Jump to content
Annons

Hur många Watt behövs


willman (oregistrerad)

Recommended Posts

willman (oregistrerad)

Hej!

jag och den andre gitaristen Hade tänkt köpa nån typ av marshallstack till replokalen som även ska även fungera att köra live.

Vi vill ha ett skönt rivigt rock ljud, typ angus young m.m, rörförstärkare antar jag.

Hur många watt behövs egentligen till ett rockband, med massa trummor?

Många tack ska ni ha

D

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

jag och den andre gitaristen Hade tänkt köpa nån typ av marshallstack till replokalen som även ska även fungera att köra live.

Vi vill ha ett skönt rivigt rock ljud, typ angus young m.m, rörförstärkare antar jag.

Hur många watt behövs egentligen till ett rockband, med massa trummor?

Många tack ska ni ha

D

50 W räcker ofta om det är en rörfärstärkare. Gärna det dubbla om det är en transistor.

Link to comment
Dela på andra sajter

willman (oregistrerad)
50 W räcker ofta om det är en rörfärstärkare. Gärna det dubbla om det är en transistor.

ok.

om man ska köra dubbla lådor? allltså 2st 4x12", när behövs detta?

när har man användning för typ 300w topp?

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

För förstärkaranläggningar (hela bandet) brukar man räkna med att det krävs 4 watt per åhörare. 300 watt, då kan fyrtolvan serva 75 åhörare helt själv. Jag är ingen gitarrist, men jag avskyr gitarrister som släpar upp dubbla tolvor på scenen, klämmer ihop hela uppsättningen, och sen bara "måste" dom spela öronbedövande högt för att "få ut det optimala ljudet" ur preamp/högtalare.

Då står jag hellre för en måttligt stark kombo av redskap, där gitarristen - liksom alla andra musiker - kan höja och sänka sin ljudnivå utan att klangen påverkas speciellt negativt. Så jag röstar på Joachimes förslag. En förstärkare som har nog krut att tävla med en hårdslående trummis plus basist räcker. Resten tar ett eventuellt PA hand om.

Link to comment
Dela på andra sajter

willman (oregistrerad)
Då står jag hellre för en måttligt stark kombo av redskap, där gitarristen - liksom alla andra musiker - kan höja och sänka sin ljudnivå utan att klangen påverkas speciellt negativt. Så jag röstar på Joachimes förslag. En förstärkare som har nog krut att tävla med en hårdslående trummis plus basist räcker. Resten tar ett eventuellt PA hand om.

På scen brukar man, om man kör med stackar micka dom å sen ut i samma pa som typ trummor å sång å bas eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

På scen brukar man, om man kör med stackar micka dom å sen ut i samma pa som typ trummor å sång å bas eller?

Ja

.. även om det volym-mässigt sällan behövs på små och mellanstora scener så gör folk så. På arenor är det en annan sak.

Man får bara komma ihåg att en fyrtolva med bra kräm i på en liten- och mellanstor scen låter så pass att den sabbar medhörningen - för alla. Det är nästan värre än hårdslående trummis i det avseendet. Ljudet på scenen blir starkare än utljudet i lokalen.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan passa på att kapa tråden lite smått.

Jag repar ibland, och när jag gör det kör jag på en Marshall transistorstärkare som är någon annans. Med tillhörande 4x12:a då förstås. Är det rocknroll så är det.

Som det ser ut nu kommer ägaren till den stärkaren att flytta inom en snar framtid. Vi kommer även att byta replokal till en som är minst dubbelt så stor.

Den stärkaren jag är sjukt sugen på är ju självklart Tiny Terror´n, och undrar om det kommer räcka volymmässigt.

Vi kör uppsättningen trummor, bas, gitarr. Bassisten har en stor jädra rörhäck med till en 8x10" låda till. Trummisen slår dock inte så överdrivet hårt(!!!!!!!!).

Vi spelar någon form av stoner/doom med mkt basfuzz och rätt mycket gitarrdist för att ni ska få någon hum om hur gitarren bör klara av att spräcka igenom en vägg av dist och slammer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan passa på att kapa tråden lite smått.

Jag repar ibland, och när jag gör det kör jag på en Marshall transistorstärkare som är någon annans. Med tillhörande 4x12:a då förstås. Är det rocknroll så är det.

Som det ser ut nu kommer ägaren till den stärkaren att flytta inom en snar framtid. Vi kommer även att byta replokal till en som är minst dubbelt så stor.

Den stärkaren jag är sjukt sugen på är ju självklart Tiny Terror´n, och undrar om det kommer räcka volymmässigt.

Vi kör uppsättningen trummor, bas, gitarr. Bassisten har en stor jädra rörhäck med till en 8x10" låda till. Trummisen slår dock inte så överdrivet hårt(!!!!!!!!).

Vi spelar någon form av stoner/doom med mkt basfuzz och rätt mycket gitarrdist för att ni ska få någon hum om hur gitarren bör klara av att spräcka igenom en vägg av dist och slammer.

Med en fyrtolva borde det inte vara några problem att lira stoner-riff. Ska du däremot ha ett silkesrent ljud blir det nog svårare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en fyrtolva borde det inte vara några problem att lira stoner-riff. Ska du däremot ha ett silkesrent ljud blir det nog svårare.

Tack för svar, rena riff är inget för mig. Det kan jag lira hemma.

Ok, Emil - har du några tips på en välljudande 4x12:a?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar, rena riff är inget för mig. Det kan jag lira hemma.

Ok, Emil - har du några tips på en välljudande 4x12:a?!

När jag testade Tiny Terror för Studio använde jag en fyrtolva med V30-högtalare från Orange. Väldigt dyr men snuskigt bra. Och tung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Opus99 säger så spelar en Marshall med 50 rör watt och 4x12 låda väldigt högt....jag hade två i en trio....det lät väldigt bra och fett men högt...mina toppar var tidiga 80-talare precis innan JCM800 serien....vet inte hur moderna varianter är men jag hade gärna strypt mina till 25w st....det skulle räcka gott och väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag testade Tiny Terror för Studio använde jag en fyrtolva med V30-högtalare från Orange. Väldigt dyr men snuskigt bra. Och tung.

ok! det skall jag ha i åtanke.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånade en 50w-Marshall-topp en gång för länge sedan och det var &%&%¤ ös i den! Lite inspirerad köpte jag en dyr jubileumstopp med låda till för över 20 papp några år senare och medan den lät bra så var det inte alls som 50w-toppen. Så jag hade gärna kört med en 50 wattare igen om jag hade lirat i ett band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det marshall toppar med mindre än 100 watt? och låt säga att man har en 50 watts rör topp, vad bör man ha för låda till det? går det bra med allt från 1x10 till 4x12?

Med en 50 watts Marshall rörtopp och en tvåtolvlåda går det att få ett jävla AC/DC-krut. Polarn har en sån topp som med en brytare kan växlas ner till 25 eller 12 watt. Han brukar repa på 12 watt, han spelar vad som helst av Sabbath eller hur som helst. 100 watt och dubbla fyrtolvor behöver man aldrig, det är rena vansinnet. Staus Quo bygger upp en hel vägg med Marshallådor, men det är nog inte så många element som låter i dem. Jag tycker en ensam tolva som får jobba lite grann låter mkt bättre än en fyrtolva på samma volym, då rör sig knappast högtalarna, sustainen blir sämre.

Jag har en 40-watts Fendercombo med bara en tolva. Trycket i den matchar lätt en jättelik basrigg typ garderob.

Neil Young är en av de som spelar gitarr högst och vråligast i världen. Han spelar på en 50-tals Fendercombo på 10 watt, ingen extralåda.

Edit: ZZ Top spelar numera på varsin liten fjuttcombo, tror det är 50 watt, tom till basen. Och de skäggiga gubbarna har ju råd att bygga upp Marshallstackar om de vill. Och inte behöver de bära heller. Men ändå kör de på små combos pga att de låter bäst.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

willman (oregistrerad)
Ja

.. även om det volym-mässigt sällan behövs på små och mellanstora scener så gör folk så. På arenor är det en annan sak.

Man får bara komma ihåg att en fyrtolva med bra kräm i på en liten- och mellanstor scen låter så pass att den sabbar medhörningen - för alla. Det är nästan värre än hårdslående trummis i det avseendet. Ljudet på scenen blir starkare än utljudet i lokalen.

ok...

Men att köra med stackar borde väl, vid bra inställningar låta bättre än enbart i ett PA?

Gäller detta samma för basisten?

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

ok...

Men att köra med stackar borde väl, vid bra inställningar låta bättre än enbart i ett PA?

Gäller detta samma för basisten?

mvh

Det är nog tyvärr tvärtom. Om man har mickat ut allt genom ett PA-system så är det allra bäst om inget av direktljudet från gitarrförstärkaren går ut i publiken. Jag brukar sätta min lilla stärkare som en "sidefill" från sidan, ibland riktad lite snett bakåt. Det är bra även på det viset att man kan vimsa omkring på hela scenen och ändå höra gitarren. Går direktljudet rakt framåt/ut blir det väldigt svårskruvat i PAt, plus att man inte hör vad man spelar om man rusar iväg till andra kanten på scenen.

Sen är jag av den åsikten att ingen gitarrstärkare, varken småcombos eller stackar låter bra på avstånd. Man behöver inte gå långt ifrån för att bottenfläsket, och ännu mer av toppen ska försvinna. PA-lådorna däremot har ju oftast riktiga diskanter som orkar skjuta iväg diskanten genom hela lokalen, och ofta även subbasar som matar iväg det ljud som gitarrhögtalaren har på nära håll.

Och en sak till. Om man ändå vill rikta stärkaren framåt, det vill de flesta, så sikta en bit bredvid PA-teknikern. Om PA-killen hör det minsta av gitarren på soundcheck så kommer han att stänga av den ut i PAt. Riktar man bort den vrider PA-killen/tjejen upp den i PA-t så den hörs överallt.

Med basen är det ofta svårare ändå att få riktigt bra ljud i konstiga lokaler. Det vanliga är att man "lajnar" basen, det gillar inte jag, att micka den låter ofta bättre. Har man en basrigg vars ljud man gillar, vill man ju ha samma ljud ut till publiken. Med enbart lajn kan ljudet bli klickigt och torrt. Undantag finns, en del stärkares lineutgång låter hur bra som helst. Men att basen inte låter så tajt och bra som man vill får man ofta bara stå ut med, lokalrena gör det omöjligt att få det riktigt bra. Samma där, ju mindre av direktljudet som når publiken ju tajtare och bättre PA-ljud.

Att spela omickat och med bara scenljudet är dumt på ett sätt till. Basen och trummornas ljud åker iväg åt alla håll och man hör ungefär samma ljud även om man flyttar sig sidledes över hela dansgolvet framför. Men gitarrljudet sticker iväg rakt fram, som ljusbilden från ett extraljus på en bil. Går man bara ett par meter åt sidan försvinner det mesta av gitarrljudet. Står man och diggar framför den som kompar brukar nästan inget av det sologitarristen på andra scenkanten spelar även om de kör på ungf lika starkt. Bra PA-lådor sprider ljudet åt alla håll och ger samma topp och botten även en bra bit bort.

Vill man ändå köra med dubbelstackar är det finurligt att, (om två gitarrister spelar på var sin sida om trummisen) sätta den andre gitarristens ena fyrtolva under sin egen och tvärtom. Man får löda längre högtalarkablar. Sätter man lådorna så här så får man bredd på gitarrernas ljud, de hörs ungefär jämnstarkt i hela lokalen. Plus att man troligen spelar tajtare om man hör den andre gitarristen bättre. När den ene solar har man bättre koll på att hålla igen den egna guran och tvärtom. Spelar man på nåt litet ställe är det ingen vits att joxa med utmickning av allt, sången och baskaggen räcker. Sen gäller det att hålla igen om inte folk snabbt ska springa ut på gatan.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

köp nu en marshall jmp eller jcm 800 SUPERLEAD, så har du världens bästa förstärkare senn, rent ljud som du kör ihop med pedaler, låter hur bra som helst i kombination med olika pedaler, vill du ha förstärkardist så kan du låta nån sätta dit en mastervolym, eller köra med en power soak

Link to comment
Dela på andra sajter

willman (oregistrerad)
Det är nog tyvärr tvärtom. Om man har mickat ut allt genom ett PA-system så är det allra bäst om inget av direktljudet från gitarrförstärkaren går ut i publiken. Jag brukar sätta min lilla stärkare som en "sidefill" från sidan, ibland riktad lite snett bakåt. Det är bra även på det viset att man kan vimsa omkring på hela scenen och ändå höra gitarren. Går direktljudet rakt framåt/ut blir det väldigt svårskruvat i PAt, plus att man inte hör vad man spelar om man rusar iväg till andra kanten på scenen.

Sen är jag av den åsikten att ingen gitarrstärkare, varken småcombos eller stackar låter bra på avstånd. Man behöver inte gå långt ifrån för att bottenfläsket, och ännu mer av toppen ska försvinna. PA-lådorna däremot har ju oftast riktiga diskanter som orkar skjuta iväg diskanten genom hela lokalen, och ofta även subbasar som matar iväg det ljud som gitarrhögtalaren har på nära håll.

Och en sak till. Om man ändå vill rikta stärkaren framåt, det vill de flesta, så sikta en bit bredvid PA-teknikern. Om PA-killen hör det minsta av gitarren på soundcheck så kommer han att stänga av den ut i PAt. Riktar man bort den vrider PA-killen/tjejen upp den i PA-t så den hörs överallt.

Med basen är det ofta svårare ändå att få riktigt bra ljud i konstiga lokaler. Det vanliga är att man "lajnar" basen, det gillar inte jag, att micka den låter ofta bättre. Har man en basrigg vars ljud man gillar, vill man ju ha samma ljud ut till publiken. Med enbart lajn kan ljudet bli klickigt och torrt. Undantag finns, en del stärkares lineutgång låter hur bra som helst. Men att basen inte låter så tajt och bra som man vill får man ofta bara stå ut med, lokalrena gör det omöjligt att få det riktigt bra. Samma där, ju mindre av direktljudet som når publiken ju tajtare och bättre PA-ljud.

Att spela omickat och med bara scenljudet är dumt på ett sätt till. Basen och trummornas ljud åker iväg åt alla håll och man hör ungefär samma ljud även om man flyttar sig sidledes över hela dansgolvet framför. Men gitarrljudet sticker iväg rakt fram, som ljusbilden från ett extraljus på en bil. Går man bara ett par meter åt sidan försvinner det mesta av gitarrljudet. Står man och diggar framför den som kompar brukar nästan inget av det sologitarristen på andra scenkanten spelar även om de kör på ungf lika starkt. Bra PA-lådor sprider ljudet åt alla håll och ger samma topp och botten även en bra bit bort.

Vill man ändå köra med dubbelstackar är det finurligt att, (om två gitarrister spelar på var sin sida om trummisen) sätta den andre gitarristens ena fyrtolva under sin egen och tvärtom. Man får löda längre högtalarkablar. Sätter man lådorna så här så får man bredd på gitarrernas ljud, de hörs ungefär jämnstarkt i hela lokalen. Plus att man troligen spelar tajtare om man hör den andre gitarristen bättre. När den ene solar har man bättre koll på att hålla igen den egna guran och tvärtom. Spelar man på nåt litet ställe är det ingen vits att joxa med utmickning av allt, sången och baskaggen räcker. Sen gäller det att hålla igen om inte folk snabbt ska springa ut på gatan.

Tack så mycket för ditt svar!!!!

Vad tror du man ska satsa på gällande PA högtalare, vill ju kunna ha ett bra ös, som håller länge, och även funkar vid ev. ,för oss, större speln. säg 2-300pers.

vill ju ha bra tryck i trummorna och i hela bandet också förståss...

hur skulle ni gjort boys?

berätta alot

kram

Redigerat av willman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...