Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

AnvÀnder sm57or för nÀrmickning av trummor för tillfÀllet. Blev lite sugen pÄ att köpa ett gÀng Line Audio CM3 för att komplettera lite. LÀste pÄ deras hemsida att de ska funka bra för nÀrmickning av trummor m.m. NÄgon som har erfarenhet eller Äsikter om detta? Har fÄtt för mig att man kanske kan fÄ lite mer transienter, och dÀrmed lite "klipp" i ljudet, med kondensator Àn med dynamiska. StÀmmer detta?

Annons
Postat

Jag har sjÀlv inte testat CM3'or pÄ trummor. Kan tÀnka mig att de kan vara bra Àven som överhÀng.

Jag har hört av en snubbe att de inte riktigt ska orka med trummor. Att de "sÀckar ihop". Men jag vet inte sjÀlv.

Som sagt "hört av en snubbe" vÀger ju inte sÄ tungt, men det kanske finns nÄn som kan dementera pÄstÄendet.

Jag har tvÄ Cm3'or som jag kör pÄ akustisk gitarr. Jag Àr hur nöjd som hur helst.

Postat

Live kör jag alltid med cm3or som OH för att jag tycker att de Àr lÀttrattade. Inspelning har jag anvÀnt cm3or ett par gÄnger ocksÄ med bra resultat.. Kört en under en virvel ocksÄ och det lÀt gött.. Billiga och bra.. sÄ skulle jag sammanfatta dem

Postat

Har nyss nÀrmickat trummor med dem! Köpte tre st CM3 för att sÀtta pÄ pukorna, virveln skulle jag ha en SM 57 pÄ. KvÀllens trumsetet hade bara en hÀng och en golvpuka sÄ nÀr jag lyssnat lite pÄ virveln genom SM57 tyckte jag den lÀt sÀmre Àn vad pukorna gjorde, sÄ jag satte en CM3 Àven pÄ virveln. Jag hade sargfÀsten, men mickarna Àr sÄ smÄ att man kan ha dem en liten bit frÄn skinnet, det hade jag.

Har bara lyssnat i lurar pÄ det, inte genom monitorerna, och Àr ingen studioexpert men jag tyckte det lÀt skitbra, vÀl vÀrt att testa. De tÄl 130 db enligt specen.

Som kuriosa kan jag nÀmna att pÄ denna min andra inspelning med BuzzkingŽs frÄngick jag Glyn Johnsmetoden. Tycker den lÄter konstigt, skum stereobild. Golvpukan fÄr ett helt annat sound eftersom den micken kommer sÄ nÀra jmf med hÀngpuksmicken. Hade lite god tid pÄ mig idag att testa. Vi spelade in live med Tascamportani kvÀll med sÄ jag hade bara fyra kanaler att vifta med till trummorna. Förra gÄngen hade jag bara tre... SÄ denna gÄng tÀnkte jag spela in keyboarden i mono till förmÄn för en kanal till pÄ trummorna.

Nu körde jag de tre CM3 nÀrmickarna genom min livemixer, mono, och genom lite lÀtt analog rackkompressor till en kanal pÄ portan, baskaggens E/V ND686 pÄ en kanal och som mer normalt x/y överhÀng pÄ varsin kanal hade jag Röde NT2-A. Den ljudbilden tycker jag Àr suverÀn. Nu kunde jag ha överhÀnget nÀrmare trummorna Àn med Glyn Johnsmetoden, dÄ mÄste man hissa den ena micken till samma avstÄnd som det Àr till utsidan av golvpukan

NÀr allt var riggat o klart fÄr jag veta att keyboardkillen inte kommer alls, han var sjuk! Jag kunde kört nÀrmickarna i stereo ocksÄ. Men det hÀr lÀt ocksÄ bra, plus att den hÀr trummisen inte heller denna session spelade ett enda slag pÄ golvpukan! Men han hade efter förra inspelningen lyssnat hur burkarna lÀt och sen stÀmt dem, sÄ det var bÀttre tjong i dem idag.

Fick idag min nya Sennheiser E906 ocksÄ som jag mickade sologitarren med. Klart bÀttre Àn SM57 som jag tycker vÀssar diskanten lite fult.

Jag Ă€r mest van att spela och sjunga, men det Ă€r sjukt roligt att vara ambulerande inspelningsstudio! 😏

Postat
Nu spricker jag snart av nyfikenhet herr GuitarNilsson 🙂 . Jag vill höra ljud frĂ„n dina inspelningar efter allt du skrivit Ă„ mecklat med pĂ„ sistone. Bara ett liiiiiitet klipp, snÀÀÀlla?

Inspelningarna Àr ju inte klara. De vill ha med saxofon pÄ lÄtarna fast de inte haft nÄn sÄn snubbe med nÀr lÄtarna skrivits. Inte bra enligt mig, det kommer knappast att tillföra nÄt. Och nu i kvÀll spelade vi in fyra lÄtar, dÄ var den unge herr pianist sjuk tyvÀrr. Hade jag en firewiresladd kanske jag kunde göra en mix pÄ bara trummor och lÀgga ut? De lÀt skitbra i kvÀll. Fast hur man lÀgger ut ljudklipp och sÄnt dÀr fattar jag inget av, det ger mig Ängest.

Fast nu sticker jag bort i helgen. Jag ska spela i DN-skrapan i NollĂ„tta! TjĂ€nar feta mikrofonpengar... 🙁

Postat
Inspelningarna Àr ju inte klara. De vill ha med saxofon pÄ lÄtarna fast de inte haft nÄn sÄn snubbe med nÀr lÄtarna skrivits. Inte bra enligt mig, det kommer knappast att tillföra nÄt. Och nu i kvÀll spelade vi in fyra lÄtar, dÄ var den unge herr pianist sjuk tyvÀrr. Hade jag en firewiresladd kanske jag kunde göra en mix pÄ bara trummor och lÀgga ut? De lÀt skitbra i kvÀll. Fast hur man lÀgger ut ljudklipp och sÄnt dÀr fattar jag inget av, det ger mig Ängest.

Fast nu sticker jag bort i helgen. Jag ska spela i DN-skrapan i NollĂ„tta! TjĂ€nar feta mikrofonpengar... 🙁

- " Jag ska köpa mickar för pengarnaaaaaaaaa.....-Ä mixa trummor pÄ Àngarnaa...."

Lycka till pĂ„ giget! 🙂

LostInTracks (oregistrerad)
Postat

CM3 Ă€r bra skit. Jag kör dem som OH-mickar. SM57 till virveln och AKG D112 pĂ„ baskagen, sen Ă€r man hemma. 🙁

Postat

Lyssnade i natt pÄ det jag spelade in. Nu tyckte jag inte virveln lÀt sÄ dÀr superbra genom CM3an. I hop med 2 st NT2-A som överhÀng lÀt det bra, men nja... SM 57 Àr nog bÀttre till virveln. Till pukorna lÀt de vÀldigt bra, helt klart. Och dÀr tar de upp cymbalerna fint ocksÄ.

Jag körde ju de hÀr tre CM3-mickarna genom min billiga Soundcraftmixer plus pyttelite komprimering innan de nÄdde den digitala portan pÄ en gemensam monokanal, det gjorde kanske att de tappade skÀrpan lite.

Och dessutom har jag inte ens provat nÄn eq alls pÄ trumljudet.

Postat

Tack för svaren! Om de funkar bra till pukor sÄ köra jag nog pÄ dÄ. SÄ fÄr jag vÀl prova mig fram med virveln. Men det Àr inga problem med ljudnivÄn sÄ det spricker i mickarna i alla fall?

ÖverhĂ€ng har jag redan bra mickar till sĂ„ det Ă€r egentligen bara till nĂ€rmickning jag Ă€r nyfiken pĂ„.

Postat

Kör sjĂ€lv med föregĂ„ngaren CM2 som OH mickar.. frĂ€mst live.. Tycker dom Ă€r lĂ€ttrattade Ă€ven om dom Ă€r en aning runda i diskanten.. Men det vill jag ha live.. Men att ha dom som nĂ€rmickar pĂ„ pukor och virvel det vetta rackarn??? Eventuellt kanske som undermic pĂ„ virveln för att mica/mixa in sejare, Annars kör jag nog hellre med Sm57 eller om möjlighet finns Sennheiser MD421.. CM2/CM3 Ă€r ju smĂ„membrans electretmicar.. Dom klickar för mycket och eventuell överstyrning lĂ„ter superilla tycker jag. 🙂 Fast pris prestandan ska man inte klaga pĂ„.. Line Audio CM3 Ă€r MYCKET prisvĂ€rda mikrofoner 🙂

Postat

Liiite off topic, men det Àr endast av ren vÀlvilja.

CM3 Àr galet bra livemickar. Alla former av slagverk/percussion lÄter suverÀnt. PÄ glockenspiel Àr en CM3a ovÀrderlig!

Har alltid med mig ett par i mitt case...

Storleken spelar ingen roll..höhö.. vi kallar dem för pittamickar..

• 11 mĂ„nader senare...
Postat

Har setat och testat lite ljud pÄ akustisk gitarr i kvÀll, med CM3, NT2-A och NT1-A. Slutsatsen Àr att tvÄ st CM3 i X/Y stereo vÀldigt nÀra ljudhÄlet, ca 7 cm lÄter vÀldigt snyggt, men backar man bort dem bara ett par dm frÄn gitarren lÄter de vÀldigt tunt, eller rent ut sagt dÄligt jÀmfört med Rödemickarna som man kan köra bÄde nÀra och lÀngre i frÄn.

NĂ„n mer som upplevt att de lĂ„ter bĂ€st mycket nĂ€ra? Är det kanske sĂ„ generellt med smĂ„membranare? :rolleyes:

Lina Sandell for president!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.