Jump to content
Annons

Eventide H8000FW


Ekstasis

Recommended Posts

Någon som har provat Eventide H8000FW ?

Är den värd pengarna ???

Är den vanlig i studios här i sverige ???

Behöver som sagt en professionell effekt processor till både gitarr/atmosfär/hela mixar osv...

Med denna processor kommer jag nog vara nöjd under en lång tid framöver...

Min musik kommer nog ha svårt att hävda sig med en billig budget processor...

Den enda möjligten till att jag kan ha råd med denna..är att köpa på avbetalning...

Om jag nu skulle ångra mig borde det vara väldigt lätt att få den såld till ett bra pris...

Som sagt detta är nog dröm processorn tror jag..tror in det finns någon bättre allt-i-ett lösning.

http://www.eventide.com/AudioDivision/Prod...rs/H8000FW.aspx

MP3 DEMO: http://www.eventide.com/AudioDivision/Prod...io/h8kdemo.ashx

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Har inte använt H8000 men H3000 och en flock äldre Eventide.

Grymma burkar.

Mycket pengar för en processor.

Titta också på Lexicon PCM96.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte använt H8000 men H3000 och en flock äldre Eventide.

Grymma burkar.

Mycket pengar för en processor.

Titta också på Lexicon PCM96.

Joo, jag har läst att H8000 ska vara bra mycket bättre än H3000.

Billigaste jag hittade var 32 000 i usa... billigaste i EU jag hittat är 47 000 (har iofs inte letat så mycket)

Finns det någon som helst möjlighet att någon svensk butik skulle kunna ta in dessa, och som låter mig köpa på

avbetalning ? 3000 kr i månaden har jag max råd med...

Dock..borde det väl bli ännu billigare att beställa från Tyskland/belgien då det är mindre skattat...

Kanske dock blir mer problematiskt om man köper på avbetalning...Det kanske går via Thoman ???

Jo angånde Lexicon PCM96, det är väl främst Reverb på den ?

Har hört dock att helst av allt ska man ha både Lexion och Eventide reverb i studion..

Dom båda kompletterar varandra. På långsikt kommer jag köra både med Eventide och Lexicon förmodligen...

Sedan har jag inte läst tillräckligt om PCM96 ännu... och om det är värt pengarna...

PCM91 ska dock vara väldigt bra, Steve Roach använder den... har sett den begagnat på allaannonser.se för några måander sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vad kör du för DAW?

Skall du använda externa effekter är det viktigt att du får det att funka bra med din DAW annars tappar man liksom idén med att köra externa effekter.

Har du ingen extern effekt idag så låna en burk och testa med din DAW och ditt ljudkort för att kontrollera att allt rullar som det ska innan du köper en H8000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kör du för DAW?

Skall du använda externa effekter är det viktigt att du får det att funka bra med din DAW annars tappar man liksom idén med att köra externa effekter.

Har du ingen extern effekt idag så låna en burk och testa med din DAW och ditt ljudkort för att kontrollera att allt rullar som det ska innan du köper en H8000.

Jag kör i dagsläget Sonar. Har köpt ny dator nyligen (core i7, 12gb ram) borde ha den här om ca 10 dagar, så har innan dess inte haft möjlighet att spela in på datorn...

Men det kanske man borde kolla upp... om det funkar med Sonar. Sedan har ju inte mitt moderkort FW (ASUS P6T6 WS Revolution),

Jag har endast USB 2.0 och Esata. Esata kommer väl ersätta både USB/FW i framtiden är jag övertygad om...

Frågan är om man kan med adapter konverterar från FW till Esata... annars får man väl köpa ett kontrollerkort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en ljud demonstration av PCM96 här

http://www.audiolot.com/proaudio/sales/products?id=265

Reverben låter väldigt bra...Men tror dock fortfarande att H8000FW är mer allsidig...

Men på lång sikt ska jag se till att ha en Lexicon helt klart, låter så fruktansvärt jävla bra :rolleyes:

Har förövrigt mailat både Eventide och Thomann nu..angånde avbetalning...så vi får se vad dom säger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Till min besvikelse verkar det som att man inte kan styra H8000FW med VST plugg, utan det finns bara en RTAS plugg. Jag har inte pro tools, använder Sonar. Utan RTAS pluggen kan man ju inte styra enheten från datorskärmen, att hålla på och läsa manualen för att göra minsta lilla orkar ingen med år 2009. Sedan utan pluggen tror jag inte man integrera den i sitt DAW alltså skicka och ta emot flera kanaler samtidigt.

"E-Control is an RTAS plug-in that provides real-time control of the Eventide H8000 series, H7600, and Eclipse™ multi-effects processors"

Sedan vet jag inte om det funkar i Pro Tools LE 8, som kan vara ett alterntiv...är iofs osäker på hur mycket 8an kostar ?

Har bara sett uppgraderings paket...

Jag har läst lite trådar om 7 LE & Sonar 7, och där verkar det ju helt klart som Sonar är bättre..och man får mer för pengarna...

LE 8 kanske har blivit bättre ?

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror du har missuppfattat hur man använder hårdvara.

För att du skall kunna använda den i din DAW så måste du koppla in den till ditt ljudkort via analoga eller digitala ingångar. Pluggen är bara för att kunna styra enheten från datorn.

Sedan är det här en avancerad enhet, inte någon chorus plugg.

Har du inte ambitionen att öppna manualen kanske du skall fundera på om du skall lägga så mycket pengar.

Oavsett plugg eller ej så måste du nog öppna instruktionsboken för att fullt ut uttnyttja enheten.

Pro Tools är hur bra som helst när det kommer till audioeditering.

En massa bra funktioner.

Men PT LE och extern hårdvara är nog inget jag skulle satsa på eftersom du måste kompensera delayet manuellt.

Sonar har ju också en massa coola features.

V-Vocal tex.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du har missuppfattat hur man använder hårdvara.

För att du skall kunna använda den i din DAW så måste du koppla in den till ditt ljudkort via analoga eller digitala ingångar. Pluggen är bara för att kunna styra enheten från datorn.

Sedan är det här en avancerad enhet, inte någon chorus plugg.

Har du inte ambitionen att öppna manualen kanske du skall fundera på om du skall lägga så mycket pengar.

Oavsett plugg eller ej så måste du nog öppna instruktionsboken för att fullt ut uttnyttja enheten.

Jag tänker läsa manuel åtminstonde en gång, eller fördjupa mig i vissa kapitel.

Men att hålla på och läsa i manuel vilka knappar osv man ska trycka på för att göra en "viss" sak..det

är helt hopplöst på hårdvara, ett mjukvaru-interface är 1000 gånger smidigare och lättförståligt, då kan man prova

sig fram, istället för att behöva studera manualen.

Enligt Harmony central ska den ju inte vara helt lätt att använda med hårdvaru-interfacet

http://reviews.harmony-central.com/reviews...tide/H8000/10/1

Denna enheten är Firewire, mitt moderkort har inte Firewirse dess värre (ASUS P6T6 WS REVOLUTION).

Men jag är rätt säker på att det finns adapters...det bästa vore ju om kunde köra via eSATA porten på moderkortet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där ja, den har Firewire. Intressant.

Har fått svar nu att RTAS pluggen bara kontrollerar enheten, dvs skickar styrsignaler till/från enheten.

Den ska alltså inte göra någon "audio processing" ..så man ska alltså inte behöva pluggen för att

spela upp/in flera kanaler samtidigt (den har stöd för 8 kanaler). Sedan hur bra det funkar med Firewire i Sonar kunde Eventide inte lova... Enligt honom funkar det bra i Logic men dom har inte provat med Sonar (8).

Har även fått svar från MB angånde avbetalning

självklart hjälper vi dig med finansiering. När det är summor över 30 000 (Eventiden kostar ca 57 000 inkl moms) så får vi göra två finansieringar eftersom 30 000 är gränsen per konto.

Det är räntefria lån men det tillkommer en uppläggningsavgift på 495/lån samt aviavgift. Totalt betalar du då 2740kr i kreditkostnad på 36månader.

 

(vill du betala av på kortare period så blir det billigare)

Vad tror ni om detta, jag kan ju inte direkt påstå att jag direkt glad över priset, har sett det billigare i EU.

Och i USA ännu billigare... Sedan är det någon sorts hållhake i det här ?

Har aldrig handlat på avbetalning förut...är det massa faktureringsavgifter och annat som ingår ?

http://www.guitarcenter.com/Eventide-H8000...118-i1125273.gc

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Har sparat ihop ganska mycket pengar nu och funderar på att köpa H8000FW.

Men har ännu inte bestämt för vart jag ska köpa den ifrån. Den är ju som sagt billigare i USA...

Men är ej säker på vad frakten kostar...samt eventuellt tull om man har tur dvs + 25% .Men

Jag måste se till att dom deklarer paketet som gåva isånnafall..

Den kostar just nu 48 300 på thoman.

List priset i usa ligger på omkring 36 000 vilket känns mera rimligt..

Link to comment
Dela på andra sajter

48 300:- WoW

Men du tjänar kanske bra på din musik du gör . 🙂

Handlar inte så myket om att tjäna pengar, utan att kunna finna mitt drömsound.

men verkar inte vara helt opreblemastiskt att beställa från usa... Har sett den begangnad på ebay för drygt 23 000 flera gånger...men frågan är om man vill köpa en produkt som denna begangnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ifrågasätter på intet vis dina planer och tycker det är kul när folk satsar. Men har du övervägt Eventides egna stomp-/tabletopboxar? De är absolut inte avsedda endast för gitarr, utan kan användas i stereo som effekter på vad som helst. Boxen du tänkt löpa är ruskigt potent, men det är inte riktigt plug n play vi talar om. För att få ut mesta möjliga ur en produkt som H8000FW måste du spendera många kvällar med manualen och dina öron för att lära dig algoritmerna och deras variabler. För samma kostnad kan du få oerhört mycket fina prylar till studion, inklusive alla Eventides stompboxar och kanske hitta dina sounds på vägen? Du har ju också en kraftfull dator - då orkar den kanske köra tyngre pluggar som gör ungefär vad H8000FW gör?

Bara en tanke i största välmening. Och jag tror inte att den är lättsåld. Inte alls faktiskt. Sverige är litet och efterfrågan på en produkt som H8000FW tror jag är synnerligen begränsad. De som verkligen behöver en köper nog en ny, som du själv konstaterar några inlägg ovanför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag å andra sidan ifrågasätter dina planer på att köpa denna enhet. Vad tror du att du skall få ut av den här enheten? Har du i övrigt bra behandlade inspelningsrum?

Har du bra mikrofoner? Bra preamps etc?

Det finns ungefär en miljon saker jag kan komma på som är bättre köp innan man köper en sådan effekt enhet.

Sedan det där med importera från USA. Det lönas sig oftast inte då både tullavgift och moms kommer tillkomma, så thomanns pris är nog rätt rimligt i förhållande till det amerikanska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ifrågasätter på intet vis dina planer och tycker det är kul när folk satsar. Men har du övervägt Eventides egna stomp-/tabletopboxar? De är absolut inte avsedda endast för gitarr, utan kan användas i stereo som effekter på vad som helst. Boxen du tänkt löpa är ruskigt potent, men det är inte riktigt plug n play vi talar om. För att få ut mesta möjliga ur en produkt som H8000FW måste du spendera många kvällar med manualen och dina öron för att lära dig algoritmerna och deras variabler. För samma kostnad kan du få oerhört mycket fina prylar till studion, inklusive alla Eventides stompboxar och kanske hitta dina sounds på vägen? Du har ju också en kraftfull dator - då orkar den kanske köra tyngre pluggar som gör ungefär vad H8000FW gör?

Bara en tanke i största välmening. Och jag tror inte att den är lättsåld. Inte alls faktiskt. Sverige är litet och efterfrågan på en produkt som H8000FW tror jag är synnerligen begränsad. De som verkligen behöver en köper nog en ny, som du själv konstaterar några inlägg ovanför.

Hallå, jo visst har jag övervägt Evemtide's stompboxar, även om dom säger att det är samma algoritmer osv så låter dom inte i närheten så bra.. av det jag har hört av stompboxarna har jag blivit ganska besviken, det duger säkert till dom flest gitarrister dock. Men jag tror man får vad man betalar för, stomboxarna kostar runt 5500 och vad jag har hört så låter h8000fw många gånger bättre...förmodligen då man har alla effekter sammlade i en box och kan köra större och mer komplexa effektskedjor..det är ju många element i en preset som skapar ljuden i H8000FW. Men när det gäller Stomboxarna så låter det i mina öron som dom dummat ner algoritmerna och förenklat dom... Speciellt när man lyssnar på t.e.x SPACE pedeln, förvisso är det bara reverbet, och ett typiskt eventide reverb har flera element t.e.x delays och pitchshifting.. Det är min fasta övertygelse även om du har alla Eventide Stomboxarna tror jag inte ljudkvaliten kan mäta sig alls.

När det gäller effekter kan jag inte kompromissa då min musik består till stor del av effekter. Och de artister jag lyssnar på använder ofta Eventide boxar t.e.x. Och måste finnas en anledning till det... och ju mer jag läser om denna box och recensioner osv desto mer vill jag ha den...Det verkar vara en box från en annan planet...

Jo jag har hört ganska blandat angående inlärningskurvan för H8000FWför vissa är den väldigt komplicerad, men beror kanske lite på vad man har för bakgrund, som det är nu vet jag inte hur komplex den är, men annars får jag väl läsa manualen. Men det är svårt att bilda sig en uppfattning innan, det finns mycket nötter och nybörjare..som skriver att den är komplicerad och hopplöst komplex osv..men dom å andra sidan kanske inte är så tekniskt kunniga ut bara vill ha presets osv... Lite tråkigt att VSTn för mjukvaru interfacet utvecklingen lades ned..pga av att Firewire brandbredden inte räckte... DAW integrering skulle göra det ungefär tusen gånger lättare att arbete med och programmera...

Tror jag ska köpa den här till ... ska göra arbetet lättare... har jag hört.Men frågan är om det är värt pengarna...den kostar runt 10 000, vilket igentligen är ganska skrattretande...främsta fördelen är ju att man har rattarna...men jag har funderat på om kunde göra det via en midi controller istället.

evenet-ac1235f6f839135d29faf48377c0473c.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag å andra sidan ifrågasätter dina planer på att köpa denna enhet. Vad tror du att du skall få ut av den här enheten? Har du i övrigt bra behandlade inspelningsrum?

Har du bra mikrofoner? Bra preamps etc?

Det finns ungefär en miljon saker jag kan komma på som är bättre köp innan man köper en sådan effekt enhet.

Sedan det där med importera från USA. Det lönas sig oftast inte då både tullavgift och moms kommer tillkomma, så thomanns pris är nog rätt rimligt i förhållande till det amerikanska.

Vad jag tror jag ska få ut av den här enheten är att kunna producera effekter och ljudlandskap/ljud design av högsta kvalité. Detta är en drömmaskin och de ljud du kan drömma fram kan du också skapa med denna enhet, det är igentligen bara min egen föreställning som sätter gränserna.

Jag har sparat i drygt 3 år till en studio, H8000FW är väl själva kärnan i studion, speciellt för gitarr då... Jag spelar väldigt mycket effekter..och inte direkt koventionell musik...så jag vet att jag behöver de bästa effekterna jag kan hitta...jag har trött på att höra musik med medelmåttiga och billiga effekter..jag har hör skillnad.

Har inte behandlat mitt rum alls, leter fortfarande efter en bra mick i mellanklassen, när det gäller pre amps..har jag inte riktigt bestämt mig ännu, jag är medveten om hur viktigt det är med bra pre amp...på sikt vill jag nog ha en bra och dyr pre amp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan go for it om det är det du drömmer om att pula med! Pengar är ju bara pengar... vad ska man med dom till när man dör?

Musik är livet.

Jo jag finner det svårt att hitta något annat vettigt att lägga pengarna på, ska man resa upp dom ???.. nej bygger hellre en egen studio som jag drömt om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju alltid spara ihop så mycket att man kan leva på räntan.

Hehe, en polare påstod på jobbet att man behövde 1 miljon för att kunna leva på räntan, men efter att läst på lite mer så krävs det betydligt mer än så, så har gett upp det dessvärre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...