Jump to content
Annons

96kHz VS 192kHz kvalitet.

Recommended Posts

Synthbin (oregistrerad)
Postat

Hej har kollat lite pÄ en del externa FireWire ljudkort nu och undrar om det Àr vÀrt att lÀgga till dem extra pengarna för att fÄ ett ljudkort med /192kHz i stÀllet för 96kHz?

Är de mycket skillnad pĂ„ de tvĂ„ nivĂ„erna ? nĂ„gon som har erfarenhet ?

Annons
Postat

I normalfallet sÄ kör de flesta ÀndÄ i 44.1kHz, sÄ siffrorna för omvandlingen Àr inget att stirra sig blind pÄ. Med högre samplingsfrekvens sÄ krÀvs det dessutom en hÀftigare dator för att kunna behÄlla lÄg latency.

Skillnaden mellan samplingsfrekvenserna Ă€r ganska marginell om det handlar om bra omvandlare. Med sĂ€mre omvandlare kan det bli rejĂ€l skillnad om man gĂ„r upp i samplingsfrekvens, men skillnaden Ă€r inte nödvĂ€ndigtvis till det bĂ€ttre, utan ofta anvĂ€nds siffrorna bara för att det ska se bĂ€ttre ut i reklamen (mer Ă€r ju "alltid" bĂ€ttre... 😉 ). 🙂

Synthbin (oregistrerad)
Postat

Tack för det snabba svaret !, nu blev man lite klokare iaf.

Postat

Min lÀrare pÄ univ sa att mÄnga lyssningstester visar en pÄtaglig skillnad mellan 44,1 och 96 men i stort sett ingen hörbar skillnad mellan 96 och 192. Personligen skulle jag inte anvÀnda mig av nÄgot högre Àn 96.

Postat

Majoriteten av lyssnare lyssnar vÀl ÀndÄ genom youtube eller frÄn mobilens inbyggda högtalare

Postat
Min lÀrare pÄ univ sa att mÄnga lyssningstester visar en pÄtaglig skillnad mellan 44,1 och 96 men i stort sett ingen hörbar skillnad mellan 96 och 192. Personligen skulle jag inte anvÀnda mig av nÄgot högre Àn 96.

Jag trodde att de flesta tester visade att ingen kunde höra skillnad? Posta gÀrna lÀnk till tester som visar att nÄn kan höra skillnad om du har!

Postat

Allt beror pÄ exakt vilken omvandlare du tittar pÄ. Det finns kort som lÄter dÄligt pÄ alla frekvenser, men lite bÀttre pÄ 48k. Andra omvandlare kanske lÄter bÀst pÄ 44,1 och ytterligare andra bÀst pÄ 96.

Som allmÀnt iakttagelse dock, sÄ Àr det nÀstan ingen i hela vÀrlden som kör pÄ 192. Det finns naturligtsvis enstaka undantag, men inte ens de mest krÀsna proffs som har obegrÀnsad budget tycker det lönar sig med 192. Vi andra, som inte kan köpa AD-omvandlare för 100.000 kronor skall nog bara glömma 192.

Orsaken till att det finns Àr helt enkelt att folk gÄr pÄ det. Den som inte vet tillrÀckligt tror sjÀlvklart att 192 mÄste vara bÀttre Àn 96 -- och sÄ fick man sÄlt ett kort till. Det kostar inget extra att stoppa in det i kortet, men troligen ger det bara sÀmre ljud Àn 96.

// Gunnar

Postat
Jag trodde att de flesta tester visade att ingen kunde höra skillnad? Posta gÀrna lÀnk till tester som visar att nÄn kan höra skillnad om du har!

Jag har tyvĂ€rr inga lĂ€nkar sjĂ€lv men jag kan tĂ€nka mig att det finns pĂ„ AES om du har anvĂ€ndare dĂ€r, annars ljög han 🙂

Postat

intressanta öron

Postat
intressanta öron

Om jag förstod det rÀtt har det att göra med att man inte behöver ett lika brant filter vid 96kHz som vid 44,1kHz, och att det i sin tur skulle ge en skillnad i ljudkvalitet.

Postat
Om jag förstod det rÀtt har det att göra med att man inte behöver ett lika brant filter vid 96kHz som vid 44,1kHz, och att det i sin tur skulle ge en skillnad i ljudkvalitet.

vid vilken frekvens?

Postat
vid vilken frekvens?

Tror kajan syftar pÄ brickwall-filtret vid ungefÀr halva samplingsfrekvensen. Sanningen Àr att samma typ av filter anvÀnds oavsett samplingsfrekvens men att det förmodade "felet" det introducerar ligger pÄ en ohörbar frekvens nÀr man spelar in i 96 kHz.

Postat
Tror kajan syftar pÄ brickwall-filtret vid ungefÀr halva samplingsfrekvensen. Sanningen Àr att samma typ av filter anvÀnds oavsett samplingsfrekvens men att det förmodade "felet" det introducerar ligger pÄ en ohörbar frekvens nÀr man spelar in i 96 kHz.

sshhhh! 😆

det ska ju landa pĂ„ 44 Ă€ndĂ„ till slut - stör inte mina utlagda krokben 😄

Postat
sshhhh! 😄

det ska ju landa pĂ„ 44 Ă€ndĂ„ till slut - stör inte mina utlagda krokben 😉

...men om slutmediat inte Àr audio-CD, sÄ kan det bli ett lite annat resonemang...

Sedan Ă€r förstĂ„s frĂ„gan hur stor skillnad det blir i verkligheten. FĂ„r vĂ€l ta mig i kragen framöver och göra lite sĂ„dana tester... 😆

Postat (redigerat)
sshhhh! 😆

det ska ju landa pĂ„ 44 Ă€ndĂ„ till slut - stör inte mina utlagda krokben 😄

😉 vilken gris han Ă€r ...

Det var nog CD konventionen - med lite hjÀlp av Nyquist - som faststÀllde att 44,1 var en bra blandning av kvalitet och lagringskapacitet. Men det Àr ju inget universellt giltigt med det bara för den sakens skull.

I övrigt finns det ju en hel del filmade blind-tester mellan t.ex. analogt och digitalt, dÀr mÄnga experter med 30-40 Är i branschen tydligt visar att inte ens de hör skillnad med en sÀkerhet. Dessutom sÀger en del att de hör en viss tanig skillnad, men de kan inte avgöra om det Àr digitalt eller analogt utifrÄn skillnaden de hör. 192 kHz innehÄller ju mycket tÀtare data, sÄ om det blir nÄgon hörbar skillnad sÄ borde det bli Ät det bÀttre hÄllet, kan man tycka.

Innan 1995 körde jag analogt med, och den frÀmsta fördelen med digitalt tycker jag Àr praktisk, inte ljudmÀssig. Jag nöjer mig med det, och harvar vidare i 44,1 och 48 ibland. Om t.o.m. luttrade experter har sÄna svÄrigheter att avgöra saken att det blir debatt och skyttegravskrig ... dÄ kan man ge sig fan pÄ att ingen den lyssnande publiken kommer att lida det minsta, eller tycka nÄgot annat Àr bÀttre, enbart baserat pÄ nÄn siffra.

Redigerat av Opus99
Postat

Om man gillar att timestretcha sina ljudfiler kan det vara en god idé att spela in med högre samplingsfrekvens Àn 44.1 kHz. Om man drar ut en ljudfil minska nÀmligen samplingsfrekvensen vilket kan göra att man tappar en del av toppen i ljudet.

Postat

Det Ă€r sant. Om man samplar om materialet, som vid timestretch och sĂ„nt, dĂ„ blir resultatet sĂ€kerligen bĂ€ttre med hög upplösning Ă€n vid lĂ€gre. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.