Jump to content
Annons

Logic straffar registrerade användare


tbruce

Recommended Posts

Sitter med laptop och stationär dator på samma gång. Båda är uppkopplade till nätet trådlöst på samma uppkoppling. Båda datorerna har en och samma helt lagliga installation av Logic Pro.

Om jag har Logic uppe på ena datorn, och sedan försöker öppna även på andra, då dyker följande meddelande upp -

Protection Error

This application cannot continue because another application with an identical serial number is already running on another computer on your network.

Eh va? Vad fan har Logic på mitt nätverk att göra öht? Det här är så larvigt - det räcker ju att jag stänger av Airport på ena datorn så funkar det toppenkalas igen. Hade jag haft piratkopior så hade jag sluppit detta.

Visst, jag förstår att jag "egentligen" ska ha flera licenser om jag använder programmet samtidigt på flera datorer, men att försöka omsätta den principen i praktiken på det här sättet blir bara fjantigt - det är skitlätt att kringgå, gör mej mest lite irriterad och får mej att fundera på om en piratkopia kanske skulle vara smidigare nästa gång.

Hm. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)

Hmm jag har oxå bara en license men har det oxå installerat på två maskiner och nodar den ena ibland mot den andra. Iofs så blir ju inte det riktigt samma med nod som med två Logic igång på en gång men ändå. Men vänta man får väl installera på två visst fan är det så, då ska det väl inte bli så där. Tål att kolla upp hmm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm jag har oxå bara en license men har det oxå installerat på två maskiner och nodar den ena ibland mot den andra. Iofs så blir ju inte det riktigt samma med nod som med två Logic igång på en gång men ändå. Men vänta man får väl installera på två visst fan är det så, då ska det väl inte bli så där. Tål att kolla upp hmm

Som du säger. Nod ska gå att köra på flera datorer samtidigt.

Och man får installera Logic på en stationär och en bärbar, men man får inte använda dem samtidigt.

Den här typen av kontroll är inte ny. Kommer ihåg att jag fick liknande varningsmeddelande när jag försökte köra starta Photoshop med samma licensnyckel på flera datorer i samma Appletalk-nätverk någon gång i mitten av 90-talet. 🙂

Jag håller med dig Tor. Det är en ganska fånig kontroll. Lätt att komma runt och den drabbar mest dem som använder en riktig licens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du säger. Nod ska gå att köra på flera datorer samtidigt.

Och man får installera Logic på en stationär och en bärbar, men man får inte använda dem samtidigt.

Den här typen av kontroll är inte ny. Kommer ihåg att jag fick liknande varningsmeddelande när jag försökte köra starta Photoshop med samma licensnyckel på flera datorer i samma Appletalk-nätverk någon gång i mitten av 90-talet. 😄

Jag håller med dig Tor. Det är en ganska fånig kontroll. Lätt att komma runt och den drabbar mest dem som använder en riktig licens.

i den här vevan.. är det då fel tycker ni att ... man har ändÅ en nykel, att då skaffa ett olagligt crack eller version som låser bort detta problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

dum fråga kanske, men behöver du sitta med Logic på två datorer SAMTIDIGT? 😄

Har spelat in demos på laptopen. Använder inget av det inspelade materialet i sig så jag behöver inte tillgång till filerna, däremot ville jag lyssna på vad jag hade gjort. Jobbade alltså inte med båda datorerna, hade bara den ena som referens och den andra som verktyg, typ. 😄

Har aldrig använt noder men som joachime säger så används ju inte programmet parallellt på två datorer då, utan en dator är slav till den andra. Syftet med det här skyddet är väl att stoppa typ en skola från att installera samma licens på 50-11 datorer.

Jag förstår att man måste ha kopieringsskydd för att skydda grejerna, men man borde använda lösningar som verkligen funkar och nöja sig med det. Vad var felet med xskey, om man nu vill ha den här typen av kontroll?

Link to comment
Dela på andra sajter

i den här vevan.. är det då fel tycker ni att ... man har ändÅ en nykel, att då skaffa ett olagligt crack eller version som låser bort detta problem?

Fel och fel, moraliskt är det kanske inte fel men man bryter ju mot lagen.

Vilket det iofs finns risk att jag gör bara genom att stänga av Airport... eller, kringgår jag en teknisk åtgärd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket det iofs finns risk att jag gör bara genom att stänga av Airport... eller, kringgår jag en teknisk åtgärd?

Precis, stänger du av airport går larmet direkt till ipred-staben som skickar ut behörig uppsyningsman.

vi resarverar oss för skriv och feltryck.

Lars Bengtsson! 😄

Vad är ett skrivtryck? Eller är det bara skriv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, stänger du av airport går larmet direkt till ipred-staben som skickar ut behörig uppsyningsman.

Via vadå? Bluetooth? :rolleyes:

Lars Bengtsson! 🙂

Vad är ett skrivtryck? Eller är det bara skriv?

Kanske menar dom screentryck?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer om man stänger av internet om man startar Logic på två burkar samtidigt

med samma licens ? Går det ? Går det att starta Logic utan internet access ?

Ja det går att starta utan att ha internet på - såklart - och det är ju det som gör det så larvigt. Det hindrar mej inte från att använda Logic på två burkar utan gör det bara lite lite lite irriterande.

Sätter man på internet efter att programmen är igång så kommer meddelandet upp igen och man tvingas avsluta omedelbart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ju en av grejerna som gör digital rights management så meningslöst: Du har ju betalat för din licens, men hade du kört en piratkopia hade du paradoxalt nog sluppit både att betala och att få irriterande medlemmar. (Det här ska alltså inte ses som något argument för piratkopiering, utan emot DRM.)

Och då ska jag inte gå in på drm-skyddad musik, drm-skyddade böcker, fullständigt galna drm-lösningar för datorspel, med mera, med mera... Det bästa sättet att få pålitliga betalande kunder är underligt nog att behandla dem som pålitliga betalande kunder...!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är lite så apple tycks jobba.

I somras så förstördes mina skivor med osx och iLife.

Tror du det var möjligt att få nya?

Nej, jag skulle då få betala för att få tillbaks programmen som jag helt lagligt köpt i butik.

Trösten av att jag kunde få en *liten* rabatt.

Men det där med att två datorer låter i mina öron ändå rätt rimligt.

Köper jag en bil så kan inte två förare köra bilen samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är lite så apple tycks jobba.

I somras så förstördes mina skivor med osx och iLife.

Tror du det var möjligt att få nya?

Nej, jag skulle då få betala för att få tillbaks programmen som jag helt lagligt köpt i butik.

Trösten av att jag kunde få en *liten* rabatt.

Men det där med att två datorer låter i mina öron ändå rätt rimligt.

Köper jag en bil så kan inte två förare köra bilen samtidigt.

Fast det är ju inte helt orimligt, eller? Om dina jeans går sönder, inte får du nya i butiken då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...