Jump to content
Annons

Vilken groovebox?


Fippe

Recommended Posts

Hej!

Är mäkta sugen på att hoppa ifrån datorn och till hårdvaran.

Skriva lite techno och sådant.

Kollat upp alla möjliga lådor.

MC-303

MC-505

Electribe serien

Monomachine

RM1x

Har inte blivit mycket klokare även om man hittat saftiga youtubevideos med alla.

Så till min fråga.

Är det någon som har någon erfarenhet av en groovebox och vill dela med sig? Alla hjälp är välkommen 🙂

Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är ingen expert på grooveboxar, men utifrån vad jag hört andra säga skulle jag snabbt välja bort MC303 och främst fokusera på Electribe eller Monomachine.

De finns ju Electribar för lite olika ändamål (trummor, synthljud, sampling) och Machinedrum kan kanske ses som motsvarande komplement till Monomachine...? 🙂 Beror väl lite på din budget vad du borde välja skulle jag säga.

(RM1x ska ha bra sequencer, men lite trist ljud. MC505 vet jag inget alls om.)

Försök hitta nånstans där du kan testa apparaterna själv! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar "trist" ljud 🙂

Kan tänka mig att lägga runt 10.000 på det. Men eftersom jag gillar äldre prylar så kan man säkert komma undan billigare om man satsar på det.

Men monomachine ligger väl på 14.000.

Är det värt pengarna?

Speciellt för mig som är ny på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att hoppa från datorn till hårdsynt verkar lite dumt. Kombinera en bra hårdvara med datorn istället.

Monomachine låter annorlunda. MC maskinerna låter som vilken mjukvarusynt som helst. Tillför inget tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Av de apparater du listat skulle jag titta närmare på Electribe och Machinedrum. Har haft en av Electribe-burkarna och trivdes ganska bra med den. Machinedrum är jag riktigt sugen på men har inte haft tillfälle att testa själv.

Skulle dock föreslå att du även tittar på Native Instruments Maschine. Det är en hybridlösning där mjukvaran körs i datorn men all inspelning, mixning, producering med mera går att göra direkt från hårdvarukontrollen. Test kommer i Studio 4-09.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag sjukt nöjd med Korgs Eletribe emx.. Riktigt fett ljud, mycket beroende på att den har en rör-preamp för utsignalen.. Man bör kunna hitta en begagnad EMX för runt 4000:- och då blir det ju lite pengar över för t.ex en Korg Kaos-pad.. Otroligt nyttligt liveverktyg..

Kolla in http://video.google.com/videosearch?q=korg...mp;oq=korg+emx#

Produktens hemsida http://www.korg.com/Product.aspx?pd=158

Eller lyssna på denna demo mms://dorotea.tv/epic.wma (länken måste öppnas i Windows mediaplayer)

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...