsla och osäkerhet är obefogad. Du är tydligen hämmad och blir därför osäker inför andra och rädd för att andra ska döma dig. När man är det tror man att andra ska döma och se ned på det man gör. Men man kan inte veta vad andra tycker och tänker och allt som oftast stämmer det inte heller det man tror. Skillnad mellan osäkerhet och självsäkerhet är att den senare inte bryr sig så mycket om vad andra tycker och tänker och bara gör det. Självsäkerhet är bara en vana.

Så sant,

Så rätt!

Så Bra DH!

GIGAN

Redigerat av GIGAN
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Sen kommer man självklart göra fel igen, nobody's perfect... Som när jag råkade säga fel stad i Norge inför 100.000 personer...

Släkt med kungen? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

En trip till bolaget kanske om det nu funkar 😄 . Nä förlåt kunde inte hålla mig 🙂 .

Fan det är bara att öppna kranarna och köra varför ska du bry dig om vad dom andra tycker. Det finns hur många som helst genom musikhistorien som inte kunnat sjunga men ändå tjänat grova stålar och kan du sjunga och har en vettig röst så förstår jag inte problemet. Påt så det blör bara och snackar folk skit så sjung högre.

Jag tog trumlektioner en gång och den läraren sa att om du skulle råka lira fel då jävlar smiskar du på hårt som fan och kollar förnärmad på dom andra i bandet ruskar på huvudet och frågar vad gör ni. Klassisk förskjutning, direkt från skolboken.

Kort sagt det finns ingen anledning att överhuvudtaget fundera på hur ens musikaliska prestationer påverkar andra för det kommer alltid att finnas dom som tycker att man suger. Det gäller bara att komma ihåg att dom inte fattar nåt what so ever!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som kanske kan funka, är om du går med i en kör. Då får du sjunga tillsammans med andra och det kan vara ett bra steg på vägen till större självförtroende när det gäller sången och det blir säkert lättare att sjunga solo inför andra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som kanske kan funka, är om du går med i en kör. Då får du sjunga tillsammans med andra och det kan vara ett bra steg på vägen till större självförtroende när det gäller sången och det blir säkert lättare att sjunga solo inför andra också.

Det där tror jag också på och tänkte lite på lagsporten.

Att lägga en straff i hockey känns ju inte lika kul som att spela i numerärt överläge, det tycker iaf inte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som kanske kan funka, är om du går med i en kör. Då får du sjunga tillsammans med andra och det kan vara ett bra steg på vägen till större självförtroende när det gäller sången och det blir säkert lättare att sjunga solo inför andra också.

Jag tänkte också någonting i den här stilen; jag personligen har inte sjungit särskilt mycket men jag tycker att det är grymt kul. För några veckor sedan skulle jag och några polare spela några låtar i en lokal modell mindre med en publik om med ca. 50 pers. Jag är gitarrist men jag skulle vara med och köra lite grann. Jag var rätt nervig eftersom jag "sjunger ju inte!" men det funkade skitbra när jag sjöng tillsammans med sångaren.

Så det jag vill komma fram till är att du kan ju prova sjunga tillsammans med någon som känner sig säkrare än dig, då kan ni "sitta och ta i tillsammans" 😳

Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där tror jag också på och tänkte lite på lagsporten.

Att lägga en straff i hockey känns ju inte lika kul som att spela i numerärt överläge, det tycker iaf inte jag.

INGA SPORTREFERENSER PÅ ETT MUSIKFORUM!!!!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...