Jump to content
Annons

Vet någon något bra mastringsprogram?


daniel10

Recommended Posts

Annons

Testade T-racks härmomdagen och blev förvånad över hur snabbt och enkelt det var. Skillnaden var enorm, även om jag knappt rörde nånting utan bara körde mixen igenom. Mixen öppnades upp och volymen typ dubblerades. 🙂 Det gick liksom snudd på från demo, till skiva/radio direkt utan att passera gå! 🙂 Kräver ju förstås dock att mixen redan är vettig, men om den bara kräver det där sista lilla så var T-racks en snabb och bra väg dit.

Tänker själv skaffa det för att använda på mitt bands låtar.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Izotop Ozone's mastring plugg är ju otroligt bra, alla som använt den älskar den ju typ verkar det som, finns ett ton med presets som öppnar upp mixen på en gång, med stereobreddning, exiters eq och kompressorer, kolla in den 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

använd ditt vanliga daw! cubase?

och leta sen upp effekter som du vill använda och som låter bra.

gratis hittar du tex här

jag skulle inte stereobredda i masteringen utan fixa det under mixning...

ok....

Skall kolla in dessa programen. Finns det någon bra Sterio breddnings plugin till Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig veterligen så är det nämnda bara applikationer för att behandla mixar, inget program att mastra i. Steinberg's Wavelab är min favorit. Där har du ett program till PC att mastra i.

Jag både mixar och mastrar i ProTools nästan dagligen.. Funkar hur bra som helst. Finns det nån anledning till varför det inte skulle göra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en fara i att kalla enkla lösningar (tryck på en knapp så låter det bra...) för mastring, då mastring är en hel vetenskap.

Men nu är det ju inte detta som inlägget handlar om. När du talar om mastring antar jag att du vill (som du skrivit) få upp volymen och eventuellt stereobredda (om nu mixen saknar bredd, detta borde fixas i mixen).

Då behöver du inget speciellt program, utan endast en limiter samt en stereobreddare. Dessa finns i oändligt antal utgåvor, men några bra pluggtillverkare att kika närmre på är waves (L2) och oxford (Limiter) (om man är rik) eller lite gratisalternativ, finns hur mycket som helst.

Om du tvunget vill ha ett speciellt program för just mastring, så är väl wavelab att föredra, men även ozone eller t-racks kan funka. Dock är det alltid bra att fixa det du inte är nöjd med i mixen, istället för att förlita dig på program som du lägger på i efterhand.

Om du nu inte är nöjd med stereobredden, bredda din mix genom att panorera, eller lägg en stereobreddare på masterregeln i inspelningsprogrammet. Och vill du ha upp volymen är det bara att slänga på en limiter sist på masterregeln.

Sen är det ju alltid skönt med magiska program (ala T-racks eller ozone) som "sköter" allt med ett klick, men detta är inte att förknippa med mastring.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan ju mastering vara två saker. Dels de saker man gör med sterofilerna i ett projekt för att "förhöja" ljudet på ett eller annat sätt. Det är ju mastering. Sen kan det tillkomma saker som koder o dyl, dock inte med nödvändighet. Många av de som arbetar i Logic gör den ljudmässiga delen av masteringen där, trots att masteringprogrammet Waveburner medföljer. När de är färdiga med det ljudmässiga, lyfter de över projektet i Waveburner för kodning etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Izotop Ozone's mastring plugg är ju otroligt bra, alla som använt den älskar den ju typ verkar det som,

Jag har den, men gillar den inte! Jag gav den ett försök, men tyckte inte alls om den. Vet dock inte varför, men jag upplevede aldrig den där riktigt härliga känslan i ljudet som jag fått med andra pluggar. Direkt efter Ozone så testade jag Mcdsp ML4000 och där tyckte jag resultatet blev bra mycket bättre, men den finns nog bara för pro tools. En masteringsEQ jag kan rekommendera som jag själv använder är bx_digital.

http://www.brainworx-music.de/index.php?na...um=&lang=en

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mitt emellan där. Jag älskar Ozones ljud, eller hur den hanterar ljudet rättare sagt. Kompressorn, limitern och många av de andra sakerna den erbjuder är definitivt ibland det bästa jag hört. Den är väldigt transparent med nåt slags inslag an en mjuk luddighet, även vid extrema inställningar. Men jag tycker gränssnittet och sättet man arbetar i Ozone är alldeles förfärligt. Riktigt dåligt. Dom har inte ens ändrat ett smack av allt det i nya version 4 nu. Att man måste använda alla 4 banden för alla aspekterna av ljudet .. t.ex. man kan inte använda en 3 band kompression och en enkel stereobreddare .. det är dåligt. Det är så förvirrande och oöverskådligt för mig, att det man gör med ljudet riskerar att bli en följd av vad man ser, eller tycker sig se, snarare än vad man hör. Så för mig är det som en .. hm .. riktigt härlig kvinna med fantastisk insida och en förjävlig utsida 😉

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker ibalnd lyxa till mina mastringar med lite rörhårdvara, och några fina Universial Audio pluggar... men när jag inser att det bara är massa pill så blir det allt som oftast bara en eq och cubase inbyggda multibandskompressor. Utgår från FM preseten och skruvar lite från det. Funkar hur bra som helst för mig, men jag vill gärna ha det ganska "sönderkomprimerat" och köttigt.

Antar att inte detta är vad du/ni vill höra kanske haha.

Redigerat av Fnulf
Link to comment
Dela på andra sajter

Att man måste använda alla 4 banden för alla aspekterna av ljudet .. t.ex. man kan inte använda en 3 band kompression och en enkel stereobreddare ..

fast, man väljer ju vilka frekvenser banden ska gå över, drar man tex ett av banden på stereobreddning över hela registret så har man ju en enkel stereobreddare 🙂 likadant för kompressionen om jag inte minns fel

Link to comment
Dela på andra sajter

fast, man väljer ju vilka frekvenser banden ska gå över, drar man tex ett av banden på stereobreddning över hela registret så har man ju en enkel stereobreddare 😄 likadant för kompressionen om jag inte minns fel

Yes, men crossover punkterna är domsamma, vilken processor man än befinner sig i. Har man 4 band för kompressorn så kan man inte ha 1 band stereobreddning, man måste använda samma 4 band överallt.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...