spacefriend (oregistrerad) Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 (redigerat) jag hade bestÀllt ett par EVENT 20/20 BAS V2 frÄn min lokala musikhandlare och fÄtt ett vÀldigt bra paketpris pga att jag handlade annat samtidigt. men nu visar det sig att dom Àr tillfÀlligt slut och kommer in om typ en mÄnad igen... tidigast. men han kunde erbjuda MACKIE HR624 istÀllet för ungefÀr samma peng. eller GENELEC 8030A. vad ska man göra?!? EVENT hade jag fÄtt rekommenderade frÄn ett par olika oberoende kÀllor. dom andra tvÄ vet jag just inget om. men om man kollar pÄ de olika specifikationerna sÄ gÄr ingen utav dem alls lika lÄngt ner i basfrekvenserna. och det Àr lite mer bas jag vill Ät. sitter pÄ ett par tannoy reveal nu och dom Àr lite basfattiga. samtidigt har jag fÄr jag hem min nya studio vilken dag som helst. och har precis fÄtt hem ny preamp och invÀntar en ny mikrofon i början pÄ veckan. man vill ju komma igÄng med nya studion sÄ fort som möjligt... ÄÄÄÄÄÄh. gör jag bort mig om jag vÀljer MACKIE istÀllet? eller GENELEC?? fast genelec gÄr nog bort pga usel design. ser för plastiga ut. Redigerat 3 december 2004 av spacefriend
Claes Holmerup Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 Har du sjĂ€lv lyssnat pĂ„ Event-monitorerna - eller litar du blint pĂ„ de rekommendationer du har fĂ„tt? Det beror ju lite pĂ„ hur vĂ€l man kĂ€nner de som har rekommenderat, om man vĂ„gar lita pĂ„ det helt och hĂ„llet... đ Om det tar tid, sĂ„ kanske det skulle vara lĂ€ge att du försöker ta dig lite tid till att lyssna kritiskt pĂ„ de modeller du har blivit erbjuden - och i bĂ€sta fall kanske ocksĂ„ jĂ€mföra dem bredvid varandra...? đ Personligen skulle jag inte vĂ€lja Genelec - men det beror inte pĂ„ designen... đ Mackie har jag tyvĂ€rr aldrig hört, sĂ„ dĂ€r har jag ingen Ă„sikt.
spacefriend (oregistrerad) Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 nej jag har inte lyssnat pÄ nÄgon utav dom. men event har jag fÄtt rekommenderade bl.a av en nÀra vÀn som har varit hemma och lyssnat pÄ min tidigare studiouppsÀttning. och jag litar pÄ hans omdöme. och sÄ har dom fÄtt himla bra kritik och recensioner sÄ gott som överallt. om nu det Àr nÄgonting att gÄ pÄ. det Àr svÄrt att "lyssna runt" nÀr man bor i en smÄstad med endast en liten musikaffÀr. som dessutom inte saluför det mÀrket man Àr intresserad utav utan i sÄ fall specialbestÀller hem. och för tillfÀllet finns det ingen tid att Äka till nÄgon större stad och lyssna heller. men eventen kÀnde jag mig nÄgorlunda sÀker pÄ i alla fall pga all fin kritik dom fÄtt. men jag Àr öppen för förslag pÄ aktiva studiomonitorer i 10tkr klassen.
Mingus Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 Jag skulle personligen absolut vĂ€lja genelecen. Jag vet claes inte gillar genelec, det har framkommit förr... đ Jag jĂ€mförde bl a de tre du nĂ€mner och föll absolut för 8030a.Den Ă€r inte alls plastig utan i formpressad aluminium. Mkt gedigen. Men som sagt; det bĂ€sta vore om du testade. Kolla ocksĂ„ tidningen Studios test i senaste numret. De gillar ocksĂ„ genelec 8030A.
spacefriend (oregistrerad) Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 sitter och lÀser den testen nu. igen. och event tr-5 fÄr vÀldigt bra dÀr ocksÄ. fÄr klart bÀst i blindtesten! kanske man ska vÄga sig pÄ ett par event tr-8 istÀllet för 20/20? Àr det nÄgon som har lyssnat pÄ bÀgge och kan sÀga om det Àr nÄgon skillnad? jag vet inte. men rent instinktivt gÄr genelec bort pga designen i alla fall. tror jag skulle tröttna efter ett tag. dom Àr sÀkert hur bra som helst annars dock!
Majken Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 Personligen skulle jag inte vĂ€lja Genelec - men det beror inte pĂ„ designen... đ Ja se dĂ„ Ă€r vi tvĂ„, fasen nu blev jag ju sugen pĂ„ att kolla upp Adam. Om du inte gillar Genelec sĂ„ finns ju alltid chansen att jag gillar det du gillar đ /Majken
O-Jay Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 Claes, har du lyssnat pÄ ADAM ANF10? Hur lÄter de jÀmfört med t ex P11?
Claes Holmerup Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 Har jag inte berĂ€ttat det...? đźđ Jag har ANF10, P11A, P33 A och Ă€ven Sub10 för provlyssning om det Ă€r nĂ„gon i Malmö med omnejd som vill komma och lyssna... đ DessvĂ€rre var det för stor efterfrĂ„gan pĂ„ M-Patch, sĂ„ jag har för stunden inte nĂ„got enkelt sĂ€tt att switcha mellan monitorerna, eftersom jag blev tvungen att skicka ivĂ€g den jag hade tĂ€nkt behĂ„lla sjĂ€lv. Kunderna mĂ„ste ju gĂ„ först. đ Nya sĂ„dana kommer i alla fall om lite över en vecka... ANF-10 har inte samma banddiskant som P11A, men den har Ă€ndĂ„ mycket fin upplösning av detaljer och definition av stereobilden. Den blir inte heller jobbig att jobba med, eftersom den Ă€r vĂ€l avvĂ€gd i ljudbilden. Av naturliga skĂ€l har den lite klenare basĂ„tergivning Ă€n P11A, eftersom den ju har ett mindre element - men den gör ett mycket bra jobb. Sound on Sound recenserade den i Novembernumret: http://www.adam-audio.com/downloads/SOS_TESTanf10.pdf - och den fick fick fina vitsord dĂ€r. Det Ă€r en lĂ„gbudget hi-end studiomonitor, eller hur man nu ska kunna uttrycka det... đđ Majken: Jag tror sĂ€kert att du gillar ADAM. Jag blev helfrĂ€lst direkt nĂ€r jag hörde S3A (som bl a anvĂ€nds av Sveriges Radio och Abbey Road) - men de ligger lite över min budget, sĂ„ det fick dĂ„ bli den dĂ„varande minstingen, P11A - och den har jag gjort mycket bra mixar med - i princip utan inlĂ€rningstid! đź NĂ€r nu P33A slĂ€pptes, sĂ„ tog jag hem ett par sĂ„dana att ha för demo - och de Ă€r magiska jĂ€mfört med prislappen. S3A Ă€r fortfarande herre pĂ„ tĂ€ppan (de har bĂ€ttre Ă„tergivning Ă€n storebror S4A om du frĂ„gar mig) och man fĂ„r betrakta P33A som S3A's lillebror - men en imponerande vĂ€lljudande lillebror som ligger pĂ„ ungefĂ€r halva priset jĂ€mfört med S3A!!! đ
android Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 Oj, jag skulle aldrig lĂ€gga ut sĂ„ mycket pengar pĂ„ ett par monitorer utan att lyssna först... đ Har du rĂ„d med dom, sĂ„ borde du Ă€ven ha rĂ„d att ta en liten tripp till nĂ€rmsta större stad... Jaja, men det Ă€r ju upp till dig... TĂ€nkte bara slĂ€nga in ett litet varningens ord angĂ„ende Mackies HR624... De lĂ€t helt annorlunda mot alla andra monitorer jag testade. Om det sedan Ă€r bra eller dĂ„ligt Ă€r jag nog inte man att svara pĂ„, men jag tyckte iallafall inte om vad jag hörde... De enda som var nĂ„nstans i nĂ€rheten ljudmĂ€ssigt var Events TR8, och dom gillade jag alltsĂ„ inte heller. BĂ„da kĂ€ndes burkiga eller mellanregistriga pĂ„ ett obehagligt sĂ€tt. Har inte trĂ€ffat pĂ„ Genelecs nya serie, men förra minstingen 1029A lĂ„nade jag hem frĂ„n en kompis... VĂ€ldigt klart och detaljerat ljud, men den Ă€r ju pytteliten vilket Ă€ven resulterar i ganska sĂ„ minimal basĂ„tergivning. Alla de hĂ€r tre monitorerna kommer ju frĂ„n vĂ€lkĂ€nda och vĂ€lrennomerade "fabrikanter" och jag har trĂ€ffat pĂ„ mĂ„nga mkt nöjda anvĂ€ndare pĂ„ olika musikforum... SĂ„ jag tror inte att du kan gĂ„ helt fel med nĂ„n av dom. Om du frĂ„gar mig sĂ„ Ă€r jag dock rĂ€tt sĂ„ sĂ€ker pĂ„ att jag skulle vĂ€lja Genelec, men jag skulle absolut vilja lyssna pĂ„ alla tre först! Och Ă€ven kolla in ADAM och Dynaudio!
spacefriend (oregistrerad) Postat 4 december 2004 Postat 4 december 2004 (redigerat) visst har jag rÄd att Äka och lyssna men för tillfÀllet, resten utav Äret, har jag inte tid... jobbar sex dagar i veckan i butik till nyÄr. kommer liksom inte ifrÄn. dÀrför fÄr jag försöka lyssna pÄ vad vÀnner, recensioner och forumanvÀndare har att sÀga. android: nÀr du lyssnade pÄ mackie hr624 var dom rÀtt instÀllda? det finns en del akustikinstÀllningar pÄ baksidan pÄ dom? för annars har jag fÄtt det intrycket pÄ andra forum och genom recensioner att dom ska vara riktigt bra! en otrolig upplösning och hyggligt med bas för 6". Redigerat 4 december 2004 av spacefriend
Mike_B Postat 5 december 2004 Postat 5 december 2004 Jag lĂ€ste testet om studiomonitorer, och eftersom jag Ă€r mycket intresserad av hifi sĂ„ blev jag lite besviken. Varken JBL eller B&W fanns med. Jag har personligen alltid gillat fullrangehögtalare som inte behöver en sub till för att kunna gĂ„ rakt ner till 30hz. Jag har lyssnat pĂ„ mĂ„nga "monitorer" och tycker att mĂ„nga lĂ„ter vĂ€ldigt instĂ€ngda, pĂ„ snĂ€ppet till burkiga. Jag har dock inte lyssnat pĂ„ de smĂ„ genelechögtalarna. NĂ€r jag bytte frĂ„n mina tannoy reveal till B&W 802 Matrix 3 sĂ„ funderade jag pĂ„ hur jag nĂ„nsin klarat mig med tannoyerna. Det var sĂ„n fruktansvĂ€rd skillnad i dynamiken, stereobilden, ja allting. TĂ€nk pĂ„ att just B&W gjorde denna serie för studios, och att de var referenshögatalare under början och mitten av 90-talet i mĂ„nga stora studios i Europa. Sen finns det ett annat mĂ€rke som jag har hört mycket bra om som heter Intelligent Sound. Det Ă€r en norsk kille som Ă€r blind som har utvecklat dom. Jag hörde dom pĂ„ LLB mĂ€ssan förra Ă„ret och de lĂ€t fruktansvĂ€rt verklighetstroget. Geneleckillarna pĂ„ mĂ€ssan gick och lyssnade i hans monter och de bara skakade pĂ„ huvudet av beundran och fattade inte hur han kunde fĂ„tt högtalarna att lĂ„ta sĂ„ verklighetstrogna. Skulle vilja se ett test av dom nĂ„n gĂ„ng. đ Hur som helst, jag hoppas jag gett lite tips till folk som vill ha riktigt bra och neutralt ljud i sin studio. //Mike
brojd Postat 5 december 2004 Postat 5 december 2004 (redigerat) Jag lĂ€ste testet om studiomonitorer, och eftersom jag Ă€r mycket intresserad av hifi sĂ„ blev jag lite besviken. Varken JBL eller B&W fanns med. Jag har personligen alltid gillat fullrangehögtalare som inte behöver en sub till för att kunna gĂ„ rakt ner till 30hz. Jag har lyssnat pĂ„ mĂ„nga "monitorer" och tycker att mĂ„nga lĂ„ter vĂ€ldigt instĂ€ngda, pĂ„ snĂ€ppet till burkiga. Jag har dock inte lyssnat pĂ„ de smĂ„ genelechögtalarna. NĂ€r jag bytte frĂ„n mina tannoy reveal till B&W 802 Matrix 3 sĂ„ funderade jag pĂ„ hur jag nĂ„nsin klarat mig med tannoyerna. Det var sĂ„n fruktansvĂ€rd skillnad i dynamiken, stereobilden, ja allting. TĂ€nk pĂ„ att just B&W gjorde denna serie för studios, och att de var referenshögatalare under början och mitten av 90-talet i mĂ„nga stora studios i Europa. Sen finns det ett annat mĂ€rke som jag har hört mycket bra om som heter Intelligent Sound. Det Ă€r en norsk kille som Ă€r blind som har utvecklat dom. Jag hörde dom pĂ„ LLB mĂ€ssan förra Ă„ret och de lĂ€t fruktansvĂ€rt verklighetstroget. Geneleckillarna pĂ„ mĂ€ssan gick och lyssnade i hans monter och de bara skakade pĂ„ huvudet av beundran och fattade inte hur han kunde fĂ„tt högtalarna att lĂ„ta sĂ„ verklighetstrogna. Skulle vilja se ett test av dom nĂ„n gĂ„ng. đ Hur som helst, jag hoppas jag gett lite tips till folk som vill ha riktigt bra och neutralt ljud i sin studio. //Mike Monitorerna i testet Ă€r antagligen utvalda för att de Ă€r smĂ„ och dĂ€rför passar bra i en hemstudio. I stort sett alla deltagande monitortillverkare i testen har mycket större (och dyrare) varianter, men dĂ„ skulle de knappast passa i tidningen, eller hur? đ Vill du lĂ€sa om fetingmonitorer? lĂ€s en annan tidning. Vill du lĂ€sa om Hifi? lĂ€s en helt annan sorts tidning. Redigerat 5 december 2004 av brojd
android Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 android: nĂ€r du lyssnade pĂ„ mackie hr624 var dom rĂ€tt instĂ€llda? det finns en del akustikinstĂ€llningar pĂ„ baksidan pĂ„ dom? för annars har jag fĂ„tt det intrycket pĂ„ andra forum och genom recensioner att dom ska vara riktigt bra! en otrolig upplösning och hyggligt med bas för 6". Kan ju inte garantera att de var rĂ€tt instĂ€llda. De var snĂ€ppet över vad jag kunde lĂ€gga ut, sĂ„ jag var mest glad att de inte lĂ€t bĂ€ttre Ă€n de jag hade rĂ„d med... đ Men det vore ju konstigt om just de monitorerna var felinstĂ€llda, affĂ€ren verkade ha rĂ€tt sĂ„ bra koll... Och jag fick i stort sett samma kĂ€nsla av Event TR8, och de har ju inga instĂ€llningar alls. Jag har ocksĂ„ lĂ€st vĂ€ldigt mycket bra om Mackies monitorer innan och blev vĂ€ldigt förvĂ„nad över hur de lĂ€t. SĂ„ jag tar det som ett bevis pĂ„ att val av monitorer inte Ă€r nĂ„t man gör enbart pĂ„ rekommendationer av andra, man mĂ„ste lyssna sjĂ€lv!
Fredster Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Personligen skulle jag inte vĂ€lja Genelec - men det beror inte pĂ„ designen... đ Ja se dĂ„ Ă€r vi tvĂ„, fasen nu blev jag ju sugen pĂ„ att kolla upp Adam. Om du inte gillar Genelec sĂ„ finns ju alltid chansen att jag gillar det du gillar đČ /Majken Varför denna misstro till Genelec???? đ
Christoffer Bergfors Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Jag har ett par Event 20/20 BAS v1. Jag Ă€r jĂ€kligt nöjd. De lĂ„ter bra, tröttar inte ut mina öron, om jag vill kan de spela HĂGT! Om du kör pĂ„ Event sĂ„ vĂ€nta pĂ„ dina BAS, gĂ„ inte ner till TR serien, för de Ă€r sĂ€mre. SĂ„vida det inte Ă€r pengarna som styr. Genelec har jag aldrig kört, men jag vet att vissa gillar dom och andra sĂ€ger att (framför allt nĂ€rfĂ€ltarna) ger ett för bra sound. Allt lĂ„ter bra. Mackie har jag inte heller testat, men jag minns bara att Bob Katz utan problem kunde sĂ€ga nĂ€r en mix han skulle mastra var mixad genom Mackies (824).
Claes Holmerup Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Personligen skulle jag inte vĂ€lja Genelec - men det beror inte pĂ„ designen... đ Ja se dĂ„ Ă€r vi tvĂ„, fasen nu blev jag ju sugen pĂ„ att kolla upp Adam. Om du inte gillar Genelec sĂ„ finns ju alltid chansen att jag gillar det du gillar đČ /Majken Varför denna misstro till Genelec???? đ Man hör allt som oftast frĂ„n anvĂ€ndare och recensenter, att "allt lĂ„ter bra i Genelec". En masteringtekniker jag kĂ€nner, nĂ€mnde nĂ„gon gĂ„ng att det Ă€r mĂ„nga kĂ€nda tekniker som kör med Genelec - men inte i originalskick, utan med utbytta element, modifierade filter etc... Detta, tillsammans med egna lyssningar pĂ„ ett par modeller, sĂ€ger mig att de fĂ€rgar för mycket. Allt ska inte lĂ„ta "bra" i en monitor. Allt ska lĂ„ta sĂ„ nĂ€ra verkligheten som möjligt... đ
Fredster Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Man hör allt som oftast frĂ„n anvĂ€ndare och recensenter, att "allt lĂ„ter bra i Genelec".En masteringtekniker jag kĂ€nner, nĂ€mnde nĂ„gon gĂ„ng att det Ă€r mĂ„nga kĂ€nda tekniker som kör med Genelec - men inte i originalskick, utan med utbytta element, modifierade filter etc... Detta, tillsammans med egna lyssningar pĂ„ ett par modeller, sĂ€ger mig att de fĂ€rgar för mycket. Allt ska inte lĂ„ta "bra" i en monitor. Allt ska lĂ„ta sĂ„ nĂ€ra verkligheten som möjligt... đ Jag kĂ€nner ocksĂ„ nĂ„gra mastringstekniker och vissa av dom hyllar Genelec medans andra inte alls tycker dom passar för dom. SĂ„ kommer det ju alltid vara, samma som att vissa sĂ€ger att SM-57:an e mycket bĂ€ttre att mika upp en stĂ€rkare med Ă€n en MD421:a...... Men att rakt av bara sĂ€ga att Genelec inte bra tycker jag Ă€r lite tveksamt.......nu har jag iofs inte lyssnat in dom monitorerna det gĂ€llde sĂ„ du kan ju ha helt rĂ€tt i det du sĂ€ger. Jag har suttit i nĂ„gra studios som enbart kört Genelec och dom har varit vĂ€ldigt rĂ€ttvisa tycker jag i alla fall.
Claes Holmerup Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 En monitortillverkare brukar som regel ha en vÀldigt likartad fÀrgning i alla modeller - och dÀrför tror jag att jag kan sÀga generellt att jag inte Àr sÄ förtjust i Genelec. Mina preferenser ligger utan tvekan hos ADAM i stÀllet, eftersom jag har hört allt i deras sortiment upp till S4A (förutom ARTist, som jag inte har haft möjlighet att lyssna pÄ Ànnu...) och konstaterat att de generellt lÄter vÀldigt naturligt.
Danson Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 jag hade bestĂ€llt ett par EVENT 20/20 BAS V2 frĂ„n min lokala musikhandlare och fĂ„tt ett vĂ€ldigt bra paketpris pga att jag handlade annat samtidigt. men nu visar det sig att dom Ă€r tillfĂ€lligt slut och kommer in om typ en mĂ„nad igen... tidigast. men han kunde erbjuda MACKIE HR624 istĂ€llet för ungefĂ€r samma peng. eller GENELEC 8030A. vad ska man göra?!? EVENT hade jag fĂ„tt rekommenderade frĂ„n ett par olika oberoende kĂ€llor. dom andra tvĂ„ vet jag just inget om. men om man kollar pĂ„ de olika specifikationerna sĂ„ gĂ„r ingen utav dem alls lika lĂ„ngt ner i basfrekvenserna. och det Ă€r lite mer bas jag vill Ă„t. sitter pĂ„ ett par tannoy reveal nu och dom Ă€r lite basfattiga. samtidigt har jag fĂ„r jag hem min nya studio vilken dag som helst. och har precis fĂ„tt hem ny preamp och invĂ€ntar en ny mikrofon i början pĂ„ veckan. man vill ju komma igĂ„ng med nya studion sĂ„ fort som möjligt... ÄÄÄÄÄÄh. gör jag bort mig om jag vĂ€ljer MACKIE istĂ€llet? eller GENELEC?? fast genelec gĂ„r nog bort pga usel design. ser för plastiga ut. Ta dig tid först o frĂ€mst Jag letade i en mĂ„nad och samtidigt fick jag lyssna pĂ„ mĂ„nga olika mĂ€rken osv. SjĂ€lv sĂ„ hittade jag till slut ett par som fastnade direkt i öronen đ Event 20/20 V-2 lĂ„ter grymt bra och jag var nĂ€ra att ta dom till ett vĂ€ldigt bra pris men den som vĂ€ntar pĂ„ nĂ„got gott ..... Till slut hittade jag pĂ„ nĂ€tet relativt nya Event PS8 (modellen innan 20/20) för halva priset Ca: 6000kr och skillnaden var att PS8 har mindre effekt Ă€n 20/20. Vilket för mig Ă€r helt ok eftersom mitt studierum Ă€r pĂ„ ca:10 kvm för tillfĂ€llet. Jag provlyssnade bland annat pĂ„ Adams och GENELEC 8030A mm, och Ă€ven mindre storlekar mm. Visst lĂ„ter alla bra pĂ„ sitt sĂ€tt men alla öron Ă€r ju olika och jag mĂ€rkte att skillnaden över 10 000 kr klassen Ă€r verkligen dĂ€r man bör ligga för att det skall vara kul att hĂ„lla pĂ„ med sin musik đ KRK Ă€r grymma om man inte vill ha snĂ€lla lĂ„dor, Eventen ligger nĂ„gonstans mitt i mellan KRK och Mackie lĂ„dorna tycker jag? Som sagt, Event serien Ă€r grymt bra för studio lyssning om man sitter i timmar. Ărat vill bara höra mer đ SĂ„ ge dig verkligen tid att lyssna in olika mĂ€rken och skit i pengarna, tĂ€nk pĂ„ att det e ju dina öron som skall trivas med din musik... đ /Danson
android Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 KRK Àr grymma om man inte vill ha snÀlla lÄdor Vad menar du med "snÀlla"?
Danson Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 (redigerat) KRK Ă€r grymma om man inte vill ha snĂ€lla lĂ„dor Vad menar du med "snĂ€lla"? KRK Ă€r ju rĂ€tt sĂ„ raka i ljudet liksĂ„ Mackie... Du hör verkligen om du har spelat galet nĂ„gonstans i mixen eller liknade.. felet trĂ€nger sig fram liksom mer i dessa lĂ„dor och det e vĂ€l ios bra för att fĂ„ till en riktigt bra mix i slutĂ€ndan đ Personligen tycker jag att det kan bli rĂ€tt tröttsamt att sitta lĂ€nge med KRK mm... Men det Ă€r ju en smaksak som sagt... đ± KRK Ă€r grymma om man inte vill ha snĂ€lla lĂ„dor, Eventen ligger nĂ„gonstans mitt i mellan KRK och Mackie lĂ„dorna tycker jag? đ Jag menade att Eventen Ă€r mer mjukare i ljudet Ă€n Mackie/KRK mm. Sorry Redigerat 6 december 2004 av Danson
dbd Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 (redigerat) Jag har lyssnat pĂ„ alla tre. Event 20/20 BAS Ă€r fantastiskt bra, och utan tvekan de bĂ€sta om du producerar dansmusik. Genelecsen spelar klart, men har inte trycket i basen som krĂ€vs. Dessutom lĂ„ter 20/20 mer behagligt at lyssna pĂ„. Macike HR624 lĂ„ter ocksĂ„ bra, men HR824 lĂ„ter bĂ€ttre, och Event 20/20 lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n 824:orna enligt mig đ De enda nĂ€rfĂ€ltare jag hört som lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n 20/20 BAS för klubbmusik Ă€r Genelec 1031, men de kostar dubbelt sĂ„ mycket. VĂ€nta pĂ„ Eventsen (om du gör dunka dunka). MEN du bör vĂ€nta Ă€ndĂ„, och stĂ€lla upp alla tre par för lyssning, vilka jag tycker Ă€r bĂ€st Ă€r ju bara min personliga Ă„sikt. Finns sĂ€kert nĂ„gon mer kvalificerad till att bestĂ€mma vad du tycker lĂ„ter bĂ€st (lĂ€s: Du). Redigerat 6 december 2004 av dbd
Wille Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Hej.. hittade lite relevant information hĂ€r đ http://www.prorec.com/prorec/articles.nsf/...6256AE1000FA82A lĂ€nkar pĂ„ olika mĂ€rken i nedre delen av sidan. Mvh /Starion.
Wille Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 NÄgon som har lyssnat pÄ Dynaudio BM6A? Verkar fÄ bra betyg pÄ mÄnga hÄll!
android Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Hej.. hittade lite relevant information hĂ€r đ http://www.prorec.com/prorec/articles.nsf/...6256AE1000FA82A lĂ€nkar pĂ„ olika mĂ€rken i nedre delen av sidan. Mmmm.... Men att han sĂ„gar KRK V8 gör mig lite skeptisk...
spacefriend (oregistrerad) Postat 10 december 2004 Postat 10 december 2004 (redigerat) ah det blev ett par Mackie HR624 i alla fall! och hittills Ă€r jag nöjd. visst, helt annan ljudkaraktĂ€r Ă€n mina gamla tannoy. har inte bestĂ€mt mig för om jag gillar dessa bĂ€ttre eller sĂ€mre Ă€n. men klart bĂ€ttre upplösning i ljudet. mer definierad bas. dom hĂ€r Ă€r mycket luftigare i ljudet. tydligare stereobredd. mina tannoy var mer kompakta. jag hade haft dom i 6-7 Ă„r sĂ„ det tar nog ett tag innan man vĂ€njer sig med det nya ljudet! men snygga Ă€r dom! och vĂ€lbyggda som pansarvagnar! och det var dĂ„ rakt inte sĂ„ att jag grĂ€t blod nĂ€r jag lyssnade pĂ„ dem första gĂ„ngen đ Redigerat 10 december 2004 av spacefriend
dbd Postat 10 december 2004 Postat 10 december 2004 MjodĂ„ Mackie lĂ„ter kalas đ Bra att du blev nöjd.
lavrell Postat 10 december 2004 Postat 10 december 2004 KRK Àr grymma om man inte vill ha snÀlla lÄdor, Eventen ligger nÄgonstans mitt i mellan KRK och Mackie lÄdorna tycker jag? En nackdel med KRK-monitorerna (iaf V8) Àr att jag upplever att dom Àr lite för brighta. Mixar som lÄter bra i sina egna lÄter mycket mer diskantbetonade i V8:orna. Men inget fel pÄ dom högtalarna i allmÀnhet. KRK gör bra grejor!
Mingus Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Man hör allt som oftast frÄn anvÀndare och recensenter, att "allt lÄter bra i Genelec".En masteringtekniker jag kÀnner, nÀmnde nÄgon gÄng att det Àr mÄnga kÀnda tekniker som kör med Genelec - men inte i originalskick, utan med utbytta element, modifierade filter etc... Detta, tillsammans med egna lyssningar pÄ ett par modeller, sÀger mig att de fÀrgar för mycket. Allt ska inte lÄta "bra" i en monitor. Allt ska lÄta sÄ nÀra verkligheten som möjligt... JÀttekonstigt att sÀga sÄ! Jag har nog varit i de allra flesta stora studios i Sverige. Plus en hel del i USA och England. SÄ gott som alla har (minst) ett par Genelecs. Det Àr en standardmonitor liksom NS10. Och jag har aldrig hört att det skulle vara modifierade! Det lÄter ju löjligt! Jag har full förstÄelse för att man personligen kanske inte gillar att arbeta med en viss monitor. Men att sÀga att man inte anvÀnder Genelecs i originalskick Àr ju som att sÀga att Fender Telecasters aldrig anvÀnts i riktiga studios. NÀmn en seriös skivstudio i Sverige som inte har ett par Genelecs. AngÄende att dina Adam finns pÄ Sveriges Radio och Abbey Road, sÄ kan jag satsa vÀldigt mycket pÄ att du hittar fler Genelecs pÄ bÄda stÀllen. Abbey Road skyltar inte med att de har Adam, utan de kör med B&W, Quested, NS10, Àven om man sÀkert kan fÄ de monitorer man Àr van vid.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.