Jump to content
Annons

Ombyggnad av studiohörnan


Thomas A

Recommended Posts

Hallå gott folk!

Lägger upp en liten byggtråd här över mina framsteg av min studiorums-makeover. Det är inget jätteprojekt i jämförelse med många andra här, men för mig är det tillräckligt avancerat. :rolleyes: Bor i liten lägenhet och har ingen maskinpark att tala om direkt. Men efter inspiration från Cruncher och alla andra som bygger och pysslar här så tänkte jag göra ett försök jag med! Nåväl, såhär ser det ut just nu/nyss i min studio-vrå:

post-790-1234299491_thumb.jpg

Och såhär är planen:

post-790-1234299531_thumb.jpg

Tänker bygga två rackhyllor av mdf och själva skrivbordet blir i björk. Dock har jag en fundering som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Under skrivbordet tänkte jag ha klaviaturen på en skiva som man drar fram. Problemet är att den måste ner ca 10 cm från skrivbordets underkant för att klaviaturen ska rymmas, och då blir det för lite utrymme till benen. Benen är för övrigt 70 cm höga. Skrivbordet 180x88 cm. Klaviaturskivan är 33x104 cm. Någon som har tips på hur jag ska lösa att sätta den under bordet så att den går att dra fram? Skulle behöva väldigt långa rullskenor så att jag kan skjuta in den långt under bordet så att inte knäna tar i. Har dock inte hittat några så långa. Eller kanske ett bord på hjul under bordet? Cruncher, funkar din variant bra? Får du plats att sitta med skånkarna under?

/Thompa

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom jag använder dator tangentbordet mer än midi klaviaturen som regel men ändå tycker att klaviaturen måste vara framme när jag jobbar så gjorde jag tvärtom. Alltså dator tangentbordet undertill på utdragbar skiva. Dock tillräckligt bred för att få plats med musen. Genom detta drag så behöver dessutom inte "skrivbordet" vara så djupt, vilket är kanon när man har mindre yta att tillgå. Själv sitter jag i mitt 9 kvm sovrum.

I mitten, ungefär, på denna sida här på forumet ser du vad jag menar Scrolla ner till posten från "freddie"

Bara ett tips från en annan med inte så mycket plats :rolleyes:

(Edit: Stavar som en kråka)

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, nice studio du har där Freddie. Jo, jag har tänkt som du också men kom fram till att det är viktigare att ha tangentbordet i rätt höjd isf klaviaturen. Blir nog lite för lågt om jag sätter det under. Ett alternativ är ju också att ha det som jag har nu, men klaviaturen framför på skrivbordet. Men det hade varit schysst att ha det så sladdfritt som möjligt... och mer plats. Det är för övrigt ett mål med det nya studiorumet - att få ordning och reda på alla sladdar samt att ha allt klart att köra när andan faller på. 😑

Efter att ha gjort skissen ovan så gjorde jag en liten ritning med måttanvisningar precis som jag vill ha det och tog med mig till byggvaruhuset. Bad de såga till delarna. Eftersom jag annars inte kunnat göra detta projekt så var det värt en extra slant tyckte jag. Här har jag hämtat hem delarna: några spillbitar blev det också, alltid bra att ha.

post-790-1234306118_thumb.jpg

Från början hade jag tänkt sätta ihop rackhyllorna med träplugg. Men det visade sig vara knepigt som tusan att få bra. MDF var inget vidare att borra i, det bara blev brännt och fastnade rester i hålet. Borrande ändå några hål för att testa med en träplugg. Dock gav jag upp den idén eftersom det var så svårt att passa in bitarna exakt. Började med att limma ihop delarna istället. När jag målat dem tänker jag förstärka med några vinkeljärn på insidan. Hoppas det ska funka. Ihoplimmade:

post-790-1234306761_thumb.jpg

Här har jag målat den närmaste 2ggr och den bortre en gång. Kanske man ska ta en roller till en tredje strykning? Svårt att få riktigt snyggt med pensel upptäckte jag. Borde kanske ha rollat från början. Men det ser ok ut iaf:

post-790-1234307026_thumb.jpg

Här är den tilltänkte skivan i björk som ska bli själva skrivbordet. Tänkte använda ett slags vax för att behandla den. Tänkte att olja kanske blir för flottigt till ett skrivbord om man har otur. Har testat på en spillbit och vaxet verkar bli nice!

post-790-1234307149_thumb.jpg

Fortsättning följer...

/Thompa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En hylla målad och klar med racklister.

post-790-1235073846_thumb.jpg

På med ben, korgar för sladdar och en datorupphängningsmoj.

post-790-1235073906_thumb.jpg

Nu börjar grejerna komma på plats! Ska snygga till lite med kablar och så. Här är inte allt inkopplat än men man ser ungefär hur det blev. Jag är nöjd!

Kör med klaviaturen PÅ skrivbordet tills vidare. Får se om jag kommer på någon bra lösning som gör att jag kan ha den under senare.

post-790-1235073983_thumb.jpg

En liten pall till subben ska det bli också tänkte jag. Under konstruktion här. Lite lim är bra grejer.

post-790-1235074115_thumb.jpg

Om ett tag blir det nog lite akustikbehandling också. När det är mindre månad kvar i slutet av pengarna.

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh tack Maart. 😄 Ja det blev faktiskt riktigt bra måste jag säga. Fas två blir att löda ihop nya kablar av bra kvalitet samt att göra något åt akustiken. Kanske gör jag det lätt för mig och köper färdiga absorbenter. Alternativt bygger ramar med glasull. Men jag är rädd att jag kommer att vara överkänslig mot glasullsfibrer som flyger omkring då... Någon annan som känner av det, som har byggt egna absorbenter i roxull/glasull?

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh tack Maart. 😉 Ja det blev faktiskt riktigt bra måste jag säga. Fas två blir att löda ihop nya kablar av bra kvalitet samt att göra något åt akustiken. Kanske gör jag det lätt för mig och köper färdiga absorbenter. Alternativt bygger ramar med glasull. Men jag är rädd att jag kommer att vara överkänslig mot glasullsfibrer som flyger omkring då... Någon annan som känner av det, som har byggt egna absorbenter i roxull/glasull?

Snyggt bygge 🙁

Angående glasfiber absorbenter så ska det inte flyga runt några fiber alls om man klär in dem i tyg. Det är bra mkt billigare att bygga egna absorbenter än att köpa färdiga också. Alltså mindre pengar för samma effekt, you can't beat that 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Retur! Kul att höra. Jag får lägga upp någon bild när det är helt klart också.

Apep - sant. Billigt är alltid bra. 😄 Ska kolla vidare på det. Läste i någon tråd att man kunde spraya rocksullen också med lim (?) tror jag det var, för att hålla fibrerna på plats. Kanske kan vara något. Det plus att klä in allt i tyg borde göra att allergiproblem elimineras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...