Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

...jag vet!

...men jag kan inte rÄ för det!

JAG BARA MÅSTE SE OM JAG FIXAR DET HÄR!!! 😉

Projektet:

TvÄ stycken enkel 12" kabinett för gitarrinspelning.

Kabinetten ska ha olika ton för olika applikationer.

Ett med snabbt, krispigt högt mellanregister.

Ett mjukt med fantastisk strÀngseparation i det lÄga mellanregistret.

En vettig ritning att kunna laddas hem för den som i framtiden önskar bygga nÄt liknande!

SÄ varför ge sig i kast med detta dÄ?

Det Àr kul med DIY!

Min vetskap om inspelning av gitarr tenderar att dra mot att enkla 12" kabinett de facto ger ett större, intensivare och rikare ljud!

SmÄ kabinett Àr enkla att förflytta samt justera inne i en eventuell isobox likt min egna konstruktion.

En önskan att tillförskanska mig kunskap nog för att kunna Äterge den uppfattning jag anser vara ett bra gitarrljud!

Fler tonala möjligheter i studion dÄ det unika Àr av största vikt i dagens allt tÀtare musikproduktioner.

Jag har inte den ringaste aning om vart jag ska börja med detta projekt annat Àn att som sist, förkovra mig i kunskap och med detta, kunna fÀrdigstÀlla resultatet innan sommaren.

Hoppas det lÄter lika kul som tanken Àr i min skalle!

Take care bangeerz för nu kör vi resa nummer tvÄ!

Med det allra vÀnligaste...

/Cruncharn'

Annons
Postat (redigerat)

Kul projekt!

Även om det Ă€r vĂ€ldigt audiofilcentrerat och hifi-inriktat kan diyAudio.com vara en bra kunskapskĂ€lla. Var lĂ€nge sen jag var inne dĂ€r, men det finns sĂ€kert ett och annat gitarrhögtalarbygge. TĂ€nk bara pĂ„ att ta en del av "sanningarna" som sprids dĂ€r med en nypa salt ibland. För gitarrhögtalare har man ju inte riktigt samma mĂ„l heller, men det kan Ă€ndĂ„ vara vĂ€rdefullt att kolla pĂ„ hifi-grejer, för att se hur konstruktörerna tĂ€nker.

Finns ocksÄ en del bra svenska sidor med högtalarteori och byggen, men jag minns inga adresser pÄ rak arm.

Har du nĂ„gra planer pĂ„ hur respektive högtalare skall se ut Ă€n? Öppen/stĂ€ngd lĂ„da t.ex.? Det lĂ„ter iofs som att du fortfarande samlar fakta, tycker sjĂ€lv det Ă€r en av dom roligaste bitarna. Lycka till, skall bli spĂ€nnande att se vad du kommer fram till.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Postat
Hoppas det lÄter lika kul som tanken Àr i min skalle!

Det gör det, vĂ€ldigt spĂ€nnande đŸ˜± .

Tjenna TTT!

Jo vi fÄr se vart det hÀr landar!

NÄgonstan mÄste man ju börja!?

Var inne pÄ Celestions webbsajt och de hade fantastisk bra ljudexempel pÄ hur deras element verkligen lÄter samt dess anvÀndningsomrÄden.

Celestion - Tone selector

Jag Àr ju vÀl bekant med Fane element i och med min gamla Hiwatt.

KÀnns som att detta ljud redan kan uppnÄs med tanke pÄ min fyrtolva jag redan har i kabinettet men lÀgger upp lÀnken hÀr i alla fall.

Fane - Guitarspeakers

Som vanligt nÀr man söker information sÄ hittar man en uppsjö av det.

Det kluriga i processen Àr att bena ut vad som verkligen Àr anvÀndbar info för projektet.

Vilka "gubbar/gummor" Àr det som verkligen har koll pÄ grejjerna?

Hittade den hÀr massiva lÀnken!

DIYAudio

Man fÄr vÀl pÄstÄ att namnet talar för sig sjÀlvt!

I starten pÄ mitt sökande sÄ försöker jag Àven applicera tillvÀgagÄngsÀttet jag anvÀnde nÀr jag byggde akustikbehandlingen.

Jag behöver en akustisk kalkylator av nÄgot slag sÄ tips pÄ detta vore kanon!

I övrigt sÄ söker jag Àven nÄgon form av referenstabeller för hur olika kabinettkonstruktioner samt trÀslag, pÄverkar ljudet tonalt!?

Som nÀr jag byggde HelmholtzresonantlÄdan sÄ var det sjÀlvklara valet spÄnskiva till exempel.

Dock anvÀnder de flesta kabinetttillverkare björkplyfa vilket jag antager beror pÄ en kompromiss för att tÄla en massa stryk pÄ vÀgen!?

SÄ har ni nÄgra tips eller lÀnkar!?

Upp med dom hÀr.

Det kanske rent av Àr fler som Àr sugna pÄ att haka pÄ i byggandet?

TÀjk kÀÀr!!

/Cruncha'

Postat
Kul Cruncher!

Kan knappt vÀnta pÄ videon.

SÄ lÀnga kan du ju spana in mitt gamla bygge.

DrHans gamla 2x12 byggtrÄd

DrHans

JĂ€klar va bra!

Visste att det fanns resurser hÀr pÄ forumet!

Hittade dock inte lÀnken nÀr jag sökte efter högtalarbyggen.

Va snyggt det blev och jag förmodar att det Àr bra drag i lÄdan!

Ska in och rÄstudera ditt bygge!

Tack för lÀnken DrHans!!

/Cruncharn'

Postat
JĂ€klar va bra!

Visste att det fanns resurser hÀr pÄ forumet!

Hittade dock inte lÀnken nÀr jag sökte efter högtalarbyggen.

Va snyggt det blev och jag förmodar att det Àr bra drag i lÄdan!

Ska in och rÄstudera ditt bygge!

Tack för lÀnken DrHans!!

/Cruncharn'

Kan berÀtta att jag efterÄt Àven satte tvÄ stödbalkar mellan bastycket och baffeln.

Postat

Jag har byggt tvÄ lÄdor. en med 2x10" pioneer (!!!) högtalare som lÄter kanon för mitt spel. (stonerrock och jazz) NÀr jag spelar distat lÄter den grumligt och skitigt, precis som jag vill ha det, och den sÄ kÀnslig för lite effekt, sÄ högtalardisten kommer snyggt och rÀtt snabbt nÀr jag drar pÄ lite volym. LÄdan i sig Àr inte sÄ djup, men har tvÄ basreflexportar pÄ framsidan i form av runda hÄl. Snabb och vÀldigt betonad pÄ det lÄga mellan.

Sen har jag byggt en lĂ„da med 4x6" högtalare. HĂ€r snackar vi snabbhet. Det lĂ„ga mellanregistret Ă€r sĂ„ snabbt att jag blir rĂ€dd. 🙂

Jag tror, sÄ hÀr pÄ rak arm, att mina lÄdor skulle lÄta fantastiskt i stereo.

Postat

Fasen va gött att höra med fler byggare hÀr pÄ forumet!

Tanken Àr att bygga snabba, slutna kabinett dÄ de ska anvÀndas för inspelning och inget mer.

Faskancellering Àr enda anledningen till varför jag vÀljer att köra enkel 12". Detta baserat pÄ mina egna kunskaper!

Jag har aldrig haft chansen att fÄ jobba med en lÄda med smÄ element likt en Gallian Kreuger eller liknande sÄ jag har inga erfarenheter frÄn dessa mer Àn hörsÀgen.

Dock Àr jag nyfiken pÄ detta!

Det jag kommit fram till under dagen Àr i alla fall följande.

Celestion G12T-75 bör vara ett element som kommer kunna ta hand om det mellanregister-klistret jag söker. Att kunna ersÀtta en SM57 med en liten kondensatormikrofon men ÀndÄ kunna behÄlla "limmet" runt 2500 Hz Àr mÄlet med denna lÄda.

Kolla in videon frÄn Shadows Fall hÀr sÄ hajar ni nog vad jag menar:

Shadows Fall - Lyssna pÄ kompet i videon högst upp pÄ webbsajten!

För den andra lÄdan sÄ lutar det Ät Celestion Blue eller G12H.

Kanske rent av klassikern Super-8!?

Den mÄste palla transienter utan denna vÀrld.

Som motsats till den "limmande" lÄdan sÄ ska denna fÄ ta hand om det stickiga ljudet och med detta kunna spela in till exempel staccato-guror eller supervassa basar!

NÄ vÀl.

Jag försöker hitta vidare i djungeln om olika trÀslag och varför man anvÀnder vissa till vad!

Vad kom du fram till DrHans nÀr du kopierade Mesa-kabinettet!?

TÀjk kÀÀr!!

/Cruncha'

Postat

Är jĂ€ttenyfiken pĂ„ din lilla fyra IDF!

Kasta upp ritningar om du vill dela med dig!

Dr.Hans:

Du pratar om att göra lÄdan djupare??

Överallt pratas det om att förhĂ„llandet pĂ„ lĂ„dan ska vara 1:1:0.6 för att eliminera stĂ„ende vĂ„gor i ett slutet kabinett.

Putta upp dina tankar!

/Tha' Crunch'

Postat

Jag tÀnkte sÄ hÀr.

Ett cabinett lÄter som det gör inte bara beroende pÄ vilket element som sitter i utan Àven pÄ storleken och konstruktionen.

En 4x12:a lÄter fortfarande stort inspelat Àven om bara ett av elementen spelar.

SÄ storleken pÄ utrymmet i lÄdan gör sitt.

Efter att ha kollat runt pÄ olika lÄdstorlekar och mÀrkte att Engl och Mesa hade ganska lika mÄtt. SÄ jag utgick ifrÄn dem som grund.

Sen anpassade jag mig till gallret jag fick tag i och byggde efter det.

Postat

Jaaa.. Jag förstod vĂ€l det.. 😏 Tydligare snabbare bas och mindre rumble/hoande pĂ„ frekvenser runt 150 - 220 Hz va eller? Vilken skillnad mĂ€rkte du?

Kan berÀtta att jag efterÄt Àven satte tvÄ stödbalkar mellan bastycket och baffeln.
Postat
Jag tÀnkte sÄ hÀr.

Ett cabinett lÄter som det gör inte bara beroende pÄ vilket element som sitter i utan Àven pÄ storleken och konstruktionen.

En 4x12:a lÄter fortfarande stort inspelat Àven om bara ett av elementen spelar.

SÄ storleken pÄ utrymmet i lÄdan gör sitt.

Efter att ha kollat runt pÄ olika lÄdstorlekar och mÀrkte att Engl och Mesa hade ganska lika mÄtt. SÄ jag utgick ifrÄn dem som grund.

Sen anpassade jag mig till gallret jag fick tag i och byggde efter det.

Att ha kört fyrtolvkabinett med bara ett element har man ju gjort.

Och innan man fattat att man mĂ„ste kortsluta de övriga elementen, sĂ„ tycker man att man Ă€r jĂ€tteduktig pĂ„ en massa knep och knĂ„p! Ha haha!! đŸ˜±

Vi har totalt olika uppfattning om vad som ger ett "stort" gitarrljud, det hajjar jag ju!

Naturligtvis sÄ bygger ju detta pÄ de erfarenheter man skaffat sig genom Ären och ett högtalarkabinett Àr ju som bekant ganska likt ett jÀrnspett!

NÄ vÀl!

Om man tar ett Marshall-kabinett sÄ upplever jag i alla fall dessa som vÀldigt "middiga"!

JÀmför man mot mitt egna Hiwatt-kabinett sÄ Àr ju just djupet en vesÀntlig skillnad.

Jag fÄr för mig att detta mÄste tas i Ätanke ordentligt nÀr klurandet runt storlekarna ska börja ta form.

Projektet Àr ju i sin vagga för tillfÀllet sÄ mÄnga vÀgar ska besökas innan man sÀtter ner första spadtaget.

Dock blev jag ordentligt sugen pÄ att bygga ett liknande kabinett för livebruk som du har gjort Dr.Hans.

Jag förmodar att du utförde industrispionage pÄ hög nivÄ nÀr du började mÄtta upp ditt bygge!

Finns det möjlighet att fÄ ta del av dina erfarenheter i skriftlig form? Typ en ritning eller liknande?

Annars fĂ„r jag Ă„ka och besöka musikinstrumentsleverantörer och ta pĂ„ mig ninjadrĂ€kten!! 😄

Gott att ha dig med pÄ resan Dr.Hans!

/Cruncharn'

Postat
Jaaa.. Jag förstod vĂ€l det.. đŸ˜± Tydligare snabbare bas och mindre rumble/hoande pĂ„ frekvenser runt 150 - 220 Hz va eller? Vilken skillnad mĂ€rkte du?

Grejen Àr den att det vart ingen skillnad. Men efter att nÄgon skrev att jag borde stoppa dit en tvÀr emellan sÄ gjorde jag det nÀr jag ÀndÄ skruvade upp den igen för att koppla om elementen frÄn 4ohm till 8ohm.

Men det gjorde ingen mÀrkbar skillnad för ljudet.

Men jag ville ÀndÄ nÀmna det för att klargöra hela bygget.

Postat

Cruncher:

Jag har ingen ritning.

Jag kan mÄtta lÄdan om du vill.

Du ser ju exakt hur jag byggt den i trÄden.

Du borde vÀl Äka runt och lyssna pÄ lite 1x12:or.

Jag har idag tre kabinett.

Alla med V30.

1st Engl 4x12

1st DrHans 2x12

1st Randall isolations box 1x12

Kan spela in nÄgot med Engln och RandallÄdan Ät dig om du vill.

Du kan fÄ mÄtt pÄ isolÄdan med.

Kanske kunde du i din forskning lyssna pÄ lite Kabinett impulser ( kÀnns lite konstigt och udda men Àven dÄliga förslag vÀcker udda ideér, eller? )

/ DrHans

Postat
Cruncher:

Jag har ingen ritning.

Jag kan mÄtta lÄdan om du vill.

Du ser ju exakt hur jag byggt den i trÄden.

Du borde vÀl Äka runt och lyssna pÄ lite 1x12:or.

Jag har idag tre kabinett.

Alla med V30.

1st Engl 4x12

1st DrHans 2x12

1st Randall isolations box 1x12

Kan spela in nÄgot med Engln och RandallÄdan Ät dig om du vill.

Du kan fÄ mÄtt pÄ isolÄdan med.

Kanske kunde du i din forskning lyssna pÄ lite Kabinett impulser ( kÀnns lite konstigt och udda men Àven dÄliga förslag vÀcker udda ideér, eller? )

/ DrHans

Det dÀr var inte alls dumt!

Lyssna pÄ impulser Àr ju helt klart en vÀg att gÄ som definitivt ska kollas upp.

Vore jÀttekul om du ville göra en enklare inspelning av kabinetten.

Det vare bra om man kunde fÄ höra dessa i ett rum likasÄ sÄ man hör hur dom "andas" och projicerar.

GÀllande bygget sÄ oroar jag mig inte det minsta. Dina bilder visar klart och tydligt hur du gÄtt tillvÀga.

MÄtten vore av stort vÀrde dock sÄ om du kÀnner att du har tid till övers, shoot!

En snabb frÄga!

Lyssnade du runt pÄ olika element innan du bestÀmde dig för just V-30 elementet?

Vad var det som gjorde att du körde pÄ detta?

Med tanke pÄ att du har detta element i samtliga dina lÄdor sÄ tolkar jag lite fritt att det till viss del Àven rör sig om en personlig preferens i valet av element.

Naturligtvis sÄ Àr jag vÀl medveten om det dagliga anvÀndandet av just V-30 element i studios runt om i vÀrlden men...

Överallt sĂ„ pratar varje inhouse-tekniker om det dĂ€r speciella kabinettet som finns i studion, som alltid lĂ„ter perfekt.

Början pÄ mitt sökande mÄste fÄ börja pÄ ett kliniskt plan dÀr fakta mÄste göras gÀllande.

NÄgot i stil med..

"-Detta element Àr skapat för att leverera krispigt högt mellanregister sÄ vid inspelning kommer du fÄ en EQ-puckel vid detta specifika frekvensomrÄde...!"

Efter att detta har gjorts sÄ kommer fakta fÄ göras om till sÄnt som min egna kunskap bestÄr av. Erfarenheter genom praktiskt handhavande!

Jag pratade med Emulator om detta bara för ett par dagar sedan dÀr dialogen var vad verklig kunskap Àr.

Jag har inget egentligt behov av den sakliga faktan i mitt praktiska handhavande med ett kabinett men, det finns en tröskel för förstÄelsen om bakomvarande fakta som gör sig gÀllande, nÀr sökandet ska omsÀttas till praktik.

...samtidigt lÀr det en eventuell lÀsare mer om varför man vÀljer en viss lÄda till vissa applikationer!

Kör pÄ om du har tiden Dr.Hans!!

VĂ€nligen.

/Cruncharn'

Postat (redigerat)

Cruncher:

Ahh...du hade inte tÀnkt pÄ impulser va!!!

Ska se om jag har nÄgra 1x12 impulser liggandes pÄ nÄgon gammal hÄrdisk.

AngÄende V30: har testat och spela in lite olika lÄdor och de med V30 tyckte jag lÀt bÀst inspelat helt enkelt. SÄ jag har fastnat för hur de lÄter.

Pysslar mest med metal.

Kan mÄtta dem nÀr jag orkar ;-)

Kan inte spela gitarr sjÀlv nu dÄ jag har brutit armen.

Det bÀsta vore ju om du spelade in nÄgot med din stÀrkare.

Du har sÀkert preamp out eller en effektloop du kan fÄ ut lajnsignal ifrÄn.

Sen kan jag reampa den genom en av mina stÀrkares slutsteg.

Och anvÀnda en mick som du vet hur den lÄter tex en sm57:a placerad pÄ en punkt du vet hur den lÄter tex uppe vid grillen vid konens kant.

Annars kan jag ju reampa nÄgot gammalt.

Bara du berÀttar hur du vill ha det inspelat.

/DrHans

Hur lÄter det?

Redigerat av DrHans
Postat
Är jĂ€ttenyfiken pĂ„ din lilla fyra IDF!

Kasta upp ritningar om du vill dela med dig!

Dr.Hans:

Du pratar om att göra lÄdan djupare??

Överallt pratas det om att förhĂ„llandet pĂ„ lĂ„dan ska vara 1:1:0.6 för att eliminera stĂ„ende vĂ„gor i ett slutet kabinett.

Putta upp dina tankar!

/Tha' Crunch'

Kan försöka fixa det imorgon. Som arbetslös har man all tid i vĂ€rlden! 😄

Kan skicka upp lite ljudex. med om det skulle önskas

Postat
Cruncher:

Ahh...du hade inte tÀnkt pÄ impulser va!!!

Ska se om jag har nÄgra 1x12 impulser liggandes pÄ nÄgon gammal hÄrdisk.

AngÄende V30: har testat och spela in lite olika lÄdor och de med V30 tyckte jag lÀt bÀst inspelat helt enkelt. SÄ jag har fastnat för hur de lÄter.

Pysslar mest med metal.

Kan mÄtta dem nÀr jag orkar ;-)

Kan inte spela gitarr sjÀlv nu dÄ jag har brutit armen.

Det bÀsta vore ju om du spelade in nÄgot med din stÀrkare.

Du har sÀkert preamp out eller en effektloop du kan fÄ ut lajnsignal ifrÄn.

Sen kan jag reampa den genom en av mina stÀrkares slutsteg.

Och anvÀnda en mick som du vet hur den lÄter tex en sm57:a placerad pÄ en punkt du vet hur den lÄter tex uppe vid grillen vid konens kant.

Annars kan jag ju reampa nÄgot gammalt.

Bara du berÀttar hur du vill ha det inspelat.

/DrHans

Hur lÄter det?

Kanon!

Fixar detta till helgen dÄ jag ska ut och knega igen... suck!

Att man aldrig fÄr göra klart nÄt hahahaha!!!

Thanx!

/Tha' Cruncha'

Postat
Kan försöka fixa det imorgon. Som arbetslös har man all tid i vĂ€rlden! 😄

Kan skicka upp lite ljudex. med om det skulle önskas

Ja fasen!

Den lilla Àr enormt intressant i alla fall ur mitt perspektiv sÄ om du vill göra detta sÄ vore det riktigt trevligt!

/Cruncha'

Postat
Jag hade egentligen tĂ€nkt vĂ€nta tills trĂ„den vĂ€xt nĂ„gra sidor, för att sen vĂ€ltra mig i helglĂ€sning. 😄 men nyfikenheten tog över. Det blir sĂ€kert jĂ€ttebra Ă„ spĂ€nnande att följa!

Att det kommer gÄ Ät java Slejnard!!!

Jösses... vÄgar knappt tÀnka pÄ det!

Peace!

/Cruncharn'

Postat
The CrunchCab. Trodde du sadlat om till taxi mannen 😄

Vore nÀstan kul!!!

MÄla dom gula med skackrÀnder pÄ som en gammal Schecker-cab!!!

Med kostnaden pÄ dom hÀr jÀkla lÄdorna sÄ lÀr jag ju fÄ köra taxi resten av mitt liv för att dryga ut med!!!!

Ha ha ha!

"-CrunchCab - Vi tar dig pÄ en resa du aldrig kunde listat ut!"

Ha ha ha ha 😄

/Crunch'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.