Jump to content
Annons

Velocity och Kvantisering


furstan

Recommended Posts

Jag skriver det mesta av mina musik med midi i Cubase, brukar lägga viola och fiol själv ibland och låter lite vänner sjunga när jag vill ha sång. Hur som helst, jag har spelat lite trumset och väldigt lite piano och har således inte lärt mig när man slår hårdare/lösare och när man driver lite efter/före takten. På ett piano t.ex. så slår inte alla fingrar alla tangenter lika hårt alltid, hur vet man när man gör detta om man inte är pianist? Och på trummor använder man sig ju av spökslag, och slag på olika ställen på trummor och olika hårt. Och i ett fill kanske man lägger virvelslagen liiiiite efter för att få mer kraft in i t.ex. refrängen. Hur vet man vilka slag och hur mycket?

Jag hittar bara på själv och utgår ofta från grunder av EZ drummer på trummorna så där får jag ju en vink på traven. På piano gör jag först alla toner med samma kraft och ändrar i efterhand för att få liv i det hela. Det slutar oftast med att det jag tycker låter bäst är något som inte riktigt går att spela, men jag låter det vara så ändå för det låter ju bäst! Vad det gäller att få liv i musiken i allmänhet använder jag ibland den inbyggda funktionen i quantisize och gör nästan hela projektet lite "otajt". Hur mycket sånt ska man använda? Och är det alltid nödvändigt? Kan man lära sig att göra detta manuellt för att det ska låta ännu mänskligare?

Någon moderator får gärna flytta tråden om jag lagt den fel.

ps.min första post på några år ^^ good 2 be back

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är jättesvårt att pilla i midin för att få det att låta mänskligt. Om du inte har en midikeyboard borde du skaffa det, det gör det tio gånger enklare. Då bara spelar du och så justerar du till det som blev alldeles för fel i efterhand manuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett midikeyboard (dock bara 2 oktaver), har beställt en masterklaviatur med 88 helvägda tangenter (tänkte att det fan är på tiden att jag lär mig spela piano på riktigt). Då blir det ju lite lättare att få in piano, pad m.m. men trummorna går ju inte att lägga "mänskliga" via ett keyboard. Och så kommer jag inte vara i närheten av tillräckligt bra piano på ett bra tag för många av dom styckena jag vill lägga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett midikeyboard (dock bara 2 oktaver), har beställt en masterklaviatur med 88 helvägda tangenter (tänkte att det fan är på tiden att jag lär mig spela piano på riktigt). Då blir det ju lite lättare att få in piano, pad m.m. men trummorna går ju inte att lägga "mänskliga" via ett keyboard. Och så kommer jag inte vara i närheten av tillräckligt bra piano på ett bra tag för många av dom styckena jag vill lägga.

En grej jag brukar göra ibland är att spela in samma ackord igenom en hel runda, trots att tanken är att ackorden ska byta flera gånger. Får man bara in själva rytmen så att det låter mänskligt så kan man ju flytta runt tonerna sen för att få det att stämma. Funktionen procentuell kvantisering är Logic tycker jag är klockren för att tajta till tagningar utan att tappa den mänskliga känslan. Kanske finns nåt liknande i Cubase?

När det gäller att få till trummor som låter äkta så är det nog bra att lyssna in sig som fäen på den musikstilen man vill göra. Analysera vad trummisen sysslar med och försök göra nåt liknande själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, har man ett mänskligt ljud att utgå ifrån går det ju att fixa till ännu bättre utan att tappa känslan. Dock blir ackordbytena inte alls lika snygga om man spelar ett ackord och sedan flyttar runt det. Och en ackordföljd är ju inte heller det svåraste att fuska till, tänker mig snygga voicings m.m.

Ja, jag antar det. Blir jobbigt när jag hamnar i så många olika typer av stilar xD. Antar att den där schyssta genvägen jag fiskade efter kanske inte riktigt finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

men trummorna går ju inte att lägga "mänskliga" via ett keyboard.

Jag brukade förut alltid peta in trumkompen manuellt, och förmänskliga dem med att justera velocity och dra runt lite i dem och kanske nån slumphumanizer. Det låter tydligt fejk. Men sen jag började trumma in kompen via keyboard så blir det faktiskt avsevärt mycket bättre. Visst, man får sitta och peta på vartenda slag i efterhand, det är åtskilliga timmar med efterarbete, men det blir bra i slutändan. Och kan man inte spela de avancerade kompen via keyboard så kan man ju bara spela grunderna i dem och justera de jobbiga detaljerna sen. Tro mig, det blir stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funktionen procentuell kvantisering är Logic tycker jag är klockren för att tajta till tagningar utan att tappa den mänskliga känslan. Kanske finns nåt liknande i Cubase?

Orkar du skriva lite snabbt hur man gör procentuell kvantisering i logic? Blir inte klok på manualen idag hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade förut alltid peta in trumkompen manuellt, och förmänskliga dem med att justera velocity och dra runt lite i dem och kanske nån slumphumanizer. Det låter tydligt fejk. Men sen jag började trumma in kompen via keyboard så blir det faktiskt avsevärt mycket bättre. Visst, man får sitta och peta på vartenda slag i efterhand, det är åtskilliga timmar med efterarbete, men det blir bra i slutändan. Och kan man inte spela de avancerade kompen via keyboard så kan man ju bara spela grunderna i dem och justera de jobbiga detaljerna sen. Tro mig, det blir stor skillnad.

Hmm... får väl prova det. Kan tänka mig att känslan för rytmen iaf går igenom fingrarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag knackar alltid in på klaviaturen och redigerar i efterhand.

Det viktigaste för att få det att svänga, är att man spelar med dynamik och betonar på rätt ställen. Att ha det i "otakt" låter oftast bara slarvigt, så då är det bättre att dödkvantisera (men det måste absolut vara dynamiskt spelat) - men om man tvunget vill, så kan man låta Cubase slumpa timingen lite grand också. Så gör jag ibland på percussion, som gärna kan vara lite friare än trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hur bra är EZ drummer på att göra mänsklig dynamik? Jag har kört deras "färdiga" beats på en låt och bara gjort små ändrar och tycker det låter riktigt riktigt bra. Har kört det akoustik piano, trilogy och edirol orchestral (alltså bara midi, inga röster eller riktiga instrument) och några "vanliga" människor jag spelat det för har frågat mig hur jag spelar in trummor i en lägenhet.

Jag knackar alltid in på klaviaturen och redigerar i efterhand.

Det viktigaste för att få det att svänga, är att man spelar med dynamik och betonar på rätt ställen. Att ha det i "otakt" låter oftast bara slarvigt, så då är det bättre att dödkvantisera (men det måste absolut vara dynamiskt spelat) - men om man tvunget vill, så kan man låta Cubase slumpa timingen lite grand också. Så gör jag ibland på percussion, som gärna kan vara lite friare än trummorna.

Ja, precussion är ju lite friare på det sättet. När jag kör sånt lägger jag så många olika trummor att det blir mycket lättare, det ställer inte samma krav på varje enskilt slag.

Och dagens musik, hur mycket är egentligen riktiga musiker som spelar inspelningar inom pop/rock/songwriter-genre (typ rixFM-musik)? Jag såg ett program om låtskrivare i hollywood för någon vecka sedan och i princip alla körde med en masterklaviatur, flygel och sångbås. Det måste väl vara lättare att lägga piano från ett bibliotek om man har en bra klaviatur? Jämfört med typ gitarr som jag inbillar mig är jättesvårt att få bra.

Redigerat av furstan
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer helt med Claes att det är dynamiken som gör svänget i första hand, och inte tajmingen.

När det kommer till trummor låter jag alltid kagge och virvel va exakt på beaten, medans man ibland

kan flytta på exempelvis ride-slagen något... men bara ytterst lite... och ganska sällan i mitt fall.

Velocity däremot... Där brukar det finns att göra 🙁.

Link to comment
Dela på andra sajter

StevenP (oregistrerad)

Jag pillar in mina Superior trummor enbart med musen.....iofs är jag trummis så jag vet hur det ska låta, men spela in det på klaviatur tycker jag personligen är hopplöst svårt när det kommer till att göra trummorna dynamiska. För mig tar det lika lång tid att justera det i efterhand, som det tar att göra allt med musen från scratch.

Veclocity är det som gör "skiten". Man bör justera velocityn med rätt stora nivåer för att få det låta "mänskligt" och då i synnerhet hihat som kan låta jävligt mycket högstadie-trummis om, om alla pluppar ligger för nära varandra i volym/velocity.

Personligen tycker jag många av de förbestämda kompen i EZ drummer låter för platta. Så det jag brukar göra när/om jag laddar in en preset, det är att justera velocity en del...dra upp och ner och dra "off" lite.

T.ex i Logic så har jag inte "smart" funktionen i gång när jag ritar trummor, utan har den på "ticks". Då kan man, som "dysfunctional" säger, dra slagen lite off lite lättare, så det inte blir kvävt och dött när dom ligger slickade vid linjen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar du skriva lite snabbt hur man gör procentuell kvantisering i logic? Blir inte klok på manualen idag hehe.

Det du ska leta efter heter "Extended Region Parameters". I den rutan kan du ange en kvantiseringsmall och sen ändra värdet på Q-strength för att välja hur mycket noterna ska närma sig mallen i procent. Där finns också Q-Swing där du kan göra procentuell shuffle.

I Logic 7 finns Extended Region Parameters i Options-menyn, men i Logic 8 har de flyttat det nån annanstans 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vill i egenskap av trummis instämma med de som säger att dynamiken är viktigare än timingen.

Jag spelar piano också men brukar ändå föredra att klicka in noter och justera velocity i efterhand.

Något att tänka på när man programmerar trummor är dels att man bara har två händer (dvs om det är orimligt att spela på riktigt så låter det ofta inte bra), sen kan man också tänka på att höger och vänster hand ofta växelverkar (spökslag hamnar ofta mellan hihat-slag tex).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger ni om "loop"-tekniken. Det vill säga att om du har en 8 takters vers och det är samma trumkomp på att takter, är det bannlyst att kopiera en takt sju gånger då? Spelar man in på klaven först slipper man ju det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger ni om "loop"-tekniken. Det vill säga att om du har en 8 takters vers och det är samma trumkomp på att takter, är det bannlyst att kopiera en takt sju gånger då? Spelar man in på klaven först slipper man ju det.

Bannlyst är det väl inte. Låter det bra så låter det bra - men det blir ganska trist att kopiera samma trumkomp hela tiden. Det är roligare att lyssna på om det är lite skillnader här och där mellan takterna, kanske ett dubbelslag här, en synkop där etc. Vissa sådana markeringar behöver förstås basen också hänga med på, för att det ska bli fulländat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bannlyst är det väl inte. Låter det bra så låter det bra - men det blir ganska trist att kopiera samma trumkomp hela tiden. Det är roligare att lyssna på om det är lite skillnader här och där mellan takterna, kanske ett dubbelslag här, en synkop där etc. Vissa sådana markeringar behöver förstås basen också hänga med på, för att det ska bli fulländat...

Absolut.

Jag menade framförallt velocityn. I så fall blir t.ex. varje virvelslag på 3an lika starkt. Jag kan märka det ibland att det blir lite "tråkigt" men det drunkar ofta i de andra instrumenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger ni om "loop"-tekniken. Det vill säga att om du har en 8 takters vers och det är samma trumkomp på att takter, är det bannlyst att kopiera en takt sju gånger då? Spelar man in på klaven först slipper man ju det.

Beror på musikstil men generellt kan jag tycka det är bra att kopiera upp för att få en stabilitet som är genomgående men att sedan gå in och pilla här och var för variationens skull. Ändra lite i velocity från en takt till en annan gör inte så stor skillnad, hellre flytta slag.

Redigerat av Multirobot
Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)
Och dagens musik, hur mycket är egentligen riktiga musiker som spelar inspelningar inom pop/rock/songwriter-genre (typ rixFM-musik)?

Jag tror inte speciellt mycket musik som spelas in med "riktiga" instrument av det man hör på RIX-FM. Särskillt inte trummor, det är nog mycket en kostnadsfråga, mjukvaran blir bara bättre och bättre och det blir således lättare att ersätta riktiga instrument. Men visst finns det musik som är spelad "på riktigt" också. Inom Rock genren tror jag man finner största andelen riktiga musiker, inbillar jag mig i alla fall 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte speciellt mycket musik som spelas in med "riktiga" instrument av det man hör på RIX-FM. Särskillt inte trummor, det är nog mycket en kostnadsfråga, mjukvaran blir bara bättre och bättre och det blir således lättare att ersätta riktiga instrument. Men visst finns det musik som är spelad "på riktigt" också. Inom Rock genren tror jag man finner största andelen riktiga musiker, inbillar jag mig i alla fall 🙂

Tror mer riktiga musiker sliter på konserthusen runt om i landet 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt kvantisering av bastrumma och virveltrumma på 100%. Upptäck att svänget finns så länge Du inte går in och kvantiserar hihat, ride. Kräver att den som lägger detta har ett schysst sväng i sig själv men då fungerar det utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt kvantisering av bastrumma och virveltrumma på 100%. Upptäck att svänget finns så länge Du inte går in och kvantiserar hihat, ride. Kräver att den som lägger detta har ett schysst sväng i sig själv men då fungerar det utmärkt.

Återigen. Kvantiserat är inte synonymt med "osvängingt". Det är kombinationen av allt tillsammans som skapar svänget.

Ett 100% kvantiserat 2-4-komp kan vara grymt svängigt med rätt sound och dynamik, likväl som ett komp där varenda not ligger utanför.

Ett komp kan ju vara kvantiserat fast med "swing", lite "swing" brukar töntigt nog få det mesta att svänga.

Om man inte har någon som kan svänga loss på midikeyboarden kan jag rekommendera följande experient:

- Lägg upp bk, virvel och hihat på olika spår.

- Sätt på kvantisering (midi-insert, gissar att det finns i de flesta program nu).

- Sätt notvärdet enligt kompet och kvantisera 100% (experimentera även med mindre kvantiering).

- Ändra nu swingparametern på de olika spåren och testa olika värden (de kan förstås vara samma på alla spår).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...