Jump to content
Annons

studiomonitor kval

Recommended Posts

spacefriend (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jag hade bestÀllt ett par EVENT 20/20 BAS V2 frÄn min lokala musikhandlare och fÄtt ett vÀldigt bra paketpris pga att jag handlade annat samtidigt. men nu visar det sig att dom Àr tillfÀlligt slut och kommer in om typ en mÄnad igen... tidigast.

men han kunde erbjuda MACKIE HR624 istÀllet för ungefÀr samma peng.

eller GENELEC 8030A.

vad ska man göra?!?

EVENT hade jag fÄtt rekommenderade frÄn ett par olika oberoende kÀllor.

dom andra tvÄ vet jag just inget om. men om man kollar pÄ de olika specifikationerna sÄ gÄr ingen utav dem alls lika lÄngt ner i basfrekvenserna. och det Àr lite mer bas jag vill Ät. sitter pÄ ett par tannoy reveal nu och dom Àr lite basfattiga.

samtidigt har jag fÄr jag hem min nya studio vilken dag som helst. och har precis fÄtt hem ny preamp och invÀntar en ny mikrofon i början pÄ veckan. man vill ju komma igÄng med nya studion sÄ fort som möjligt... ÄÄÄÄÄÄh.

gör jag bort mig om jag vÀljer MACKIE istÀllet? eller GENELEC??

fast genelec gÄr nog bort pga usel design. ser för plastiga ut.

Redigerat av spacefriend
Annons
Postat

Har du sjĂ€lv lyssnat pĂ„ Event-monitorerna - eller litar du blint pĂ„ de rekommendationer du har fĂ„tt? Det beror ju lite pĂ„ hur vĂ€l man kĂ€nner de som har rekommenderat, om man vĂ„gar lita pĂ„ det helt och hĂ„llet... 😄

Om det tar tid, sĂ„ kanske det skulle vara lĂ€ge att du försöker ta dig lite tid till att lyssna kritiskt pĂ„ de modeller du har blivit erbjuden - och i bĂ€sta fall kanske ocksĂ„ jĂ€mföra dem bredvid varandra...? 🙂

Personligen skulle jag inte vĂ€lja Genelec - men det beror inte pĂ„ designen... 🙂

Mackie har jag tyvÀrr aldrig hört, sÄ dÀr har jag ingen Äsikt.

Postat

nej jag har inte lyssnat pÄ nÄgon utav dom.

men event har jag fÄtt rekommenderade bl.a av en nÀra vÀn som har varit hemma och lyssnat pÄ min tidigare studiouppsÀttning. och jag litar pÄ hans omdöme. och sÄ har dom fÄtt himla bra kritik och recensioner sÄ gott som överallt. om nu det Àr nÄgonting att gÄ pÄ.

det Àr svÄrt att "lyssna runt" nÀr man bor i en smÄstad med endast en liten musikaffÀr. som dessutom inte saluför det mÀrket man Àr intresserad utav utan i sÄ fall specialbestÀller hem. och för tillfÀllet finns det ingen tid att Äka till nÄgon större stad och lyssna heller. men eventen kÀnde jag mig nÄgorlunda sÀker pÄ i alla fall pga all fin kritik dom fÄtt.

men jag Àr öppen för förslag pÄ aktiva studiomonitorer i 10tkr klassen.

Postat

Jag skulle personligen absolut vĂ€lja genelecen. Jag vet claes inte gillar genelec, det har framkommit förr... 😄

Jag jÀmförde bl a de tre du nÀmner och föll absolut för 8030a.Den Àr inte alls plastig utan i formpressad aluminium. Mkt gedigen.

Men som sagt; det bÀsta vore om du testade. Kolla ocksÄ tidningen Studios test i senaste numret. De gillar ocksÄ genelec 8030A.

Postat

sitter och lÀser den testen nu. igen.

och event tr-5 fÄr vÀldigt bra dÀr ocksÄ. fÄr klart bÀst i blindtesten!

kanske man ska vÄga sig pÄ ett par event tr-8 istÀllet för 20/20?

Àr det nÄgon som har lyssnat pÄ bÀgge och kan sÀga om det Àr nÄgon skillnad?

jag vet inte. men rent instinktivt gÄr genelec bort pga designen i alla fall.

tror jag skulle tröttna efter ett tag. dom Àr sÀkert hur bra som helst annars dock!

Postat
Personligen skulle jag inte vĂ€lja Genelec - men det beror inte pĂ„ designen... 🙂

Ja se dĂ„ Ă€r vi tvĂ„, fasen nu blev jag ju sugen pĂ„ att kolla upp Adam. Om du inte gillar Genelec sĂ„ finns ju alltid chansen att jag gillar det du gillar 😄

/Majken

Postat

Har jag inte berĂ€ttat det...? 😼😆

Jag har ANF10, P11A, P33 A och Ă€ven Sub10 för provlyssning om det Ă€r nĂ„gon i Malmö med omnejd som vill komma och lyssna... 😉 DessvĂ€rre var det för stor efterfrĂ„gan pĂ„ M-Patch, sĂ„ jag har för stunden inte nĂ„got enkelt sĂ€tt att switcha mellan monitorerna, eftersom jag blev tvungen att skicka ivĂ€g den jag hade tĂ€nkt behĂ„lla sjĂ€lv. Kunderna mĂ„ste ju gĂ„ först. 🙂 Nya sĂ„dana kommer i alla fall om lite över en vecka...

ANF-10 har inte samma banddiskant som P11A, men den har ÀndÄ mycket fin upplösning av detaljer och definition av stereobilden. Den blir inte heller jobbig att jobba med, eftersom den Àr vÀl avvÀgd i ljudbilden. Av naturliga skÀl har den lite klenare basÄtergivning Àn P11A, eftersom den ju har ett mindre element - men den gör ett mycket bra jobb.

Sound on Sound recenserade den i Novembernumret: http://www.adam-audio.com/downloads/SOS_TESTanf10.pdf - och den fick fick fina vitsord dÀr.

Det Ă€r en lĂ„gbudget hi-end studiomonitor, eller hur man nu ska kunna uttrycka det... 🙂😎

Majken: Jag tror sĂ€kert att du gillar ADAM. Jag blev helfrĂ€lst direkt nĂ€r jag hörde S3A (som bl a anvĂ€nds av Sveriges Radio och Abbey Road) - men de ligger lite över min budget, sĂ„ det fick dĂ„ bli den dĂ„varande minstingen, P11A - och den har jag gjort mycket bra mixar med - i princip utan inlĂ€rningstid! 😼 NĂ€r nu P33A slĂ€pptes, sĂ„ tog jag hem ett par sĂ„dana att ha för demo - och de Ă€r magiska jĂ€mfört med prislappen. S3A Ă€r fortfarande herre pĂ„ tĂ€ppan (de har bĂ€ttre Ă„tergivning Ă€n storebror S4A om du frĂ„gar mig) och man fĂ„r betrakta P33A som S3A's lillebror - men en imponerande vĂ€lljudande lillebror som ligger pĂ„ ungefĂ€r halva priset jĂ€mfört med S3A!!! 😛

Postat

Oj, jag skulle aldrig lĂ€gga ut sĂ„ mycket pengar pĂ„ ett par monitorer utan att lyssna först... 😆 Har du rĂ„d med dom, sĂ„ borde du Ă€ven ha rĂ„d att ta en liten tripp till nĂ€rmsta större stad... Jaja, men det Ă€r ju upp till dig...

TÀnkte bara slÀnga in ett litet varningens ord angÄende Mackies HR624... De lÀt helt annorlunda mot alla andra monitorer jag testade. Om det sedan Àr bra eller dÄligt Àr jag nog inte man att svara pÄ, men jag tyckte iallafall inte om vad jag hörde... De enda som var nÄnstans i nÀrheten ljudmÀssigt var Events TR8, och dom gillade jag alltsÄ inte heller. BÄda kÀndes burkiga eller mellanregistriga pÄ ett obehagligt sÀtt.

Har inte trÀffat pÄ Genelecs nya serie, men förra minstingen 1029A lÄnade jag hem frÄn en kompis... VÀldigt klart och detaljerat ljud, men den Àr ju pytteliten vilket Àven resulterar i ganska sÄ minimal basÄtergivning.

Alla de hÀr tre monitorerna kommer ju frÄn vÀlkÀnda och vÀlrennomerade "fabrikanter" och jag har trÀffat pÄ mÄnga mkt nöjda anvÀndare pÄ olika musikforum... SÄ jag tror inte att du kan gÄ helt fel med nÄn av dom.

Om du frÄgar mig sÄ Àr jag dock rÀtt sÄ sÀker pÄ att jag skulle vÀlja Genelec, men jag skulle absolut vilja lyssna pÄ alla tre först!

Och Àven kolla in ADAM och Dynaudio!

Postat (redigerat)

visst har jag rÄd att Äka och lyssna men för tillfÀllet, resten utav Äret, har jag inte tid... jobbar sex dagar i veckan i butik till nyÄr. kommer liksom inte ifrÄn. dÀrför fÄr jag försöka lyssna pÄ vad vÀnner, recensioner och forumanvÀndare har att sÀga.

android: nÀr du lyssnade pÄ mackie hr624 var dom rÀtt instÀllda? det finns en del akustikinstÀllningar pÄ baksidan pÄ dom? för annars har jag fÄtt det intrycket pÄ andra forum och genom recensioner att dom ska vara riktigt bra! en otrolig upplösning och hyggligt med bas för 6".

Redigerat av spacefriend
Postat

Jag lÀste testet om studiomonitorer, och eftersom jag Àr mycket intresserad av hifi sÄ blev jag lite besviken.

Varken JBL eller B&W fanns med. Jag har personligen alltid gillat fullrangehögtalare som inte behöver en sub till för att kunna gÄ rakt ner till 30hz.

Jag har lyssnat pÄ mÄnga "monitorer" och tycker att mÄnga lÄter vÀldigt instÀngda, pÄ snÀppet till burkiga. Jag har dock inte lyssnat pÄ de smÄ genelechögtalarna.

NÀr jag bytte frÄn mina tannoy reveal till B&W 802 Matrix 3 sÄ funderade jag pÄ hur jag nÄnsin klarat mig med tannoyerna. Det var sÄn fruktansvÀrd skillnad i dynamiken, stereobilden, ja allting.

TÀnk pÄ att just B&W gjorde denna serie för studios, och att de var referenshögatalare under början och mitten av 90-talet i mÄnga stora studios i Europa.

Sen finns det ett annat mĂ€rke som jag har hört mycket bra om som heter Intelligent Sound. Det Ă€r en norsk kille som Ă€r blind som har utvecklat dom. Jag hörde dom pĂ„ LLB mĂ€ssan förra Ă„ret och de lĂ€t fruktansvĂ€rt verklighetstroget. Geneleckillarna pĂ„ mĂ€ssan gick och lyssnade i hans monter och de bara skakade pĂ„ huvudet av beundran och fattade inte hur han kunde fĂ„tt högtalarna att lĂ„ta sĂ„ verklighetstrogna. Skulle vilja se ett test av dom nĂ„n gĂ„ng. 😄

Hur som helst, jag hoppas jag gett lite tips till folk som vill ha riktigt bra och neutralt ljud i sin studio.

//Mike

Postat (redigerat)
Jag lÀste testet om studiomonitorer, och eftersom jag Àr mycket intresserad av hifi sÄ blev jag lite besviken.

Varken JBL eller B&W fanns med. Jag har personligen alltid gillat fullrangehögtalare som inte behöver en sub till för att kunna gÄ rakt ner till 30hz.

Jag har lyssnat pÄ mÄnga "monitorer" och tycker att mÄnga lÄter vÀldigt instÀngda, pÄ snÀppet till burkiga. Jag har dock inte lyssnat pÄ de smÄ genelechögtalarna.

NÀr jag bytte frÄn mina tannoy reveal till B&W 802 Matrix 3 sÄ funderade jag pÄ hur jag nÄnsin klarat mig med tannoyerna. Det var sÄn fruktansvÀrd skillnad i dynamiken, stereobilden, ja allting.

TÀnk pÄ att just B&W gjorde denna serie för studios, och att de var referenshögatalare under början och mitten av 90-talet i mÄnga stora studios i Europa.

Sen finns det ett annat mĂ€rke som jag har hört mycket bra om som heter Intelligent Sound. Det Ă€r en norsk kille som Ă€r blind som har utvecklat dom. Jag hörde dom pĂ„ LLB mĂ€ssan förra Ă„ret och de lĂ€t fruktansvĂ€rt verklighetstroget. Geneleckillarna pĂ„ mĂ€ssan gick och lyssnade i hans monter och de bara skakade pĂ„ huvudet av beundran och fattade inte hur han kunde fĂ„tt högtalarna att lĂ„ta sĂ„ verklighetstrogna. Skulle vilja se ett test av dom nĂ„n gĂ„ng.  🙂

Hur som helst, jag hoppas jag gett lite tips till folk som vill ha riktigt bra och neutralt ljud i sin studio.

//Mike

Monitorerna i testet Àr antagligen utvalda för att de Àr smÄ och dÀrför passar bra i en hemstudio.

I stort sett alla deltagande monitortillverkare i testen har mycket större (och dyrare) varianter, men dĂ„ skulle de knappast passa i tidningen, eller hur? 😄

Vill du lÀsa om fetingmonitorer? lÀs en annan tidning.

Vill du lÀsa om Hifi? lÀs en helt annan sorts tidning.

Redigerat av brojd
Postat
android: nÀr du lyssnade pÄ mackie hr624 var dom rÀtt instÀllda? det finns en del akustikinstÀllningar pÄ baksidan pÄ dom? för annars har jag fÄtt det intrycket pÄ andra forum och genom recensioner att dom ska vara riktigt bra! en otrolig upplösning och hyggligt med bas för 6".

Kan ju inte garantera att de var rĂ€tt instĂ€llda. De var snĂ€ppet över vad jag kunde lĂ€gga ut, sĂ„ jag var mest glad att de inte lĂ€t bĂ€ttre Ă€n de jag hade rĂ„d med... 😠

Men det vore ju konstigt om just de monitorerna var felinstÀllda, affÀren verkade ha rÀtt sÄ bra koll... Och jag fick i stort sett samma kÀnsla av Event TR8, och de har ju inga instÀllningar alls.

Jag har ocksÄ lÀst vÀldigt mycket bra om Mackies monitorer innan och blev vÀldigt förvÄnad över hur de lÀt.

SÄ jag tar det som ett bevis pÄ att val av monitorer inte Àr nÄt man gör enbart pÄ rekommendationer av andra, man mÄste lyssna sjÀlv!

Postat

Ja se dĂ„ Ă€r vi tvĂ„, fasen nu blev jag ju sugen pĂ„ att kolla upp Adam. Om du inte gillar Genelec sĂ„ finns ju alltid chansen att jag gillar det du gillar đŸ˜Č

/Majken

Varför denna misstro till Genelec???? 😠

Postat

Jag har ett par Event 20/20 BAS v1. Jag Ă€r jĂ€kligt nöjd. De lĂ„ter bra, tröttar inte ut mina öron, om jag vill kan de spela HÖGT!

Om du kör pÄ Event sÄ vÀnta pÄ dina BAS, gÄ inte ner till TR serien, för de Àr sÀmre. SÄvida det inte Àr pengarna som styr.

Genelec har jag aldrig kört, men jag vet att vissa gillar dom och andra sÀger att (framför allt nÀrfÀltarna) ger ett för bra sound. Allt lÄter bra.

Mackie har jag inte heller testat, men jag minns bara att Bob Katz utan problem kunde sÀga nÀr en mix han skulle mastra var mixad genom Mackies (824).

Postat
Personligen skulle jag inte vĂ€lja Genelec - men det beror inte pĂ„ designen... 😛

Ja se dĂ„ Ă€r vi tvĂ„, fasen nu blev jag ju sugen pĂ„ att kolla upp Adam. Om du inte gillar Genelec sĂ„ finns ju alltid chansen att jag gillar det du gillar đŸ˜Č

/Majken

Varför denna misstro till Genelec???? 😠

Man hör allt som oftast frÄn anvÀndare och recensenter, att "allt lÄter bra i Genelec".

En masteringtekniker jag kÀnner, nÀmnde nÄgon gÄng att det Àr mÄnga kÀnda tekniker som kör med Genelec - men inte i originalskick, utan med utbytta element, modifierade filter etc...

Detta, tillsammans med egna lyssningar pĂ„ ett par modeller, sĂ€ger mig att de fĂ€rgar för mycket. Allt ska inte lĂ„ta "bra" i en monitor. Allt ska lĂ„ta sĂ„ nĂ€ra verkligheten som möjligt... 🙂

Postat
Man hör allt som oftast frÄn anvÀndare och recensenter, att "allt lÄter bra i Genelec".

En masteringtekniker jag kÀnner, nÀmnde nÄgon gÄng att det Àr mÄnga kÀnda tekniker som kör med Genelec - men inte i originalskick, utan med utbytta element, modifierade filter etc...

Detta, tillsammans med egna lyssningar pĂ„ ett par modeller, sĂ€ger mig att de fĂ€rgar för mycket. Allt ska inte lĂ„ta "bra" i en monitor. Allt ska lĂ„ta sĂ„ nĂ€ra verkligheten som möjligt... 😉

Jag kÀnner ocksÄ nÄgra mastringstekniker och vissa av dom hyllar Genelec medans andra inte alls tycker dom passar för dom. SÄ kommer det ju alltid vara, samma som att vissa sÀger att SM-57:an e mycket bÀttre att mika upp en stÀrkare med Àn en MD421:a......

Men att rakt av bara sÀga att Genelec inte bra tycker jag Àr lite tveksamt.......nu har jag iofs inte lyssnat in dom monitorerna det gÀllde sÄ du kan ju ha helt rÀtt i det du sÀger.

Jag har suttit i nÄgra studios som enbart kört Genelec och dom har varit vÀldigt rÀttvisa tycker jag i alla fall.

Postat

En monitortillverkare brukar som regel ha en vÀldigt likartad fÀrgning i alla modeller - och dÀrför tror jag att jag kan sÀga generellt att jag inte Àr sÄ förtjust i Genelec.

Mina preferenser ligger utan tvekan hos ADAM i stÀllet, eftersom jag har hört allt i deras sortiment upp till S4A (förutom ARTist, som jag inte har haft möjlighet att lyssna pÄ Ànnu...) och konstaterat att de generellt lÄter vÀldigt naturligt.

Postat
jag hade bestÀllt ett par EVENT 20/20 BAS V2 frÄn min lokala musikhandlare och fÄtt ett vÀldigt bra paketpris pga att jag handlade annat samtidigt. men nu visar det sig att dom Àr tillfÀlligt slut och kommer in om typ en mÄnad igen... tidigast.

men han kunde erbjuda MACKIE HR624 istÀllet för ungefÀr samma peng.

eller GENELEC 8030A.

vad ska man göra?!?

EVENT hade jag fÄtt rekommenderade frÄn ett par olika oberoende kÀllor.

dom andra tvÄ vet jag just inget om. men om man kollar pÄ de olika specifikationerna sÄ gÄr ingen utav dem alls lika lÄngt ner i basfrekvenserna. och det Àr lite mer bas jag vill Ät. sitter pÄ ett par tannoy reveal nu och dom Àr lite basfattiga.

samtidigt har jag fÄr jag hem min nya studio vilken dag som helst. och har precis fÄtt hem ny preamp och invÀntar en ny mikrofon i början pÄ veckan. man vill ju komma igÄng med nya studion sÄ fort som möjligt...  ÄÄÄÄÄÄh.

gör jag bort mig om jag vÀljer MACKIE istÀllet? eller GENELEC??

fast genelec gÄr nog bort pga usel design. ser för plastiga ut.

Ta dig tid först o frÀmst

Jag letade i en mÄnad och samtidigt fick jag lyssna pÄ mÄnga olika mÀrken osv.

SjĂ€lv sĂ„ hittade jag till slut ett par som fastnade direkt i öronen 😛

Event 20/20 V-2 lÄter grymt bra och jag var nÀra att ta dom till ett vÀldigt bra pris men den som vÀntar pÄ nÄgot gott .....

Till slut hittade jag pÄ nÀtet relativt nya Event PS8 (modellen innan 20/20)

för halva priset Ca: 6000kr och skillnaden var att PS8 har mindre effekt Àn 20/20.

Vilket för mig Àr helt ok eftersom mitt studierum Àr pÄ ca:10 kvm för tillfÀllet.

Jag provlyssnade bland annat pÄ Adams och GENELEC 8030A mm, och

Àven mindre storlekar mm. Visst lÄter alla bra pÄ sitt sÀtt men alla öron Àr ju olika och jag mÀrkte att skillnaden över 10 000 kr klassen Àr verkligen dÀr man

bör ligga för att det skall vara kul att hĂ„lla pĂ„ med sin musik 😉

KRK Àr grymma om man inte vill ha snÀlla lÄdor, Eventen ligger nÄgonstans mitt i mellan KRK och Mackie lÄdorna tycker jag?

Som sagt, Event serien Àr grymt bra för studio lyssning om man sitter

i timmar. Örat vill bara höra mer 😉

SĂ„ ge dig verkligen tid att lyssna in olika mĂ€rken och skit i pengarna, tĂ€nk pĂ„ att det e ju dina öron som skall trivas med din musik... 😉

/Danson

Postat (redigerat)
KRK Àr grymma om man inte vill ha snÀlla lÄdor

Vad menar du med "snÀlla"?

KRK Àr ju rÀtt sÄ raka i ljudet liksÄ Mackie...

Du hör verkligen om du har spelat galet

nÄgonstans i mixen eller liknade..

felet trÀnger sig fram liksom mer i dessa lÄdor och

det e vĂ€l ios bra för att fĂ„ till en riktigt bra mix i slutĂ€ndan 😛

Personligen tycker jag att det kan bli rÀtt tröttsamt

att sitta lÀnge med KRK mm...

Men det Àr ju en smaksak som sagt...

đŸ˜± KRK Ă€r grymma om man inte vill ha snĂ€lla lĂ„dor, Eventen ligger nĂ„gonstans mitt i mellan KRK och Mackie lĂ„dorna tycker jag? 😄

Jag menade att Eventen Àr mer mjukare i ljudet Àn Mackie/KRK mm.

Sorry

Redigerat av Danson
Postat (redigerat)

Jag har lyssnat pĂ„ alla tre. Event 20/20 BAS Ă€r fantastiskt bra, och utan tvekan de bĂ€sta om du producerar dansmusik. Genelecsen spelar klart, men har inte trycket i basen som krĂ€vs. Dessutom lĂ„ter 20/20 mer behagligt at lyssna pĂ„. Macike HR624 lĂ„ter ocksĂ„ bra, men HR824 lĂ„ter bĂ€ttre, och Event 20/20 lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n 824:orna enligt mig 😛 De enda nĂ€rfĂ€ltare jag hört som lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n 20/20 BAS för klubbmusik Ă€r Genelec 1031, men de kostar dubbelt sĂ„ mycket.

VÀnta pÄ Eventsen (om du gör dunka dunka). MEN du bör vÀnta ÀndÄ, och stÀlla upp alla tre par för lyssning, vilka jag tycker Àr bÀst Àr ju bara min personliga Äsikt.

Finns sÀkert nÄgon mer kvalificerad till att bestÀmma vad du tycker lÄter bÀst (lÀs: Du).

Redigerat av dbd
Postat (redigerat)

ah det blev ett par Mackie HR624 i alla fall!

och hittills Àr jag nöjd. visst, helt annan ljudkaraktÀr Àn mina gamla tannoy. har inte bestÀmt mig för om jag gillar dessa bÀttre eller sÀmre Àn. men klart bÀttre upplösning i ljudet. mer definierad bas. dom hÀr Àr mycket luftigare i ljudet. tydligare stereobredd. mina tannoy var mer kompakta. jag hade haft dom i 6-7 Är sÄ det tar nog ett tag innan man vÀnjer sig med det nya ljudet!

men snygga Àr dom! och vÀlbyggda som pansarvagnar!

och det var dĂ„ rakt inte sĂ„ att jag grĂ€t blod nĂ€r jag lyssnade pĂ„ dem första gĂ„ngen 😄

Redigerat av spacefriend
Postat
KRK Àr grymma om man inte vill ha snÀlla lÄdor, Eventen ligger nÄgonstans mitt i mellan KRK och Mackie lÄdorna tycker jag?

En nackdel med KRK-monitorerna (iaf V8) Àr att jag upplever att dom Àr lite för brighta. Mixar som lÄter bra i sina egna lÄter mycket mer diskantbetonade i V8:orna. Men inget fel pÄ dom högtalarna i allmÀnhet. KRK gör bra grejor!

Postat

Detta, tillsammans med egna lyssningar pÄ ett par modeller, sÀger mig att de fÀrgar för mycket. Allt ska inte lÄta "bra" i en monitor. Allt ska lÄta sÄ nÀra verkligheten som möjligt... :rolleyes:

JÀttekonstigt att sÀga sÄ! Jag har nog varit i de allra flesta stora studios i Sverige. Plus en hel del i USA och England. SÄ gott som alla har (minst) ett par Genelecs. Det Àr en standardmonitor liksom NS10. Och jag har aldrig hört att det skulle vara modifierade! Det lÄter ju löjligt!

Jag har full förstÄelse för att man personligen kanske inte gillar att arbeta med en viss monitor. Men att sÀga att man inte anvÀnder Genelecs i originalskick Àr ju som att sÀga att Fender Telecasters aldrig anvÀnts i riktiga studios. NÀmn en seriös skivstudio i Sverige som inte har ett par Genelecs.

AngÄende att dina Adam finns pÄ Sveriges Radio och Abbey Road, sÄ kan jag satsa vÀldigt mycket pÄ att du hittar fler Genelecs pÄ bÄda stÀllen. Abbey Road skyltar inte med att de har Adam, utan de kör med B&W, Quested, NS10, Àven om man sÀkert kan fÄ de monitorer man Àr van vid.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.