Jump to content
Annons

Datorbygge för MIDI-klaviatur -> Cubase inspelning


Kraset

Recommended Posts

Hej alla studiobyggare!

Nu ska jag bygga ny dator! Jag är redo att slänga upp ca 15000-20000 spänn. Eftersom datorutrustning ofta blir inaktuellt och eftersom många trådar här handlar om extern utrustning och inte bara fokus på dator slänger jag upp en ny post här som handlar endast om hårdvara för datorbygge för användning med Cubase / Valfritt hostprogram + Pluggar.

EDIT: ojdå... det finns visst ett annat forum för detta - hittade det till slut. Kanske någon moderator kan flytta denna posten till en existerande tråd på rätt forum... sorry. :-(

Jag kör Cubase Studio 4 med en massa effekt- och instrumentpluggar tillsammans med ett enkelt MIDI klaviatur.

Idag har jag en Intel Pentium single core, 3GHz, med 2GB minne. Det som jag tycker saknas mest i min gamla dator är CPU-kraft och kanske lite mer minne + att datorn låter ALLDELES för mycket!!

Tänker mig köra vidare på Windows XP, men endast uppgradera hårdvaran för maximal prestanda. (Vi har gjort ett antal utvärderingar på jobbet mellan Windows XP och Vista och följden blev att vi stannade med Windows XP eftersom XP var mellan 50-100% snabbare i prestanda på samma maskiner.) Det som är viktigt är en tyst dator med hög prestanda för musikproduktion med VST-instrument, men jag har inga som helst krav på att plugga in diverse "riktiga" instrument och anvancerade inspelningsutrustning förutom ett enkelt MIDI-keyboard och KANSKE en sångmic.

Detta hade jag tänkt mig (ihopplock från Komplett.se):

---

Chassi: Antec Twelve Hundred Gaming Case, där man kör fläktarna på minimum

Nät: Corsair Powersupply 550W Bulk, svart, ATX/EPS, 120mm fläkt, 4xSATA, SLI

CPU: Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz, Socket 775, 6MB, 1333MHz

fläkten byter jag mot en ZALMAN Ultra Quiet med rejäla kylflänsar, bör kunna köras på lågvarv.

Moderkort: Asus P5E WS PRO, X38, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Minne: Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB Kit m/två CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX

4GB får räcka eftersom Windows XP 32 bit endast kan hantera ca 3GB ändå...

HD: Seagate Barracuda 7200.11 1TB SATA 7200RPM, 32MB, SATA 3Gb/s

Grafik: Asus GeForce 9600GT 512MB Silent PhysX PCI-Express 2.0, V-Cool, 2xDVI, HDMI, HDCP, Graphics Plus, 3D Stereo, CUDA

Bildskärm: BenQ 24" LCD E2400HD TCO03 1920x1080, 1000:1, 2ms, VGA/DVI/HDM

Ljudkort: ???!! Idag har jag ett SoundBlaste Audigy 4 (som har en extern del). Jag tycker det har varit tillräckligt så långt och funderar på att behålla det. Det är några år gammalt. Eller är det någon idé att skaffa något nytt? Kan ett ljudkort hjälpa till så att det blir lägre latency och att bidra att hantera fler pluggar i Cuabse utan brus och klick/pop-effekter när man spelar upp på låg latency? (När man säger Creative Soundblaster på detta forum känns det som att svära i kyrkan... men ... som sagt, jag är ändå rätt nöjd så långt med mitt. Fast jag har ju å andra sidan inte haft något annat.)

Totalt pris på ovanstående, exkl nytt ljudkort: 14480

Dessutom kommer jag kanske köpa ljudisolerande material att sätta i chassit. Osäker på det.

Har jag tänkt fel på någon komponent ovan?

Borde jag köra Vista istället? Jag gillar verkligen XP och tycker inte det känns nödvändigt att byta operativsystem just nu (kan göras senare).

**nyfiken på experternas tips*** ☺️

/Christian

Redigerat av Kraset
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inget proffs men byggde dator nyligen och med samma processor, nätagg, minnen och nästan samma moderkort (har Asus P5Q Pro) och det funkar fint så förhoppningsvis kommer dina delar också göra det. Grafikkort vet jag däremot inte ybermycket om, men jag köpte ett liknande, fast billigare kort, också utan fläkt och på 512Mb. Funkar.

Jag skulle dock rekomendera att köpa 2 st hårddiskar på 500Gb istället för en på 1Tb. Så man fördelar arbetet. Man brukar ju lägga samplingsbiblotek och liknande på en separat disk för mer flyt i flottan så att säga.

Angående OS, grafikkort och ljudkort så får andra kunniga hoppa in.

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för ditt svar, Memphis!!

Tyckte du att din dator blev hyfsat tyst också? Bytte du CPU-kylare eller kör du med originalet?

Hälsningar

/Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Varsågod. Jag kör med orginal CPU-fläkten och tycker den e hyfsat tyst ändå. Mina 2 fläktar i chassit (Nzxt Hush) är väl lagom tysta, hade varit bättre med Noctua-fläktar antar jag men ingen nivå jag stör mig på. Däremot köpte jag Hitaschi-hårdiskar och det ångrar jag, dom smattrar rätt bra när om jobbar och det!! e väldigt störande. 😉 Jaja så kan det gå, men du har ju redan valt Segaete och dom ska ju vara tysta.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag en Intel Pentium single core, 3GHz, med 2GB minne. Det som jag tycker saknas mest i min gamla dator är CPU-kraft och kanske lite mer minne + att datorn låter ALLDELES för mycket!!

Du kanske redan känner till sajten, men ifall du inte gör det så rekommenderar jag: www.silentpcreview.com/

Det kan vara värt att utvärdera hårddiskar och infästningen av dem i chassit ur buller-perspektiv också.

Om du inte behöver något supergrafikkort kan det även vara värt att överväga ett med passiv kylning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Det här skaffade jag...

Antec Perfomance One P182 (ej PSU)

ZALMAN ZM600-HP - nätaggregat - 600 Watt

Asus P5Q E - moderkort - ATX - P45

Intel Core 2 Quad Q9550 / 2.83 GHz processor

Corsair XMS2 DHX minne - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pin - DDR2

ASUS EN9600GT SILENT/HTDI - grafikadapter - GF 9600 GT - 512 MB

Samsung SyncMaster 2443BW - platt bildskärm - TFT - 24"

Seagate Barracuda 7200.11 - hårddisk - 1 TB - SATA-300

Noctua NH-U12P with NF-P12

... därefter bytte jag alla originalfläktarna i Antec P182:an till tystare Noctua-fläktar.

Det var stor skillnad i ljudstyrka mellan de fläktarna, speciellt på högsta hastighet, vilket behövs för tunga spel.

Sedan köpte jag en Zalman-fläktkontroller för att kunna dra upp fläktarna när jag kör Conan.

Jag är mycket nöjd. Det blev en riktigt tyst musikdator och det går ändå att spela nya tunga spel.

Jag kör Windows XP och kan sålunda endast nyttja ca 3 GB av mitt minne, men det är inga problem hittills. Datorn bootar riktigt snabbt och Cubase 4 rullar på som tusan och jag kan fläska på med massor av plugins och effekter och hittills har jag inte behövt höja Delayen från 10 ms till något högre fastän jag kört mycket fetare grejer än jag gjorde med min gamla burk. Det verkar vara bra multi CPU support i Cubase 4 och Quaden gör ett kanonjobb.

*cheers*

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...