Jump to content
Annons

Korg R3 brummar utan USB inkopplad!


pompe

Recommended Posts

Hej allihop! Har råkat ut för det skummaste problemet någonsin i min studio!

Jag har kopplat min Korg R3 via en obalancerad telekabel till en preamp och sedan ljudkort (TLA5051->digi 002r).

Jag har även en usbkabel mellan R3:an och min dator!

Plötsligt en dag så skulle jag använda usbkabeln i annat syfte, så jag drog ut den , och då började synthen brumma som fan i DAW:et (pro tools)...

Så fort jag sätter in usbkabeln så slutar det brumma!

Vad tror ni, bolla med mig!

//Tack på förhand, Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
USB-kabel innebar att skärmen på den användes som jord.. I.o.m att du tog bort kabeln så försvann jorden.. Därav brummet, skulle jag tro..

jojo, men det är ett väldigt högt brummande, överröstar själva synthen... dessutom har det funkat utan USB-kabeln tidigare 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men då har det väl hänt nåt med skärmjorden på audiokabeln då.. Eller så har du nån jordlyftswitch på/av-slagen på ingången till ljudkortet.. Förutsatt att det är nätbrum du talar om..

jojo, men det är ett väldigt högt brummande, överröstar själva synthen... dessutom har det funkat utan USB-kabeln tidigare 😄
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men då har det väl hänt nåt med skärmjorden på audiokabeln då.. Eller så har du nån jordlyftswitch på/av-slagen på ingången till ljudkortet.. Förutsatt att det är nätbrum du talar om..

det är just det, det är inte nätbrum! Ska felsöka det närmare när jag har tid.

Har kollat på Korgs forum, där någon pratade om ett relaterande problem, men tvärtom (att det blir "hum" när USB/MIDI-kabeln är inkopplad!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...