Jump to content
Annons

Dåliga Vibbar under produktion, vad gör jag!?


pompe

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Kör på det som är och krama minsta lilla uns ur det på 110 %, se det som en lärdom på vägen. En väldigt stor del av det hela är att ha en bra förmåga att anpassa sig samt att kunna kommunicera i alla lägen. Det kunde ju lika gärna ha varit så att du blivit inkallad att rädda ett projekt bestående av en flock filer från ett läge som parkerat helt, då blev du ju tvungen att ta det för vad det är. En positiv inställning och lite ödmjukhet så har du polaren med dig och bandet oxå och då finns det utrymme för att slippa konflikter och att ansvaret för eventuella brister i materialet som ni ska mecka med och eventuella begränsningar i slutprodukten (om det ens behöver bli några kanske bara blir ett annat sound) inte behöver landa på nån speciell person. Hoppas det löser sig

Så talar en rövslickare...

Har du ingen egen karaktär och egna åsikter så är du ju ingenting eller hur?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kör på det som är och krama minsta lilla uns ur det på 110 %, se det som en lärdom på vägen. En väldigt stor del av det hela är att ha en bra förmåga att anpassa sig samt att kunna kommunicera i alla lägen. Det kunde ju lika gärna ha varit så att du blivit inkallad att rädda ett projekt bestående av en flock filer från ett läge som parkerat helt, då blev du ju tvungen att ta det för vad det är. En positiv inställning och lite ödmjukhet så har du polaren med dig och bandet oxå och då finns det utrymme för att slippa konflikter och att ansvaret för eventuella brister i materialet som ni ska mecka med och eventuella begränsningar i slutprodukten (om det ens behöver bli några kanske bara blir ett annat sound) inte behöver landa på nån speciell person. Hoppas det löser sig

Så talar en rövslickare...

Har du ingen egen karaktär och egna åsikter så är du ju ingenting eller hur?

Lite galet ord val men jag håller med!

Du kanske inte behöver bryta allt heller. Som någon skrev.

Prata med dom och säg hur du tänker. Sedan gör dom som dom vill. Vill dom att du ska mixa det sedan kan du ju göra det, blir dom missnöjda har du ju en fökarling varför plus att du tidigare sakt hur du täntke och tyckte, du gav dem chansen till en bra inspelning men dom sabbade det.

Överkokad!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pompe: du verkar ha bra koll på hur det ska låta. Kommunicera mera med den som spelar in. Alla har olika uppfattningar om slutresultatet.

Edit: Läste nu att ni bråkat i " en vecka" ? hur fort snurrar tiden....ett bråk ska vara minst ett år!!😄

Nä men: Låt flera lägga sina åsikter åsså sen bestämmer chefen!(DU, eller producenten...eller nån annan!)

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Kör på det som är och krama minsta lilla uns ur det på 110 %, se det som en lärdom på vägen. En väldigt stor del av det hela är att ha en bra förmåga att anpassa sig samt att kunna kommunicera i alla lägen. Det kunde ju lika gärna ha varit så att du blivit inkallad att rädda ett projekt bestående av en flock filer från ett läge som parkerat helt, då blev du ju tvungen att ta det för vad det är. En positiv inställning och lite ödmjukhet så har du polaren med dig och bandet oxå och då finns det utrymme för att slippa konflikter och att ansvaret för eventuella brister i materialet som ni ska mecka med och eventuella begränsningar i slutprodukten (om det ens behöver bli några kanske bara blir ett annat sound) inte behöver landa på nån speciell person. Hoppas det löser sig

Så talar en rövslickare...

Har du ingen egen karaktär och egna åsikter så är du ju ingenting eller hur?

Ja ja bla bla bla dra du åt helvete din jävla knickedick typ du alltså afreak, är det oxå rövslickeri? Har du ingen sladd du kan dra och tejpa fast nånstans så du slipper vara i vägen här. Mitt inlägg det handlar ju om hur en normalt fungerande person dvs en som inte har ett onormalt intresse för A regionerna på kroppen skulle kunna kommunicera med omvärlden på ett sätt som du inte begriper.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Kör på det som är och krama minsta lilla uns ur det på 110 %, se det som en lärdom på vägen. En väldigt stor del av det hela är att ha en bra förmåga att anpassa sig samt att kunna kommunicera i alla lägen. Det kunde ju lika gärna ha varit så att du blivit inkallad att rädda ett projekt bestående av en flock filer från ett läge som parkerat helt, då blev du ju tvungen att ta det för vad det är. En positiv inställning och lite ödmjukhet så har du polaren med dig och bandet oxå och då finns det utrymme för att slippa konflikter och att ansvaret för eventuella brister i materialet som ni ska mecka med och eventuella begränsningar i slutprodukten (om det ens behöver bli några kanske bara blir ett annat sound) inte behöver landa på nån speciell person. Hoppas det löser sig

Så talar en rövslickare...

Har du ingen egen karaktär och egna åsikter så är du ju ingenting eller hur?

Lite galet ord val men jag håller med!

Du kanske inte behöver bryta allt heller. Som någon skrev.

Prata med dom och säg hur du tänker. Sedan gör dom som dom vill. Vill dom att du ska mixa det sedan kan du ju göra det, blir dom missnöjda har du ju en fökarling varför plus att du tidigare sakt hur du täntke och tyckte, du gav dem chansen till en bra inspelning men dom sabbade det.

Överkokad!!!

Vad är det för jävla snack skulle jag vara en rövslickare bara för att jag anser att det är bättre att samarbeta än att motarbeta. Kan du förklara skillnaden i det du skriver mot det jag skrev, herrejösses det ena värre än det andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt sällan som de inblandade parterna faktiskt förstår hur mycket deras medverkan påverkar varandras insatser....

Känner igen situationen allt för väl...

...både i mig själv och hur andra har betett sig genom åren.

Studion..., inspelningen...., är en knasig situation, vilket är det enda som är självklart att konstatera.

I din sits hade jag gjort följande med lite kött på benen.

Den externa teknikern..?

Kan han någonting?

Det lilla han enligt dig kan, kan vara fullt användbart då det förhoppningsvis tvingar dig till att tänka i nya banor och med detta skapa en platta som blev något helt annat än det du tänkte..... kanske till och med bättre än det du tänkte.

En viktig aspekt är naturligtvis musikerns behov vid inspelning för att kunna göra en så bra insats som möjligt men när sanningen kommer fram, så är det väldigt ofta så att den tänkta musikern sällan klarara sin uppgift.

En prducents största dilemma!

En inspelning handlar om att släppa taget om sina värderingar för att kunna skapa något helt nytt. Nåt som inte känns dammigt!!!

Jag har provat och misslyckats fatalt. Kunde inte släppa greppet om min vision.

Som tur var så var detta det enda rätta att göra med facit i handen för resultatet låter riktigt illa.

Jag valde att gå med hedern i behåll och det kanske även blir så för dig i detta fall.

Svårt att se framtiden helt klart men ofta, när man ser tillbaka på sina val i livet, så ångrar man sig sällan.

Speciellt inte när det gäller musiker och kamrater.

Jag hade försökt att tänka i nyskapande banor även om det är svårt. Vad kan det bli av detta? Vad kan jag lära mig av detta?

Kan bandet till och med bli starkare efter en sån här pärs med konflikter?

...ofta blir det det men lika ofta går man åt olika håll.

Många som har skrivit påkallar öppenhet och ärlighet. Inte lika många påkallar hänsyn och empati, vilket är lika viktigt.

Med lite jävlar anamma och en öppen dialog där du helt enklet får acceptera att du kanske är den som får plattan att rasa, bör vara en bra grund för inte fasen orkar man med att gå och bära på den där jäkla ångesten...

Var rädd om dig hörru!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
En väldigt stor del av det hela är att ha en bra förmåga att anpassa sig samt att kunna kommunicera i alla lägen.
Ja du bevisar ju verkligen din kompetens inom det området. 😳
En positiv inställning och lite ödmjukhet så har du polaren med dig och bandet oxå och då finns det utrymme för att slippa konflikter
Inövade fraser men du saknar förmågan att förstå innebörden av dess betydelse. 😛

Här nedan kommer ett exempel på vad jag menar...

Ja ja bla bla bla dra du åt helvete din jävla knickedick typ du alltså afreak

och här...

Har du ingen sladd du kan dra och tejpa fast nånstans så du slipper vara i vägen här.
(Du skulle satt frågetecken där eftersom det är en frågeställning)

Det ironiska med hela dig Analkristen är att du talar om för andra hur dom som människor ska uppträda genom din propaganda medan du själv uppträder som en liten 5-åring i sandlådan. Du är ett skämt hela du!! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

En väldigt stor del av det hela är att ha en bra förmåga att anpassa sig samt att kunna kommunicera i alla lägen.
Ja du bevisar ju verkligen din kompetens inom det området. 😳
En positiv inställning och lite ödmjukhet så har du polaren med dig och bandet oxå och då finns det utrymme för att slippa konflikter
Inövade fraser men du saknar förmågan att förstå innebörden av dess betydelse. 😛

Här nedan kommer ett exempel på vad jag menar...

Ja ja bla bla bla dra du åt helvete din jävla knickedick typ du alltså afreak

och här...

Har du ingen sladd du kan dra och tejpa fast nånstans så du slipper vara i vägen här.
(Du skulle satt frågetecken där eftersom det är en frågeställning)

Det ironiska med hela dig Analkristen är att du talar om för andra hur dom som människor ska uppträda genom din propaganda medan du själv uppträder som en liten 5-åring i sandlådan. Du är ett skämt hela du!! 🙁

Tagga ned Analogfreak! Tråden handlar om Pompe och hans produktion. Inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min vän har annorlunda prioriteringar än mig, och det är klart, människor tänker annorlunda, han ville prioritera en separerad inspelning (trummor och bas först+resten sen) med sin utrustning och sedan lämna alla filer till mig! Och det finns flera problem med detta:

*Då han kommer in produktionen, i hans studio så är det ganska självklart att hans regler gäller

* Jag misstänker att det både drar när moralmässigt för bandet och tidsmässigt för skivan att göra följande (han prioriterade antalet trumkanaler före dvs)

*jag kommer få ett helvete att klippa och mixa det, då projektet är gjort på ett sätt jag inte har tänkt mig, och det blir stökigt*kvalitén, enligt mig, blir mindre, en självklar grejj, då jag har svårt att säga nej till det jag anse låta "rätt"

Att gå från trummor/bas/gitarr till trummor/bas kanske inte är hela världen. Om jag fattat det rätt hamnade ni där ni nu är eftersom det förra ändå inte var möjligt i din lokal. Du får helt enkelt tänka om och anpassa dig till situationen. Ställ dig själv frågan hur du optimerar framförandet under givna förhållanden.

Prata med teknikern. Berätta vad du har för prioriteringar och ljudideal.

Diskutera hur överlämnandet ska gå till. Jag tycker att du kan ställa krav på städade projekt. Efter varje avslutad grund, gå igenom med teknikern vilka tagningar som ska vara kvar och vilka som kan kastas. Laga allt som behöver lagas. Gör grovklippning på plats.

Be att få grovmixar med dig hem att lyssna på. Det hjälper till att ge dig perspektiv på vad ni håller på med.

Fokusera inte för mycket på enskilda ljud men var noga med att helheten stämmer överens.

Jag fick uppfattningen att du sitter med under inspelning. Stämmer det?

I så fall. Studera teknikerns arbetsätt. Vilka detaljer lägger han/hon fokus på och på vilka punkter verkar ni dela tycke och smak? Komplettera sedan genom att lägga fokus på de saker du tycker han/hon förbiser eller inte träffar rätt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag har inte läst tråden supernoggrant men,

Pompe: är du ljudtekniker eller producent eller både och?

Har ni bestämt klart och tydligt vem som har vilken roll?

Egentligen borde ju producenten tillsammans med bandet komma fram till vad som är den bästa inspelningslösningen för att få till soundet som eftersträvas. Om det sedan uppstår några tekniska svårigheter eller om teknikern har ett bättre sätt att komma fram till producentens önskade resultat så ska han/hon säga till och komma med förslag.

Det är alltid svårt att spela in kompisar och försöka agera proffsigt, men någon gång måste man välja om det ska vara en "kompisgrej" eller professionellt. Ofta tippar det ju över på bandet, att de får bestämma, eftersom de är fler. Men det är ju viktigt att komma ihåg att du som producent egentligen är den som bestämmer, eftersom de har anlitat dig som just det. Det har hänt ett antal gånger att band vill att man "producerar" dem, men de har egentligen allt klart och vill bara ha det inspelat och mixat. Det gäller att man klargör vad rollen innebär innan arbetet påbörjas...

Ärligthet varar längst, så säg exakt som du känner till alla inblandade och avbryt din del av produktionen om det känns helt fel, så du hinner göra nåt annat som faktiskt ger nåt roligt tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
En väldigt stor del av det hela är att ha en bra förmåga att anpassa sig samt att kunna kommunicera i alla lägen.
Ja du bevisar ju verkligen din kompetens inom det området. 😆
En positiv inställning och lite ödmjukhet så har du polaren med dig och bandet oxå och då finns det utrymme för att slippa konflikter
Inövade fraser men du saknar förmågan att förstå innebörden av dess betydelse. 😎

Här nedan kommer ett exempel på vad jag menar...

Ja ja bla bla bla dra du åt helvete din jävla knickedick typ du alltså afreak

och här...

Har du ingen sladd du kan dra och tejpa fast nånstans så du slipper vara i vägen här.
(Du skulle satt frågetecken där eftersom det är en frågeställning)

Det ironiska med hela dig Analkristen är att du talar om för andra hur dom som människor ska uppträda genom din propaganda medan du själv uppträder som en liten 5-åring i sandlådan. Du är ett skämt hela du!! 😆

Tagga ned Analogfreak! Tråden handlar om Pompe och hans produktion. Inget annat.

Förlåt... Jag ska tänka på det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Pompe.

Joachim har nog gett den mest konstruktiva lösningen på ditt problem. Mkt som Cruncher skriver tåls att tänka på. och Elof har rätt i att det är bra att göra upp om innan vem som har vilken roll producent, ljudtekniker.

Lite off topic men jag kunde låt bli:

Gillar ditt upplägg med att ha stärkarna uppmickade i olika rum så man får total isolation mellan instrumenten men ändå

spela live med musikerna ståendes med ögonkontakt i samma rum som trummisen ger det bästa av två världar.

Använder man bara bra slutna ex Beyer dt100,250 hörlurar och får till rätt lyssningsmix till musikerna funkar detta väldigt bra.

Detta ger även möjligheten att redigera små fel i datorn efteråt helt utan läck mellan olika ljudkällor på ljudspåren.

Och dumpa något och lägga om i fall det behövs.

En alternativ teknik till detta om man har stort kontrollrum är att gitarrist, basist sitter i kontrollrummet och spelar

och lyssnar via monitorerna till sina uppmickade stärkare samtidigt som trummisen sitter inne i liverumet och spelar och lyssnar med hörlurar.

gäller dock att man har en bra ruta så att musikerna får bra visuell kontakt.

Man kan med hjälp av ljudskärmar isolera bastärkare och gitarr förstärkare samt trummset från varandra ganska effektivt.

Viktigt när man gör detta är att stärkarna står riktade med högtalarna bort från trummsetet och riktade från varandra. För att minmera läck bör man även tänka på mikrofonvalet på gitarr förstärkare, basförtärkare. Mkt viktigt är även att överhängen på trummset inte är ovanför skärmarna.

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet har löst sig, eller snarare, jag tog konsekvenserna, har pratat lite med inspelningsteknikern och det verkar som att han är med på att göra situationen så smidig som möjligt för mig! Vet inte hur mycket det hjälper, men det känns skönt att han är med på noterna!

Vi har jobbat i snabbare takt och därmed mer effektivt, och hoppas och misstänker att det blir en bra produktion ändå, oavsett om jag är lite audiofil och gnäller på preamparna!

Jag försöker se scenariot framför mig, men det är lite svårt, för det är lite krångligt beskrivet. 😆

Du anlitas som projektledare (producent) .. av en vän som har egna ideal? och han i sin tur anlitar en tredje kille med studio-rum (helt utan din medverkan) som ska banda backlinen (trummor, bas, nån gitarr) och sen skicka rå-spåren till din dator .. och till sist ska resten arras och fyllas på hos dig? och du som projektledare har ingenting med nånting att göra förutom att vara med och arra lite hemma på din dator med dom och sen göra slutmix?

I så fall kan man nog lungt påstå att din vän har "egna ideal" .. plus moms. 🙂

Förstår vi rätt nu, om man tror att ni har bandat klart i den tredje killens studio, och sitter nu hos dig och ska arra ihop det och försöka få ett bra sound ur det? och det har satt dig i en sketen position för du och bandet kan inte jobba effektivt utifrån dom förutsättningarna, och både lust och effektivitet är på väg att krasha?

Det var den mest välprickade, detaljerade gissning jag någonsin har läst =) synd att du inte kom med något förslag hur jag går till väga!

Vad jag inte fattar är, varför har han ens dargit in en till studio person???

vi behövde en studiolokal där vi fick plats med det vi hade tänkt! det blev annorlunda ändå =/

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet har löst sig, eller snarare, jag tog konsekvenserna, har pratat lite med inspelningsteknikern och det verkar som att han är med på att göra situationen så smidig som möjligt för mig! Vet inte hur mycket det hjälper, men det känns skönt att han är med på noterna!

Vi har jobbat i snabbare takt och därmed mer effektivt, och hoppas och misstänker att det blir en bra produktion ändå, oavsett om jag är lite audiofil och gnäller på preamparna!

Jag försöker se scenariot framför mig, men det är lite svårt, för det är lite krångligt beskrivet. 🙂

Du anlitas som projektledare (producent) .. av en vän som har egna ideal? och han i sin tur anlitar en tredje kille med studio-rum (helt utan din medverkan) som ska banda backlinen (trummor, bas, nån gitarr) och sen skicka rå-spåren till din dator .. och till sist ska resten arras och fyllas på hos dig? och du som projektledare har ingenting med nånting att göra förutom att vara med och arra lite hemma på din dator med dom och sen göra slutmix?

I så fall kan man nog lungt påstå att din vän har "egna ideal" .. plus moms. 😉

Förstår vi rätt nu, om man tror att ni har bandat klart i den tredje killens studio, och sitter nu hos dig och ska arra ihop det och försöka få ett bra sound ur det? och det har satt dig i en sketen position för du och bandet kan inte jobba effektivt utifrån dom förutsättningarna, och både lust och effektivitet är på väg att krasha?

Det var den mest välprickade, detaljerade gissning jag någonsin har läst =) synd att du inte kom med något förslag hur jag går till väga!

Vad jag inte fattar är, varför har han ens dargit in en till studio person???

vi behövde en studiolokal där vi fick plats med det vi hade tänkt! det blev annorlunda ändå =/

Kalas att funkar nu! Ofta blir det tvärtom vad man tror, man kanske ser framför sig en seg spelning man helst ville slippa, sen blir det tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

För att en slutproduktion ska bli lyckad så krävs det minst lika mycket av musikerna som av teknikern. Musiker som bestämt sig för att alla måste spela tillsammans blir svåra att arbeta med eftersom man måste kompromissa så inihelvete med EQ och dynamik så att inte ena kanalen förstör ett annat instrument pga allt läck.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
För att en slutproduktion ska bli lyckad så krävs det minst lika mycket av musikerna som av teknikern. Musiker som bestämt sig för att alla måste spela tillsammans blir svåra att arbeta med eftersom man måste kompromissa så inihelvete med EQ och dynamik så att inte ena kanalen förstör ett annat instrument pga allt läck.

Har du läst i nån bok nu igen ja du e för duktig, jäla kille man blir lite importerad. Snälla kan du inte lägga upp en låt som man får ta del av din visdom, å vad skoj det skulle va. Nu blir jag upptagen ett par dagar igen men PMa gärna det värmde så gott att få läsa dina omtänksamma ord.

Puss och kram

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
För att en slutproduktion ska bli lyckad så krävs det minst lika mycket av musikerna som av teknikern. Musiker som bestämt sig för att alla måste spela tillsammans blir svåra att arbeta med eftersom man måste kompromissa så inihelvete med EQ och dynamik så att inte ena kanalen förstör ett annat instrument pga allt läck.

Har du läst i nån bok nu igen ja du e för duktig, jäla kille man blir lite importerad. Snälla kan du inte lägga upp en låt som man får ta del av din visdom, å vad skoj det skulle va. Nu blir jag upptagen ett par dagar igen men PMa gärna det värmde så gott att få läsa dina omtänksamma ord.

Puss och kram

Jag tycker du är äcklig som skriver puss & kram till mig.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
För att en slutproduktion ska bli lyckad så krävs det minst lika mycket av musikerna som av teknikern. Musiker som bestämt sig för att alla måste spela tillsammans blir svåra att arbeta med eftersom man måste kompromissa så inihelvete med EQ och dynamik så att inte ena kanalen förstör ett annat instrument pga allt läck.

Har du läst i nån bok nu igen ja du e för duktig, jäla kille man blir lite importerad. Snälla kan du inte lägga upp en låt som man får ta del av din visdom, å vad skoj det skulle va. Nu blir jag upptagen ett par dagar igen men PMa gärna det värmde så gott att få läsa dina omtänksamma ord.

Puss och kram

Jag tycker du är äcklig som skriver puss & kram till mig.. 😎

Oh fan jag trodde inte du var så lättäcklad med tanke på din tråd nere i allmänt. Hur går det med låten då får vi aldrig höra nåt? Man börjar nästan tro att det bara är snack men så kan det väl inte vara, eller? Tar bort pussen då.

MONSTERKRAM 😄

Eller ska jag skicka ett PM med ett rött hjärta. Finns det såna här föresten.

Ja du det blir inte lätt det här. Det finns ett gammalt talesätt som lyder nåt åt hållet - Har man kackat i blå skåpet då äre ingen bra läge för debatt. Men nu har jag verkligen inte tid längre på ett par dagar på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Först och främst vill jag tacka alla som har skrivit lösningar och hjälp mig, jag behövde tala om mitt dilemma och få åsikter, och ni bidrog, jävla trevligt forum det här! Jag vill dessutom tipsa om att ta upp egna problem som vi har då tråden redan är aktuell =)

 

Jävligt synd om er som inte kan skriva en mening utan meningslösa negativa kommentarer, interneterektion har sina nackdelar 😎

 

 

och of the record, har jag fel, eller blir alla trådar där Mr.Crunch filosoferar röda och heta 😄

Hej Pompe.

Joachim har nog gett den mest konstruktiva lösningen på ditt problem. Mkt som Cruncher skriver tåls att tänka på. och Elof har rätt i att det är bra att göra upp om innan vem som har vilken roll producent, ljudtekniker.

Lite off topic men jag kunde låt bli:

Gillar ditt upplägg med att ha stärkarna uppmickade i olika rum så man får total isolation mellan instrumenten men ändå

spela live med musikerna ståendes med ögonkontakt i samma rum som trummisen ger det bästa av två världar.

Använder man bara bra slutna ex Beyer dt100,250 hörlurar och får till rätt lyssningsmix till musikerna funkar detta väldigt bra.

Detta ger även möjligheten att redigera små fel i datorn efteråt helt utan läck mellan olika ljudkällor på ljudspåren.

Och dumpa något och lägga om i fall det behövs.

En alternativ teknik till detta om man har stort kontrollrum är att gitarrist, basist sitter i kontrollrummet och spelar

och lyssnar via monitorerna till sina uppmickade stärkare samtidigt som trummisen sitter inne i liverumet och spelar och lyssnar med hörlurar.

gäller dock att man har en bra ruta så att musikerna får bra visuell kontakt.

Man kan med hjälp av ljudskärmar isolera bastärkare och gitarr förstärkare samt trummset från varandra ganska effektivt.

Viktigt när man gör detta är att stärkarna står riktade med högtalarna bort från trummsetet och riktade från varandra. För att minmera läck bör man även tänka på mikrofonvalet på gitarr förstärkare, basförtärkare. Mkt viktigt är även att överhängen på trummset inte är ovanför skärmarna.

Har du möjligvis läst den nya utgåvan av studio 😎 ? Skämt och sido, måste tacka för den artikeln då den både influerade och inspirerade mig inför det här projektet, den första riktigt vettiga Spår-för-spår enligt mig, keep it that way redaktionen =)! (tog upp det då det påminde om ditt förslag!

//Tom

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst vill jag tacka alla som har skrivit lösningar och hjälp mig, jag behövde tala om mitt dilemma och få åsikter, och ni bidrog, jävla trevligt forum det här! Jag vill dessutom tipsa om att ta upp egna problem som vi har då tråden redan är aktuell =)

 

Jävligt synd om er som inte kan skriva en mening utan meningslösa negativa kommentarer, interneterektion har sina nackdelar 😏

 

 

och of the record, har jag fel, eller blir alla trådar där Mr.Crunch filosoferar röda och heta 😛

Hej Pompe.

Joachim har nog gett den mest konstruktiva lösningen på ditt problem. Mkt som Cruncher skriver tåls att tänka på. och Elof har rätt i att det är bra att göra upp om innan vem som har vilken roll producent, ljudtekniker.

Lite off topic men jag kunde låt bli:

Gillar ditt upplägg med att ha stärkarna uppmickade i olika rum så man får total isolation mellan instrumenten men ändå

spela live med musikerna ståendes med ögonkontakt i samma rum som trummisen ger det bästa av två världar.

Använder man bara bra slutna ex Beyer dt100,250 hörlurar och får till rätt lyssningsmix till musikerna funkar detta väldigt bra.

Detta ger även möjligheten att redigera små fel i datorn efteråt helt utan läck mellan olika ljudkällor på ljudspåren.

Och dumpa något och lägga om i fall det behövs.

En alternativ teknik till detta om man har stort kontrollrum är att gitarrist, basist sitter i kontrollrummet och spelar

och lyssnar via monitorerna till sina uppmickade stärkare samtidigt som trummisen sitter inne i liverumet och spelar och lyssnar med hörlurar.

gäller dock att man har en bra ruta så att musikerna får bra visuell kontakt.

Man kan med hjälp av ljudskärmar isolera bastärkare och gitarr förstärkare samt trummset från varandra ganska effektivt.

Viktigt när man gör detta är att stärkarna står riktade med högtalarna bort från trummsetet och riktade från varandra. För att minmera läck bör man även tänka på mikrofonvalet på gitarr förstärkare, basförtärkare. Mkt viktigt är även att överhängen på trummset inte är ovanför skärmarna.

Har du möjligvis läst den nya utgåvan av studio 😛 ? Skämt och sido, måste tacka för den artikeln då den både influerade och inspirerade mig inför det här projektet, den första riktigt vettiga Spår-för-spår enligt mig, keep it that way redaktionen =)! (tog upp det då det påminde om ditt förslag!

//Tom

AOCH!!!!

Ha ha ha! I'm a thread magnet!!! 😆

Är bara en lika tokig jäkel som ni andra är.

Gott att höra att det börjat nystas upp för dig Pompe.

Gott även att höra att du kommit till nya rön i dina tankar kring er produktion.

Ska bli kul att höra resultatet när det vankas.

Take care!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

*Säga ifrån så fort som möjligt, visa mina argument varför det kommer sluta i katastrof, och få massa sura miner emot mig?

nu har jag inte läst alla goda råd du säkert redan hunnit få

men min synpunkt:

- ja, du ska ta upp detta å lägga fram dina synpunkter

dock inte att det kommer sluta i katastrof utan att du ser svårigheter i att jobba så här

förklara också varför

låt också dom andra komma med sina synpunkter å ev. förslag på lösningar

lyssnar dom inte alls eller du känner att det inte går att lösa så be att få backa ur - det är faktiskt tillåtet

sen förstår inte JAG varför det skulle bli katastrof bara för att inspelning görs nån annanstans på ett annat sätt än du själv tänkte - men det måste du känna efter själv

det viktiga är att du på ett sakligt sätt förklarar hur du ser på det hela å lika sakligt lyssnar till vad dom andra säger om det

edit: ser nu att det löst sig 😏

men det här var en bra tråd

synd bara att vissa bara tuggar fradga

guitar nilsson börjar kännas lite tjatig - undrar om jag i varje tråd ska börja tjafsa om inkompetenta musiker som inte kan arbeta i studion bara för att man stött på ett antal såna genom åren?

nej lycka till nu pompe - uppdatera gärna hur det går med projektet! 😆

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Demo... nu har jag inte läst alla goda råd du säkert redan hunnit få

men min synpunkt:

- ja, du ska ta upp detta å lägga fram dina synpunkter

dock inte att det kommer sluta i katastrof utan att du ser svårigheter i att jobba så här

förklara också varför

låt också dom andra komma med sina synpunkter å ev. förslag på lösningar

lyssnar dom inte alls eller du känner att det inte går att lösa så be att få backa ur - det är faktiskt tillåtet

sen förstår inte JAG varför det skulle bli katastrof bara för att inspelning görs nån annanstans på ett annat sätt än du själv tänkte - men det måste du känna efter själv

det viktiga är att du på ett sakligt sätt förklarar hur du ser på det hela å lika sakligt lyssnar till vad dom andra säger om det

+1

///

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var den mest välprickade, detaljerade gissning jag någonsin har läst =) synd att du inte kom med något förslag hur jag går till väga!

Bra att det har löst sig nu i alla fall. Jag kunde ju inte ge några förslag på lösning eftersom jag inte var säker på hur situationen såg ut - förrän du bekräftade det. 🙂

I retrospekt så .. jag känner så väl igen det här, och som vi sett som gör många andra det med. För att undvika just precis sånt här, och alla avarter till det, så är jag benhård med att ett projekt skall ha delansvariga innan man ens kör igång; vem som ska vara the top dog överlag och vem som ska ha sista ordet i varje del av saker och ting och varje detalj i ett musikprojekt. Kan vi inte enas om det .. då kliver jag faktiskt ur. Inte av principskäl, men helt enkelt för att om det inte etableras, så kommer problemen och vänskaps slitningarna som ett brev på posten, och det vill jag inte vara med om. Det är inte så att allt ska bli nazistiskt eller militäriskt. Jag kräver bara att det ska vara förstått och sagt av alla, att om det klungar ihop sig, och två eller fler läger bildas, så är det typ Johan som ska fatta det avgörande beslutet angående just *det här*, och att alla då ska godta det med. Om nån känner att "nja, jag vet inte .. jag litar inte till 100% på Johans omdöme i det där .. han kan göra det bra men det kan lika gärna bli halvdant med", då ska det liksom komma fram och tas upp redan innan; och det behöver inte nödvändigtvis bli personangrepp för det.

Om det är sagt och förstått, redan innan man kör igång, då kan alla ha friheten att föreslå, göra sitt, ändra, vädra åsikter och göra allt som man som vanligt gör .. men då finns liksom den där strukturen i botten på allas huvud att "han som sköter huvudmixningen, är Johan" och "den som arrar musiken är Peter" osv. Folk kritiserar ju förstås Johan och Peter på respektive område, både positiv och negativ kritik, och influerar deras beslut med osv, men det går aldrig för långt, och folk tar inte vilda egna initiativ utan att dubbelkolla med andra att det funkar.. i slutändan av allt så är det ändå Han som gör det, då respekterar alla det och går inte för långt.

Om en ny part ska in i bilden, så säger jag tvärstopp direkt. Den nya snubben måste in i hierarkin av beslutsfattande innan vi går vidare. Jag liksom sätter allt på *hold* tills han fått sin roll tilldelad. Antingen blir han nya top doggen över hela projektet, eller så används hans ansvar och omdöme för en viss del av projektet. Men det han ska göra, måste vara på uppdrag och på det sätt som top dog snubben bestämmer, annars är det nästan kört på förhand. Då kommer problemen farandes som ett brev på posten. Men det här är alltså bara om det klungar ihop sig ... då ska han/hon välja, men i 95% av tiden är ju besluten och bidragen en dynamisk process där ingen nazism eller omröstning eller exekutiva beslut behövs.

Man ser det här t.ex. med unga band som ska spela in första plattan. Det fullkomligt lyser i ögonen på dom, dom vill något så enormt mycket, och nu .. äntligen ska dom få visa vad dom går för, visa vad dom står för, hur det ska låta enligt deras ideal. Nu ska det bli bäst, riktigt och rätt, för första gången, som dom drömt om halva livet. Det är en sån energi så det är inte klokt, och den energin måste riktas rätt .. så att det blir vad dom vill. Släpper man kontrollen över det, då blir det som att släppa taget om en fet brandvattenslang med fullt pådrag på vattnet: en kobra med damp, typ.

Du skrev att du är producenten. Det sa mig att alla övergripande riktlinjer är ditt beslut och alla övergripande steg måste godkännas av dig. Sätter någon sig över det och tar egna beslut som du sen måste anpassa dig efter, då är det rena sabotaget mot samarbetet. Förväntar man sig något annat än problem ifrån det, då är man inte riktigt vaken. Om din vän har sina prioriteringar, då ska han inte anlita en producent - då är han producenten. Jag vill inte behöva säga till om sånt, utan jag vill att det här ska vara förstått och överenskommet från första stund.

Att då inte säga till direkt, och låta det gå ganska långt på den ödesdigra stigen innan man säger till, och det är personliga vänner dessutom .. ja då står man med pitten i brödrosten ganska bra. Så jag förstår att det blev rörigt i skallen. Men det här har vi nog alla gjort i livet, flera gånger t.o.m. och ingen är ju bättre än sin senaste fest. Eller hur? 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du möjligvis läst den nya utgåvan av studio ? Skämt och sido, måste tacka för den artikeln då den både influerade och inspirerade mig inför det här projektet, den första riktigt vettiga Spår-för-spår enligt mig, keep it that way redaktionen =)! (tog upp det då det påminde om ditt förslag!

//Tom

Hej Pompe.

Nej jag har inte läst nya nummret av tidningen Studio.

Utan dom exempel jag nämner på hur man isolerar olika instrument i studion kommer från egen erfarenhet eller från diskutioner med andra som håller på med inspelning och har egen studio.

En del har man givetvis även läst sig till antingen på internet eller i olika tidnigar. Brukar läsa MM och Studio så ofta jag hinner på bibloteket.

En anledning att spela in just bas och trummor först är att det är så enkelt att isolera basen från trummorna.

Anledningen till det är att bas ofta låter bra om man lajnar den förutsatt att man har en bra linebox eller en bra en preamp med instrument ingång.

Man får då till ett helt seprerade trum och baspår och kan göra omtagningar,puncha och klippa hur man vill även fast bassisten och trummisen har stått i samma rum och spelat.

Testade att spela in bas med en sådan här direkt i instrumentingången och det lät väldigt bra med engång:

http://www.focusrite.com/products/platinum/trakmaster_pro/

På mina egna inspelningar har jag alldrig kört med lajand bas utan alltid mickat basförstärkaren. För att få till ett bra lajnat basljud gäller det attt ha en linebox av klass elller en riktigt bra preamp med instrument ingång. Viktigt är även att man lägger på rätt eq på mixerbordet så det blir lite liv i ljudet.

Ofta låter lajnad bas ganska bra direkt om man har en bra box eller preamp. Men lyssnar man mer nogrant så är det oftast bra botten ok diskant men alladels för lite mellanregister. Kolla in vika eq inställningar du har på din förstärkare och ratta in samma frekvenser på mixerbordet och eq tills det låter rätt.

Viktigt att tänka på är att högtalarfärgningen som en stärkare ger även är väldig viktig. En bra linebox ger ett bra basljud men det blir alldrig samma sak som man kör med mickad stärkare. Visserligen har det lajade direktljudet en del kvaliter som en stärkare alldrig kan ge, Renare mer klart ljud mer distinkt ljud och en helt annan botten.

Ett alternativ om man vill ha det bästa av två världar är att spela in med både linebox och mickad förstärkare på två separata spår och mixa mellan dom.

Obs obs obs !!!!!!

Om du gör detta måste du kompensera för att signalen som går via högtalare och mick är fördöjd i förhållande till den signalen som går direkt via boxen.

Zooma in på dom två ljudspåren i datorn och flytta bak det mickade basspåret tills det det ligger helt i fas med det lajande spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Bra att det har löst sig nu i alla fall. Jag kunde ju inte ge några förslag på lösning eftersom jag inte var säker på hur situationen såg ut - förrän du bekräftade det. 😄

I retrospekt så .. jag känner så väl igen det här, och som vi sett som gör många andra det med. För att undvika just precis sånt här, och alla avarter till det, så är jag benhård med att ett projekt skall ha delansvariga innan man ens kör igång; vem som ska vara the top dog överlag och vem som ska ha sista ordet i varje del av saker och ting och varje detalj i ett musikprojekt. Kan vi inte enas om det .. då kliver jag faktiskt ur. Inte av principskäl, men helt enkelt för att om det inte etableras, så kommer problemen och vänskaps slitningarna som ett brev på posten, och det vill jag inte vara med om. Det är inte så att allt ska bli nazistiskt eller militäriskt. Jag kräver bara att det ska vara förstått och sagt av alla, att om det klungar ihop sig, och två eller fler läger bildas, så är det typ Johan som ska fatta det avgörande beslutet angående just *det här*, och att alla då ska godta det med. Om nån känner att "nja, jag vet inte .. jag litar inte till 100% på Johans omdöme i det där .. han kan göra det bra men det kan lika gärna bli halvdant med", då ska det liksom komma fram och tas upp redan innan; och det behöver inte nödvändigtvis bli personangrepp för det.

Om det är sagt och förstått, redan innan man kör igång, då kan alla ha friheten att föreslå, göra sitt, ändra, vädra åsikter och göra allt som man som vanligt gör .. men då finns liksom den där strukturen i botten på allas huvud att "han som sköter huvudmixningen, är Johan" och "den som arrar musiken är Peter" osv. Folk kritiserar ju förstås Johan och Peter på respektive område, både positiv och negativ kritik, och influerar deras beslut med osv, men det går aldrig för långt, och folk tar inte vilda egna initiativ utan att dubbelkolla med andra att det funkar.. i slutändan av allt så är det ändå Han som gör det, då respekterar alla det och går inte för långt.

Om en ny part ska in i bilden, så säger jag tvärstopp direkt. Den nya snubben måste in i hierarkin av beslutsfattande innan vi går vidare. Jag liksom sätter allt på *hold* tills han fått sin roll tilldelad. Antingen blir han nya top doggen över hela projektet, eller så används hans ansvar och omdöme för en viss del av projektet. Men det han ska göra, måste vara på uppdrag och på det sätt som top dog snubben bestämmer, annars är det nästan kört på förhand. Då kommer problemen farandes som ett brev på posten. Men det här är alltså bara om det klungar ihop sig ... då ska han/hon välja, men i 95% av tiden är ju besluten och bidragen en dynamisk process där ingen nazism eller omröstning eller exekutiva beslut behövs.

Man ser det här t.ex. med unga band som ska spela in första plattan. Det fullkomligt lyser i ögonen på dom, dom vill något så enormt mycket, och nu .. äntligen ska dom få visa vad dom går för, visa vad dom står för, hur det ska låta enligt deras ideal. Nu ska det bli bäst, riktigt och rätt, för första gången, som dom drömt om halva livet. Det är en sån energi så det är inte klokt, och den energin måste riktas rätt .. så att det blir vad dom vill. Släpper man kontrollen över det, då blir det som att släppa taget om en fet brandvattenslang med fullt pådrag på vattnet: en kobra med damp, typ.

Du skrev att du är producenten. Det sa mig att alla övergripande riktlinjer är ditt beslut och alla övergripande steg måste godkännas av dig. Sätter någon sig över det och tar egna beslut som du sen måste anpassa dig efter, då är det rena sabotaget mot samarbetet. Förväntar man sig något annat än problem ifrån det, då är man inte riktigt vaken. Om din vän har sina prioriteringar, då ska han inte anlita en producent - då är han producenten. Jag vill inte behöva säga till om sånt, utan jag vill att det här ska vara förstått och överenskommet från första stund.

Att då inte säga till direkt, och låta det gå ganska långt på den ödesdigra stigen innan man säger till, och det är personliga vänner dessutom .. ja då står man med pitten i brödrosten ganska bra. Så jag förstår att det blev rörigt i skallen. Men det här har vi nog alla gjort i livet, flera gånger t.o.m. och ingen är ju bättre än sin senaste fest. Eller hur? 😄

Det här inlägget är det bästa jag någonsin läst angående samarbete. Det här bevisar verkligen vilken hög social kompetens du har Opus.

Inlägget borde nitas... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Så fort Demo säger nåt så är du där och hänger på och limmar, han kan ju ha sina poänger när han är snäller så det kan jag iofs förstå men det blir liite genomskinligt ☺️ .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...