Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Följande Àr INTE hÀmtat ur verkligheten, utan bara en tankelek.

Du leder inspelningsarbetet för ett/ditt bands fullĂ€ngdsproduktion, en typisk pop/rock-konstellation — trummor, bas, gitarr, sĂ„ng, keyboard etc. Alla medlemmar har lirat tillsammans i flera Ă„r och personkemin Ă€r fin sinsemellan. Din bedömning Ă€r hursomhelst att trummisen av nĂ„gon anledning inte hĂ„ller mĂ„ttet pĂ„ hĂ€lften av lĂ„tarna. Budgeten/deadline tillĂ„ter inte att pausa projektet nĂ„gon lĂ€ngre tid utan att samtidigt riskera att projektet Ă€ventyras. Du tar det sĂ€kra före det osĂ€kra och fattar beslutet att lĂ„ta en utomstĂ„ende person lĂ€gga trummorna — alternativt en trummaskin/sampler. Övriga bandmedlemmar accepterar, men trummisen blir fruktansvĂ€rt sĂ„rad och börjar hota med avhopp. SĂ€rskilt hĂ„rdast verkar han ta att en trummaskin eventuellt skulle ersĂ€tta honom pĂ„ delar av produktionen.

Hur fungerar vi i en sÄdan situation?

Är "du" ett svin?

Är trummisen tramsig?

Är övriga bandmedlemmar förrĂ€dare?

NÄgot annat?

Är jag ett svin?

Annons
Postat

Trenden verkar vara att man vill byta ut sina trummisar idag. Dom Àr besvÀrliga och slÄr för hÄrt och fÄr alldig lika bra ljud i en "standardstudio" som tex. Toontrack superior 2. Dessutom tar dom upp mÄnga kanaler och trumljudet tar tid och tickar pengar.

Vad ska man med en trummis till överhuvudtaget? StÀmmningen kan bli intrigant och jobbig. Följden Àr ofta att trummisen blir petad.

Ofta glömmer man hur viktig han Àr för bandet som helhet inte minst live.

Är det ett icke profsband brukar ofta hela bandet litte senare ge upp efter ett trummisbyte för att det inte Ă€r lika roligt lĂ€ngre.

Har man profsambitioner ska man kanske utan tvekan byta ut trummisen men i övrigt ska man nog gÄ betydligt varligare fram om man inte vill sabba nÄgot som kan vara ganska fint.

Postat

Om ni Àr ett kompisgÀng som hyrt in er i ABFs studio ska "jag" ha en smÀll pÄ kÀften. VadÄ hÄller mÄttet?

Om det Àr ett (semi)proffsigt sammanhang har man rÀtt att ersÀtta vem som helst om resultatet blir bÀttre. Den som inte accepterar det Àr oproffsig och förtjÀnar inte en plats i bandet.

Postat (redigerat)

Om jag tycker att en av musikerna inte bidrar vad som behövs, Àven om jag vet att han presterar sitt allra bÀsta, sÄ Àr det nÄgot man skapar en lösning av innan man gör nÄgonting - alls. Om bÄten inte tÄl speciellt mycket sjögÄng, om man vet om det, och ÀndÄ ger sig ut pÄ lÄngtur i den .. och sen börjar man klaga nÀr den tar in vatten och motorn skÀr ... *rycker pÄ axlarna*

Det Àr för sent dÄ, det finns inga bra och speciellt fredliga lösningar pÄ sÄnt. Det Àr klart, man kan inte alltid förutse alla problem-omrÄden pÄ förhand. Men det fÄr man ta med i berÀkningen. Varje bra kapten vet att resan gÄr aldrig utan förÀndringar i schemat, i prioriteterna, i person-kemin. I de fall man mÀrker av att nÄgot inte fungerar, sÄ Àr det en frÄga om vem som ska ta det slutgiltiga beslutet .. om hur det ska lösas. SÄ hierarkin och prioriteringen mÄste finnas till pÄ förhand.

Att trummisen blir sÄrad av att hans insats ska raderas och underkÀnnas, det blir han bara om det inte ens fanns pÄ kartan innan. Att nÄgons insats kan behöva justeras, det Àr inte sÄrande om man Àr med pÄ den möjligheten frÄn början. Det Àr inte vad som görs, utan ofta hur det sköts, som gör det sÄrande.

Redigerat av Opus99
Postat (redigerat)
Du tar det sĂ€kra före det osĂ€kra och fattar beslutet att lĂ„ta en utomstĂ„ende person lĂ€gga trummorna — alternativt en trummaskin/sampler.

nah

det lÀr ju inte funka

man mÄste övertyga trummisen först isf

vÀgrar han Äterster v-drums

han fÄr spela men kan redigeras om/nÀr det behövs

nöff-nöff

och scenariot förutsÀtter pÄ riktigt-nivÄ - inte kattvaktens abf-exempel

men dÀr tror jag inte tanken uppstÄr

scenariot förutsÀtter ocksÄ att jag agerar som producent - inte som medlem i bandet som grisen nedanför

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Jag har redan varit i exakt den situationen, fast det gÀllde en gitarrist. Han hade varit med oss ett tag och vi hade bara repat = ganska skramligt och han höll lite lÄg profil, vilket det fanns en anledning till. NÀr han gjort sina pÄlÀgg och pipit ivÀg till nÄgot brÄdskande sÄ pÄpekade studiosnubben att det var nÄgot som lÀt konstigt efter hans pÄlÀgg och nÀr vi sololyssnade vad han presterat sÄ... well. Det var inte i par med resten av musiken kan vi vÀl sÀga för att vara snÀlla. Vi hade ingen tid för nya pÄlÀgg sÄ vi dubbade min gura och tidsförsköt den lite - en nödlösning men det var vad som fick hamna pÄ slutproduktionen. Den otighte fick ett ultimatum av mig (i samstÀmighet med resten av bandet kan tillÀggas); öva upp dig annars fÄr vi leta upp en annan gitarrist. Det slutade med det senare men visade sig vara en tagg i tassen hos andra bandmedlemmar nÀr bandet lite senare kraschade totalt.

Det finns ju mycket man kan sÀga om sÄna hÀr situationer men det handlar, för mig, till stor del om vad det Àr man vill uppnÄ. AlltsÄ Àr man ett kompisgÀng som lirar för att det Àr kul och inte sÀtter nÄgon ambitionsribba sÄ Àr det vÀl OK. Om man vill att det skall lÄta bra, riktigt bra, sÄ fÄr man lov att sÀtta lite krav - bÄde sig sjÀlv och sina medmusiker. Kan man inte ta kritik sÄ fÄr man sitta hemma pÄ kammaren och lira för dammtussarna. Jag ser inte ens en kulting i nÀrheten förutom mig sjÀlv dÄ.

Postat
Är trummisen tramsig?

glömde svara pÄ den...

trummisen Àr oansvarig som inte övat tillrÀckligt

oink

Postat
trummisen Àr oansvarig som inte övat tillrÀckligt

Maybe... Fast din bedömning i egenskap av (anlitad) producent har kanske satts efter högre ribba. Bandet har kanske, hur fantastiskt det nu Àn kan lÄta, inte reflekterat eller brytt sig om att reflektera över saken. Trummisen har vÀl lirat helt OK, helt enkelt. Det Àr kanske "du" som krÀver mer eftersom ditt namn ska stÄ pÄ bookleten/konvolutet.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Spela mot klick. LÄt trummisen lira en timme. Tacka honom. Klipp ihop nÄt som funkar och lÄtsas sedan som ingenting.

(Worst case scenario)

Gör likadant med resten av orkestern för hÄller inte trummisen sÄ hÄller nog inte resten av gÀnget...

Redigerat av drloop
Postat
Trenden verkar vara att man vill byta ut sina trummisar idag.

Det Àr bara för att de skriver sÄ jÀvla dÄliga lÄtar. Det vet alla. Utom de sjÀlva.

Postat

1. Börja med att deklarera att du tÀnker sÀga vad du tycker. Det Àr ditt jobb.

2. SÄga lite pÄ andra medlemmar t ex sÄng, gitarr "för galleriet".

3. Sen kan du gÄ pÄ trummisen...

Postat
Spela mot klick. LÄt trummisen lira en timme. Klipp till honom. Tacka för nÄt som funkar och lÄtsas sedan som ingenting.

(Worst case scenario)

Gör likadant med resten av orkestern för hÄller inte trummisen sÄ hÄller nog inte resten av gÀnget...

Editerat för mer korrekt struktur pĂ„ tillvĂ€gagĂ„ngsĂ€ttet. Sorry, jag kunde inte lĂ„ta bli... 😛

Postat (redigerat)

Samtidigt kan det vara pÄ sin plats att frÄga sig vilka förhoppningar man har pÄ trummisen. Jag vet inte hur mÄnga gÄnger folk har tyckt man Àr ett hopplöst fall, för att man inte kan slÄ mellanslag med rullande 16-delstrioler och slÄ löpande Ättondelar pÄ hi-haten samtidigt. Eller att man spelat sÄ tajt mot klicket, att klicket inte hörs, och sen nÀr folk tar bort klicket sÄ klagar dom pÄ att man ökar eller Àr ostadig ... "det hörs ju tydligt ju" sÀger dom med bestörta ögon.

Finns ett skrÀck-exempel dÀr Yamahas tekniker skulle spela in trummor för deras Motif serie, och anlitade en av vÀrldens mest kapabla och mÄngbegÄvande monster-trummisar, Vinnie Colaiuta. De tyckte hans trummor lÀt skit, och körde med han till tusen, byta skinn, stÀmma om, micka om, stÀlla om bastrumpedalen, anslagsvinkel, spela barfota .. till slut strippade han bort alla trummor sÄ bara bastrumman var kvar, och enligt Yamahas tekniker lÀt det som allra bÀst nÀr han stod lutad fram över bastrumman sÄ pass att han fick stödja sig genom att hÄlla upp sig mot bastrummans framkant. Det gjorde att bara tÄn var kvar pÄ bastrumpedalen, och hÀlen var uppspÀnd i luften av en helt utstrÀckt vadmuskel och sen skulle han slÄ an bastrumman sÄ hÄrt han nÄgonsin kunde, trampa nedÄt med kraften av en spark nÀstan, för dÄ fick de fram bÀst ljud. Det slutade med att han bröt ankelbenet i vristen och fick kuta omkring med gips i en mÄnad. Han sa det sjÀlv efterÄt, att han borde ha sagt till de dÀr kaxiga producenterna, att han vet mycket vÀl vad som fÄr bra ljud ur trummor, att dom inte var kloka i huvet.

Bara för att ett behov finns, innebÀr det inte att det Àr rimligt att begÀra det av honom. Att begÀra av nÄgon att han villkorslöst ska kunna prestera vad Àn man tycker han ska, dÄ ska man nog se till att kunna göra villkorslösa prestationer sjÀlv med - inom sin gren. Och det finns det ingen som kan - oavsett omrÄde. SÄ, att anvÀnda rÀtt verktyg för rÀtt uppgift, Àr en bra början. Man kan lika gÀrna sÀga att det Àr förhoppningen/behovet som Àr fel, som att sÀga att trummisen Àr fel.

Redigerat av Opus99
Postat

kommer ihÄg nÄtt polaren berÀttade nÀt de varait i waxholm och spelat in en lÄt till en samlings skiva med curt -Äke stefan, trummisen var vÀldigt kass (vilket alla visste) men det slutade med att han fick lÀgga cymbalslagen i efterhand för att det skulle bli ok trummor, inga virvlar eller undgÄngar.

det var nÄn slags punk sÄ de gjorde vÀl inte sÄ mycket.

Postat
Editerat för mer korrekt struktur pĂ„ tillvĂ€gagĂ„ngsĂ€ttet. Sorry, jag kunde inte lĂ„ta bli... 😎

🙂

Undra om man törs jobba med dig, egentligen ... 😉

Postat

Valle du var hypotetisk men om du vill dumpa trummisen gör det. Kanske Àr det dock sÄ att du inte fÄr med resten av gÀnget nÀsta gÄng.

Postat (redigerat)
Valle du var hypotetisk men om du vill dumpa trummisen gör det. Kanske Àr det dock sÄ att du inte fÄr med resten av gÀnget nÀsta gÄng.

// edit //

Men, for the record... det var bara en "tankelek".

Edit: tog bort en onödigt taskig kommentar som inte hörde hemma hÀr.

Redigerat av Valle
Postat

Tankelek eller inte men Valle har en stor poÀng:

Vi icketrummisar Ă€'r vana att spela till klick men vem spelar trummisen till? 🙂 Det gĂ„r fan att fĂ„ en maskin att lĂ„ta bra/bĂ€ttre live Ă€n om han/hon som trummis Ă€r oövad! Menar att det Ă€r lĂ€ttare at fejka trummor Ă€n tex sĂ„ng Ă„ gitarr!( som f.ö Ă€r de viktigaste instrumenten! 😉 )

Ska sova snart5....sÄ skÀll vore kul i natten...

Postat

gitarrister finns det ju massor men trummisar Àr svÄrare att hitta sÄ det kanske lönar sig bÀttre för bandet att gilla lÀget med den trummis de har Àn att inte ha nÄn trummis alls.

Postat
Maybe... Fast din bedömning i egenskap av (anlitad) producent har kanske satts efter högre ribba. Bandet har kanske, hur fantastiskt det nu Àn kan lÄta, inte reflekterat eller brytt sig om att reflektera över saken. Trummisen har vÀl lirat helt OK, helt enkelt. Det Àr kanske "du" som krÀver mer eftersom ditt namn ska stÄ pÄ bookleten/konvolutet.

ribban sÀtter jag i förhÄllande till resten av bandet

jag utgick frÄn att trummisen i ditt scenario inte nÄr upp till samma nivÄ som resten

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
hÄller inte trummisen sÄ hÄller nog inte resten av gÀnget...

Spela med kass trummis gör man bara om man sjÀlv inte Àr sÄ slipad.

Man fÄr helt enkelt sÀtta förvÀntningarna rÀtt.

"Ni Àr inte dom mest slipade musikerna, spela enkelt och repa hÄrt innan ni spelar in.

Börja med en lÄt och gör den riktigt bra efter era egna förmÄgor."

Redigerat av drloop
Postat
nej - inte om alla ska vara glada Ä nöjda

DET Àr sant dÀremot, my dear Demon!

Men sĂ„ beror det ocksĂ„ pĂ„, frĂ„n fall till fall givetvis, hur man prioriterar — alla ska vara glada versus produktionen ska lĂ„ta bra... 😉

Postat
Spela med kass trummis gör man bara om man sjÀlv inte Àr sÄ slipad.

du menar att man per aĂștomatik i ett band Ă€r lika bra?

tvÀrtom tycker jag det ofta finns nÄn som inte riktigt Àr pÄ samma nivÄ som resten - inte sÄ ofta trummisen dock

Postat
Tankelek eller inte men Valle har en stor poÀng:

Vi icketrummisar Ă€'r vana att spela till klick men vem spelar trummisen till? 😉 Det gĂ„r fan att fĂ„ en maskin att lĂ„ta bra/bĂ€ttre live Ă€n om han/hon som trummis Ă€r oövad! Menar att det Ă€r lĂ€ttare at fejka trummor Ă€n tex sĂ„ng Ă„ gitarr!( som f.ö Ă€r de viktigaste instrumenten! 😛 )

Ska sova snart5....sÄ skÀll vore kul i natten...

Vet inte nĂ€r du skrev detta men du Ă€r tamejfan i mig död!! 🙁

Mailar dig ikvÀll!

/aROCKER

drloop (oregistrerad)
Postat
du menar att man per aĂștomatik i ett band Ă€r lika bra?

tvÀrtom tycker jag det ofta finns nÄn som inte riktigt Àr pÄ samma nivÄ som resten - inte sÄ ofta trummisen dock

Nej, det finns alltid variationer.

Jag har alltid varit den som varit sÀmst spelmÀssigt i alla band jag varit med i.

Jag hade andra egenskaper som var vÀrdefulla för banden.

SvÄra grejer gjorde jag i sequenser eller lÀt nÄgon annan spela dessa.

Postat

Visst Ă€r det jobbigt grabbar nĂ€r trummisen tar era tjejer!? 😉

Ska in och recensera erat projekt efter jobbet...snabblyssnat, lÀt för jÀvla bra! (KISSvibbar!)

/aROCKER

Krikelin (oregistrerad)
Postat

Är trummis och tillika en besvĂ€rlig fan 😉 Nej Ă€rligt talat sĂ„ har jag inga egatankar, om en tekniker eller producent vill byta ut vissa bitar eller helt ersĂ€tta trumspĂ„r sĂ„ skulle det vara helt ok för mig, sĂ„ lĂ€nge det passar musiken och att kompen Ă€r inom spannet för vad jag kan spela. Detsamma gĂ€ller alla andra instrument, sĂ„ lĂ€nge det passar musiken tycker jag. En kass trummis, som i min vĂ€rld kĂ€nnetecknas av: oförmĂ„ga att hĂ„lla takt och omusikalitet utan sjĂ€lvkritik, gör sĂ„ otroligt mycket mer skada Ă€n en kass gitarrist, upplever jag det som i alla fall de gĂ„nger jag varit i studiosammanhang.

SjĂ€lv Ă€r jag vĂ€ldigt oteknisk i mitt spelande och sĂ€tter dĂ€rför oftast mina inspelningar pĂ„ andra eller tredje försöket, anvĂ€nder aldrig klick dĂ„ det stör mig, men jag har en bassist som Ă€r otroligt taktkĂ€nslig som sitter vid spakarna, kĂ€nner av taktförĂ€ndringar som ingen annan jag trĂ€ffat, en stor hjĂ€lp vid inspelning. Bort med alla metallicafasoner och ego, hjĂ€lps Ă„t och jobba tillsammans det ger ofta bĂ€ttre resultat. PĂ„ en lĂ„t visade det sig att producenten sjĂ€lv var bĂ€st lĂ€mpad att spela tamburin, klart killen för göra jobbet 😛

Postat (redigerat)

Det hÀr Àr ju en av anledningarna till varför man ska skilja mellan ljudtekniker och producent. Producenten gör styra val, sÀtta prioriteringarna och stÀlla de frÄgor som de övriga inte har stÀllt sig Àn. Han kan bana vÀgen för att resultatet ska bli som upphovspersonerna avser, och kan sÀtta in prioriteringar och instÀllningar redan frÄn första början. En ljudtekniker har inte den möjligheten. Kommer bandet in i studion, och ljudteknikern tycker att trummisens sÀtt att spela för ljudteknikern att framstÄ som dÄlig .. dÄ kan vÀl lika gÀrna trummisen sÀga samma sak tillbaka, att ljudteknikerna sÀtt att spela in och krana ljud fÄr trummisen att framstÄ som dÄlig. Man kan lika gÀrna frÄga om det Àr trummisens spel det Àr fel pÄ, eller teknikerns inspelning/mixning. Och dÄ lÄser sig lÀget, och osÀmjan kommer som ett brev pÄ posten.

Hela tiden Äterkommer frÄgan om vem som ska ha tolkningsföretrÀdet, ifall nÄgon kÀnner sig missnöjd. Om inget Àr bestÀmt, sÄ Àr det ofta en person i den sociala hierarkin i sÀllskapet som tar sig tolkningsföretrÀdet - dvs den person som Àr mest ledartyp, mest bestÀmd, otÄlig eller har högst social status. Resulatet av det, brukar sÄ gott som alltid bli skit - musikaliskt, ibland ljudmÀssigt med, och inte minst skapa sÄn osÀmja och sÄrade mÀnniskor att sÀllskapet har inte kan, eller har svÄrt att umgÄs som förut efter det.

Det Àr dÀrför jag krÀver att vem som ska ha tolkningsföretrÀdet och vilka som ska ses som uppdragsgivare och vilka som ska ses som utförare mÄste bestÀmmas pÄ förhand. En ljudtekniker Àr en ljudtekniker för mig. Jag kan förstÄ andra synsÀtt pÄ saken, men sjÀlv har jag svÄrt att gÄ med i projektet om inte ljudteknikern Àr ljudtekniker och inget annat.

En ljudtekniker, enligt min definition, ska fÄnga, lagra och klargöra ljudet pÄ det sÀtt som kompositionen förmedlar, och om ljudteknikern Àr osÀker pÄ sin tolkning av saker sÄ ska han tala med, och frÄga de vars lÄt och spel det rör sig om. Musikerna har ansvaret för att de ger ifrÄn sig det ljud de sjÀlva kÀnner sig nöjda med. Om teknikern fÄngar upp det ljudet vÀl, och musikerna tycket det lÄter skit, dÄ ska musikerna inte skylla pÄ teknikern. DÀrför Àr det viktigt att teknikern fÄngar upp det rena ljudet, eller tar exakta direktiv ifrÄn musikerna. DÄ kan inte musiker med kassa instrument eller ljud skylla ifrÄn sig. Men om ljudteknikern tar ett beslut att trigga trummorna, med ljud han sÀger Àr bra, dÄ har musikerna rÀtt att klaga pÄ honom - för det Àr ju hans val och inte deras. LikasÄ kan unga musiker inte komma in i studion med en förhoppning och total tillit till teknikern, för det finns ingen tekniker som kan göra ett sÄnt jobb utan att sabba vÀnskapen mellan de inblandade. Musikerna mÄste ha sin grej som de utövar, som ljudteknikern mÄste fÄnga upp. Det ska vara ett samarbete, en symbios. Men pÄ samma sÀtt kan en tekniker inte sitta och begÀra att saker ska lÄta pÄ det sÀtt som han behöver för att fÄ ett ljud som han Àr nöjd med. TÀnk er en tandlÀkare som klagar pÄ en patient för att hans tÀnder inte Àr i det skick som krÀvs för att tandlÀkaren sjÀlv ska kÀnna sig nöjd liksom. En sjöman ber inte om gynnsamma vindar, han lÀr sig segla. Det gÀller sÄvÀl musiker som tekniker.

Som musikutövare, sÄ vet vi alla hur fruktansvÀrt krÀnkande, sÄrande och desillusionerande det Àr ifall man gjort sin bÀsta lÄt, som man Àr sÄ super-nöjd och glad över, och sÄ kommer nÄgon in och bufflar sig fram och har sönder allt den kunde ha blivit. Det Àr förkrossande ibland, som nÄn satt pÄ ens flickvÀn. Och sen tvingas man höra den lÄten gÄ runt stan pÄ skivor och folk lyssna till det och tro att detta Àr mitt sanna uttryck, precis som jag vill ha det, och folk t.o.m. berömmer en för nÄgot man kÀnner mest skam för. Jag vÀgrar vara med om sÄnt, och om det ÀndÄ hÀnder sÄ sitter jag absolut inte still och ser pÄ medan det hÀnder. No way.

Redigerat av Opus99

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.