Jump to content
Annons

Har du en tokbra intonerad stålsträngad gitarr?


Tophe

Recommended Posts

Jag har fått problem med intoneringen på min Seagull Folk.

Den är 5 cent hög på 12:e bandet, och det finns ju en del lösningar för det.

Men jag har testat med en massa sätt att stämma för att kunna se var problemet ligger.

Vi upptäckte felet när vi skulle spela in en låt och det gick helt enkelt inte spela

lösa stränga mot nedtryckta en bit upp på halsen.

Nu är det bara en grej jag måste få rätsida på. Jag vet inte hur mycket som

är gitarrens dåliga intonations fel och hur mycket som är fysisk begränsning i det tempererade systemet.

Så jag vill ha hjälp med av någon eller några som har riktigt bra intonerade gitarrer att kolla en gerj.

Om du har en gitarr som stämmer spot on på 12:e band mot flageoletten (alltså höst 1-2 cent ifrån) gör detta:

Stäm den i DADGAD (från 6:e strängen och uppåt. Alltså sträng 1, 4 och 6 är D, 3:e är G, 5:e och 2:a är A)

Kolla oktaverna igen, så att den stämmer bra vid 12:e band.

Ta sedan ett A på 3:e strängen (2:a band) och jämför med lös 2:a sträng. De ska klinga perfekt unisont, stäm dem annars så de gör det.

Ta sedan lös 3:e sträng och jämför den med 2:a strängen på 10:e band.

Stämmer båda greppen bra?

Sen skulle jag vilja att du testar att spela runt lite i en välstämd DADGAD, så att den stämda klangen sätter sig i örat,

och sedan lägga in följande ackord:

1: 0

2: 10

3: 0

4: 9

5: x

6: 10

Tycker du att G-strängen klingar alldeles för lågt eller låter det trevligt?

Konstig grej att be om, men jag håller på att tappa förståndet. Ni vet hur det brukar vara när man går in i

en period när gitarren alltid känns helt sur.

Vore mycket tacksam om någon med bra gehör och en välintonerad gitarr kunde göra detta.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo absolut.. Men helst vill jag först försöka fixa det själv.

Grejen är att det är vissa intervall mellan strängar jag vill få koll på.

Om det är så att just det problemet jag har på dessa intervall även finns i viss utsträckning på en välintonerad gitarr

så har jag lite mer att utgå ifrån. En sträng kan ju bara stämma helt rent på 7:e och 12:e bandet men det finns ju

en del marginaler som vi accepterar. Mitt problem faller utanför det, och det är samma sak på ganska många gitarrer

jag testat de senaste dagarna.

Så därför skulle jag gärna vilja veta hur det klingar på en riktigt bra intonerad gitarr.

Om det klingar riktigt surt på de intervallen då, så har jag ganska bra koll på hur jag ska kompensera sadeln.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.... har nu haft luftfuktaren på i några dygn och inatt fick den fnatt.

Luftfuktigheten gick från 30% upp till 45% under natten och nu låter gitarren faktiskt mer ok.

Fortfarande rätt surt, men bättre än igår.

Märkligt den torra luften borde fått gitarren att surna åt andra hållet.

Jag tuffar på ett tag till så kanske det jämnar ut sig. Annars blir det att lämna den till Sterner.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går bra att fräsa om spåret, även om det är en del jobb.

Men i mitt fall skulle nog en kompensering av översadeln lösa en hel del. Alltså att korta strängen på halssidan men nån millimeter.

Har testat med inlägg och det hjälpte en del...

Men som sagt, jag vill veta hur surt de givna intervallen är på en välintonerad och bra justerad gitarr.

Så jag inte jagar efter något som inte går att lösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att den alltid varit en aning hög tidigare, men inte så här.

Banden och stallbenet är inte slitna, jag är förste ägaren till gitarren och den är bara ett drygt år gammal.

En teori jag har är att när gitarren torkat så har kroppen/locket dragit ihop sig mer än halsen

och avståndet mellan stall och 12:e band har minskat.

Imorse när luftfuktigheten var uppe på 45% så lät den som sagt aningen bättre.

Jag har stängt dörrarna till rummet och kör luftfuktaren på max idag för att se om det fortsätter

i rätt riktning.

Är det någon som har lust och möjlighet att kolla de intervall jag nämnde i första inlägget?

Skulle vara ytterst tacksam!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gurelura (oregistrerad)
Jag vet att den alltid varit en aning hög tidigare, men inte så här.

Banden och stallbenet är inte slitna, jag är förste ägaren till gitarren och den är bara ett drygt år gammal.

En teori jag har är att när gitarren torkat så har kroppen/locket dragit ihop sig mer än halsen

och avståndet mellan stall och 12:e band har minskat.

Imorse när luftfuktigheten var uppe på 45% så lät den som sagt aningen bättre.

Jag har stängt dörrarna till rummet och kör luftfuktaren på max idag för att se om det fortsätter

i rätt riktning.

Är det någon som har lust och möjlighet att kolla de intervall jag nämnde i första inlägget?

Skulle vara ytterst tacksam!

Vissa är också mer känsliga för hur en gitarr stämmer, kom att tänka på någon snubbe jag läste om som böjde till banden på något vänster, och på så sätt fick gitarren att stämma vad han ansåg bättre än en konventionell gitarr.

Har för mig att någon gitarrbyggare körde med "True Temperament" men där tror jag han hade böjt till endast några band, till skillnad från den första som fixade allihop..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, problemet är ju mycket att jag nu suttit i ett antal dagar och verkligen lyssnat.

Helt plötsligt så duger inte tempererat alls.

Har tagit det soft en vecka och fuktat upp gitarrerna igen. Det funkar lite bättre nu, men inte helt som jag vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Har dessvärre inte möjlighet att testa på min har den inte hemma nu men vintertid är det ju torrare så en jämn luftfuktighet med hjälp av luftfuktaren är ju ingen dum ide. Grejen är ju att om torrheten har påverkat guran så mycket så att den inte stämmer så borde ju stränghöjden ha ändrat sig oxå. Annars har ju halsen slagit sig sidledes vilket kanske inte är så vanligt, det kan du lätt kan se om du kollar hur strängen följer kanten på halsen i längsled. Men då får du ju flera sura toner. Det blir nog bara känsligt med just den tonen i den tonarten med den stämmningen, stämmer guran i "vanlig" stämmning så är det nog så.

Om det slutar med att du meckar med intonering så måste det ju vara lättare att limma (snabblim) på en liten stallbit på baksidan av stallet för den strängen som ska intoneras och fila anliggningen ok i höjdled och bakåt om tonen är för hög vid tolfte. Det måste ju synas mindre än att fräsa om skåran, jag menar om det bara är en sträng som ska intoneras.

Är det flera kanske kolla med Stewart McDonald om dom har nån bredare stallbit som det finns justeringsmån på och sen fräsa den i nerkant så den passar i skåran.

http://www.stewmac.com/shop/Nuts,_saddles/...ge_saddles.html

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gurelura (oregistrerad)
Jo, problemet är ju mycket att jag nu suttit i ett antal dagar och verkligen lyssnat.

Helt plötsligt så duger inte tempererat alls.

Har tagit det soft en vecka och fuktat upp gitarrerna igen. Det funkar lite bättre nu, men inte helt som jag vill.

Det kan ju också röra sig om ett slarvbygge, alltså att bandplaceringarna inte är riktigt hundra..Men du sa att du hade en Seagull och det ska väl vara rätt bra gitarrer vad jag hört..

En annan sak att tänka på är att gitarren oftast stämmer rätt dåligt över olika ställen på halsen när man stämmer i ackord, detta p.g.a att den tempererade stämningen är optimerad för att man ska kunna spela acceptabelt rent i alla tonarter, därav gitarrens bandplaceringar..

Säger inte att alla ackordstämningar låter sura men enligt min erfarenhet är det oftast nåt ackord som blir surt när man stämmer den i ackord typ öppna eller DADGAD..

Hur låter den när du stämmer den på "vanligt" sätt, alltså E B G D A E ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Problemen flyttar sig ju till motsvarande ställen i normalstämd.

Tack för tipsen allihopa - rörande att ni engagerar er så i mina gitarrproblem!

Men jag vet redan hur det tempererade systemet fungerar och var problemen kan ligga, hur sadel, stall, band, dragstång osv är inställda och vilket skick de är.

Problemet är att strängen är för kort på ena sidan av 12:e bandet - och det går ju att ordna.

Men det jag är intresserad av är just att veta hur det nämnda ackordet klingar på en välintonerad gitarr.

Jag orkar inte sitta och räkna ut hur svängningarna slår sig och det skulle hjälpa mycket att veta hur nära en ren klang ackordet hamnar på en intonerad gitarr.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...