Jump to content
Annons

Audiokabel för digitalpiano?


Andree

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett nyinköpt Rolandpiano (FP7) som jag gärna skulle vilja koppla ihop med min dator för att dels kunna spela till musik som finns på datorn, men även för att spela in låtar som jag spelar på digitalpianot (på datorn). Jag har enbart tillgång till en laptop vilken innebär att jag inte har några specifika audioportar mer än för mikrofon och hörlurar (3.5mm).

Till detta har jag två frågor: Finns det någon kabel som man kan koppla mellan digitalpianot och datorn för att överföra audio? Var hittar man en sån kabel i så fall? Fråga två, går det att spela upp musik från datorn i digitalpianot om man kopplar kabeln från högtalarutgången till pianots input-portar?

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns färdiga kablar från vanlig Tele till minitele - och annars finns det också adaptrar från Tele til minitele, om du hellre vill använda en vanligt standardkabel. Kablarna finns hos alla musikaffärer. Adaptrar finns troligen också hos musikaffärerna, men annars finns sådana hos Kjell & co, Clas Ohlson och troligen de flesta hemelektronikbutiker.

Att koppla in pianots lineutgång i datorns mikrofoningång, är däremot kanske inte så lyckat, eftersom det är alldeles för stark signal. Om du skruvar ner volymen väldigt lågt på pianot så kanske du klarar dig utan kraftig distorsion. Det skadar inget att prova utan det värsta som kan hända, är att du får dåligt ljud, så det är bara att testa.

På andra hållet, så beror det på... Hörlursutgången har en för stark signal för pianots lineingång, så om du vill testa, så får du nog skruva ner utvolymen från datorn väldigt lågt för att det inte ska bli distorderat.

Bäst skulle egentligen vara att du skaffar ett externt ljudkort, så att du kan få lite bättre nivåanpassning på båda hållen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes!

Tack för hjälpen. Vad jag förstod på dig så var det inte att rekommendera att använda en laptop med inbyggt ljudkort till denna typ av musikbearbetning. Mitt syfte var att kunna spela in pianomusik som jag sen hade kunnat dela med mig av bland annat på detta forum, men som det ser ut nu så får jag helt enkelt försöka klara mig utan denna funktion, även fast jag hade tyckt det varit roligt.

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du saknar line in och line out, så blir det svårt att få det bra, tyvärr.

Du kan testa med väldigt låg volym och sedan skruva upp till det börjar bli distorsion, för att då gå ner lite grand. Det kan funka hjälpligt i alla fall - men bäst skulle vara om du skaffar ett externt ljudkort som kopplas på USB, Firewire eller ExpressCard-slot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen och tack för era svar!

Är M-Audio Fast Track ett externt ljudkort som man kan använda för att koppla in digitalpianot? Jag känner en gitarist som jag har för mig använder den när han kopplar upp sig mot datorn, men det är för elgitarr då. Fungerar denna till digitalpianon trots att den är avsedd för elgitarr?

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...