Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag försöker klura ut vad man behöver för utrustning för att kunna ha en tyst replokal.

Det som skall in Àr:

Digitala trummor

SÄng

Elgitarr

Elbas

Ev. klaviatur av nÄgot slag, har inte börjat med det Àn. :rolleyes:

Utrusningen jag har att tillgÄ nu Àr:

1 st Alto S-6 8-kanals mixer.

1 st MXL990 kondensatormikrofon.

I bÀsta fall tÀnkte jag att jag kunde ta min lilla Alto-mixer och bara plugga in allt i den, och sen ut i en hörlursförstÀrkare (som jag inte har).

Men dÄ uppstÄr vÀl problem med medhörning?

SÄ vad gör man och vilken utrustning kan vara lÀmplig?

Man vill vÀl nÀstan att alla i bandet skall kunna justera volymen pÄ sitt eget intstrument men ÀndÄ höra alla andra?

Jag Àr nybörjare pÄ det hÀr, det kanske mÀrks.

Men planen Àr att vi skall kunna repa i ett rum utan att störa allt för mycket, det Àr vÀl bara sÄngen som kommer höras riktigt mycket.

SÄ det jag vill Ät Àr alltsÄ tips pÄ utrustning som kan vara lÀmplig och det för gÀrna vara billigare Àn bÀttre, men en balans Àr ju viktig.

D.v.s. allt som kommer ut frÄn instrument ÀndÄ till öronen.

Mixer, förstÀrkare, hörlurar och mer kanske?

Kanske nÄgon sitter pÄ nÄgot liknande.

Annons
Postat
Inga bandmedlemmar.....

.

.

😆🙂😆😆😆

Sorry , kunde inte hÄlla mig.

Det Ă€r okay. 😉

Det finns bandmedlemmar, de vet inte bara om det Àn.

Jag skall försöka presentera en lösning för dem som de inte kan tacka nej till.

De Àr smÄbarnsförÀldrar sÄ det Àr dÀrför det behöver vara tyst, för de vill inte lÀmna barnen för att repa.

Postat

PÄ de digitala trummorna har ni sk measch heads. Helt tysta att slÄ pÄ.

Gitarr, bas, trummor & andra instru rÀtt in i datorn och ut med det ljud ni vill ha till lurar, (alla har egna hörlurar) DÄ blir det garanterat helt tyst.

Det enda Àr sedan sÄngaren som antagligen för sitta i en cell (hahaha) eller bygga in honom i ett hörn, sjunger genom mic in i datorn ut i lurar.

Det Àr det tystaste ni kan göra som jag kan komma pÄ. Inga stÀrkare, inget ljud frÄn trummor. Bara sÄngen.

Ljudisolera rummet lite gran sÄ kommer det vara prima.

Men fy fa vad trÄkigt att spela sÄ HAHAH!!!!!!!!

Postat
PÄ de digitala trummorna har ni sk measch heads. Helt tysta att slÄ pÄ.

Gitarr, bas, trummor & andra instru rÀtt in i datorn och ut med det ljud ni vill ha till lurar, (alla har egna hörlurar) DÄ blir det garanterat helt tyst.

Det enda Àr sedan sÄngaren som antagligen för sitta i en cell (hahaha) eller bygga in honom i ett hörn, sjunger genom mic in i datorn ut i lurar.

Det Àr det tystaste ni kan göra som jag kan komma pÄ. Inga stÀrkare, inget ljud frÄn trummor. Bara sÄngen.

Ljudisolera rummet lite gran sÄ kommer det vara prima.

Men fy fa vad trÄkigt att spela sÄ HAHAH!!!!!!!!

Jag kanske skrev lite otydligt men sÄdÀr lÄngt har jag redan tÀnkt.

Det Àr sjÀlva hÄrdvaran jag inte Àr sÀker pÄ.

Vad som behövs för att fÄ medhörningen att fungera.

Om man bara kör in allt i en mixer och sen ut i hörlurar kommer ju alla höra samma sak, dÄ kanske det kÀnns lite svÄrspelat.

För alla kommer vilja höja sina instrument och dÄ blir det bara högre av allt.

Postat

Om du stÀller nivÄerna bra i mixerbordet borde ju all höra sig sjÀlv bra eller? och sen en hörlursförstÀrkare. Vi gjorde nÄt liknande en gÄng och hade inte ens mikrofon ikopplad och ena luren pÄ sidan av örat sÄ ens eget instrument hördes bra.

Testa och rocka!

Postat

Var bor du? Jag Àr ganska sÀker pÄ att Sensus studieförbund hÄller pÄ att utveckla "den tysta replokalen" as we speak. Ring ditt nÀrmsta sensuskontor och hör efter, de kan sÀkert tipsa om lösningar.

Postat

Men om du kan tÀnkte dig det Àr det inga problem.

Att stÀlla nivÄerna Àr ett mindre problem. Bara du har ett bra bord, du kan ju skicka ut allas instrument i till höger, sedan ditt eget till vÀnster ex. Eller sÄ bara höjer du ditt instrument för din kanal. Du kommer behöva mikrofonförstÀrkare.

Kan inte sÄ mycket om just den anolga biten hur du ska göra med mixerbordet osv. Kanske lÀttare att göra det via en DAW. Om du har möjlighet och vill.

Postat

Jag förstÄr inte riktigt hur man skall kunna höra sig sjÀlv och mixen pÄ olika volymkontroller.

Finns det mixerbord med en sÄdan inbyggd funktion?

Postat

Fan vad skönt. Inga ointeligenta musiker. Tyst och viktigt.

Det perfekta repet!

Alla har sina instrument. Kanske har du trummisen som slÄr hÄrdast i vÀrlden.

Kan man inte repa pÄ lÀgre volym Àr man inget band.

Postat

Jo det klart man kan. Lite svÄrt att spela pÄ akustiska trummor i en lÀgenhet. Eller nej det klart man kan det, annars Àr man inget band.

Du kan ju inte pÄstÄ att om man inte repar tyst Àr man inget band? Tror inte det Àr sÄ lÀtt för ex soilwork att spela vÀdligt tyst, dÄ det Àr extremt svÄra och mycket trummor. Klart man kan spela tyst, men kanske inte blir samma kÀnsla, trycket, ja massa grejer. :S

Postat

Du fĂ„r skilja pĂ„ att repa tyst och spela tyst onajj. Man kan "veta" hur det lĂ„ter utan att höra det. Kryptiskt? 🙂 Japp! 😄

Men Ă€ndĂ„ inte... 😛 NĂ€ ni förstĂ„r Ă€ndĂ„ inte hur jag menar 😑 , eller 😼

MĂ„nga smilisar blev det...borde vart en *full Homer smily hĂ€r* 😎

Postat (redigerat)

SvĂ€nger tillbaka till Ă€mnet hĂ€r om det Ă€r okej? ... 😛

Jag lirade me band pĂ„ en fritidsgĂ„rd för nĂ„gra Ă„r sedan som nu gjort till en tyst replokal. Testade spela med nĂ„gra en kvĂ€ll och tyckte det var riktigt najs. 🙂 Minns tyvĂ€rr inte hur hĂ„rdvaran var kopplad och vilken det var tyvĂ€rr. Men det fanns ett litet mixerbord och alla hade medhörning i lurarna och vi hade var sin hörlursförstĂ€rkare dĂ€r man kunde stĂ€lla sin voym. Alla kunde ju Ă€ven stĂ€lla sin instrumentvolym, gitarr o bas pĂ„ stĂ€rkarna som var lajnade, jag vid trumsetet pĂ„ trummodulen och keyboardliraren pĂ„ sina rattar. Bara sĂ„ngaren som fick stĂ€lla in sin volym pĂ„ mixern.

JÀkligt smidigt och gynsamt för öronen! Hoppas du hittar nÄgon som har pej pÄ sÄnt hÀr. Jag skulle iofs kunna ge dig numret till fritidsgÄrden sÄ kan du höra me dom och fÄ lite tips kanske. Lycka till hur som helst!

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Postat
Fan vad skönt. Inga ointeligenta musiker. Tyst och viktigt.

Det perfekta repet!

Alla har sina instrument. Kanske har du trummisen som slÄr hÄrdast i vÀrlden.

Skulle vilja hĂ€vda att man mĂ„ste kunna göra bĂ„de och. 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.