Jump to content
Annons

Digi 003+ eller Profire 2626


SuneMangs

Recommended Posts

efter att thomann, till min stora förtvivlan, i söndags slutat sälja digi 003r factory och numera bara 003+ har de sumpat alla mina tankar angående lämpligt ljudkort till mig som ska använda pro tools. :rolleyes:

vad rekommenderas av Digi 003+ eller Profire 2626? den förstnämnda kostar ju trots allt 10 000 kr mer... vilket i sammanhanget är mycket pengar (skulle ju i teorin kunna köpa andra jävligt bra grejer för dom pengarna...) är det stor kvalitetsskillnad? man får ju inte protools med 2626an men det kostar ju inga 10 lax iallafall

är det förresten skillnad på protools LE och protools m-powered?

SM

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har inte hört Profire 2626 men varför inte ett DIGI003 via blocket ?

Nytt DIGI003 RackFactory 8000:-

kollar efter det. men just den har jag redan kollat upp. och den är såld 😛 (förövrigt sveriges fetaste trummis morgan ågren som sålde)

LE är till Digidesigns egna ljudkort och M-powered är till M-Audio korten.

exakt, men är det någon skillnad mer än ikonen?

Redigerat av SuneMangs
Link to comment
Dela på andra sajter

skillnaden är just den... och att LE är till digidesigns ljudkort och M-powered är till M-audio ljudkort...

Däremot är det stor skillnad mellan ProTools LE/M-powered och ProTools HD, men det är en helt annan femma.. =)

Hade inte plånboken fått bestämma så hade jag nog satsat på ett 003+ =)

Link to comment
Dela på andra sajter

skillnaden är just den... och att LE är till digidesigns ljudkort och M-powered är till M-audio ljudkort...

Däremot är det stor skillnad mellan ProTools LE/M-powered och ProTools HD, men det är en helt annan femma.. =)

Hade inte plånboken fått bestämma så hade jag nog satsat på ett 003+ =)

är det för att den är bättre eller för att det inte är m-audio...?

Link to comment
Dela på andra sajter

skillnaden är just den... och att LE är till digidesigns ljudkort och M-powered är till M-audio ljudkort...

Däremot är det stor skillnad mellan ProTools LE/M-powered och ProTools HD, men det är en helt annan femma.. =)

Hade inte plånboken fått bestämma så hade jag nog satsat på ett 003+ =)

är det för att den är bättre eller för att det inte är m-audio...?

Den har lite mer utgångar, wordclock/spdif coax å optisk m.m...

Kostar ca 16.000kr på Thomann å då får man med ProTools 8 😱

På nått sätt känns det ändå rätt bra då det är digidesigns egna hårdvara....

...Men egentligen så tror jag att jag hade skaffat ProFire 2626 ändå... billigare å säkert lika bra. =)

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade detta:

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop/flypage/product_id/34672

Enligt Forex kostar det 8618 kr (+frakt). Jag har dock aldrig handlat från dom så jag vet inte riktigt hur det funkar...

du det var ta mig tusan den bästa idén jag hört på länge! är det säkert, vilket det ändå verkar vara med min snabba research så är det ju asavärt det! man får tacka 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
eller:

M-Audio ProFire 2626 för Web Price:£350.99 + frakt på Dolphinmusic. 😎

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop/browse-...p;price_filter=

har sett. men m-audio är ändå inte så gött om du frågar mig. hehe. dumma fördomar. iofs bekräftades dom i studio där profire 610 fick 65 %. antar att det är samma kontakter osv, bara flera i 2626. digidesign kan ajg sälja dyrt också. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepplen (oregistrerad)
Hittade detta:

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop/flypage/product_id/34672

Enligt Forex kostar det 8618 kr (+frakt). Jag har dock aldrig handlat från dom så jag vet inte riktigt hur det funkar...

Tittade på din link och det verkar som priset har höjts till £978 = c:a 11 898,35 SEK + £40 = 486,15 SEK

Så alltså 12.384,50 SEK inklusive skeppningskostnad.

Det låter mer normalt i mina öron, men helt klart fortfarande billigt!

Det andra priset kändes bara "för" billigt för att vara sant och brukar inte gilla sånt. 🙂

Visste inte att det hade kommit en 003+ med 8 separata ingångar!! Nu jevlar blir det till att skaffa Pro Tools!!

*kissar på sitt Cubase SX3 och Behringer UB802*

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Tittade på din link och det verkar som priset har höjts till £978 = c:a 11 898,35 SEK + £40 = 486,15 SEK

Så alltså 12.384,50 SEK inklusive skeppningskostnad.

Det låter mer normalt i mina öron, men helt klart fortfarande billigt!

Det andra priset kändes bara "för" billigt för att vara sant och brukar inte gilla sånt. 😆

Visste inte att det hade kommit en 003+ med 8 separata ingångar!! Nu jevlar blir det till att skaffa Pro Tools!!

*kissar på sitt Cubase SX3 och Behringer UB802*

😄

003+:an jag länkade till var i deras "B-stock", d.v.s. saker dom inte kan ta fullt pris för (t.ex. demoexemplar eller returnerade produkter). Oftast finns det därför bara ett fåtal av dessa så antagligen har de sålt den.

Både 002 och första varianten av 003 hade 8 separata analoga ingångar, och jag tror att även 001:an hade det fast det är jag osäker på. Det som är nytt med 003+ är (bl.a.) 8 mick-preamps

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepplen (oregistrerad)
003+:an jag länkade till var i deras "B-stock", d.v.s. saker dom inte kan ta fullt pris för (t.ex. demoexemplar eller returnerade produkter). Oftast finns det därför bara ett fåtal av dessa så antagligen har de sålt den.

Både 002 och första varianten av 003 hade 8 separata analoga ingångar, och jag tror att även 001:an hade det fast det är jag osäker på. Det som är nytt med 003+ är (bl.a.) 8 mick-preamps

Aha, visste inte om det där med B-stock, bra att veta i framtiden också!

Oops, sorry, jo jag uttyckte mig nog lite klumpigt, jag menade såklart 8st direkta mick-preamps. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepplen (oregistrerad)
och frakten är på £17 och inte 40 väl?

Yes! läste fel, phew skönt att läsa fel ibland ;-)

£40 shipping cost gäller bara utanför EU och resten av världen. 😛

Bara £17 inom EU, sweet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepplen (oregistrerad)

Japps, då var det beställt!

Tusen tack för tipset!

Den var tydligen inte i lager, men de säger att de ska få den i lager inom c:a 3-5 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japps, då var det beställt!

Tusen tack för tipset!

Den var tydligen inte i lager, men de säger att de ska få den i lager inom c:a 3-5 dagar.

(orkar inte läsa igenom allt igen...) beställde du 003+?

du kan väl berätta om hur det funkar när du får det. och om du får det... 🙂 du är den första tror jag som jag vet beställer från dolphin. men det verkar ju bra!

SM

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepplen (oregistrerad)
(orkar inte läsa igenom allt igen...) beställde du 003+?

du kan väl berätta om hur det funkar när du får det. och om du får det... 😉 du är den första tror jag som jag vet beställer från dolphin. men det verkar ju bra!

SM

hahaha, jag trodde det var vanligt att man här på forumet beställde från www.dolphinmusic.co.uk

så jag tänkte, det måste vara säkert och bra! haha 😉

Naja, jo då, jag kommer rapportera hur det går. 😛

Jo Jag beställde en digi 003+ rack factory

Lustigt hur det kan bli 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha, jag trodde det var vanligt att man här på forumet beställde från www.dolphinmusic.co.uk

så jag tänkte, det måste vara säkert och bra! haha 😉

Naja, jo då, jag kommer rapportera hur det går. 😛

Jo Jag beställde en digi 003+ rack factory

Lustigt hur det kan bli 😱

hehe. men det är nog lugnt. väldigt många har rekommenderat, men typ ingen har köpt vad jag förstått. men jag hade tänkt köpa precis samma sak, så vi får hoppas att det går fint! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

är det för att den är bättre eller för att det inte är m-audio...?

Den har lite mer utgångar, wordclock/spdif coax å optisk m.m...

Kostar ca 16.000kr på Thomann å då får man med ProTools 8 😏

På nått sätt känns det ändå rätt bra då det är digidesigns egna hårdvara....

...Men egentligen så tror jag att jag hade skaffat ProFire 2626 ändå... billigare å säkert lika bra. =)

/L

NJA .... 003:an har ju INTE mer utgångar. Anledningen till att jag funderat på att byta ut min 002:a mot en 2626 är just att den har 26 in o utgångar om man hänger på preamps med ADAT-interface + spdif. Jag vill fortsätta att köra ProTools men 16 inputs är på tok för lite för de flesta av mina produktioner. Där för hade det varit intressant att få ett omdöme om kvaliteten. JAg kommer ju främst att köra på externa preamps så kvaliteten på de interna preamparna spelar mindre roll.

Även jag är ju dock skeptisk mot M-Audio så det slutar kanske med att jag får gräva lite mer i plånboken o skaffa HD

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
NJA .... 003:an har ju INTE mer utgångar. Anledningen till att jag funderat på att byta ut min 002:a mot en 2626 är just att den har 26 in o utgångar om man hänger på preamps med ADAT-interface + spdif. Jag vill fortsätta att köra ProTools men 16 inputs är på tok för lite för de flesta av mina produktioner. Där för hade det varit intressant att få ett omdöme om kvaliteten. JAg kommer ju främst att köra på externa preamps så kvaliteten på de interna preamparna spelar mindre roll.

Även jag är ju dock skeptisk mot M-Audio så det slutar kanske med att jag får gräva lite mer i plånboken o skaffa HD

jag kör 18 i/o på min 002r. 2 i/o mer eller mindre kanske inte gör så stor skillnad för dig iofs, men det går...

Link to comment
Dela på andra sajter

NJA .... 003:an har ju INTE mer utgångar. Anledningen till att jag funderat på att byta ut min 002:a mot en 2626 är just att den har 26 in o utgångar om man hänger på preamps med ADAT-interface + spdif. Jag vill fortsätta att köra ProTools men 16 inputs är på tok för lite för de flesta av mina produktioner. Där för hade det varit intressant att få ett omdöme om kvaliteten. JAg kommer ju främst att köra på externa preamps så kvaliteten på de interna preamparna spelar mindre roll.

Även jag är ju dock skeptisk mot M-Audio så det slutar kanske med att jag får gräva lite mer i plånboken o skaffa HD

vad är det egentligen man köper för grejer om man ska ha HD? jag har inte riktigt fattat det ännu. och vad blir det för slutpris då ungefär? om man köper det hela nytt då...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör 18 i/o på min 002r. 2 i/o mer eller mindre kanske inte gör så stor skillnad för dig iofs, men det går...

Kan ju vara värt att i sammanhanget påpeka att du INTE får mer än 18 I/O samtidigt. Du får välja vilka dock; t.ex. antingen 16 ADAT+2AD, eller 8AD+8 ADAT+2S/PDIF eller....

Pro Tools är strypt till 18 i/o vilket är logiskt för 003-ägare men stört irriterande för oss med 2626.

Jag är ganska nöjd med mitt 2626, men har haft lite problem att synka det mot extern utrustning (utom RME-grejer, de funkar bra som fan). Har rackmonterat ljudkortet+ en laciehårddisk i ett portabelt inspelningskit för kyrk/konsertjobb. Skitsmidigt. Visade sig att min gamla macbook 2 GHz/2GB7160GB 5400rpm klarade 16 spår till intern hårddisk utan problem alls. Snajdigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det egentligen man köper för grejer om man ska ha HD? jag har inte riktigt fattat det ännu. och vad blir det för slutpris då ungefär? om man köper det hela nytt då...

HD|1:

(Dator med PCIe)

HD Core-kort/Ev. HD Accel Core (mer DSP)

Som interface finns antingen 96io, 192io eller t.ex. något rosetta/ADA eller liknande

Slutpris strax över 100k typ.

Det du köper är:

# Up to 32 channels of I/O

# Up to 96 simultaneous (112 total) audio tracks at 44.1/48 kHz, 18/12 at 192 kHz (PCIe/PCI)

# Up to 128 instrument tracks; 256 MIDI tracks

I HD ställer man själv balansen mellan många spårs uppspelning eller många pluggar. Man får även en del funktioner som inte finns i LE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepplen (oregistrerad)

Det här har egentligen ingenting med nånting att göra, bara lite rolig fakta,

Max Martin kör Pro Tools HD3 system i båda sina studios borta på Maratone.

Pro Tools HD3

Digidesign 192, 64 out

Digidesign Midi I/O

Digidesign Sync I/O

Jag tycker det säger ganska mycket om hur bra detta måste vara med tanke på hans helt otroliga karriär.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Kan ju vara värt att i sammanhanget påpeka att du INTE får mer än 18 I/O samtidigt. Du får välja vilka dock; t.ex. antingen 16 ADAT+2AD, eller 8AD+8 ADAT+2S/PDIF eller....

Pro Tools är strypt till 18 i/o vilket är logiskt för 003-ägare men stört irriterande för oss med 2626.

Jag vet. Ville bara tala om att det går eftersom Audiorent skrev 16 i/o och tyckte det var förlite till hans projekt. Men som jag också skrev spelar 2 i/o mer kanske ingen roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jepplen (oregistrerad)

Tjena!

jag fick min 003'a + Factory förra veckan, har haft mycket och göra så jag har inte hunnit skriva nånting.

Den kom levererad mycket fint och säkert emballerad, allting fanns med, dock var det en DVD skiva (Video Training) som inte funkade, dom håller på att fixa en ny till mig. Men installeringsskivorna etc och allt annat funkade perfekt.

Anledningen till förseningen var att det var väldigt stor efterfrågan och Digidesign kunde inte producera tillräckligt många och leverera lika snabbt.

Min bild av Dolphin Music är ett det är en väldigt seriös och stor affär med många anställda och riktigt bra support.

Jag kommer definitivt beställa från dom igen.

Men jag skulle ringa/maila dom och fråga om dom har den i lager eller om det kommer dröja innan dom får den igen. (DIGI 003 alltså).

Så här efteråt kan jag säga att det var helt klart värt väntan (c:a 7 veckor), sparade c:a 6.000 kr.🙂

Hoppas detta hjälper dig att välja vad som är rätt för dig. :rolleyes:

(kopierar bara mina svar, för lat ör att skriva nytt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)

Sitter inte med en Digi003 som dock var förstahandsvalet, men inhandlade lillebror digi002 för några månader sedan. Nu har du ju redan köpt en digi003 så min kommentar kommer väl lite sent, men digidesign både 002 och 003 är helt fantastiska. Är nybörjare på inspelning på egen hand men van att spela i studio och 002:an står sig riktigt bra måste jag säga. Kul att 003:an bestyckats med hela 8 micpreampar, det är det enda jag skulle önska mer av på 002:an som har 4.

Digidesign är bra skit helt enkelt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jaa det var dom åtta preampsen som gjorde det. liksom, köper man en 002a så köper man väl typ en RME quadmic till det. det blir ca 6000+3500. sen får man uppdatera till protools 8. då är det inte överdrivet långt kvar till vad en ny 003+ kostar på dolphin.

fast det är klart. man skulle ju inte köpt den på 4sound. 19 995... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...