Jump to content
Annons

Hur man tar steget...


Reckoning

Recommended Posts

Hej,

Jag är ny här på Studio forum, efter att ha läst igenom vissa trådar inser jag att det eventuellt finns folk här som kan hjälpa mig.

Min situation/problem:

Jag har spelat aukustisk gitarr i ganska många år nu, mitt musikintresse har alltid var Jamband och/eller improvisation. Vilket i sin tur har gett mig en ganska bred syn på musik och min gitarr. Jag har spelat mycket med min vän, som också spelar gitarr och har samma musik intresse. Naturligtvis delar vi också kunskap om låtarna vi spelar och kommer därför överrens väldigt bra och spelar bra tillsammans.

Jag spelar och improviserar mycket igenom ackorden och utvecklar en aning annorlunda "riff" eller "slingor". Mitt favoritband och min första inspirationskälla har varit Grateful Dead. Det som inspirerade mig mest var hur deras låtar ständigt förändrades och var aldrig sig lik från konsert till konsert. Där utvecklade jag mitt intresse för just improvisation och kanske eventuellt min "stil".

Jag har nu dom senaste 1-2 åren börjat lyssna mycket på Dave Matthews som har inspirerat mig otroligt mycket. Första gången jag hörde hans musik kände jag direkt ett samband mellan hans och mitt spelande, samma annorlunda stil fanns. Jag sjöng mycket som ung men det försvann i tonåren och jag fick aldrig tillbaka lusten för det. Dave Matthews musik och låtskrivande har inspirerat mig så mycket, så jag har försökt att börja använda min röst igen och kombinera mitt spelande med kanske så småningom mina egna skrivna låtar. Jag är nu 20 år och hoppas att det inte är försent för att väcka ett gammalt intresse ☺️

Jag har ingen super-röst men jag är ganska tonsäker, efter precis har börjat på allvar tror jag själv att jag kan utveckla detta till något ganska bra så småningom. Det jag vill lära mig är att kunna använda mitt spelande till att komponera och göra musik och även skriva texter. Det är detta som är problemet. Nu vet jag att det är mycket begärt såhär i början, men eftersom jag har erfarenhet av lite sång och mycket gitarr spelande så känns det inte som en omöjlighet.

Jag vet alltså inte hur man gör för att skriva en låt, var man ska börja, hur man ska gå tillväga. Vilka känslor man ska använda sig av och hur man ska tyda dem och få med dem i sin text. Jag vill även utveckla min röst, men det kommer med tiden ju mer jag använder den. Därför vänder jag mig till er om hopp att eventuellt få lite hjälp på traven, kanske lite inspiration och en klapp på axeln i hopp om att det ska ordna sig.

Tack på förhand för eventuella svar, 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Jag vet alltså inte hur man gör för att skriva en låt, var man ska börja, hur man ska gå tillväga. Vilka känslor man ska använda sig av och hur man ska tyda dem och få med dem i sin text.

Då ska jag vända på det och säga att det vet du visst hur ska göra för att skriva en låt. 🙂 Kan man spela så vet man hör man gör. Det viktiga är att inte ha för stora krav på så sig. Tror man och hoppas man ska skriva en kanonlåt i början så är just risken att man inte ens börjar. Det är bara spela tills du kommer på ett riff eller ackordföljd som du gillar. Som proffesionella författare brukar säga är det spelar ingen roll vad du skriver bara du skriver för att komma igång. Detsamma gäller med musik. Det kan vara att du gör en låt som är mycket kort. Det spelar ingen roll heller. Det är bara sätta igång.

Och vilka känslor man använder beror ju på sinnesstämmningen när man skapar. Ingen är rätt eller fel. Allt beror på stunden vad det blir. Och som sagt var detsamma gäller texter allt det jag skrivit. Men självklart finns arbetssätt som underlättar och hur man gör sin text mer lättbearbetad. Men som sagt var i början är bara det viktigaste att komma igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på dig du! här kommer lite tips från ett till deadhead,

För det första, det kommer ordna sig 😄 Det ska du se.

Eftersom du vet hur man jammar så skulle jag tipsa om att du kan testa att jamma med rösten också. Sätt dig med gitarren eller låt polaren kompa och bara sjung med. Inte värdera eller döma något alls. På exakt samma sätt som du skulle jamma med din gitarr. Det kanske funkar för dig?

Och tro inte att du känner din röst och att den kommer låta likadant hela vägen. Jag upptäckte helt plötsligt att jag kunde sjunga på ett helt annat sätt om jag inte spände mig när jag sjöng, om jag slappnar av på ett visst sätt får jag en annan klang, även om jag tar i samtidigt. Svårt att förklara. Men det jag vill komma till är att du inte ska tro att din röst inte förändras. Och jag vill uppmana alla att leta efter de förändringarna, som gör att man kan låta och sjunga bättre. Testa att ge dig själv massage innan och när du sjunger, testa att faktiskt andas ordentligt och testa att sjunga på olika sätt. Kanske sjunga i lägre eller högre tonläge. Ja, bara leta runt och se om du hittar något som du gillar.

Men att skriva låtar. Jag fungerar så att jag hela tiden går och vardagsnynnar. Eller så sitter jag med gitarren i köket en dag efter maten bara för att varva ner och spelar covers eller vad som än kommer. Och ibland så händer det något som jag bara tänker oj det där var ju snyggt. Och sen lägger det sig i huvet. Och ligger där och göttar sig och så kör jag det om och om igen, och tänker "där skulle en bas kunna vara, sådär skulle trummorna låta" när jag är ute och går eller duschar eller åker buss.

För min del handlar det om att inte anstränga sig, och har alltid gjort. Det finns ju folk som ser det på det andra sättet, att anstränga och klura fram låtar. Har aldrig funkat för mig. Jag gör som bäst när jag försöker som minst. Hur du funkar får du fundera fram själv, men jamma kanske kan vara ett tips? Jamma sång, alltså.

Sen har jag lite tricks om det blir för prestigefyllt. Som om jag verkligen vill skriva en låt och vill att den ska bli bra och bara sitter och krystar.. då tänker jag nä. Nu ska jag sjunga den sämsta melodin jag kan komma på, med dom sämsta ackorden. Då blir det genast lekfullt på ett annat sätt. Och ibland lite roligt och annorlunda, eller så börjar jag iallafall slappna av mer. Ja, det kan du ju testa om du känner för det.

Var i samma sits som du när jag var 20. Hade knappt börjat skriva låtar. Men nu känner att jag ofta kan uttrycka det jag vill med mitt låtskriveri.

Oj, det här blev långt, personligt och raljerande. Men jaja, hepp nu måste jag dra och leta fram gammalt vax med dödshuvet. Se om Casey Jones fortfarande rullar 🙂

Laxlaxlax

EDIT: Diehard sa det bra!

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt så ska det inte vara en större ansträngning att skriva en bra låt. De flesta bra låtar är ju egentligen ganska enkla, men det finns "något" i låten som gör den bra. Ett skönt riff, en bra refräng osv. Försök att få med en "hook" och du har något att bygga kring. Om du inte vet vad en hook är så brukar de dyka upp i huvet i duschen eller när du tar ut cykeln ur förrådet =), alltså en lite melodislinga som bara dyker upp utan någon tanke. Det är där bra musik startar, utan ansträngning. Så var beredd med telefonen eller fickminnet när det väl händer. Och ta dem på allvar, musik är magi.

Jag håller med dig om Dave Matthews, han är helt enkelt något speciellt. En väldigt musikalisk och fantasifull person, som går sin egen väg. Vad han har bakom sig är en otroligt massa timmar av övning och lyssning på musik. Och framför allt en stor kärlek till musik. Så öva öva öva, med glädje, men även kanske bara sitta och spela när du inte har annat för dig. Dave skriver mycket kring en enda slinga, eller en "hook", och jobbar sedan mycket med harmonier kring denna slinga och kring ackorden i låten. Så enkla bra harmonier kring sköna ackord och slingor är vad som gör Dave´s musik så speciell. Sedan ska det ju givetvis svänga med, men det kommer utav glädjen. Studera musik, lyssna på Dave och lär dig några av favoritlåtarna tills de sitter i sömnen, då har du kommit långt. Resten kommer automatiskt ska du se. En dag kommer du att inse och förundras över hur långt du har kommit... och hur du kom dit bestämmer bara du själv!! Look up look down, all around... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Förvissa kommer låtar enkelt.

För andra är det en plågsam process.

Men för alla gäller det att jobba med idén, jobba, jobba....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dom snabba svaren.

Jag uppskattar att ni båda tar er tid och svara på mina frågor och funderingar. Jag har även fått en del svar och ändrat syn på några saker som jag var orolig över. Jag har alltid funderat över "Skriver man text först och melodin sen, eller tvärtom?"osv. Jag antar att båda alternativen funkar lika bra och att det inte finns något direkt "rätt" eller "fel", utan allt är vad man själv föredrar och vad som funkar för en själv.

Eftersom du vet hur man jammar så skulle jag tipsa om att du kan testa att jamma med rösten också. Sätt dig med gitarren eller låt polaren kompa och bara sjung med. Inte värdera eller döma något alls. På exakt samma sätt som du skulle jamma med din gitarr. Det kanske funkar för dig?

Det här är faktiskt något jag försöker med ibland, dock på egen hand. Jag brukar komma på ett riff och därefter bara sitta och rabbla en massa "rapparkalja" istort sett. Det funkar bra ibland, fast oftast så tryter fantasin. Dessutom har jag en otrolig prestations ångest och har svårt att göra saker inför grupp, t.ex sjunga, olika framträdanden, osv.

Jag har även börjat titta lite på mikrofoner som kan hjälpa till med förbättringar. Kanske kan jag försöka att utveckla och förbättra min röst och mitt spelande själv genom att lyssna och analysera det som blir bra och det som blir sämre/dåligt. Tittade på bl.a en "GA Project TC 1", det stod att den hade någorlunda bra ljud på aukustiska gitarrer samt röster. Dessutom passar priset mig relativt bra. Men detta tillhör väl ett annat forum 😮

Jag antar att jag försöka vara lika kreativ med rösten som jag är med min gitarr, och kombinera dem tillsammans på något bra vis. Jag antar att övning ger resultat i slutändan. Jag måste själv sluta vara rädd för att försöka, släppa loss och låta sig komma in och fångas av låten. Kanske något kommer up så småningom, hoppas hoppas 😛

Jag kommer fortsätta läsa på forumet här, och ställa fler frågor om det dyker upp något. Tack igen,

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej! Jag skulle väl kunna påstå att jag är i liknande sits,

färsk nybörjare vad gäller att skriva låtar/låttext, och de flesta försök brukar sluta

i en rad med svordommar, men inte längre. upptäckte precis som föregående skribenter

att avslappning är ett bra sätt att gå tillväga med. slå upp lyrics på en av dina favoritartister,

läs igenom dem, se att det inte behöver finnas en djup tårdrypande mening med låttexten.

och släpp alla kraven på dig själv, Du kan inte måla Mona Lisa första gången du målar med oljefärger bara för att du kan måla med vattenfärger sen tidigare. hehe skysst metafor.

nej men som sagt, slå upp favoritartistens lyrics, läs igenom dem, jamma ackord i liknande

genre och håll dig till temat, det är ett sätt att komma igång, kom bara ihåg inte stjäla hehe...

men rådfråga expert innan du lyssnar på mig hehe, jag är i samma sits, men träna verkar hjälpa enormt mycket precis som med allt annat.

Du kommer klara dig igenom det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

Ny här jag med! Har spelat på kul i ungdomen, skrivit lite, och deltagit i några talangjakter. Sen blev det ett uppehåll från musiken på en massa år, men så föll det sig så att jag började igen aldeles nyligen!

Jag upplever att musiken oftast bara kommer ur själva spelandet. Man sitter och spelar nån trevlig låt, och så drömmer man sig bort lite, låter fingrarna leka själv över tangenterna (spelar piano) utan att involvera hjärnan nåt överdrivet, och vips så har man nåt på gång! Eller så hör man nån låt man blir inspirerad av, sätter sig och försöker spela den, men glider iväg, och så blir det nåt annat, nåt eget! Sen är text inte det lättaste för mig, men det är nåt man får jobba lite med!

Jag kan inte mycket teoretiskt, lärde mig traggla mig igenom noter som barn, men lärde mig aldrig att läsa dem. För mig är det gehöret som jobbar när jag spelar. Och jag tror att det är en del av kreativiteten. Dvs, eftersom jag inte kan så mycket om hur det "ska" vara, så har jag inte låst hjärnan i det, utan har sinnena tillräckligt öppna för att ta emot influenser.

Dock får jag intrycket att mycket handlar om tekniska prylar i dagens läge. Tyvärr har jag inte alls det tekniska kunnande som krävs för att mixa och fixa med låtarna, utan är mer en akustisk låtskrivare (om man kan säga så). Ett instrument, penna och papper, och så låta inspirationen komma när den kommer! Det finns nog både för och nackdelar med båda sätten, och data kan man ju alltid lära sig! Så, att bara "jamma på" tror jag är ett bra sätt att komma igång. Och så släppa allt vad krav heter!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Dessutom har jag en otrolig prestations ångest och har svårt att göra saker inför grupp, t.ex sjunga, olika framträdanden, osv.

Det tycker jag många har. Jag har en sista kurs nu här på gymnasiet med en massa musik esteter. (Jag är självlärd i 3 år och har inte samma utbildning som de har, går inte ens på samma skola). Och vi hade en lektion för att bara spela upp de saker vi har gjort individuellt såsom: egna låtar, vinjetter och duetter med andra i kursen. En skakade så mycket att handen ryckte till när hon spelade. En annan gick fram och ursäktade sig för att hans låt inte hade så mycket text och för mycket munspel, och det var innan han spelade upp. Dessa var alltså 3:or och 2:or från estet musik. 🙂 Så även den bäste kan ha prestationssvårigheter.

Redigerat av Rowyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst i denna tråd nu (Orka lixom 🙂 )

...men man ska spela det man själv tycker låter bra och som man tycker är roligt att spela. Hittar man på något som man tycker låter bra och man vågar stå för det.. så är det bra. Vad dom andra tycker ska man skita i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du kommit igång redan, men det lättaste som jag ser det är att tänka att man ska ha olika delar med låten:

Intro

Vers

Refräng

Vers

Refräng

brygga/stick

Refräng

Väldigt standard, vad som oftast brukar komma först är refrängen, och i många fall så är också refrängen introt (fast utan sång) När du har en ackordföljd eller ett riff du tycker låter bra så kan du bygga på det till versen, använd dig av samma toner/ackord men gör det annorlunda för att man fortfarande ska känna att låten är hemma. När du har en vers som du känner att du gillar så lägger du in refrängen/introt efteråt och sen versen igen.

När det kommer till brygga / stick så gillar jag att antingen göra något helt annorlunda eller så att säga sätta ihop versen med refrängen så att dom binds samman.

Detta är ett väldigt förenklat sätt att skriva på. Men jag gillar när det är simpelt. grunden är viktigast 😆

När det kommer till att sjunga så är det som med allt annat, träning ger färdighet. Något som är extremt viktigt är att spela in sig själv. Det hjälper väldigt mycket undermedvetet av att bara höra sig själv sjunga inspelat.

Jag rekomenderar att du läser andras texter som du gillar och tänk på vad du gillar med dom. Är det att det är väldigt poetiskt, eller att det är väldigt rakt på sak? Jag blir väldigt inspirerad av att läsa andras lyrics.

Hoppas att det går bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

90% svett, 10% inspiration.

Skriv 2 låtar varje dag. Spela in dem på ett fickminne eller i mobilen eller en kassett eller vad som helst. Efter en månad har du 60 låter. 59 av dem håller inte, en av dem går att göra något av.

Det viktiga är att hålla på. Bryt barriären genom att skriva banala, dåliga, stinkande, skräp! Så känns det alltid när man håller på.

Även proffsen kastar mestadelen av sina låtar.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Reckoning: Jag hoppas det är ok att jag använder din tråd till att ställa min fråga. Jag är ny på detta forumet, och min fråga påminner om din. Jag har aldrig jobbat med musik, har ett ostämt gammalt piano hemma.

Fråga 1: Hur går man vidare? Jag har lyckats göra en låt som bara finns i mitt huvud än så länge, text och melodi är klara. En kompis har en "digitalporta" och ska hjälpa mig vidare, men han behöver en inspelning av låten, som ska läggas in i digitalportan. Bör jag köpa en "midi-klaviatur" eller synt eller liknande? Jag vill ha en manick som kan ge mig ljuden från olika instrument (piano, saxofon, bas, trummor mm). Det jag får fram vill jag kunna spara i manicken och sedan ta med den och spela upp/koppla på digitalportan. Jag har ingen dator hemma och kan inte spela in och spara i en ljudfil.

Fråga 2: Ska man registrera låten, och/eller sig själv som låtskrivare? Det finns ju något som heter STIM och Musikerförbundet. Jag har kollat deras hemsidor.

Jag hade tänkt erbjuda låten till ett etablerat band (säger de nej har jag ett par andra band i reserv), därför behöver jag kunna spela upp den färdiga låten.

Tacksam för hjälp och tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard skrev:

Då ska jag vända på det och säga att det vet du visst hur ska göra för att skriva en låt. Kan man spela så vet man hör man gör. Det viktiga är att inte ha för stora krav på så sig. Tror man och hoppas man ska skriva en kanonlåt i början så är just risken att man inte ens börjar. Det är bara spela tills du kommer på ett riff eller ackordföljd som du gillar. Som proffesionella författare brukar säga är det spelar ingen roll vad du skriver bara du skriver för att komma igång. Detsamma gäller med musik. Det kan vara att du gör en låt som är mycket kort. Det spelar ingen roll heller. Det är bara sätta igång

DieHards ord är musik jag tar det till mig, kanske kan även du.

Precis som Markus Krunegård sa i nått nummer av Studio. "Är man för kritisk i början så blir det inga låtar" Detta kan man tillämpa i början när man börjar skriva men man kan även tillämpa det på varje enskild låtide som egentligen Markus menade. Vi är uppfostrade med att kritiskt tänkande är bra tyvärr är detta inte tillämpbart på kreativt skapande.

Varje låtide är början till ett litet barn som behöver din omsorg för att växa. Ingen skulle få iden att slåihjäl sina barn bara för att dom såg ut på ett annat sätt än man hade hoppats. Däremot gör våra analytiska sinne det. Alltid och obönhörligen. Dvs du slår ihjäl dina kreativa barn innan de ens har fått en chans.

Ge dina ideer den vård och omsorg du skulle ge ett barn och spara din uppfostran till lite senare!

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ! Ja har inte läst alla dina svar, men ja täntke berätta hur jag går till väga när ja gör musik. Det bästa ideerna för mig är dom som kommer självmant, alltså alldrig typ "Nu jävlar ska ja göra en låt som låter si o så", utan bara go with the flow, musik kommer ur alla intryck som går igenom dig som människa... men det ska man inte tänka på. Har du nånsin fått ett riff i huvudet eller dylikt ? en låt på hjärnan, som är din egen ? isåfall är det en bra låt... 😛 en sann och ärlig låt... eller bara en kort melodi. Men om inte, så får man leta inspiration, i vad som helst, men kanske musik, eller det gör du redan som du säger, men alltså, lira den musiken du gillar, om du är duktig på att improvisera så borde det inte vara några som helst problem att bygga ut andras ideer om du skulle få ide torka.. och kom ihåg att det alldrig finns några rätt eller fel! Alla gör musik på Sitt sätt. Men, sen har ja en "diktafon", som ja brukar spela in på. eller har du mp3 eller mobil eller nåt, spela in alla ideer du får medans du lever ditt vardagsliv, och sen så jobbar man kulorna av sig med att spela in lyssna, hmm, är arret ok.. spela in , bygg på, osv, eller så brukar ja göra. oj va långt det blev... men hoppas det kan komma till nytta.

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag känner mig väldigt ofta kreativt bipolär. Jag kan lyssna på ett projekt jag håller på med och känna: "Fy va bra det här blir! Och när jag lägger till det där och det där som jag har tänkt kommer det bli så grymt!", och så är man jättetaggad att fortsätta jobba med det. Sen kan jag lyssa på precis samma grej dagen efter: "Ingen kommer tycka att det här är bra, inte ens JAG SJÄLV tycker det. Det är tunt, fattigt, tråkigt och har ingen substans för fem öre. Dessutom låter basen lika myndig som en kolibri...", über-kritisk. Känner ni oxå så? Hatar ni oxå era egna låtar ibland?

Har du provat att spela in nånting Reckoning? Vore kul att höra hur du låter med guran. Kanske oxå kan vara ett sätt att skriva musik på. Spela in en enkel ackordföljd, loopa runt runt och så spela till tills nåt dyker upp. Kanske redan är föreslaget förresten... 🙂

Lycka till!

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Ja känner så jävla väl igen mig i det du skriver Unit. Ja HATAR min musik vissa dagar, och hatar därmed mig själv litegrann (musik o människa har ett själsligt samband) och det suger, vet inte riktigt varför heller, för "ribban" är alltid lika hög. o sen så bara, yee dehär kanske faktiskt är bra,. men sen har man väl ett ruttet perspektiv på det man själv gör... kan liksom inte lyssna på musik ja själv vart med och spelat/skrivit, kanske efter 5-6 år typ när man glömt o förändrats tillräckligt mycket.. men samtidigt så måste man väl vara lite självkritisk o ha prestationsångest som med all annan skit.. haha 😏 men de beror ju på... önskar att ja bara kunde skriva musik o njuta i processen liksom, o inte bry mig om hur resultatet skulle låta. Är det någon som bemästrar det så får ni gärna dela ideer o filosofier kring det här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...