Jump to content
Annons

Det tunga solot


spawnfestis

Recommended Posts

Jamen, undrar hur många av er som skriver erat solo till en låt?

eller kör ni improvisation på pentagonisk skala etc och klipper ihop flera tagningar? och utgår från det

(kanske riktas mer mot hobby.projekt-musiker!)

-------------------------------------------------------

Hoppas jag inte skrämmer bort de med utbildning

😉

-------------------------------------------------------

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Multivitamin (oregistrerad)

Jag tycker inte att det är värt att börja klippa och klistra tagningar utan istället om man vill ha det improviserat så spela solot ett par gånger och plocka ut dom delarna som lät bäst. Jag tycker själv att när man ska spela in så kan man sätta sig och skriva ner hela solot bara för att ha full kontroll över allting och så man vet att allt låter bra.

Fast man kan ju undra hur många kända solon som är improviserade. Hörde ett rykte en gång att Eddie Van Halen lira in solot till Beat It typ på lite loj och som betalning fick han ett sexpack 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En tredjedel förutbestämda grejer, resten improvisation. Inga klipp.

En del låtar spelar jag förståss en ganska exakt leadmelodi jag en gång httat på, likadant varje gång.

Edit: Oftast låter det bara skit.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar oftast bestämma hur solot ska börja och ha ett hum om hur det ska sluta. Sen improviserar jag några tagningar. Är det gitarr så kanske jag klipper och klistrar lite för att få ihop de bästa tagningarna. Om det är solo med midikeyboard så väljer jag en tagning och gör lite småjusteringar i midinoterna. Kanske lägger jag till några små andrastämmor här och där också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast vill jag att ett solo skall förstärka något i texten eller en stämning/ känsla i musiken. Helst skall låten nå nåt slags känslomässig klimax i solot. Solot är alltså oftast "komponerat" ihop med resten av låten. Dock brukar det finnas luft över för plötslig inspiration/ transpiration, ca 10 - 30 %. Sen är det inte alltid lätt att få till ett solo jag tänkt i huvudet. Min teknik och spelhastighet är mycket bättre i min hjärna än i mina fingrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig beror det helt o hållet på vad det är jag vill uppnå. På somliga låtar passar det kanske bättre med något som innehåller en melodisk slinga så den kanske man planerar lite mer. Oftast kör jag dock på improvisation, kör några gånger till jag hittat en struktur som passar något så när, sedan improviserar jag utifrån den strukturen. Det är sällan jag klipper och klistrar men ibland kan jag ta oanvända tagningar från 'huvudsolot' och peta in någon annanstans, särskilt om det var någon del som jag var nöjd med men som inte kom med... finns inga regler ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst är att inte ta sig vatten över huvudet med något man inte kan spela live, sätter man inte 16 delar i 240 BPM för jämnan så är det ingen bra idé. Är det så viktigt så träna tills fingrarna blöder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan! Det var ett grymt solo där. Måste ta å prova det. 😄

haha ja detvar kul inlägg 😄

men förövrigt tycker jag detlåter logiskt, kanske har diskuterats förut?

men det är väl ungefär så de flesta jobbar,

1 dl förutbestämt

1 dl improvisation

3 matskedar idé BARA BAKA OCH SE!

oj oj oj vad vitsigt:)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Vare sig man improviserar eller inte så är det viktigt att solot passar in i låten. Ja blir grädde på moset. Finns inget sämre än när det inte passar in. Finns gott om såna låtar. Men sen kan det vara lika viktigt att inse att vänta...nä i den här låten låter det faktiskt bättre utan ett solo. Eller bara räcker med några få toner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt bra att ha några passager som är igenkänningsbara för publiken.

Jag tycker t ex det var extremt irriterande när jag såg Red Hot Chili Peppers att John F improviserade mest hela tiden.

Många snygga ställen som man spanat in på skivorna kom aldrig live.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig beror det helt o hållet på vad det är jag vill uppnå. På somliga låtar passar det kanske bättre med något som innehåller en melodisk slinga så den kanske man planerar lite mer. Oftast kör jag dock på improvisation, kör några gånger till jag hittat en struktur som passar något så när, sedan improviserar jag utifrån den strukturen.
Min teknik och spelhastighet är mycket bättre i min hjärna än i mina fingrar.

Ovanstående talare passa bra in på mig när det gäller solon såväl live som vid inspelning ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen vill jag nog tillägga att när jag spelar komplicerad jazz - komplicerad för mig - med mycket ackord och skalbyten så blir det nog ganska ofta inövade arpeggiogångar.

EDIT: Jag är inte särskilt bra på jazz ☺️

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

Min metod är en liten blandning av att skriva och att bara "köra". Brukar faktiskt nynna (tyst för mig själv ska väl tilläggas, inte luftgitarra å gå ner på knä alá jack black) för att få en bild av hur jag vill ha solot. Sedan försöker jag återskapa mästerverket på guran. Resultatet blir ju sällan som ursprungsnynningen men det brukar bli rätt bra ändå

Lider fö också av att min hjärna är sjukt mycket bättre än vad mina händer är, så nynningarna behöver oftast förenklas lite för att vara spelbara ;p

Första posten här på forumet btw 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Man får försöka tänka sig nån slags typ av melodi byggd på toner och notvärden som funkar i sammanhanget sen sätter man bakgrunden på loop och lirar i ett par timmar. Efter nån timme så brukar det utkristaliseras nåt som inte ens är i närheten av det man tänkte först och då brukar man vara på rätt väg. Sen när man kommit så långt då får man börja försöka sätta det men det resulterar ofta i en jäkla massa omtagningar och sen börjar idén falna. Då börjar man stoppa in lite improvisation och då är det nära till färdig produkt. Lyssna till mina två gurasolon i min låt Oaaj under elektroniskt, det första är en kort snutt det andra lite längre och båda är helt fläppa och det var det jag siktade på. Men 😄 det är å andra sidan den enda likheten med det som jag tänkte från början. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Koinurka (oregistrerad)

Det råder som tur är consensus i mitt band om att solon oftast är smöriga partypoopers - jag slipper avslöja mina sniglar till fingrar. När vi ändå har ett solo (ca. var tredje låt) är det just snigelsolon som gäller, med noga planerade noter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gäller mera replokalen än något annat...jag brukar improvisera fram någonting. Utifrån den improvisationen sparar jag grejor jag gillar, och slänger grejor jag ogillar. Till slut har jag ett färdigskrivet solo. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...