Jump to content
Annons

Bästa rörmicken mellan 10-20.000 kr?


JohanSthlm (oregistrerad)

Recommended Posts

JohanSthlm (oregistrerad)

Ska investera i en bra rörmick för sång och acke plock. Kandidaterna jag börjat titta på

är Pearlman TM-1 (alt TM-2), Mojave MA-200 och Röde Classic II.

Har ni några kommentarer på dessa alternativt några andra spännande förslag?

"Bästa" är väl högst subjektivt...så mest mick för pengarna är kanske en bättre formulering.

Tack på förhand!

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen (vettig) människa kommer att svara; Modell X är bäst för sång, då det enda som avgör, är hur bra just du (eller vem det nu är som ska joddla i den) låter i en viss mick och detta måste man prova sig farm till. Lägg till kruxet med att vissa mickar låter gudomligt i en mickförstärkare och andra bara tråkigt och det blir omöjligt att hitta en enda mick som funkar på allt. Jobbigt men sant; du måste testa dig fram…

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bästa" är väl högst subjektivt...så mest mick för pengarna är kanske en bättre formulering.

Vad letar du efter för sound? Brauner gör rörmickar som låter "sjukligt" rena. Ligger iofs ovanför din prismarginal, men är det du är ute efter kan du kolla in Brauner Phantom till exempel (en FET-kondensator).

Elof och Osiris här på forumet har rörmickar från Lawson. Jag har använt Elofs par L47 och tycker de låter riktigt bra. Möjligt att de påminner om de Neumann U47 de strävar att efterlikna. Har inte A/B-jämfört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska investera i en bra rörmick för sång och acke plock. Kandidaterna jag börjat titta på

är Pearlman TM-1 (alt TM-2), Mojave MA-200 och Röde Classic II.

Har ni några kommentarer på dessa alternativt några andra spännande förslag?

"Bästa" är väl högst subjektivt...så mest mick för pengarna är kanske en bättre formulering.

Tack på förhand!

Johan

Kolla om du inte kan hitta en begagnad AKG C12 VR - de brukar ligga mellan 15.000 och 20.000. Hade en själv en gång i tiden och den låter verkligen kalas.

Kan du tänka dig att sträcka dig lite uppåt, så kolla in Flea Model A (23.995 kr inkl moms), helt enkelt underbar på sång och akustisk gitarr. Finns du i Stockholm eller dess närhet, så kan du låna en av mig och testa själv.

/Dex

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

L47 är fin till mycket (den bästa överhängsmick jag har testat), låter mycket "rörig" och långsam, den har även en steglös inställning för att byta upptagningskaraktäristik som också fungerar lite som en EQ. Micken låter ganska olikt i rundtagande, njure och åtta. Jag har ju aldrig testat en U47, men jag bryr mig inte heller om de låter likt. De låter helt enkelt bra och det räcker för mig 😄

C12 VR (som inte är helt olik Manley ref C) är ganska ren och klar med "modernare" ljud, tycker dock att nypriset är alldeles för högt för vad man får.

Skulle gärna pröva brauner nån gång.

Ett kort tag hade jag en telefunken (USA) M16 mkII, den kan jag inte rekommendera. Ganska tråkig, "spitty" diskant och ingen botten att tala om, det finns betydligt bättre rörmickar...

Av de ovan nämnda, så är L47 helt klart den jag skulle rekommendera för acke och sång om man vill ha ett nära och varmt ljud utan jobbig diskant.

Osiris har spelat in en väldigt fin låt (gitarr och sång) med Andreas Moe och L47an.

Jag har även en kort liten demo på L47 på just sång och gitarr, PMa om du vill höra...

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

...Osiris har spelat in en väldigt fin låt (gitarr och sång) med Andreas Moe och L47an...

Jusste.. den glömde jag nämna.. 'Tired' heter den.. Det är bara att göra en sökning så kommer du hitta den! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

JohanSthlm (oregistrerad)

Tack för alla tips, uppskattas!!!

Har hört en rad grymma inspelningar med Manleys o Wunders i kategorin

U47 kopior och detta är väl något av ett riktmärke för mig rent ljudmässigt.

Jag har hört mkt bra om Lawson L47 så det kan absolut vara ett alternativ.

Inga kommentarer på Pearlman TM-serien? Har inte hittat en enda negativ

kommentar, artikel ang. dessa mickar och de har dessutom en mkt tilltalande

prislapp på runt 1900 Euros. Har dessutom haft möjlighet att maila lite Dave

som handtillverkar mickarna i Kalifornien. För mina behov rekommenderar han

TM1:an med ett amerikanskt rör.

Jag använder idag 2 olika preamps, en UA 610 Solo och en GA Pre-73,

Mvh

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Vart kan man köpa en Lawson L47?

Hittar inte så mycket när jag söker på den, lät ju fruktansvärt bra.

L47 och andra Lawsonmickar kan man bara köpa direkt av tillverkaren, om man inte hittar beg dvs.

Lawson Microphones

Har inte prövat Pearlman så då är det lika bra att inte säga nåt, men det verkar finnas många nöjda ägare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips, uppskattas!!!

Har hört en rad grymma inspelningar med Manleys o Wunders i kategorin

U47 kopior och detta är väl något av ett riktmärke för mig rent ljudmässigt.

Jag har hört mkt bra om Lawson L47 så det kan absolut vara ett alternativ.

Inga kommentarer på Pearlman TM-serien? Har inte hittat en enda negativ

kommentar, artikel ang. dessa mickar och de har dessutom en mkt tilltalande

prislapp på runt 1900 Euros. Har dessutom haft möjlighet att maila lite Dave

som handtillverkar mickarna i Kalifornien. För mina behov rekommenderar han

TM1:an med ett amerikanskt rör.

Jag använder idag 2 olika preamps, en UA 610 Solo och en GA Pre-73,

Mvh

Johan

I nästa nummer av Studio testas Flea 47 - enligt mig den absolut grymmaste U47-klonen på marknaden. Hör av dig om du vill testa den.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
JohanSthlm (oregistrerad)
L47 och andra Lawsonmickar kan man bara köpa direkt av tillverkaren, om man inte hittar beg dvs.

Lawson Microphones

Har inte prövat Pearlman så då är det lika bra att inte säga nåt, men det verkar finnas många nöjda ägare...

Tack för tipset! En st Lawson L47MP MKII är nu beställd och påväg 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...