Jump to content
Annons

Kritik för mix


Filly

Recommended Posts

Tjena tjena!

Har alltså proddat en kompis, hjälpt arrangera/spela in/mixa/mastra...

Vill ju såklart skicka iväg låten, men innan jag gör det skulle jag behöva lite tips på hur man ska göra mixen ännu bättre, vet ju att en del proffs rör sej här inne och det är ju hur bra som helst att få höra om ni har några smågrejer ni hör på en gång som måste bort/höjas/sänkas, eller allting i helhet, hade varit mycket uppskattat!

Tänkte mixa om den imorgon igen och då tänkte jag att jag kan använda mej av tips härifrån!

Låten-------> http://www.speedyshare.com/852171278.html

Mvh Fredrik

Edit: kom på att ja vill tillägga att det är en väldigt bra inspelning på allting om inte det framgick, så det ska typ kunna bli hur bra som helst 😉

Redigerat av Filly
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra balans på spåren, men jag undrar om du inte har varit lite väl kompressorglad. Det är ju personligt men en bit in i låten får jag impulsen att klicka på stopp av ren utmattning, trots att det helt klart är en bra låt.

Låter som du har en kompressor på mastern som är alldeles för hårt driven. I verserna låter det förstoppat, och i refrängerna kvävs allt rejält. Åtminstone verser tycker jag ska kunna andas lite mer. Om jag mastrar själv brukar jag göra så att jag loopar det mest krävande avsnittet - typ mangelrefräng - och ställer in det jag har på mastern efter det. Då får jag verser med skönare dynamik på köpet och helheten blir bättre.

I refränger finns det en röst pannad långt till höger, vars kraftiga inandning är det enda jag egentligen hör. Inte den följande sången. Lyssna speciellt i breaket innan sista refrängen. Kompressorinställning som kan trimmas där också kanske? Eller så räcker det med en fade in på spåret.

Överlag får jag lite känslan av att det ligger en bunt kompressorer och, så att säga, jobbar mot varandra. Men det är ju som sagt ganska individuellt och gillar du det så finns det ingen anledning att göra på annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra balans på spåren, men jag undrar om du inte har varit lite väl kompressorglad. Det är ju personligt men en bit in i låten får jag impulsen att klicka på stopp av ren utmattning, trots att det helt klart är en bra låt.

Låter som du har en kompressor på mastern som är alldeles för hårt driven. I verserna låter det förstoppat, och i refrängerna kvävs allt rejält. Åtminstone verser tycker jag ska kunna andas lite mer. Om jag mastrar själv brukar jag göra så att jag loopar det mest krävande avsnittet - typ mangelrefräng - och ställer in det jag har på mastern efter det. Då får jag verser med skönare dynamik på köpet och helheten blir bättre.

I refränger finns det en röst pannad långt till höger, vars kraftiga inandning är det enda jag egentligen hör. Inte den följande sången. Lyssna speciellt i breaket innan sista refrängen. Kompressorinställning som kan trimmas där också kanske? Eller så räcker det med en fade in på spåret.

Överlag får jag lite känslan av att det ligger en bunt kompressorer och, så att säga, jobbar mot varandra. Men det är ju som sagt ganska individuellt och gillar du det så finns det ingen anledning att göra på annat sätt.

Bra modern låt va? Den där skulle varit med på tv.

Jag tyckte också det var lite väl komprimerat. Men ofta hör man väl i radion det som är mer komprimerat ändå? Fast då kan det ju vara radiostationen också som sopar på sjukt mkt kompressor fast de borde ge f-n i det...

En sak jag absolut tyckte var för platt var elbasen, om det nu var en sån. Baskaggen lät ganska fint, men elbasens pumpande lät inte som pump alls, utan som en lång orgelton utan anslag alls. Ta bort nästan all kompressor där så kommer låten att studsa mycket mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena tjena!

Har alltså proddat en kompis, hjälpt arrangera/spela in/mixa/mastra...

Vill ju såklart skicka iväg låten, men innan jag gör det skulle jag behöva lite tips på hur man ska göra mixen ännu bättre, vet ju att en del proffs rör sej här inne och det är ju hur bra som helst att få höra om ni har några smågrejer ni hör på en gång som måste bort/höjas/sänkas, eller allting i helhet, hade varit mycket uppskattat!

Tänkte mixa om den imorgon igen och då tänkte jag att jag kan använda mej av tips härifrån!

Låten-------> http://www.speedyshare.com/852171278.html

Mvh Fredrik

Edit: kom på att ja vill tillägga att det är en väldigt bra inspelning på allting om inte det framgick, så det ska typ kunna bli hur bra som helst 😉

Jag måste hålla med bonzo att de kraftiga inandningarna är väldigt tydliga. Klipp ut andningarna från sångspåret och lägg dem på ett eget spår så kan du behandla dem individuellt, med kompressor, eq, volymåkningar etc.

Sedan tycker jag, vilket ju inte har med mixen att göra, men A-tonen i basen precis före versen låter fel. Istället för att bygga upp tycker jag att det skär sig i harmonierna - troligtvis för att "riffet" ligger kvar i sin Db-figur.

I övrigt: bra låt - lycka till!

//Mr Trixx

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kanon bra svar! Precis sånt jag ville höra! Det är bland annat en multikompressor på mastern där basen är typ körd i botten, tyckte det lät schysst igår men idag e de ju hemskt 🙂 Ska genast släppa lite på alla komprimeringar och ta bort eller sänka inandningarna, fattar faktiskt inte varför den låter mer i höger högtalare, de e jätteskumt för dubben e ju pannad åt båda hållen, men jag hör den tydligt i höger som sagt, ska fixa lite me han sen lägger jag upp den här igen så får ni ju gärna tycka till igen

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Trumljudet är en smaksak.

Jag gillar trummor som är hårt komprimerade, här kanske det är lite väl tufft men jag skulle nog kunna släppa igenom det. Kanske du skall lyfta virveln lite grann.

Det viktiga är vad du själv tycker om.

Kör på det. Jag lyssnade mycket i början vad folk sa till mig och en del gånger slutar mixen som en urvattnad demo bara för att man lyssnar på veteraner.

Annars kommer alla låtar bli lika mjäkiga i mixen... 🙂

Lite hård slutkompression men det har du redan koll på.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen! Har tagit åt mej av alla bra tips ni gett, och måste säga att personligen tycker jag det låter riktigt bra 🙂 Har lyssnat på den i ordentliga studiomonitorer, den lät till och med bra i ns-10:orna 😉 genelec och några andra, så jag lägger upp den på nytt men kritik önskas fortfarande såklart!

http://www.speedyshare.com/167887403.html

Tack för alla bra svar! Mvh fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bättre och enligt mig är den klar. Det är ju inte direkt fläskbas på den, men jag tycker inte popslammer kräver det heller. Om den skulle vidare till mastering någon annanstans skulle jag dock klippa allt på masterregeln, men om jag förstod rätt står du för den biten också.

Link to comment
Dela på andra sajter

härligt! kul att ni gillar det! tack för all hjälpen asså, verkligen uppskattat, tänkte att jag lägger upp hans myspace här oxå om ngn skulle vara intresserad av att höra resten av hans grejer!

www.myspace.com/errorflynnmusic

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...