Jump to content
Annons

Tips på enkel och billig Sampler för livebruk


Daniel

Recommended Posts

Hej

Kommer troligtvis ut och turnéra lite grann i sommar/höst och behöver lite tips från er. Det finns en låt där vi har väldigt statiska synthtrumljud som vi skulle vilja ha live också. Tanken är att vår trummis har fyra pads (Redan inköpta) en bit bort från trummorna som han ställer sig och spelar på i den låten.

Vad jag är på jakt efter är alltså en sampler där vi kan lägga in de ljud som vi använde i studion på den låten.

Det rör som virvel, baskagge, puka, puka. Bara enkelshots, inga olika anslagskänsligheter alltså, så det lär inte behövas särskilt stort minne.

Har ni något tips på nån enkel sampler? Vi vill INTE köra dator. Ska vara enkel och billig. Bara att koppla in midisladden och köra med andra ord.

Skulle det funka med vilken gammal 16/44 sampler som helst, typ akai osv? Någon som i sådana fall har en sådan till salu för en femhundring eller kanske byte mot något..

Väldigt tacksam för svar, det där med samplers är lite utav en djungel (dessutom skövlad sådan) för mig....

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Skulle det funka med vilken gammal 16/44 sampler som helst, typ akai osv?

Ja, frågan är snarare om du tänkt kopiera ljudfiler från datorn till samplaren för att bibehålla högsta kvalitet. Eller skulle det duga att koppla in ljudet i samplerns ingång och sampla om/klippa till samplingarna på nytt.

SP-404 är väl smidig iom CompactFlash och inget tjafs med disketter eller SCSI. Lasta över filerna och kör bara. Men å andra sidan kan du få en mer avancerad sampler begagnat och ändå bli billigare än en ny SP-404.

Link to comment
Dela på andra sajter

det spelar egentligen ingen roll hur man lägger över dem. Gör inget om jag skulle förlora lite i ljudkvalitet, det är ganska skitiga ljud och dessutom tror jag att det blir svårt att märka någon skillnad på kvaliteten live.

Skulle det funka med en äldre akai sampler menar du? (så länge den har stöd för 16bit/44khz då såklart?

Borde ju finnas en hel del människor som vill bli av med sådana som numera kör dator, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det måste väl ändå vara lättare att köra med en bärbar dator (har säkert nån av er redan) och ett midiinterface (typ låna av nån polare som har eltrummor eller hyra) som funkar till padsen (måste man väl ändå ha, midiinterface altså).

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det funka med en äldre akai sampler menar du? (så länge den har stöd för 16bit/44khz då såklart?

Absolut.

Med S1000/1100/2000/3000/3200 är det enklast att sampla om ljuden.

Däremot kan de senare S5000 och S6000 läsa wav-filer från diskett.

Kolla på Vendolin. Jag gjorde en snabb sökning och såg en AKAI S3000XL för 800:- och en som sålde 1st Yamaha A3000, 1 st A3000v2 samt 1 st A4000 med CD-läsare och allt för 1500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...