Jump to content
Annons

Jämför mikrofoner

Recommended Posts

ericsson91 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej där ute i mick djungeln xD

Jag håller på att spela in en hel del hip-hop musik hemma och tänkte nu testa en sak nere i studion!

Har spelat in en helt färdig låt med min Röde NT2-A och ska nu jämföra micken med en mick i en liten annan prisklass.. nämligen 2970kr billigare 🙂

Ska spela in låten igen med min data mick för 30kr från clas ohlsson, mixa allting igen och jämföra skillnaden! HAHA vi får se vad som händer!

Har ingen aning om hur det kommer låta men det ska bli riktigt kul att testa! Kommer att spela in någon dag i veckan så om ni är intresserade så håll utkik tills tråden uppdateras 😆

Micken som kommer att användas vid inspelningen ser ut såhär:

326004x2006070406414430gm7.jpg

w760.png

Jag skriver egentligen den här tråden redan nu bara för att det verkligen ska bli av 😆 Hoppas någon är intresserad av resultat i alla fall 🙂

Redigerat av Gäst
Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Gämnför? 😆

Postat

Riktigt bra och kul initiativ. Håller med bakke, gör ett blindtest o låt oss famla i mörkret (?). 😆

Postat

Spelade in några av mina allra första alster på en sån mick. 😄

Postat
Posta gärna ljudfilerna utan namn i så fall, och låt oss här blind-testa 🙂

Det ska jag göra! 🙂

Postat
Gämnför? 🙂

haha oj xD

Postat
Kul!

Vilka ljudkällor kommer du att micka upp?

Kommer bara att micka upp rappen!

Man skulle ju faktiskt kunna testa någon gång att micka upp en gitarr med och jämföra 🙂

Postat
Spelade in några av mina allra första alster på en sån mick. 🙂

Omixat och allt då eller? 🙂

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Haha kommer ihåg när man var 12-13 basst och spelade in sånna där i ljudinspelaren och lade sedan in det i fruity loops !! ^^ hahaha ! 'jäääla' kvalitet det där!

hade en som såg ut såhär

http://se.farnell.com/productimages/farnel...S1323806-40.jpg

fast med en kabel när jag var 10-12 år och spelade in till musik man lekt med i Dance Ejay 2 och Qunic 😏

och en sån här

http://www.mymemory.co.uk/images/product_s..._1206530811.jpg

som jag sjöng in genom den inbyggda micken till hiphop låtar jag gjorde i fruity loops när jag var 12 till t.o.m. 15 basst tror jag 😉 dock så avskyr jag alla alster av hiphop. De va typ lite saker på skojj man gjorde. Började inte göra seriöst förs förra våran 🙂 . skaffade jag mitt emu0404 usb och en konding adk51e, då börja man bli mer intresserad då det började låta seriösare 😛

Rescension av 40 krs datormick (översta):

Digitalt, krasigt ljud. Lite doft. Mid var det som lät bäst genom den. Low var dov och sprakig vid för kraftigt mörkt ljud. High lät krasigt, skärande och sprakigt. Den får 3 hög-gafflar av 5 möjliga till förhållandet till priset. För om man pratade lågmält så lät ändå mid-en någorlunda tydlig, dock dov.

Rescension av Logitech Webcam Zoom (ca 600 kr) inbyggda mick:

Micken fångade visst liv, krasig high och verkade nästan inte ta upp någon low alls. Miden lät skärande. Men ändå inte lika dov som den ovanstående. Den får 3 hög-gafflar av 5 möjliga till förhållande av de förväntningar man kan ha av den. Den hade ändå mer liv och mindre plastpåse över. Dock skrapigt ljud, ungefär som högtalarna i en liten bärbar dator ^^

Redigerat av hwasser
Postat
Kommer bara att micka upp rappen!

Man skulle ju faktiskt kunna testa någon gång att micka upp en gitarr med och jämföra 😄

Då vart det ju inte så roligt längre tyvärr.

Det roliga hade varit om du hade mickat upp alla ljudkällorna i en låt.

Kan du inte lira in en ny låt då med fler instrument med röde micken och sen göra om det med snikmicken?

Postat
Då vart det ju inte så roligt längre tyvärr.

Det roliga hade varit om du hade mickat upp alla ljudkällorna i en låt.

Kan du inte lira in en ny låt då med fler instrument med röde micken och sen göra om det med snikmicken?

...det var hip hop...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.