Synthbin (oregistrerad) Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Hej har kollat lite pĂ„ en del externa FireWire ljudkort nu och undrar om det Ă€r vĂ€rt att lĂ€gga till dem extra pengarna för att fĂ„ ett ljudkort med /192kHz i stĂ€llet för 96kHz?  Ăr de mycket skillnad pĂ„ de tvĂ„ nivĂ„erna ? nĂ„gon som har erfarenhet ?
Claes Holmerup Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 I normalfallet sĂ„ kör de flesta Ă€ndĂ„ i 44.1kHz, sĂ„ siffrorna för omvandlingen Ă€r inget att stirra sig blind pĂ„. Med högre samplingsfrekvens sĂ„ krĂ€vs det dessutom en hĂ€ftigare dator för att kunna behĂ„lla lĂ„g latency. Skillnaden mellan samplingsfrekvenserna Ă€r ganska marginell om det handlar om bra omvandlare. Med sĂ€mre omvandlare kan det bli rejĂ€l skillnad om man gĂ„r upp i samplingsfrekvens, men skillnaden Ă€r inte nödvĂ€ndigtvis till det bĂ€ttre, utan ofta anvĂ€nds siffrorna bara för att det ska se bĂ€ttre ut i reklamen (mer Ă€r ju "alltid" bĂ€ttre... đ ). đ
Synthbin (oregistrerad) Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Tack för det snabba svaret !, nu blev man lite klokare iaf.
kajan Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Min lÀrare pÄ univ sa att mÄnga lyssningstester visar en pÄtaglig skillnad mellan 44,1 och 96 men i stort sett ingen hörbar skillnad mellan 96 och 192. Personligen skulle jag inte anvÀnda mig av nÄgot högre Àn 96.
iGnu Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Majoriteten av lyssnare lyssnar vÀl ÀndÄ genom youtube eller frÄn mobilens inbyggda högtalare
Lars XLN Audio Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Min lÀrare pÄ univ sa att mÄnga lyssningstester visar en pÄtaglig skillnad mellan 44,1 och 96 men i stort sett ingen hörbar skillnad mellan 96 och 192. Personligen skulle jag inte anvÀnda mig av nÄgot högre Àn 96. Jag trodde att de flesta tester visade att ingen kunde höra skillnad? Posta gÀrna lÀnk till tester som visar att nÄn kan höra skillnad om du har!
trombonisten Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Allt beror pÄ exakt vilken omvandlare du tittar pÄ. Det finns kort som lÄter dÄligt pÄ alla frekvenser, men lite bÀttre pÄ 48k. Andra omvandlare kanske lÄter bÀst pÄ 44,1 och ytterligare andra bÀst pÄ 96. Som allmÀnt iakttagelse dock, sÄ Àr det nÀstan ingen i hela vÀrlden som kör pÄ 192. Det finns naturligtsvis enstaka undantag, men inte ens de mest krÀsna proffs som har obegrÀnsad budget tycker det lönar sig med 192. Vi andra, som inte kan köpa AD-omvandlare för 100.000 kronor skall nog bara glömma 192. Orsaken till att det finns Àr helt enkelt att folk gÄr pÄ det. Den som inte vet tillrÀckligt tror sjÀlvklart att 192 mÄste vara bÀttre Àn 96 -- och sÄ fick man sÄlt ett kort till. Det kostar inget extra att stoppa in det i kortet, men troligen ger det bara sÀmre ljud Àn 96. // Gunnar
kajan Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Jag trodde att de flesta tester visade att ingen kunde höra skillnad? Posta gĂ€rna lĂ€nk till tester som visar att nĂ„n kan höra skillnad om du har! Jag har tyvĂ€rr inga lĂ€nkar sjĂ€lv men jag kan tĂ€nka mig att det finns pĂ„ AES om du har anvĂ€ndare dĂ€r, annars ljög han đ
Gilbert Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 http://www.lavryengineering.com/documents/...ling_Theory.pdf http://www.gearslutz.com/board/high-end/33...than-192-a.html
Demonproducenten Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Min lÀrare pÄ univ sa att mÄnga lyssningstester visar en pÄtaglig skillnad mellan 44,1 och 96 men i stort sett ingen hörbar skillnad mellan 96 och 192. Personligen skulle jag inte anvÀnda mig av nÄgot högre Àn 96. intressanta öron
kajan Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 intressanta öron Om jag förstod det rÀtt har det att göra med att man inte behöver ett lika brant filter vid 96kHz som vid 44,1kHz, och att det i sin tur skulle ge en skillnad i ljudkvalitet.
Demonproducenten Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Om jag förstod det rÀtt har det att göra med att man inte behöver ett lika brant filter vid 96kHz som vid 44,1kHz, och att det i sin tur skulle ge en skillnad i ljudkvalitet. vid vilken frekvens?
joachime Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 vid vilken frekvens? Tror kajan syftar pÄ brickwall-filtret vid ungefÀr halva samplingsfrekvensen. Sanningen Àr att samma typ av filter anvÀnds oavsett samplingsfrekvens men att det förmodade "felet" det introducerar ligger pÄ en ohörbar frekvens nÀr man spelar in i 96 kHz.
Demonproducenten Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Tror kajan syftar pĂ„ brickwall-filtret vid ungefĂ€r halva samplingsfrekvensen. Sanningen Ă€r att samma typ av filter anvĂ€nds oavsett samplingsfrekvens men att det förmodade "felet" det introducerar ligger pĂ„ en ohörbar frekvens nĂ€r man spelar in i 96 kHz. sshhhh! đ det ska ju landa pĂ„ 44 Ă€ndĂ„ till slut - stör inte mina utlagda krokben đ
joachime Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 sshhhh! đdet ska ju landa pĂ„ 44 Ă€ndĂ„ till slut - stör inte mina utlagda krokben đ đ
Claes Holmerup Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 sshhhh! đdet ska ju landa pĂ„ 44 Ă€ndĂ„ till slut - stör inte mina utlagda krokben đ ...men om slutmediat inte Ă€r audio-CD, sĂ„ kan det bli ett lite annat resonemang... Sedan Ă€r förstĂ„s frĂ„gan hur stor skillnad det blir i verkligheten. FĂ„r vĂ€l ta mig i kragen framöver och göra lite sĂ„dana tester... đ
Opus99 Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 (redigerat) sshhhh! đdet ska ju landa pĂ„ 44 Ă€ndĂ„ till slut - stör inte mina utlagda krokben đ đ vilken gris han Ă€r ... Det var nog CD konventionen - med lite hjĂ€lp av Nyquist - som faststĂ€llde att 44,1 var en bra blandning av kvalitet och lagringskapacitet. Men det Ă€r ju inget universellt giltigt med det bara för den sakens skull. I övrigt finns det ju en hel del filmade blind-tester mellan t.ex. analogt och digitalt, dĂ€r mĂ„nga experter med 30-40 Ă„r i branschen tydligt visar att inte ens de hör skillnad med en sĂ€kerhet. Dessutom sĂ€ger en del att de hör en viss tanig skillnad, men de kan inte avgöra om det Ă€r digitalt eller analogt utifrĂ„n skillnaden de hör. 192 kHz innehĂ„ller ju mycket tĂ€tare data, sĂ„ om det blir nĂ„gon hörbar skillnad sĂ„ borde det bli Ă„t det bĂ€ttre hĂ„llet, kan man tycka. Innan 1995 körde jag analogt med, och den frĂ€msta fördelen med digitalt tycker jag Ă€r praktisk, inte ljudmĂ€ssig. Jag nöjer mig med det, och harvar vidare i 44,1 och 48 ibland. Om t.o.m. luttrade experter har sĂ„na svĂ„righeter att avgöra saken att det blir debatt och skyttegravskrig ... dĂ„ kan man ge sig fan pĂ„ att ingen den lyssnande publiken kommer att lida det minsta, eller tycka nĂ„got annat Ă€r bĂ€ttre, enbart baserat pĂ„ nĂ„n siffra. Redigerat 5 februari 2009 av Opus99
Emil Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Om man gillar att timestretcha sina ljudfiler kan det vara en god idé att spela in med högre samplingsfrekvens Àn 44.1 kHz. Om man drar ut en ljudfil minska nÀmligen samplingsfrekvensen vilket kan göra att man tappar en del av toppen i ljudet.
Opus99 Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Det Ă€r sant. Om man samplar om materialet, som vid timestretch och sĂ„nt, dĂ„ blir resultatet sĂ€kerligen bĂ€ttre med hög upplösning Ă€n vid lĂ€gre. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.