Jump to content
Annons

Att ljudkortet eller cpu-n arbetar:


debatt

Recommended Posts

Jag undrar vilket som är bäst: att ha ett ljudkort med dsp-effekter, där själva ljudkortet tar över en del av cpu-ns uppgifter. Dvs. är det bättre att belasta ljudkortet eller datorn extra hårt??

Kan man veta det innan? För det måste väl bero på vilken kraft, RAM, hdd etc man har?! Har man en dassig pc är det kanske bäst att ha ett ljudkort med dsp-effekter, men har man en bra pc kanske det är tvärtom, för ju mindre ljudkortet då behöver jobba ju bättre?!

Jag har märkt att en del ljudkort kommer i två snarlika versioner där den ena har inbyggda dsp-effekter (ofta med ett par extra ingångar också), till ett pris som är 700-1000 kr högre. Är det värt pengarna?

Vad säger ni som valt eller valt bort dsp-korten?

😄

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

jag kan bara utgå ifrån mig själv. Har nog forumets sämsta dator men mitt ljudkort är guld 😄 audio1010lt

det sprakar o gnisslar när jag lägger för mkt effekter men funkar utmärkt vid inspelningar!

Är det ett med dsp-effekter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har märkt att en del ljudkort kommer i två snarlika versioner där den ena har inbyggda dsp-effekter (ofta med ett par extra ingångar också), till ett pris som är 700-1000 kr högre. Är det värt pengarna?

Du får nog komma med lite exempel. Vad pratar du om för ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Varför i helvete startar du hela tiden nya trådar om ditt problem?

Arg? 😄

Han har ju redan startat flera trådar om sitt ljudkortsproblem... Han kan väl fortsätta i dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Varför i helvete startar du hela tiden nya trådar om ditt problem?

lägg märke till hans användarnamn så förstår du nog 😉

😄 Det har du nog rätt i. Har han ingen fundering så skapar han en... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

jag kan bara utgå ifrån mig själv. Har nog forumets sämsta dator men mitt ljudkort är guld 😄 audio1010lt

det sprakar o gnisslar när jag lägger för mkt effekter men funkar utmärkt vid inspelningar!

Är det ett med dsp-effekter?

jag vet inte vad dsp är....bara att mitt ljudkort är dedikerat för musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför i helvete startar du hela tiden nya trådar om ditt problem?

lägg märke till hans användarnamn så förstår du nog 😄

Saken är ju den att jag inte startar flera trådar om ett och samma problem - det vore ju rätt meningslöst. Och skulle jag starta en enda tråd som tog upp alla problemen så skulle den bara kapas av adm. och flyttas till olika avdelningar (har hänt förut).

Denna tråd handlar om dsp-effekternas vara eller icke vara, ifall ni undrade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag har märkt att en del ljudkort kommer i två snarlika versioner där den ena har inbyggda dsp-effekter (ofta med ett par extra ingångar också), till ett pris som är 700-1000 kr högre. Är det värt pengarna?

Du får nog komma med lite exempel. Vad pratar du om för ljudkort?

Ja, t.ex. Focusrite Saffire (3000 kr) och Focusrite Saffire LE (3804 kr).

Eller TC Electronic Konnect 24D (4700 kr) jfr med Konnekt 8 (3700 kr, Jam).

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För lite beräkningskapacitet i ovan ljudkort.

Men funkar bra för att lägga effekter vid inspelning och fortfarande ha 0 latency lyssning.

DSP kort med ordentlig beräkningskraft:

Pro Tools HD

UAD-2

Med flera.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag resonerar så att om jag ska förlita mig till max på DSP kort eller liknande, så finns det helt enkelt ingen DSP plattform som täcker de plug-ins jag känner att jag behöver. Att använda sig av enbart DSP skulle bli begränsande för mig - på det ena eller det andra sättet. Jag skulle vara betydligt mer mottaglig för en kombination av de två sätten.

En stark DSP processor, typ UAD2, powercore x8 eller liknande, har förvisso beräkningskraft motsvarande en stark PC, men å andra sidan används den processkraften mycket mer dyrbart. Pluggarna är helt enkelt betydligt mer krävande än vad inhemska plug-ins för DX, VST eller RTAS är, så man får komma ihåg att DSP kort inte i första hand räcker till förhållandevis fler antal plug-ins. Pluggar för DX, VST eller RTAS är betydligt mer processoptimerade, och förhållandet mellan ljudkvalité gentemot processorbelastning är dramatiskt mycket bättre ibland DX, VST och RTAS.

Plug-ins som följer med som bi-funktioner i ljudapparatur är jag mer skeptisk till. Jag skulle inte vilja förlita mig på dom i någon betydande grad.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

En stark DSP processor, typ UAD2, powercore x8 eller liknande, har förvisso beräkningskraft motsvarande en stark PC, men å andra sidan används den processkraften mycket mer dyrbart. Pluggarna är helt enkelt betydligt mer krävande än vad inhemska plug-ins för DX, VST eller RTAS är, så man får komma ihåg att DSP kort inte i första hand räcker till förhållandevis fler antal plug-ins. Pluggar för DX, VST eller RTAS är betydligt mer processoptimerade, och förhållandet mellan ljudkvalité gentemot processorbelastning är dramatiskt mycket bättre ibland DX, VST och RTAS.

Jag håller inte alls med. Av vilken anledning skulle pluggar till extern DSP vara sämre optimerade?

Klart det finns en del riktigt krävande pluggar till tex UAD-1 och 2. Men även dom är resursoptimerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

En stark DSP processor, typ UAD2, powercore x8 eller liknande, har förvisso beräkningskraft motsvarande en stark PC, men å andra sidan används den processkraften mycket mer dyrbart. Pluggarna är helt enkelt betydligt mer krävande än vad inhemska plug-ins för DX, VST eller RTAS är, så man får komma ihåg att DSP kort inte i första hand räcker till förhållandevis fler antal plug-ins. Pluggar för DX, VST eller RTAS är betydligt mer processoptimerade, och förhållandet mellan ljudkvalité gentemot processorbelastning är dramatiskt mycket bättre ibland DX, VST och RTAS.

Jag håller inte alls med. Av vilken anledning skulle pluggar till extern DSP vara sämre optimerade?

Klart det finns en del riktigt krävande pluggar till tex UAD-1 och 2. Men även dom är resursoptimerade.

Det är nog många som är betydligt mer ovana vid att koda för en DSP-plattform, jämför när spel kommer till en ny spelkonsol. Det tar ett par år nästan innan utvecklarna lär sig plattformen ordentligt. Mjukvaran är också betydligt krånligare att debugga o.s.v. när den inte körs på ens egen dator så att säga. Sedan brukar det vara så att ju flera användare en mjukvara har desto mer resurser brukar det läggas på utveckling (fler buggar hittas o.s.v.) vilket oftast är positivt. Sådant bidrar ju också.

Min erfarenhet är att de flesta plugins av motsvarande typ/karaktär/funktion ofta är bättre optimerade för X85 än för någon DSP plattform. Har iofs inte testat just UAD-1, men väl TC och Focusrite. Det är nog dätrmoy svårt att göra någon exakt jämförelse.

De där DSP funktionerna man får med i vissa ljudkort är nog mest till för monitorering, eller möjligtvis livemixning. Det räcker inte på långa vägar för att köra vid mix om man inte har ett väldigt litet projekt.

Dessutom behöver man ju inte välja, man kan ju köra både native och DSP så vad är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jösses vilken teknisk debatt jag startade... 🙂

Tänkte bara att DSP-effekter var bra att ha i sitt ljudkort, eftersom det var ett försäljningsargument när jag köpte mitt E-mu 1616. Att cpu-n inte behöver jobba så mycket.

Förstod jag "er" rätt (om jag generaliserar), så har dessa av mig relativt sett enklare fw-ljudkort så liten dsp-kraft, att den nästan inte gör varken från eller till?

M.a.o. skulle jag lika gärna kunna ha ett Focusrite Saffire LE istället för ett Focusrite Saffire, eller ett TC Electronic Konnekt 8 lika gärna som ett TC Electronic Konnekt 24D? [Frost rekommenderar dock 24-varianten kraftigt].

Å andra sidan har jag mest fluktat på ett Terratec Phase x24 nu... E d skit?

😄

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog många som är betydligt mer ovana vid att koda för en DSP-plattform, jämför när spel kommer till en ny spelkonsol.

En ganska skev liknelse. UAD, TC med flera DSP-system använder SHARK-processorer som ju knappast kom igår.

Jag är varken programmerare eller chip-nörd så rätta mig gärna om jag har fel. Men en spelkonsol är väl snarare att likna vid en komplett dator (med egen processor, minneskretsar, moderkort, grafikkort, ljudkort, lagringsmedia etc.). Och här är det inte främst spelet (vilket borde motsvara pluggen) som dras med barnsjukdomar, utan operativsystemet (som då motsvarar värdprogrammet) vilket ligger utanför diskussionen huruvida pluggar är bättre eller sämre optimerade på DSP-system.

Mjukvaran är också betydligt krånligare att debugga o.s.v. när den inte körs på ens egen dator så att säga.

Tar det längre tid att testa mjukvara på extern DSP än native?

Sedan brukar det vara så att ju flera användare en mjukvara har desto mer resurser brukar det läggas på utveckling (fler buggar hittas o.s.v.) vilket oftast är positivt. Sådant bidrar ju också.

Håller helt med. UAD, TC Powercore och Focusrites Liquid-serie tillhör storsäljarna i pluggvärlden. De borde därmed ha relativt stora resurser att lägga på utveckling.

Min erfarenhet är att de flesta plugins av motsvarande typ/karaktär/funktion ofta är bättre optimerade för X85 än för någon DSP plattform. Har iofs inte testat just UAD-1, men väl TC och Focusrite. Det är nog dätrmoy svårt att göra någon exakt jämförelse.

Hur har du gjort jämförelserna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses vilken teknisk debatt jag startade... 😉

Tänkte bara att DSP-effekter var bra att ha i sitt ljudkort, eftersom det var ett försäljningsargument när jag köpte mitt E-mu 1616. Att cpu-n inte behöver jobba så mycket.

Förstod jag "er" rätt (om jag generaliserar), så har dessa av mig angivna relativt sett enklare fw-ljudkort så liten dsp-kraft, att den nästan inte gör varken från eller till?

M.a.o. skulle jag lika gärna kunna ha ett Focusrite Saffire LE istället för ett Focusrite Saffire, eller ett TC Electronic Konnekt 8 lika gärna som ett TC Electronic Konnekt 24D? [Frost rekommenderar dock 24-varianten kraftigt].

Å andra sidan har jag mest fluktat på ett Terratec Phase x24 nu... E d skit?

😛

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstod jag "er" rätt (om jag generaliserar), så har dessa av mig relativt sett enklare fw-ljudkort så liten dsp-kraft, att den nästan inte gör varken från eller till?

M.a.o. skulle jag lika gärna kunna ha ett Focusrite Saffire LE istället för ett Focusrite Saffire, eller ett TC Electronic Konnekt 8 lika gärna som ett TC Electronic Konnekt 24D? [Frost rekommenderar dock 24-varianten kraftigt].

Jag skulle kunna tänka mig att välja ett kort med inbyggd DSP om pluggarna i sig tiltalade mig. Det finns säkert en del matnyttiga pluggar både till TC och Focusrite-korten. Räkna däremot inte med att dessa lastar av processorn något nämnvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses vilken teknisk debatt jag startade... 🙂

Tänkte bara att DSP-effekter var bra att ha i sitt ljudkort, eftersom det var ett försäljningsargument när jag köpte mitt E-mu 1616. Att cpu-n inte behöver jobba så mycket.

Förstod jag "er" rätt (om jag generaliserar), så har dessa av mig relativt sett enklare fw-ljudkort så liten dsp-kraft, att den nästan inte gör varken från eller till?

M.a.o. skulle jag lika gärna kunna ha ett Focusrite Saffire LE istället för ett Focusrite Saffire, eller ett TC Electronic Konnekt 8 lika gärna som ett TC Electronic Konnekt 24D? [Frost rekommenderar dock 24-varianten kraftigt].

Å andra sidan har jag mest fluktat på ett Terratec Phase x24 nu... E d skit?

😛

//:debatt

Det är bra med lite dsp i ljudkortet om du vill lägga t.ex. reverb på en sånginspelning. Då kan du köra "direct monitoring" och ändå få effekter, till skillnad ifrån om du lägger på effekten i ditt inspelningsprogram. Det är väl den främsta fördelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog många som är betydligt mer ovana vid att koda för en DSP-plattform, jämför när spel kommer till en ny spelkonsol.

En ganska skev liknelse. UAD, TC med flera DSP-system använder SHARK-processorer som ju knappast kom igår.

Jag är varken programmerare eller chip-nörd så rätta mig gärna om jag har fel. Men en spelkonsol är väl snarare att likna vid en komplett dator (med egen processor, minneskretsar, moderkort, grafikkort, ljudkort, lagringsmedia etc.). Och här är det inte främst spelet (vilket borde motsvara pluggen) som dras med barnsjukdomar, utan operativsystemet (som då motsvarar värdprogrammet) vilket ligger utanför diskussionen huruvida pluggar är bättre eller sämre optimerade på DSP-system.

Mjukvaran är också betydligt krånligare att debugga o.s.v. när den inte körs på ens egen dator så att säga.

Tar det längre tid att testa mjukvara på extern DSP än native?

Sedan brukar det vara så att ju flera användare en mjukvara har desto mer resurser brukar det läggas på utveckling (fler buggar hittas o.s.v.) vilket oftast är positivt. Sådant bidrar ju också.

Håller helt med. UAD, TC Powercore och Focusrites Liquid-serie tillhör storsäljarna i pluggvärlden. De borde därmed ha relativt stora resurser att lägga på utveckling.

Min erfarenhet är att de flesta plugins av motsvarande typ/karaktär/funktion ofta är bättre optimerade för X85 än för någon DSP plattform. Har iofs inte testat just UAD-1, men väl TC och Focusrite. Det är nog dätrmoy svårt att göra någon exakt jämförelse.

Hur har du gjort jämförelserna?

Kod måste opptimeras för ett visst instruktionsset vilket är unikt för varje processor. Det lär alltså ta en tid att lära sig programmera effektivt mot t.ex. en SHARK processor (eller en CPU i en PS3:a för den delen). När det gäller musikprogram är det ofta väldigt små utvecklarteam, wavelab är t.ex. bara en person o.s.v. Det finns nog inte allt för många erfarna utvecklare som kan programmera ljudalgoritmer på en shark CPU....

Och ja - jag har arbetat som programmerare.

Det som gör jämförelsen svår är att dessa CPU:er har en annan arkitektur vilket inte gör dem direkt jämförbara. Jag har haft powercore ända sedan den kom, och då påstods det att den var jämförbar med en normal PC i kraft ungefär. Efter 7-8 års erfarenhet kan jag konstatera att jag oftast kunde ladda in flera plugins i datorn än vad jag kunde på mitt DSP-kort.

Det är ingen vetenskap, bara min egen erfarenhet.

Det är hur som helst inte relevant, för då räckte inte en PC till men det gör den idag. Den som köper ett DSP-kort idag gör det nog mest för mjukvaran och inte för prestandan, om man inte kör väldigt stora mixar. För mig är det i vart fall inget problem och jag har ofta projekt med 50+ audiokanaler på en vanlig PC.

Jag skulle dock tro att de flesta av DSP-pluggarna finns i en motsvarande nativeversion, inte exakt men något liknande. Det finns ju flera företag som har tagit fram riktiga "high-end"vintage plugins för en native miljö.

Hade DSP-plattformarna haft flera mjukvaruinstrument, samplingsbaserade reverb och liknande hade det varit mer motiverat kanske, men vanliga vintage kompressorer och EQ kan man i princip gössla med utan att få problem på en quad CPU.

Jag har kört med DSP kort i 10 år, men nu har jag äntligen sålt av allt. Dagens snabba datorer räcker till för mina behov i alla fall.

Anyway, det är bara min åsikt som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag resonerar så att om jag ska förlita mig till max på DSP kort eller liknande, så finns det helt enkelt ingen DSP plattform som täcker de plug-ins jag känner att jag behöver.

testat denna?

http://www.solid-state-logic.com/music/Xlo...ander/index.asp

kör både egna å vst

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...