Jump to content
Annons

Ramminne, processor och Cubase


busse

Recommended Posts

Jag har byggt en ny musikdator med i7 processor och 6GB i ram, just nu kör jag SX3 med XP som operativ på den datorn. Det jag funderar över är om det skulle vara värt ett försök att instalera Vista för att kunna utnytja de 6GB jag har som ram minne i burken, eller finns det nåt som ändå sätter stop för 6GB då jag har ett lite äldre Cubase? Finns det några begränsningar i SX3 för att utnytja i7 processorn maximalt och skall man tänka på nåt för att utnytja kunna få ut max ur processorn och dela upp arbetet på de fyra kärnorna? Då jag pressat datorn hårt verkar det som att ramminnet tar slut då jag har i gång en massa Guitar rig 3, ett par Akoustik piano, B4, Ezdrummer och en massa effektpluggar. Datorn rullar men jag kan inte ladda in fler pluggar utan att ta bort nån annan plugg vilket väl borde bero på att ramminnet är fullt. Nån som har mer koll och skulle Vista vara värt att testa?

Redigerat av busse
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det som spelar roll är om du har 32- eller 64-bitars version av ditt operativsystem. Både XP och Vista finns som båda versionerna. Du behöver ett 64-bitars OS för att kunna uttnyttja mer än 2-3GB som är vanliga gränsen för 32-bitars. Man får dock kolla upp så all hårdvarahar drivrutiner för 64 så det kommer funka. Angående processoranvändande så utnyttjar SX3 alla kärnor men för att utnyttja mer RAM så måste även ditt Cubase vara 64-bitars. Tror dock att det bara finns tillgängligt att uppdatera till sedan 4:an, läs mer om det här: http://knowledgebase.steinberg.de/173_1.html Läs om allt här: http://www.kvraudio.com/news/8024.html. Det går förresten inte att uppdatera ditt OS till 64bitars utan du får köpa en ny 64-licens.

Själv kör jag Vista 64bitars fast med Cubase LE 32 bitars men använder ett program som heter FX-teleport (program för att ha slavdatorer att kopplas ihop) där jag använder min egen dator som en "master" och "slave" på samma gång så jag kan öppna VST-pluggar i den applikationen, utanför Cubase och routa tillbaka. På detta vis kan jag använda cirka 2Gb i Cubase och ytterligare 2GB i FXteleport. Behöver Cubase 32bitars för att kunna använda Rewire med Reason så fick fixa en workaround.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med master och slave grejen, skulle man då kunna öppna tex Guitar rig eller Amplitube utanför Cubase och ändå på nåt vis skicka ljudet från Cubase till effekten på "den andra delen" och sen tillbaka in i Cubase igen? Misstänker att det i sånt fall krävs att VST-instrumentet klara att köras som "stand alone" eller vad det nu heter då man kan andvända dom utan tex Cubase? Om detta funkar kan man då utnytja drygt 6 Gb ram för 32 bitars XP klarar ju nånstans runt 3 Gb och dubblas dessa 3Gb med denna master och slave koppling?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med master och slave grejen, skulle man då kunna öppna tex Guitar rig eller Amplitube utanför Cubase och ändå på nåt vis skicka ljudet från Cubase till effekten på "den andra delen" och sen tillbaka in i Cubase igen? Misstänker att det i sånt fall krävs att VST-instrumentet klara att köras som "stand alone" eller vad det nu heter då man kan andvända dom utan tex Cubase? Om detta funkar kan man då utnytja drygt 6 Gb ram för 32 bitars XP klarar ju nånstans runt 3 Gb och dubblas dessa 3Gb med denna master och slave koppling?

Tja igen.

Med 32-bitars operativsystem så kan du inte komma över 3Gb gränsen hur du än gör. Det är som en 1-liters flaska, du kan inte få i mer vatten hur du än försöker, 64 bitars är som att man ersätter flaskan med ett badkar ungefär. FXteleport med master-slave-applikationen har du egentligen bara nytta av på 64 bitars OS och om du fortfarande vill/behöver köra med 32 bitars Cubase och ha möjlighet att utnyttja ytterligare 2Gb till än de två i Cubase. Då kommer du upp i max cirka 4Gb som du kan ladda i RAM-minnet, det har räckt för mig hittills, fast jag har bra mycket mer att tillgå men för att kunna använda mer får man uppdatera sitt Cubase till 4/5:an och skaffa 64bitars-versionen helt enkelt.

Angående FXtelesport så är jag ganska säker på att pluggarna måste kunna köras i "standalone"-mode men det brukar de flesta nyare pluggar ha möjlighet till har jag för mig, kolla upp det för dina specifica pluggar om du nu vill köra på det, finns en demo att hämta och testa på FXteleport¨s hemsida. Hör av dig om du behöver hjälp med att få ihop det. Jag googlade och det ser ut som att både Guitar Rig 3, Akustik piano och EZdrummer, även kan fungera i standalone.

Mvh

Josef

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nej ramminne har aldrig varit ett problem för mig heller.

Men gör man stora orkestreringar med som Memphis så vill man nog ha mer minne än 4GB ibland kan jag tänka mig.

För mina poplåtar så brukar faktiskt trummorna vara det mest krävande minnesmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar alltså inte Reason/Rewire i 64bitars OS?

/H.

JO, man kan köra Reason/Rewire på 64bitars OS! Men Rewire funkar bara med 32 bitars sequencer! eftersom Reason fortfarande bara är en 32bitars applikation. Trodde det framgick tydligt av mitt förra inlägg att jag gjorde detta.

Sen är ju frågan hur mkt ramminne som man i praktiken använder .

Jag gör fullproduktioner med 4gb ram, 32bits XP (max 3.2gb)

Jag har aldrig lyckats utnyttja allt ramminne, detta trots asfeta synthar och tunga samplingar.

Precis som Loopis säger så behöver iallfall jag mer när jag gör stora orkester produktioner. Men i poplåtar behöver jag ju sällan jättemycket Ram. På min förra dator hade jag 2Gb RAM och där tog det slut ganska snabbt oavsätt vad jag gjorde så jag slog till med mycket mer på min nya x64-burk för att slippa detta.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ursäkta att jag bara skrev nej på Rewire frågan.

Jag förutsatte att man kör 64 bitars applikationer i ett 64 bitars OS, det är ju själva idén med att köra 64 bitars OS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jo, det är ju det logiska och vanliga såklart men som jag skrev tidigare så använde jag ju Cubase 32bitars för att kunna använda Rewire me Reason och använda FXteleport för att ända kunna bryta 3Gb-gränsen som man e begränsad av med 32bitars program även i 64bitars OS. (och höja gränsen upp till iallfall 4GB eftersom man kan använda cirka knappt 2GB per 32bitars applikation)

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En lite avstickare.

Jag har spanat in FXteleport men inte vågat prova.

Hur tycker du att det funkar Memphis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar på Loopis avstickare:

Jag tycker FXteleport funkar fint. Tipset fick jag av en kille på East West forum för sina orkesterbiblotek, där dessa lösningar är vanliga. Många där kör ju med flera slavdatorer och använder då FXteleport för att koppla ihop dem och fördela arbetet men så kom han på att man kunde installera både master och slave-applikationen på samma dator och på så sätt som sagt använda pluggar utanför Cubase så man kan använda mer RAM. Den läggs som en VST kan man säga och man väljer sitt VST-biblotek i VST-listan och där finns då sina biblotek som LAN-version också och de öppnas upp i FX-teleport istället. Men testa demon som finns på deras hemsida.

Han som tipsade mig om det har skrivit en tutorial där ni kan läsa om det och hur man gör:

http://www.piotrmusial.com/tutorials/tut4.html

Detta har man alltså användning till om man har mer RAM än begränsningen i en 32bitars sequencer och man behöver kunna använda mer.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
GIGAN (oregistrerad)
Sen är ju frågan hur mkt ramminne som man i praktiken använder .

Jag gör fullproduktioner med 4gb ram, 32bits XP (max 3.2gb)

Jag har aldrig lyckats utnyttja allt ramminne, detta trots asfeta synthar och tunga samplingar.

Får jag kapa tråden ett ögonblick?

Vad har du för minnen då?

Har försökt trycka i 4G minne i min dator, men då funkar den inte!

Hade 2X2 ddr2, till dualcore proc och Asus P5W. Men den hängde sig direkt

Försökte även med 1X2G & 2X512 för att få 3G, men det fungerade lika dåligt.

Har läst ngnstans att vissa moderkort blir instabila när man använder alla kortplatser?

Tacksam för hjälp!

GIGAN

Redigerat av GIGAN
Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt trycka i 4G minne i min dator, men då funkar den inte!

Det kan vara lite känsligt att blanda olika märken och/eller storlekar. Allra helst ska man köra matchat rakt av, men det är ju inte alltid det går. Själv hade jag 2GB och byggde ett år senare på med ytterligare 2GB av samma märke/modell. Det funkade fint, men jag har sett exempel på att tom det kan skapa problem. Det har då antagits att det visserligen var samma modell, men en eller ett par små komponenter i modulerna var olika. Har man då ett kinkigt moderkort kan det bli problem i värsta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
bobop (oregistrerad)

Hej. Jag köpte precis en nu laptop med 4 gig ram men operiativsystemen som följde med (vista och XP) är båda i 32-bit. Har jag blivit lurad? Gör den sista gigen någon som helst nytta när jag håller på med musik ? Tycker det är märkligt att de får sälja datorer på detta sätt utan förklara vad det innebär egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag köpte precis en nu laptop med 4 gig ram men operiativsystemen som följde med (vista och XP) är båda i 32-bit. Har jag blivit lurad? Gör den sista gigen någon som helst nytta när jag håller på med musik ? Tycker det är märkligt att de får sälja datorer på detta sätt utan förklara vad det innebär egentligen.

32-bits operativsystem har totalt 4GB (232) adresser att leka med. Grafikkortet brukar ha 512MB RAM som måste adresseras inom dessa 4GB. Till det kommer ett gäng fasta adresser som måste finnas till hårdvaran och en del som är nödvändiga för systemet. Alla adresser måste rymmas inom de 4GB som är max - och det innebär att maximalt användbart minne är strax över 3GB. Den sista GB RAM har man alltså ingen nytta av, eftersom den aldrig kan adresseras på grund av de andra nödvändiga adresserna. Den gör ingen skada heller, men fyller alltså ingen funktion förrän man byter till ett 64-bits OS.

Link to comment
Dela på andra sajter

bobop (oregistrerad)
32-bits operativsystem har totalt 4GB (232) adresser att leka med. Grafikkortet brukar ha 512MB RAM som måste adresseras inom dessa 4GB. Till det kommer ett gäng fasta adresser som måste finnas till hårdvaran och en del som är nödvändiga för systemet. Alla adresser måste rymmas inom de 4GB som är max - och det innebär att maximalt användbart minne är strax över 3GB. Den sista GB RAM har man alltså ingen nytta av, eftersom den aldrig kan adresseras på grund av de andra nödvändiga adresserna. Den gör ingen skada heller, men fyller alltså ingen funktion förrän man byter till ett 64-bits OS.

Tack för svaret även om det inte var vad jag hoppats på. Man får väl som alltid skylla sig själv som inte researchar bättre men nog tycker jag det är rätt dåligt att man bygger datorer (för operiativsystemen är ju så gott som inbyggda) som inte har samma prestanda som sina beståndsdelar utan att berätta om det i marknadsföringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...