DieHard (oregistrerad) Postat 21 april 2009 Dela Postat 21 april 2009 Instämmer, har också sett sådana undersökningar. Vill också tillägga: När CD-formatet kom så var en sak man dikuterade den ökade spellängden man fick plats med och följande gäller för många av de kontrakt som skrivs än idag. Man skall åstadkomma ung 20 minuter mer musik på SAMMA tid som man förr åstadkom 35 - 40 minuter musik på LP-tiden. Om man, på samma produktionstid, skall åstadkomma så mycket extra musik så finns ju uppenbarligen risken att materialet upplevs som svagare. På LP:s lade man låtarna i ett slags "flow" som var mycket spännande att följa och det fanns vissa "regler" för hur man åstadkom detta flow. Nu upplever jag ofta att man drämmer till med de 4 - 5 bästa låtarna på en gång och sen går det utför. Har man sen än mer otur så har bolaget lagt till en massa remixar, udda tagningar etc som ytterligare bidrager till att man får en mättnadskänsla och en sur smak i munnen efteråt. Det beror helt och hållet på vilka artister, band, tycker jag. För det mesta tycker jag istället att det blivit att jag får fler bra låtar. Men självklart finns det undantag med låtar som är utfyllnad som aldrig hade behövts vara med på en LP. Eller så slänger man in liveversioner eller tidigare icke utgivna låtar som inte håller måttet. Men det är bara trycka förbi de låtarna. Det är ju trots allt lättare idag än behöva spola med kassett eller behöva lyfta på skivarmen. Och på LP givetvis var det i de bästa låtarna som det blev repor och hack i. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wonderboy Postat 21 april 2009 Trådstartare Dela Postat 21 april 2009 Det beror helt och hållet på vilka artister, band, tycker jag. För det mesta tycker jag istället att det blivit att jag får fler bra låtar. Men självklart finns det undantag med låtar som är utfyllnad som aldrig hade behövts vara med på en LP. Eller så slänger man in liveversioner eller tidigare icke utgivna låtar som inte håller måttet. Men det är bara trycka förbi de låtarna. Det är ju trots allt lättare idag än behöva spola med kassett eller behöva lyfta på skivarmen. Och på LP givetvis var det i de bästa låtarna som det blev repor och hack i. 😄 Absolut, idag kan artisterna förhandla fram mer luft mellan skivsläppen också. Dock sägs det mig att standardglappet mellan utgivningar i ett vanligt kontrakt fortfarande är detsamma som i gamla tider. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pazo Postat 21 april 2009 Dela Postat 21 april 2009 De artister som faktiskt är värda att köpa skivor med tycker jag håller bättre kvalle än förr i tiden. Eller de beror på lite men överlag tycker jag det är bättre rakt igenom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wonderboy Postat 21 april 2009 Trådstartare Dela Postat 21 april 2009 De artister som faktiskt är värda att köpa skivor med tycker jag håller bättre kvalle än förr i tiden. Eller de beror på lite men överlag tycker jag det är bättre rakt igenom. Detta tycker jag var ett roligt inlägg, Pazo! Mer sådant! Var har Du varit? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 21 april 2009 Dela Postat 21 april 2009 Absolut, idag kan artisterna förhandla fram mer luft mellan skivsläppen också. Dock sägs det mig att standardglappet mellan utgivningar i ett vanligt kontrakt fortfarande är detsamma som i gamla tider. Sitter du i kammarn och fantiserar nu igen? Vad är "standardglappet" och hur skulle det formuleras i ett kontrakt menar du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 21 april 2009 Dela Postat 21 april 2009 gordon är faktiskt kung 😄 Förvånar mig inte att du tycker det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pazo Postat 21 april 2009 Dela Postat 21 april 2009 Detta tycker jag var ett roligt inlägg, Pazo! Mer sådant! Var har Du varit? 😄 Jag hänger mest i längsta. Är inte så mkt för att skriva i dessa debatter egentligen för de brukar ändå inte leda nånstans. men skitkul att läsa 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 21 april 2009 Dela Postat 21 april 2009 Sitter du i kammarn och fantiserar nu igen? Vad är "standardglappet" och hur skulle det formuleras i ett kontrakt menar du? brukar formuleras ungefär hur många cd man förväntas göra under en viss tidsperiod Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 21 april 2009 Dela Postat 21 april 2009 Förvånar mig inte att du tycker det. inte mig heller 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wonderboy Postat 21 april 2009 Trådstartare Dela Postat 21 april 2009 Sitter du i kammarn och fantiserar nu igen? Vad är "standardglappet" och hur skulle det formuleras i ett kontrakt menar du? I de skivkontrakt jag sett har det varit ett slutdatum för när en viss skiva skall vara färdig. Detta har ibland skapat problem för artister som skickats ut på långa turnéer. Jag har då åtminstone ganska ofta läst om artister som varit tvungna att klämma in låtskriveri under pågående turnéer för att kunna hinna uppfylla sina åtaganden gentemot skivbolag. Ett exempel jag minns är när The Police tredje skiva kom ut. Om jag minns rätt så var det i Sounds jag läste en längre intervju med dem och förvånades över att de, ganska öppet, talade om bristen på tid för låtskrivande och hur de hamnat i kläm mellan skivbolag och bokningsfirma/ agent. Jag förvånades över att artister, för en gångs skull, uttryckte sig i ordalag som att deras nya släpp kanske inte var så bra, vilket jag tyckt visade sig vara sant. Bland de jag känner som har eller haft skivkontrakt har det framgått när en skiva skall vara klar. Sen vet jag också att det finns möjligheter att förhandla om saker när kontrakt skall förnyas. Viljan att gå till mötes från bolagets sida lär väl, till någon del, bero på hur tidigare alster klarat sig? De "äldre stötar" jag känner som haft kontrakt brukar prata om en 12- eller 18 månaders cykel som ett standardavtal på Lp-tiden. Det var bl a detta det skrevs en del om när cd-skivorna började komma på tapeten, ungefär i samma veva som det cirkulerade en massa uppgifter som pekade på att cd-skivan var dyrare för konsument trots att framställandet av den och tillhörande paketering var betydligt billigare än den för den gamla lp-skivan. I de fortbildningar, studieträffar, workshops och annat jag tagit del av genom åren har det alltid sagts och visats upp kontraktsmallar och där har man alltid hävdat att det bl a funnits standardiserat när en ny skiva skall levereras till skivbolaget, detta har handlat om de större bolagen - huvudsakligen. Också de producenter jag fått träffa har pratat om en av deras viktigaste uppgifter - att se till att artisten blir klar inom tid och budget. Jag vet inte vad Du fantiserar om på kammaren, Nattvaktare men jag blir allt lite nyfiken! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 21 april 2009 Dela Postat 21 april 2009 gordon är faktiskt kung 🙂 Instämmer helt. Vägrar kompromissa med kvalitet och service och vägrar vara pk. Det är aldrig de som flyter med strömmen som åstadkommer något. 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amis Postat 22 april 2009 Dela Postat 22 april 2009 (redigerat) källa? Har inte tid just nu men du kan få denna så länge. E24 Ja, nu är E24 vad den är men den allmänna trenden är att skivförsäljningen varit dalande sedan 70-talets slut. Ska se vad jag kan nosa fram till på fredag/lördag... Fann en till lite bättre; "en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_albums_worldwide" Ska se om jag hittar bättre... Redigerat 22 april 2009 av Amis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 22 april 2009 Dela Postat 22 april 2009 (redigerat) Har inte tid just nu men du kan få denna så länge. E24 Ja, nu är E24 vad den är men den allmänna trenden är att skivförsäljningen varit dalande sedan 70-talets slut. Ska se vad jag kan nosa fram till på fredag/lördag... Fann en till lite bättre; "en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_albums_worldwide" Ska se om jag hittar bättre... Ingen av dina länkar styrker påståendet att skivförsäljningen har dalat sedan 70-talets slut. Jag hävdar bestämt att det inte sålts så mycket skivor och kassetter som under mitten av 90-talet. På IFPIs hemsida finns statistik som sträcker sig tio år bakåt. Där kan man se att försäljningen av skivor och videos var större år 2000 än 1999 och 1998. Sedan dalar det. Det vore intressant att se siffror längre bakåt än så. Redigerat 22 april 2009 av joachime Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ryssen (oregistrerad) Postat 22 april 2009 Dela Postat 22 april 2009 Ska se vad jag kan nosa fram till på fredag/lördag... Vore glad om du inte bara backade upp ditt uttalande om minskande skivförsäljning utan även förklarar ditt påstående om LP-erans självsanerande kvalitetskontroll i ljuset av de tidigare påtalat allmänt tillgängliga historiska lämningarna. Tack. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 22 april 2009 Dela Postat 22 april 2009 Ja, det tog inte så lång tid att hitta bra statistik när jag väl kom på att googla uppsatser. 🙂 Har illegal fildelning orsakat minskad skivförsäljning i Sverige? en studie på magisternivå i Nationalekonomi på Uppsala universitet. I översta diagrammet på sidan 15 syns albumförsäljningen mellan 1988 och 2005 redovisat i enheter och mkr. Den högsta försäljningen sker mellan 2000 och 2002! 2005 är de nere på samma nivå som 1988. Det sätter ju lite perspektiv på saken. Underhållningsdiagrammet på sidan 23 är också intressant. den totala omsättningen i skiv- tvspels - och videobranschen är i stort sett densamma mellan 2000 och 2005. Omsättningen på DVD (hyr och köp) har ökat ungefär lika mycket som VHS och skivförsäljning har minskat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ryssen (oregistrerad) Postat 22 april 2009 Dela Postat 22 april 2009 Den högsta försäljningen sker mellan 2000 och 2002! 2005 är de nere på samma nivå som 1988. Det sätter ju lite perspektiv på saken. Märk väl att dessa siffror mycket väl kan inbegripa så kallade "falska skivor", dvs skivor som av ekonomiska eller eller estetiska skäl omöjligen kan ha producerats under nämnda period utan antagligen är utgivna i efterhand men redovisas på såväl omslag som i övrig historik att härröra från dessa år. Amis har i tidigare poster antytt att det är en väldigt vanlig form av historieförvanskning, så statistiken du pekar på Joachime behöver på intet sätt innebära att hans påstående är fel. En annan variant är att försäljningen av "toppenmusik" dalat sedan slutet av -70 men att den så kallade "skitmusiken" sålt enligt de siffror du pekar på. Men eftersom "skitmusiken" diskvalificerar sig själv genom sin inneboende uselhet samt dess lyssnares uppenbart omogna och retarderade smak så innebär inte heller detta att Amis uttalande om försäljningskurvan är fel. Kort sagt kan vi släppa våra ansträngningar att få nån rätsida på denna fråga fram till den dag då Freddie Mercury står upp från de döda och åter spelar in spelar in storslagna dubbel-LP´s i svindyra studios. Då kan vi ta fram räknestickorna och börja räkna på skivförsäljningen igen, innan dess finns ingen musik värd namnet att räkna på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 22 april 2009 Dela Postat 22 april 2009 Märk väl att dessa siffror mycket väl kan inbegripa så kallade "falska skivor", dvs skivor som av ekonomiska eller eller estetiska skäl omöjligen kan ha producerats under nämnda period utan antagligen är utgivna i efterhand men redovisas på såväl omslag som i övrig historik att härröra från dessa år. Amis har i tidigare poster antytt att det är en väldigt vanlig form av historieförvanskning, så statistiken du pekar på Joachime behöver på intet sätt innebära att hans påstående är fel. Och din källa är? En annan variant är att försäljningen av "toppenmusik" dalat sedan slutet av -70 men att den så kallade "skitmusiken" sålt enligt de siffror du pekar på. Men eftersom "skitmusiken" diskvalificerar sig själv genom sin inneboende uselhet samt dess lyssnares uppenbart omogna och retarderade smak så innebär inte heller detta att Amis uttalande om försäljningskurvan är fel. Och vad är skitmusik då? Är allt som släppts efter 70-talet skit? Och vad har din personliga smak med fakta om försäljning att göra? Kort sagt kan vi släppa våra ansträngningar att få nån rätsida på denna fråga fram till den dag då Freddie Mercury står upp från de döda och åter spelar in spelar in storslagna dubbel-LP´s i svindyra studios. Då kan vi ta fram räknestickorna och börja räkna på skivförsäljningen igen, innan dess finns ingen musik värd namnet att räkna på. Inte? Men ändå hävdar du att försäljningen dalat sen 70-talet och verkar intresserad av att debattera det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ryssen (oregistrerad) Postat 22 april 2009 Dela Postat 22 april 2009 Och din källa är? Och vad är skitmusik då? Är allt som släppts efter 70-talet skit? Och vad har din personliga smak med fakta om försäljning att göra? Inte? Men ändå hävdar du att försäljningen dalat sen 70-talet och verkar intresserad av att debattera det? Mitt tips till dig är att läsa mina tidigare inlägg i tråden. Samt Amis tidigare inlägg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amis Postat 25 april 2009 Dela Postat 25 april 2009 Ja, det tog inte så lång tid att hitta bra statistik när jag väl kom på att googla uppsatser. 😄Har illegal fildelning orsakat minskad skivförsäljning i Sverige? en studie på magisternivå i Nationalekonomi på Uppsala universitet. I översta diagrammet på sidan 15 syns albumförsäljningen mellan 1988 och 2005 redovisat i enheter och mkr. Den högsta försäljningen sker mellan 2000 och 2002! 2005 är de nere på samma nivå som 1988. Det sätter ju lite perspektiv på saken. Underhållningsdiagrammet på sidan 23 är också intressant. den totala omsättningen i skiv- tvspels - och videobranschen är i stort sett densamma mellan 2000 och 2005. Omsättningen på DVD (hyr och köp) har ökat ungefär lika mycket som VHS och skivförsäljning har minskat. Har dessvärre inte haft tid att gå igenom hela uppsatsen men redan i ingressen hävdar ju frågeställaren att "Mina resultat tyder på att den minskade skivförsäljningen åtminstone delvis beror på konkurrensen från DVD-filmer. Jag har inte kunnat finna några tydliga bevis för att fildelningen har haft en negativ påverkan på skivförsäljningen." Vilket jag hävdat hela tiden då musikkvalitén varit i stadd försämring sedan 70-talet. Sedan lägger frågeställaren in brasklappen, mest för att gardera sig eftersom sådana påståenden är svåra att bevisa på ett sakligt och objektivt sätt; " Men jag inte heller avfärda den möjligheten." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 25 april 2009 Dela Postat 25 april 2009 Vilket jag hävdat hela tiden då musikkvalitén varit i stadd försämring sedan 70-talet. Glöm det. Däremot har din förmåga att lyssna förutsättningslöst förmodligen försämrats sedan 70-talet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amis Postat 25 april 2009 Dela Postat 25 april 2009 Ingen av dina länkar styrker påståendet att skivförsäljningen har dalat sedan 70-talets slut. Jag hävdar bestämt att det inte sålts så mycket skivor och kassetter som under mitten av 90-talet. På IFPIs hemsida finns statistik som sträcker sig tio år bakåt. Där kan man se att försäljningen av skivor och videos var större år 2000 än 1999 och 1998. Sedan dalar det. Det vore intressant att se siffror längre bakåt än så. Helt riktigt! Och det påstod jag heller inte att de skulle göra. Dock visar den ene länken att musik som fenomen existerade på 70-talet, något som somliga, dock inte du, har svårt att acceptera. Och det andra som redovisades var att några av de bäst säljande skivor någonsin sålts under 70-talet. Så...totalt värdelös var inte länken. Men nu har jag tillbringat ett antal timmar på nätet och kan dessvärre bara konstatera att skivförsäljningen (totalt sett) inte var högre på 70-talet. Trots den svåra oljekrisen -73, då allt som var baserat på olja - inte minst LP-tillverkning - fick stryka på foten, den åtföljande finanskraschen, den demografiska utvecklingen ( vi är 35-40% fler människor idag än på 70-talet) och det faktum att så många fler håller på med musik idag än på 70-talet, så hade jag i alla fall räknat med att skivförsäljningen skulle vara högre då än idag beroende på den högre musikkvalitén. Men ska vi överföra den tidens skivförsäljning till dagens med nutida parametrar i beaktande så undrar jag ändå om inte 70-talets skivförsäljing slår dagens med hästlängder! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amis Postat 25 april 2009 Dela Postat 25 april 2009 Glöm det.Däremot har din förmåga att lyssna förutsättningslöst förmodligen försämrats sedan 70-talet. Källa? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amis Postat 25 april 2009 Dela Postat 25 april 2009 quote Och vad är skitmusik då? Är allt som släppts efter 70-talet skit? Och vad har din personliga smak med fakta om försäljning att göra? Ursäkta, men vem har påstått att allt som släppts efter 70-talet är skit? Vet inte i vilken utsträckning dyslexi är utbredd bland musiker men dina påstående om vad folk har sagt är lite oroväckande. Jag ska ge dig en färsk påminnesle om vad jag hävdat från början; Man gjorde helgjutna skivor förr! That´s it! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Overkill Postat 25 april 2009 Dela Postat 25 april 2009 Helt riktigt! Och det påstod jag heller inte att de skulle göra. Dock visar den ene länken att musik som fenomen existerade på 70-talet, något som somliga, dock inte du, har svårt att acceptera. Och det andra som redovisades var att några av de bäst säljande skivor någonsin sålts under 70-talet. Så...totalt värdelös var inte länken. Några av de bästsäljande skivorna har även släppts under 80-, 90- och 2000-talet. Enligt den här listan över bästsäljande skivor i världen, ser det ut såhär (antalet skivor från varje årtionde som sålt mer än 20 miljoner): 2000-talet: 7 1990-talet: 24 1980-talet: 20 1970-talet: 12 1960-talet: 3 90-talet leder ganska överlägset. Tycker inte bra försäljning är mer än ett tecken på att man gjort något rätt, sen om det är marknadsföring, kvalité, tur eller någonting annat är ju väldigt svårt att säga. Men 70-talet var inte bäst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 25 april 2009 Dela Postat 25 april 2009 (redigerat) Jag har inte kunnat finna några tydliga bevis för att fildelningen har haft en negativ påverkan på skivförsäljningen." Nej du har aldrig gått förbi på gator där musikaffärer låg som fick klappa igen en efter en p g a nedladdning. 😄 Vad för bevis krävs det för att du ska fatta överhuvudtaget? Redigerat 25 april 2009 av DieHard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 25 april 2009 Dela Postat 25 april 2009 Men ska vi överföra den tidens skivförsäljning till dagens med nutida parametrar i beaktande så undrar jag ändå om inte 70-talets skivförsäljing slår dagens med hästlängder! Och bevis för det? Du tror väldigt mycket utan att veta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VillniProtes Postat 25 april 2009 Dela Postat 25 april 2009 Nej du har aldrig gått förbi på gator där musikaffärer låg som fick klappa igen en efter en p g a nedladdning. 😄 Vad för bevis krävs det för att du ska fatta överhuvudtaget? Kan det inte ha med att många beställer sina cd skivor från t.ex cdon eller ginza? Eller har jag fel? / Jocke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 25 april 2009 Dela Postat 25 april 2009 2000-talet: 71990-talet: 24 1980-talet: 20 1970-talet: 12 1960-talet: 3 Men 70-talet var inte bäst. Intressant lista det där. Hade inte en susning att The Phantom of the Opera var en sån storsäljare. Nej 70-talet var inte bäst. Finns mycket jag gillar från 70-talet men inget årtionde är eller har varit bäst. Det gjordes bra och det gjordes en hel del skit då med, likväl som idag. Att påstå det gjordes helgjutna plattor då, som Amis påstår, och inte idag är enbart ett idealiserande av något som har passerat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 25 april 2009 Dela Postat 25 april 2009 Det är ju inte skivförsäljningen i sig som är intressant utan kulturkonsumtionen i sin helhet. CD-skivor konkurrerar ju idag med musikfiler via internet, DVD-filmer och tv- och datorspel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 25 april 2009 Dela Postat 25 april 2009 Håll er till ämnet utan personliga påhopp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.