Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Skulle behöva en equalizer som gör sitt jobb (skÀr jag under 30hz sÄ skall det inte finnas nÄgonting under 30hz)

Den skall vara simpel och cpu-snÄl. Behöver den för att endast skÀra bort frekvenser.

MVH Martin

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja och dÄ duger den inbyggda i ditt sequenserprogram utmÀrkt till det.

Postat

alla digitala eq's gör EXAKT samma sak. Även om du köper en fet API EQ eller kör den inbyggda sĂ„ lĂ„ter dom exakt likadant och gör exakt samma sak. Handlar bara om hur du vill att grafiken ska se ut!

rock it

Postat
alla digitala eq's gör EXAKT samma sak. Även om du köper en fet API EQ eller kör den inbyggda sĂ„ lĂ„ter dom exakt likadant och gör exakt samma sak. Handlar bara om hur du vill att grafiken ska se ut!

rock it

jaha....intressant....vad baserar du detta uttalande pĂ„? bara vĂ€ldigt nyfiken 😼

Postat
Skulle behöva en equalizer som gör sitt jobb (skÀr jag under 30hz sÄ skall det inte finnas nÄgonting under 30hz)

Den skall vara simpel och cpu-snÄl. Behöver den för att endast skÀra bort frekvenser.

Endast för att skÀra bort frekvenser, och om du skÀr sÄ ska inget ljud bortom den frekvensen höras?

Det du beskriver Àr vad jag kallar Brickwall filter, om jag inte tolkar dig för bokstavligt.

Jag kÀnner till 2 st EQ pluggar som erbjuder brickwall: UAD Cambridge EQ och Wave Arts Trackplug 5

Om det Àr hög och lÄgpass filter i övrigt tycker jag att Fabfilter Simplon Àr bra, och överlag tycker jag Sonnox Oxford EQn skÀr riktigt stabilt och pÄlitligt.

Postat
Missade du den hÀr trÄden?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=60208

🙂

ja, det har jag tydligen gjort....orkar inte riktigt lÀsa hela trÄden.....

det gĂ„r med andra ord inte att programera en eq att jobba pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n en annan digital eq? eller? jag förstĂ„r inte....helt allvarligt, jag ifrĂ„gasĂ€tter inte, utan förstĂ„r inte....vad Ă€r det som gör att man inte kan programera en eq att jobba pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n en annan eq? 😛

Postat (redigerat)

Kan vi inte hÄlla oss till saker som hjÀlper, snarare Àn förvirrar istÀllet?

Om jag stÀller in en EQ att sÀnka 6 db vid 2000 hz med en bandbredd pÄ 1 oktav, och spektrumkurvan visar att jag fÄr ut exakt den effekten, dÄ tycker jag att det Àr en bra EQ. Det Àr vÀldigt fÄ EQ pluggar som sÀnker precis 6 db vid 2000 hz med 1Q om man stÀller in den att göra det; det Àr faktiskt ganska tydlig skillnad mellan olika mÀrken och modeller pÄ det sÀttet. SÄ pass "exakt samma sak" Àr alla EQ pluggar.

Man kan flytta 40 ton gods med en lÄngtradare eller en flakmoped. Det Àr fullt möjligt pÄ bÄda sÀtten. Men att sÀga att det spelar ingen roll om man anvÀnder en flakmoppe eller en lÄngtradare .. dÄ förvirrar man ganska rejÀlt.

Redigerat av Opus99
Postat
ja, det har jag tydligen gjort....orkar inte riktigt lÀsa hela trÄden.....

det gĂ„r med andra ord inte att programera en eq att jobba pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n en annan digital eq? eller? jag förstĂ„r inte....helt allvarligt, jag ifrĂ„gasĂ€tter inte, utan förstĂ„r inte....vad Ă€r det som gör att man inte kan programera en eq att jobba pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n en annan eq? 🙂

LĂ€s hela trĂ„den och stĂ€ll frĂ„gan dĂ€r om det fortfarande Ă€r oklart... 😛

Postat

Det var det jag tÀnkte, EQ Àr inte sÄ jÀvla "standardiserade".

Dom skÀr helt olika pga typ och det vet jag av personlig erfarenhet.

pme (oregistrerad)
Postat
Alla icke faslinjÀra digitala EQ:s...

Det samma gÀller helt sÀkert de faslinjjÀra. En faslinjÀr Àr en icke faslinjÀr eq plus en eq med inverterad fasförskjutning men med flat frekvenskurva.

"allpass filter". Och allpassfilter har samma egenskaper som andra digital filter.

Postat

Jag har en frÄga; varför spelar det roll om en EQ skÀr exakt dÀr det stÄr att den ska skÀra? Man EQar vÀl inte med synen, man lyssnar efter nÀr det lÄter bra och nÀr det lÄter bra sÄ Àr man nöjd. Eller har jag missat nÄgot?

Jag Ă€r alltsĂ„ inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt sur utan jag har en genuin undran var all den hĂ€r "mĂ„ste ha en EQ som Ă€r exakt" kommer ifrĂ„n. 😆

Postat (redigerat)
Jag har en frÄga; varför spelar det roll om en EQ skÀr exakt dÀr det stÄr att den ska skÀra? Man EQar vÀl inte med synen, man lyssnar efter nÀr det lÄter bra och nÀr det lÄter bra sÄ Àr man nöjd. Eller har jag missat nÄgot?

Jag Ă€r alltsĂ„ inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt sur utan jag har en genuin undran var all den hĂ€r "mĂ„ste ha en EQ som Ă€r exakt" kommer ifrĂ„n. 😆

KĂ€nner mig trĂ€ffad 🙂

Det Àr vÀl bara mitt sÀtt att sÀga att .. liksom sÀtta emot, att jag tycker att verktyg Àr olika, Àven om man skulle kunna anvÀnda alla EQ till att Ästadkomma samma effekt. Att en EQ som fÄr mig att omedelbart Ästadkomma en effekt som Àr bÀttre, Àr ett bra verktyg, för mig, och att andra inte Àr lika bra pÄ samma sÀtt, för mig.

Jag brukade testa det, testade att anvÀnda bara Waves grÄa pluggar, bara waves rennesans-pluggar, bara nomad factory, bara sonnox .. osv. Mixade samma lÄt med enbart en viss serie, blev 5-6 mixar av samma lÄt, och sÄ sÄg vilka val jag valde beroende pÄ vilken serie jag anvÀnde. Skillnaden av vilka instÀllningar jag valde var ganska stor, och skillnaden mellan mixarna blev relativt hörbar, och dÄ Àr jag ÀndÄ riktigt vaken angÄende att mixa med öronen och inte ögonen.

SÄ jag tycker det kÀnns mer stjÀlpande Àn hjÀlpande att tÀnka att alla verktyg kan Ästadkomma samma sak. Det Àr för svart/vitt tÀnk för mig, och den som tar med sig det och predikar att det Àr sÄ kommer ju att bli sedd pÄ som en kuf av den stora massan - Ätminstone som det Àr idag.

Sen att en EQ mÄste vara exakt .. tja .. det mÄste den kanske inte. Men jag tycker det kÀnns som en vÀldigt bra egenskap. För mig kÀnns det som att det vittnar om att tillverkaren verkligen har testat igenom och fixat sin plugg riktigt bra.

Redigerat av Opus99
Postat
Det samma gÀller helt sÀkert de faslinjjÀra. En faslinjÀr Àr en icke faslinjÀr eq plus en eq med inverterad fasförskjutning men med flat frekvenskurva.

"allpass filter". Och allpassfilter har samma egenskaper som andra digital filter.

Bra, dÄ Àr vi pÄ det klara med det! (Synd att du inte var lika rak pÄ sak [övertygande] i en annan trÄd.)

DieHard (oregistrerad)
Postat
Dom skÀr helt olika pga typ och det vet jag av personlig erfarenhet.

JasÄ? Och det var dÀrför som du startade trÄden efterfrÄgande en EQ för hp-ÀndamÄl?

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Min favorit i det stora hela nÀr det gÀller EQ Àr heeelt klart Wave Arts Trakplug 5. löjligt bra.

Sen inte att förglömma sÄ har man ju alltid Waves prylar som Àr fantastiskt bra !

/Perrra

Postat
Min favorit i det stora hela nÀr det gÀller EQ Àr heeelt klart Wave Arts Trakplug 5. löjligt bra.

Bra? Hur dÄ "bra"?

*host host*

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.