Akatsuki Postat 15 april 2009 Anmäl Dela Postat 15 april 2009 (redigerat) Tjohej på er! Jag har nyligen blivit ett fan av Jamie Foxx's soul eller vad man nu vill kalla den musiken. Hittade denna film på youtube med hans egna version av introt till The Brady Bunch, Jamie Foxx - Brady Bunch vilket låter helt olikt orginalet Brady Bunch - Opening Theme (Season 1)! Nu undrar jag hur man rent musikteoretiskt går tillväga? Har man kvar grundtonerna eller byter man ut ackorden och ackordföljden helt och hållet? Vilken sorts ackord ska man byta till i så fall för att få den där sköna avslappnade känslan? Kom med alla idéer ni har, det vore så roligt att kunna göra om en random låt till soul... 🙂 Det rytmiska och det som har med sångmelodi att göra klurar jag ut själv... det är inga problem att skriva sång till så pass färgade ackord känner jag. 🙁 Redigerat 15 april 2009 av Akatsuki Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Akatsuki Postat 16 april 2009 Trådstartare Anmäl Dela Postat 16 april 2009 Tjohej på er! Jag har nyligen blivit ett fan av Jamie Foxx's soul eller vad man nu vill kalla den musiken. Hittade denna film på youtube med hans egna version av introt till The Brady Bunch, Jamie Foxx - Brady Bunch vilket låter helt olikt orginalet Brady Bunch - Opening Theme (Season 1)! Nu undrar jag hur man rent musikteoretiskt går tillväga? Har man kvar grundtonerna eller byter man ut ackorden och ackordföljden helt och hållet? Vilken sorts ackord ska man byta till i så fall för att få den där sköna avslappnade känslan? Kom med alla idéer ni har, det vore så roligt att kunna göra om en random låt till soul... 🤪 Det rytmiska och det som har med sångmelodi att göra klurar jag ut själv... det är inga problem att skriva sång till så pass färgade ackord känner jag. 😉 Fan också, nu såg jag att länkarna funkade inte. Här är dom Jamie: Orginalet: http://www.youtube.com/watch?v=pM-0Pwgr7-E Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jarlo Postat 16 april 2009 Anmäl Dela Postat 16 april 2009 Tjohej på er! Jag har nyligen blivit ett fan av Jamie Foxx's soul eller vad man nu vill kalla den musiken. Hittade denna film på youtube med hans egna version av introt till The Brady Bunch, Jamie Foxx - Brady Bunch vilket låter helt olikt orginalet Brady Bunch - Opening Theme (Season 1)! Nu undrar jag hur man rent musikteoretiskt går tillväga? Har man kvar grundtonerna eller byter man ut ackorden och ackordföljden helt och hållet? Vilken sorts ackord ska man byta till i så fall för att få den där sköna avslappnade känslan? Kom med alla idéer ni har, det vore så roligt att kunna göra om en random låt till soul... 😆 Det rytmiska och det som har med sångmelodi att göra klurar jag ut själv... det är inga problem att skriva sång till så pass färgade ackord känner jag. 😆 Jag är ingen mästare på musikteori, men satsa på mycket moll7, maj7 och 11-ackord 😆 Tyvärr finns det nog inte så många genvägar för att lyckas med sånt där. Det som gäller är väl att lyssna in sig som fäen på den där typen av soul, planka låtar, kolla upp tabs/noter o.s.v. Om jag skulle göra nya harmonier till en sån där låt skulle jag nog sjunga in melodin eller spela in den med nån synth och sen sitta och testa mig fram med ovan nämnda ackordtyper tills jag hittade nåt fint. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FunkyKeys Postat 16 april 2009 Anmäl Dela Postat 16 april 2009 Känner du till The Slick Book? Ett mästerverk för övrigt... I alla fall, där finns ett kort teorikapitel om "slick harmonik" som har en del matnyttigt, bl a en reharmonisering på "Sov Du Lilla Videung" som är kul. Ganska färgade ackord är det i vilket fall; låter det som dur så är det säkert maj7 eller maj9 (och aldrig mindre än add9), moll blir m7, m9, m11. Dominantseptimackorden (alltså liten sjua) blir väldigt ofta 11-ackord (alltså C11, eller Bb/C, istället för C7). I många fall är det ännu mer jazziga ackord; 13#11 och liknande. Även andra tricks från jazz används flitigt, t ex II-V-I-progressioner: Om originalackorden är Cmaj7 - Fmaj7 så kör man istället Cmaj7 Gm7 C7 - Fmaj7, eller ännu bättre Cmaj9 Gm9 C11 - Fmaj9 Tritonussubstitution (ett dominantseptimackord byts ut mot ett annat, nämligen det på tritonus avstånd) då kan vår lilla ackordföljd bli: Cmaj9 Gm9 Gb9#5 - Fmaj9 (ooooh! nu är det riktigt gött!!!) etc... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
axeman Postat 16 april 2009 Anmäl Dela Postat 16 april 2009 Tyvärr är ju svaret väldigt enkelt, men inte så roligt för dig: Det är helt enkelt att plugga harmonilära och jazzpiano... ...och förslaget Slick book är förstås en bra startpunkt. Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.