Zourc3 Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Skulle behöva en equalizer som gör sitt jobb (skÀr jag under 30hz sÄ skall det inte finnas nÄgonting under 30hz) Den skall vara simpel och cpu-snÄl. Behöver den för att endast skÀra bort frekvenser. MVH Martin
DieHard (oregistrerad) Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Ja och dÄ duger den inbyggda i ditt sequenserprogram utmÀrkt till det.
Zourc3 Postat 30 januari 2009 TrÄdstartare Postat 30 januari 2009 KÀnns inte som man har superbra kontroll över FL's eq.
surface Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 alla digitala eq's gör EXAKT samma sak. Ăven om du köper en fet API EQ eller kör den inbyggda sĂ„ lĂ„ter dom exakt likadant och gör exakt samma sak. Handlar bara om hur du vill att grafiken ska se ut! rock it
Mr Keys Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 alla digitala eq's gör EXAKT samma sak. Ăven om du köper en fet API EQ eller kör den inbyggda sĂ„ lĂ„ter dom exakt likadant och gör exakt samma sak. Handlar bara om hur du vill att grafiken ska se ut! rock it jaha....intressant....vad baserar du detta uttalande pĂ„? bara vĂ€ldigt nyfiken đź
jarlo Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 jaha....intressant....vad baserar du detta uttalande pĂ„? bara vĂ€ldigt nyfiken đ Missade du den hĂ€r trĂ„den? https://www.studio.se/index.php?showtopic=60208 đ
Opus99 Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Skulle behöva en equalizer som gör sitt jobb (skÀr jag under 30hz sÄ skall det inte finnas nÄgonting under 30hz)Den skall vara simpel och cpu-snÄl. Behöver den för att endast skÀra bort frekvenser. Endast för att skÀra bort frekvenser, och om du skÀr sÄ ska inget ljud bortom den frekvensen höras? Det du beskriver Àr vad jag kallar Brickwall filter, om jag inte tolkar dig för bokstavligt. Jag kÀnner till 2 st EQ pluggar som erbjuder brickwall: UAD Cambridge EQ och Wave Arts Trackplug 5 Om det Àr hög och lÄgpass filter i övrigt tycker jag att Fabfilter Simplon Àr bra, och överlag tycker jag Sonnox Oxford EQn skÀr riktigt stabilt och pÄlitligt.
Mr Keys Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Missade du den hĂ€r trĂ„den?https://www.studio.se/index.php?showtopic=60208 đ ja, det har jag tydligen gjort....orkar inte riktigt lĂ€sa hela trĂ„den..... det gĂ„r med andra ord inte att programera en eq att jobba pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n en annan digital eq? eller? jag förstĂ„r inte....helt allvarligt, jag ifrĂ„gasĂ€tter inte, utan förstĂ„r inte....vad Ă€r det som gör att man inte kan programera en eq att jobba pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n en annan eq? đ
Opus99 Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 (redigerat) Kan vi inte hÄlla oss till saker som hjÀlper, snarare Àn förvirrar istÀllet? Om jag stÀller in en EQ att sÀnka 6 db vid 2000 hz med en bandbredd pÄ 1 oktav, och spektrumkurvan visar att jag fÄr ut exakt den effekten, dÄ tycker jag att det Àr en bra EQ. Det Àr vÀldigt fÄ EQ pluggar som sÀnker precis 6 db vid 2000 hz med 1Q om man stÀller in den att göra det; det Àr faktiskt ganska tydlig skillnad mellan olika mÀrken och modeller pÄ det sÀttet. SÄ pass "exakt samma sak" Àr alla EQ pluggar. Man kan flytta 40 ton gods med en lÄngtradare eller en flakmoped. Det Àr fullt möjligt pÄ bÄda sÀtten. Men att sÀga att det spelar ingen roll om man anvÀnder en flakmoppe eller en lÄngtradare .. dÄ förvirrar man ganska rejÀlt. Redigerat 30 januari 2009 av Opus99
Valle Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 alla digitala eq's gör EXAKT samma sak Alla icke faslinjÀra digitala EQ:s...
jarlo Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 ja, det har jag tydligen gjort....orkar inte riktigt lĂ€sa hela trĂ„den.....det gĂ„r med andra ord inte att programera en eq att jobba pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n en annan digital eq? eller? jag förstĂ„r inte....helt allvarligt, jag ifrĂ„gasĂ€tter inte, utan förstĂ„r inte....vad Ă€r det som gör att man inte kan programera en eq att jobba pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n en annan eq? đ LĂ€s hela trĂ„den och stĂ€ll frĂ„gan dĂ€r om det fortfarande Ă€r oklart... đ
Mr Keys Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 nĂ€, pallar inte.....lĂ€gger ner istĂ€llet, sĂ„ intressant var det faktiskt inte.... haha đđ
Larsson Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 om du bara vill skĂ€ra, testa denna: http://www.gvst.co.uk/gband.htm đ
Zourc3 Postat 31 januari 2009 TrÄdstartare Postat 31 januari 2009 Det var det jag tÀnkte, EQ Àr inte sÄ jÀvla "standardiserade". Dom skÀr helt olika pga typ och det vet jag av personlig erfarenhet.
pme (oregistrerad) Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Alla icke faslinjÀra digitala EQ:s... Det samma gÀller helt sÀkert de faslinjjÀra. En faslinjÀr Àr en icke faslinjÀr eq plus en eq med inverterad fasförskjutning men med flat frekvenskurva. "allpass filter". Och allpassfilter har samma egenskaper som andra digital filter.
tugboat Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Jag har en frĂ„ga; varför spelar det roll om en EQ skĂ€r exakt dĂ€r det stĂ„r att den ska skĂ€ra? Man EQar vĂ€l inte med synen, man lyssnar efter nĂ€r det lĂ„ter bra och nĂ€r det lĂ„ter bra sĂ„ Ă€r man nöjd. Eller har jag missat nĂ„got? Jag Ă€r alltsĂ„ inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt sur utan jag har en genuin undran var all den hĂ€r "mĂ„ste ha en EQ som Ă€r exakt" kommer ifrĂ„n. đ
Opus99 Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 (redigerat) Jag har en frĂ„ga; varför spelar det roll om en EQ skĂ€r exakt dĂ€r det stĂ„r att den ska skĂ€ra? Man EQar vĂ€l inte med synen, man lyssnar efter nĂ€r det lĂ„ter bra och nĂ€r det lĂ„ter bra sĂ„ Ă€r man nöjd. Eller har jag missat nĂ„got?Jag Ă€r alltsĂ„ inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt sur utan jag har en genuin undran var all den hĂ€r "mĂ„ste ha en EQ som Ă€r exakt" kommer ifrĂ„n. đ KĂ€nner mig trĂ€ffad đ Det Ă€r vĂ€l bara mitt sĂ€tt att sĂ€ga att .. liksom sĂ€tta emot, att jag tycker att verktyg Ă€r olika, Ă€ven om man skulle kunna anvĂ€nda alla EQ till att Ă„stadkomma samma effekt. Att en EQ som fĂ„r mig att omedelbart Ă„stadkomma en effekt som Ă€r bĂ€ttre, Ă€r ett bra verktyg, för mig, och att andra inte Ă€r lika bra pĂ„ samma sĂ€tt, för mig. Jag brukade testa det, testade att anvĂ€nda bara Waves grĂ„a pluggar, bara waves rennesans-pluggar, bara nomad factory, bara sonnox .. osv. Mixade samma lĂ„t med enbart en viss serie, blev 5-6 mixar av samma lĂ„t, och sĂ„ sĂ„g vilka val jag valde beroende pĂ„ vilken serie jag anvĂ€nde. Skillnaden av vilka instĂ€llningar jag valde var ganska stor, och skillnaden mellan mixarna blev relativt hörbar, och dĂ„ Ă€r jag Ă€ndĂ„ riktigt vaken angĂ„ende att mixa med öronen och inte ögonen. SĂ„ jag tycker det kĂ€nns mer stjĂ€lpande Ă€n hjĂ€lpande att tĂ€nka att alla verktyg kan Ă„stadkomma samma sak. Det Ă€r för svart/vitt tĂ€nk för mig, och den som tar med sig det och predikar att det Ă€r sĂ„ kommer ju att bli sedd pĂ„ som en kuf av den stora massan - Ă„tminstone som det Ă€r idag. Sen att en EQ mĂ„ste vara exakt .. tja .. det mĂ„ste den kanske inte. Men jag tycker det kĂ€nns som en vĂ€ldigt bra egenskap. För mig kĂ€nns det som att det vittnar om att tillverkaren verkligen har testat igenom och fixat sin plugg riktigt bra. Redigerat 31 januari 2009 av Opus99
Valle Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Det samma gÀller helt sÀkert de faslinjjÀra. En faslinjÀr Àr en icke faslinjÀr eq plus en eq med inverterad fasförskjutning men med flat frekvenskurva."allpass filter". Och allpassfilter har samma egenskaper som andra digital filter. Bra, dÄ Àr vi pÄ det klara med det! (Synd att du inte var lika rak pÄ sak [övertygande] i en annan trÄd.)
DieHard (oregistrerad) Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Dom skÀr helt olika pga typ och det vet jag av personlig erfarenhet. JasÄ? Och det var dÀrför som du startade trÄden efterfrÄgande en EQ för hp-ÀndamÄl?
base10 Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Fördjupa dig i EQUO, smidig och lÀtt eq plugg som kommer med FL.
trancer Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 Min favorit i det stora hela nÀr det gÀller EQ Àr heeelt klart Wave Arts Trakplug 5. löjligt bra. Sen inte att förglömma sÄ har man ju alltid Waves prylar som Àr fantastiskt bra ! /Perrra
Valle Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 Min favorit i det stora hela nÀr det gÀller EQ Àr heeelt klart Wave Arts Trakplug 5. löjligt bra. Bra? Hur dÄ "bra"? *host host*
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.