Jump to content
Annons

Köp av metal förstärkare!


Fredrikk

Recommended Posts

Tool (oregistrerad)
Grejjen med att köra med mer än 15W är att du har mer headroom, mer kräm över. Dvs det låter inte skit när du vrider upp volymen på 8. Jag skulle rekommendera en 50W, då kan man spela på mellanstark volym, med stärkaren lagom hårt arbetande för rätt volym, eftersom att elementen är gjorda för att spela i "lite högre än det man gör hemma" (och just, bara lite,) så blir ingenting ansträngt och jobbar i lagom toleransnivå, samma nivå motsvarande den ljudnivån man använder i ett generellt hem med grannar som blir förbannade på diverse basdunk osv. Min första stärkare var en 100W, och när jag köpte den för 10 talet år sen så var det just efter dessa diskussioner som vi kom fram till att 100W skulle passa bra. Lägg då till att jag även skulle ha den för live bruk, och den har funkat bra, jag har inte behövt annat heller. Då har man iofs vridit på lite mer än man borde hemma med :-) Men just live känner jag att jag lär vädra min åsikt även, lite Ot kanske. Man behöver inte mer än 100 W, det mickas alltid upp, för ut ljud som 100W räcker gott och väl till, jag menar du hör bra när du har stärken bredvid som medhörning. Sällan behövt volym över 7. Samma grej med rör stärk, man behöver ingen 300watts, jag menar ska man riva huset så okej :-), men för monitoring/och/eller uppmickning på scenen räcker 120w rör helbra. Det tror jag även gäller Stockholm Stadion

Ehrm.... ok, så du behöver alltså minst 50 rörwatt för att lira hemma? Bor du i en övergiven flyghangar, eller har du problem med hörseln? Shit kompis! Själv har jag en liten övningsstärkare på 5 (!) w som jag ibland ställer ner till 3w eller tom 1,5w för att inte grannarna ska få fnatt. Du måste ha väldigt snälla grannar. Jag har personligen svårt att förstå varför någon levande människa skulle behöva mer än 60w (rör). Ska det låta mer live så mika skiten. Enkelt. Så blir ljudtekniker glad också, för han kan kontrollera nivån på guran. I helgen spelade jag in ett metalband. Vi använde en 15w Budda-stärkare på en tredjedel av volymen. På halva gick det inte att vara i rummet utan hörselskydd. Ok, jag förstår vad du menar med clean headroom och så, men fortfarande... frågan gällde ju för hemmabruk. Dessutom lirar han ju metal, så clean headroom är väl inte direkt av största vikt. Så jag har svårt att förstå varför trådskaparen skulle behöva mer än, säg, 15w (kanske dubbla med en transistorstärkare).

Jag hade satsat min peng på en bra mindre förstärkare istället för en större sämre. Det är roligare med nått som låter riktigt bra men inte så himla högt, än skithögt och halvbra.

Vet inte var trådskaparen bor, men är det i en större stad så ta med guran och ta en dag för att testa ett gäng stärkare. Du hittar säkert "den där" som du bara MÅSTE ha... 🙂

Haha, jag är ljudtekniker :-) Och jag bor i ett hus. Jag menade givetvis TRANSISTOR watt. Glömdes bort att säga i allt annat. Tja till att börja med så är ENGL powerball (eller är det Fireball) på 60watt, om jag inte minns helt galet. Den räckte fysiskt nätt och jämnt till i replokalen för en bekant jag känner som äger en sån. Nu vet jag inte vad den var inställd på för Ohm antal nu men det säger lite om varför man kan behöva mer än 60 rör-watt. Men min Peavey 6505 med 120W kan jag ju säga på en gång att med 16 ohm genom 4x12 så har jag aldrig behövt mer än 4,5 varken live eller i repan. Så jag håller med. Men jag säger nog förtfarande hellre 100W än 60. Och i metal vill du absolut ha headroom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tool (oregistrerad)
Instämmer med föregående talare i detta!

Ska du lira metal så vill du inte ha headroom.

Du vill ha slutstegsdistortion och mättade rör. Så mycket pulver du kan förmå att få ut ur stärkaren.

Har du inte sett trenden som börjat dyka upp på marknaden?

Små rörförstärkare för att verkligen kunna mata dom fullt med ström utan att för den saken skull behöva spräcka trumhinnorna.

Varför vill man mätta sitt ljud då?

Sustain och ton!

Det blir lättare att spela. Ljudet limmas ihop bättre och träder fram bättre ur en mix.

Varför tillverkar man en förstärkare på 7 watt och sedan kallar den för "Terror".

Hoppas du hittar rätt bland dina val!

/Cruncharn'

Jag svarar på dig med och skriver här med(om du inte läste i förra) att jag syftade på transistor watt på första delen eftersom att det från början handlade om endast transistorstärkare här (utom valvekingen kanske), sen skrev jag ut rörwatt i den sista delen när jag pratade om rör, rörde nog till det ;-)

Alltså, du vill absolut ha en TRANSISTOR stärkare med headroom. Hur bra låter din Spider III med kanal och masterratt på 9,5? Inte bra. Elementen håller på att skaka sönder. Med headroom menade jag att det finns mer att ta av så att allt inte skriker när man krämar på lite (kräma som i lite högre volym inom toleransnivån hemma i lgh t ex) Så var det uträtt. Därmed kan du ha en 30-50 watt TRANSISTOR spelandes på runt 4-5 utan att den börjar cranka sönder. Klart du vill ha glödmaxade rör i rörstärken. En annan sorts headroom vi snackar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med föregående talare i detta!

Ska du lira metal så vill du inte ha headroom.

Du vill ha slutstegsdistortion och mättade rör. Så mycket pulver du kan förmå att få ut ur stärkaren.

Har du inte sett trenden som börjat dyka upp på marknaden?

Små rörförstärkare för att verkligen kunna mata dom fullt med ström utan att för den saken skull behöva spräcka trumhinnorna.

Varför vill man mätta sitt ljud då?

Sustain och ton!

Det blir lättare att spela. Ljudet limmas ihop bättre och träder fram bättre ur en mix.

Varför tillverkar man en förstärkare på 7 watt och sedan kallar den för "Terror".

Hoppas du hittar rätt bland dina val!

/Cruncharn'

Jag svarar på dig med och skriver här med(om du inte läste i förra) att jag syftade på transistor watt på första delen eftersom att det från början handlade om endast transistorstärkare här (utom valvekingen kanske), sen skrev jag ut rörwatt i den sista delen när jag pratade om rör, rörde nog till det ;-)

Alltså, du vill absolut ha en TRANSISTOR stärkare med headroom. Hur bra låter din Spider III med kanal och masterratt på 9,5? Inte bra. Elementen håller på att skaka sönder. Med headroom menade jag att det finns mer att ta av så att allt inte skriker när man krämar på lite (kräma som i lite högre volym inom toleransnivån hemma i lgh t ex) Så var det uträtt. Därmed kan du ha en 30-50 watt TRANSISTOR spelandes på runt 4-5 utan att den börjar cranka sönder. Klart du vill ha glödmaxade rör i rörstärken. En annan sorts headroom vi snackar där.

Headroom är headroom!

Kan inte vara något annat!!!?

Känns som att du rör ihop det ytterligare för läsare som kanske är nyfikna på tråden!

Take care!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tool (oregistrerad)
Headroom är headroom!

Kan inte vara något annat!!!?

Känns som att du rör ihop det ytterligare för läsare som kanske är nyfikna på tråden!

Take care!!

/Cruncharn'

Ja det kanske jag gjorde, inte meningen. Jodå det kan det. Headroom finns även i mixning. Där det har samma betydelse som jag har pratat om nu.

well well

Link to comment
Dela på andra sajter

Studiofreak (oregistrerad)

jag kan rekommendera valvekingen. Gitarristen i mitt band har en valveking halvstack och den låter riktigt fett. Perfekt till metal.

Vi körde med en valveking combo på ett gig en gång också, lät också bra. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lirade på någon budget TECH 21 när jag gick på musikskolan, dom var faktiskt riktigt schysta. Låter skitbra. Minns inte vilken, men jag tror det var billigast möjliga, för skolan köpte in ett gäng. Duger nog till metal, eventuellt komplettera med en POD om du vill ha mer dist 🙂 Men jag tror det fanns så det räckte och blev över i stärkaren redan.

Kör en peavey bandit hemma, funkar bra den med. Dom gamla banditerna lät inget vidare, men dom nyare är både billiga och låter helt okej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Headroom är headroom!

Kan inte vara något annat!!!?

Känns som att du rör ihop det ytterligare för läsare som kanske är nyfikna på tråden!

Take care!!

/Cruncharn'

Ja det kanske jag gjorde, inte meningen. Jodå det kan det. Headroom finns även i mixning. Där det har samma betydelse som jag har pratat om nu.

well well

suck...!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Efter alla råd ( och oråd) du fått här måste du snart känna dig mer splittrad än en nyårsraket gör kl 00.00 imorn. 😳😏

Ta till dig tipsen och åk o provspela några olika stärkare.

Jag övar sällan eller aldrig med förstärkt ljud hemma. Blir roligare live då! + att man vågar tjonga i ordentligt.😏

Jag har haft samma förstärkare sen mitten av -90. En Marshall Valvestate S-80. Den kostar en spottstyver begagnad nu.

Nu har tiden gått o det finns säkert mkt bra för billig penning.

Ang diskussion om headroom så är Cruncher den som förklarar bäst!

Säger som han idag....take care!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejjen med att köra med mer än 15W är att du har mer headroom, mer kräm över. Dvs det låter inte skit när du vrider upp volymen på 8. Jag skulle rekommendera en 50W, då kan man spela på mellanstark volym, med stärkaren lagom hårt arbetande för rätt volym, eftersom att elementen är gjorda för att spela i "lite högre än det man gör hemma" (och just, bara lite,) så blir ingenting ansträngt och jobbar i lagom toleransnivå, samma nivå motsvarande den ljudnivån man använder i ett generellt hem med grannar som blir förbannade på diverse basdunk osv. Min första stärkare var en 100W, och när jag köpte den för 10 talet år sen så var det just efter dessa diskussioner som vi kom fram till att 100W skulle passa bra. Lägg då till att jag även skulle ha den för live bruk, och den har funkat bra, jag har inte behövt annat heller. Då har man iofs vridit på lite mer än man borde hemma med :-) Men just live känner jag att jag lär vädra min åsikt även, lite Ot kanske. Man behöver inte mer än 100 W, det mickas alltid upp, för ut ljud som 100W räcker gott och väl till, jag menar du hör bra när du har stärken bredvid som medhörning. Sällan behövt volym över 7. Samma grej med rör stärk, man behöver ingen 300watts, jag menar ska man riva huset så okej :-), men för monitoring/och/eller uppmickning på scenen räcker 120w rör helbra. Det tror jag även gäller Stockholm Stadion

Ehrm.... ok, så du behöver alltså minst 50 rörwatt för att lira hemma? Bor du i en övergiven flyghangar, eller har du problem med hörseln? Shit kompis! Själv har jag en liten övningsstärkare på 5 (!) w som jag ibland ställer ner till 3w eller tom 1,5w för att inte grannarna ska få fnatt. Du måste ha väldigt snälla grannar. Jag har personligen svårt att förstå varför någon levande människa skulle behöva mer än 60w (rör). Ska det låta mer live så mika skiten. Enkelt. Så blir ljudtekniker glad också, för han kan kontrollera nivån på guran. I helgen spelade jag in ett metalband. Vi använde en 15w Budda-stärkare på en tredjedel av volymen. På halva gick det inte att vara i rummet utan hörselskydd. Ok, jag förstår vad du menar med clean headroom och så, men fortfarande... frågan gällde ju för hemmabruk. Dessutom lirar han ju metal, så clean headroom är väl inte direkt av största vikt. Så jag har svårt att förstå varför trådskaparen skulle behöva mer än, säg, 15w (kanske dubbla med en transistorstärkare).

Jag hade satsat min peng på en bra mindre förstärkare istället för en större sämre. Det är roligare med nått som låter riktigt bra men inte så himla högt, än skithögt och halvbra.

Vet inte var trådskaparen bor, men är det i en större stad så ta med guran och ta en dag för att testa ett gäng stärkare. Du hittar säkert "den där" som du bara MÅSTE ha... 😳

Instämmer med föregående talare i detta!

Ska du lira metal så vill du inte ha headroom.

Du vill ha slutstegsdistortion och mättade rör. Så mycket pulver du kan förmå att få ut ur stärkaren.

Har du inte sett trenden som börjat dyka upp på marknaden?

Små rörförstärkare för att verkligen kunna mata dom fullt med ström utan att för den saken skull behöva spräcka trumhinnorna.

Varför vill man mätta sitt ljud då?

Sustain och ton!

Det blir lättare att spela. Ljudet limmas ihop bättre och träder fram bättre ur en mix.

Varför tillverkar man en förstärkare på 7 watt och sedan kallar den för "Terror".

Hoppas du hittar rätt bland dina val!

/Cruncharn'

Håller med där. Jag har en 40 watts Fender Hot Rod rörcombo med en ensam 12-tummare i. Jag har sällan mer än 2 på mastervolymen, det låter så fu#¤in ini helvete ändå. Ställer jag den bredvid trummisen så matchar det hans volymstarka Tama Superstar hur bra som helst. Flera snubbar jag vet har typ Mesa toppar på minst 100 rörwatt och en fyrtolv låda till. För att trummor och annat ska höras måste de vrida ner mastervolymen väldigt lågt, och då låter varken stärkaren eller lådan bra, elementen jobbar knappt, sustainen blir sämre.

När jag spelar enmansband och lyssnar i hörlurar (jag kör ut gitarrljudet via en Redbox) så vrider jag ner mastern ännu mer, ljudet blir bra ändå.

För länge sen har jag spelat på 100 watts rörstärkare, både Fender och Marshall, men inte lät de bättre än den jag har nu, nä sämre, och vilket vansinne att kånka runt på blytunga åbäksgrejer. En polare har en 50 w rörmarshall som han kan ställa ner till 25 eller 12 watt med en brytare. Han kör ut den genom en två-tolva, oftast spelar han i 12-wattsläget, både hemma och i bluesbandet han spelar i.

Skulle jag spela metal skulle jag köra på samma fenderstärkare som nu. Med humbucker och rätt distpedaler blir det helt grymt bra. Jag tycker tex Mesa är plastiga och surriga. Det enda alternativet till Fender är Marshall. Skit i alla andra kopie-leksaker är mitt råd. Haha! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fortfarande inne på Åkes första förslag om Tech 21!!

Helt galet bra stärkare för rätt pengar.

En jäkla massa varierade tontillgångar för olika lir och du behöver inte spendera skjortan av dig.

En annan stärkare som är intressant är Line6 samarbete med Bogner.

Är jäkligt sugen själv men den måste testas först.

Min gamla Hiwatt hemma är för stark för studion så den ska in och strypas hos All-musikverkstaden i Skövde.

Ur med två trör och justera bias så blir det kanon!!!

Hoppas du hittar rätt hörru!

Take care!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejjen med att köra med mer än 15W är att du har mer headroom, mer kräm över. Dvs det låter inte skit när du vrider upp volymen på 8. Jag skulle rekommendera en 50W, då kan man spela på mellanstark volym, med stärkaren lagom hårt arbetande för rätt volym, eftersom att elementen är gjorda för att spela i "lite högre än det man gör hemma" (och just, bara lite,) så blir ingenting ansträngt och jobbar i lagom toleransnivå, samma nivå motsvarande den ljudnivån man använder i ett generellt hem med grannar som blir förbannade på diverse basdunk osv. Min första stärkare var en 100W, och när jag köpte den för 10 talet år sen så var det just efter dessa diskussioner som vi kom fram till att 100W skulle passa bra. Lägg då till att jag även skulle ha den för live bruk, och den har funkat bra, jag har inte behövt annat heller. Då har man iofs vridit på lite mer än man borde hemma med :-) Men just live känner jag att jag lär vädra min åsikt även, lite Ot kanske. Man behöver inte mer än 100 W, det mickas alltid upp, för ut ljud som 100W räcker gott och väl till, jag menar du hör bra när du har stärken bredvid som medhörning. Sällan behövt volym över 7. Samma grej med rör stärk, man behöver ingen 300watts, jag menar ska man riva huset så okej :-), men för monitoring/och/eller uppmickning på scenen räcker 120w rör helbra. Det tror jag även gäller Stockholm Stadion

Ehrm.... ok, så du behöver alltså minst 50 rörwatt för att lira hemma? Bor du i en övergiven flyghangar, eller har du problem med hörseln? Shit kompis! Själv har jag en liten övningsstärkare på 5 (!) w som jag ibland ställer ner till 3w eller tom 1,5w för att inte grannarna ska få fnatt. Du måste ha väldigt snälla grannar. Jag har personligen svårt att förstå varför någon levande människa skulle behöva mer än 60w (rör). Ska det låta mer live så mika skiten. Enkelt. Så blir ljudtekniker glad också, för han kan kontrollera nivån på guran. I helgen spelade jag in ett metalband. Vi använde en 15w Budda-stärkare på en tredjedel av volymen. På halva gick det inte att vara i rummet utan hörselskydd. Ok, jag förstår vad du menar med clean headroom och så, men fortfarande... frågan gällde ju för hemmabruk. Dessutom lirar han ju metal, så clean headroom är väl inte direkt av största vikt. Så jag har svårt att förstå varför trådskaparen skulle behöva mer än, säg, 15w (kanske dubbla med en transistorstärkare).

Jag hade satsat min peng på en bra mindre förstärkare istället för en större sämre. Det är roligare med nått som låter riktigt bra men inte så himla högt, än skithögt och halvbra.

Vet inte var trådskaparen bor, men är det i en större stad så ta med guran och ta en dag för att testa ett gäng stärkare. Du hittar säkert "den där" som du bara MÅSTE ha... 😄

Haha, jag är ljudtekniker :-) Och jag bor i ett hus. Jag menade givetvis TRANSISTOR watt. Glömdes bort att säga i allt annat. Tja till att börja med så är ENGL powerball (eller är det Fireball) på 60watt, om jag inte minns helt galet. Den räckte fysiskt nätt och jämnt till i replokalen för en bekant jag känner som äger en sån. Nu vet jag inte vad den var inställd på för Ohm antal nu men det säger lite om varför man kan behöva mer än 60 rör-watt. Men min Peavey 6505 med 120W kan jag ju säga på en gång att med 16 ohm genom 4x12 så har jag aldrig behövt mer än 4,5 varken live eller i repan. Så jag håller med. Men jag säger nog förtfarande hellre 100W än 60. Och i metal vill du absolut ha headroom.

Skillnaden i hur starkt ljudet upplevs på en 60 och en 100 W förstärkare, oavsett om det är rör eller ej, är ju marginell. Vill man ha en förstärkare som spelar dubbelt så starkt som en 60W förstärkare får man tiodubbla effekten, d v s skaffa en 600W förstärkare. Måste vara något galet någonstans om din Peavey skulle spela så mycket starkare. Provat att köra dom i samma högtalarlåda?

Håller inte heller med om att headroom skulle vara speciellt intressant i metal, man jobbar ju inte så mycket med dynamiken där direkt... Typ att variera överstyrningen med anslaget eller gitarrens volymkontroll och sånt.

Att man kan generaliser "rörwatt" och "transistorwatt" stämmer inte heller. Min gamla Vox AD120VT med ett slutsteg på 2*60W spelar t ex lika högt som en Marshall DSL100 (körde ett A/B-test i somras).

Däremot glömmer många bort att prova olika högtalarlådor. Det kan göra mycket mer skillnad än några watt (rör eller transistor) hit eller dit. Den andre gitarristen i mitt förra band körde t ex på en Peavey XXL genom en Peavey 5150-låda. Det lät ärligt talat eländigt tråkigt. Så höll det på i flera månader. Sen provade vi att koppla in min Marshall-låda (1960A). Det blev en helt annan förstärkare, helt plötsligt fanns där bett, attityd, pondus, kraft, stor skillnad mot hur det lät tidigare (typ ilsken bisvärm).

Egentligen är det inte så konstigt, det är ju högtalaren som till slut levererar vad vi hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med föregående talare i detta!

Ska du lira metal så vill du inte ha headroom.

Du vill ha slutstegsdistortion och mättade rör. Så mycket pulver du kan förmå att få ut ur stärkaren.

Har du inte sett trenden som börjat dyka upp på marknaden?

Små rörförstärkare för att verkligen kunna mata dom fullt med ström utan att för den saken skull behöva spräcka trumhinnorna.

Varför vill man mätta sitt ljud då?

Sustain och ton!

Det blir lättare att spela. Ljudet limmas ihop bättre och träder fram bättre ur en mix.

Varför tillverkar man en förstärkare på 7 watt och sedan kallar den för "Terror".

Hoppas du hittar rätt bland dina val!

/Cruncharn'

Jag svarar på dig med och skriver här med(om du inte läste i förra) att jag syftade på transistor watt på första delen eftersom att det från början handlade om endast transistorstärkare här (utom valvekingen kanske), sen skrev jag ut rörwatt i den sista delen när jag pratade om rör, rörde nog till det ;-)

Alltså, du vill absolut ha en TRANSISTOR stärkare med headroom. Hur bra låter din Spider III med kanal och masterratt på 9,5? Inte bra. Elementen håller på att skaka sönder. Med headroom menade jag att det finns mer att ta av så att allt inte skriker när man krämar på lite (kräma som i lite högre volym inom toleransnivån hemma i lgh t ex) Så var det uträtt. Därmed kan du ha en 30-50 watt TRANSISTOR spelandes på runt 4-5 utan att den börjar cranka sönder. Klart du vill ha glödmaxade rör i rörstärken. En annan sorts headroom vi snackar där.

Det finns väl ingen anledning att dra på även än förstärkare med transistor-slutsteg på max hemma i en lägenhet? Utom om man vill försöka göra sig till ovän med grannarna förstås.

Om högtalarelementen håller på att skaka sönder när man drar på är såklart förargligt, och dåligt matchat av tillverkaren. Förmodligen räknar dom med att sådana förstärkare (typ 15-30W) aldrig kommer att köras på max. Körs dom i hemmet är ju inte det en helt orimlig gissning, men lite snålt är det ju. Det hade nog inte kostat mycket mer för dom att sätta i ett lite bättre element.

I vilket fall, känns det som om elementen ska ska sönder, är det ju förmodligen just själv elementen som ska bytas (oftast sitter det ju inte så spännande element i billiga förstärkare), slutstegets effekt behöver ju inte spela någon roll.

Ett slutsteg på 15W kan ju ha såpass bra headroom att du kan maxa det utan en antydan till distorsion, likaväl som det kan börja dista långt innan halva volymen. Det handlar ju om hur tillverkaren valt/tänkt. Själva effekten har ju inte alls med det att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tool (oregistrerad)
Det finns väl ingen anledning att dra på även än förstärkare med transistor-slutsteg på max hemma i en lägenhet? Utom om man vill försöka göra sig till ovän med grannarna förstås.

Om högtalarelementen håller på att skaka sönder när man drar på är såklart förargligt, och dåligt matchat av tillverkaren. Förmodligen räknar dom med att sådana förstärkare (typ 15-30W) aldrig kommer att köras på max. Körs dom i hemmet är ju inte det en helt orimlig gissning, men lite snålt är det ju. Det hade nog inte kostat mycket mer för dom att sätta i ett lite bättre element.

I vilket fall, känns det som om elementen ska ska sönder, är det ju förmodligen just själv elementen som ska bytas (oftast sitter det ju inte så spännande element i billiga förstärkare), slutstegets effekt behöver ju inte spela någon roll.

Ett slutsteg på 15W kan ju ha såpass bra headroom att du kan maxa det utan en antydan till distorsion, likaväl som det kan börja dista långt innan halva volymen. Det handlar ju om hur tillverkaren valt/tänkt. Själva effekten har ju inte alls med det att göra.

Med "headroom" menar jag nu hur mycket du kan ösa ur stärken innan en eller annan skruv/element börjar hoppa ur! Jag kommer helt enkelt inte på nåt bättre ord för det. Min rekommendation är att köp en 30watts, om du ska ha en transistor stärk, så har du en bit till övers innan ljudet börjar bli förvrängt och det inte låter bra. Speciellt ur små förstärkare som inte är gjorda för att spelas högt, precis som du säger. En kompis hade en marshall 15W (med 4-5" element tror jag?) och det lät rent utsagt för jävligt. Diskanten fullständigt vrålade och ljud fanns inte under 1000hz. Så kör du på en sån när föräldrarna kör igång dammsugaren ute i hallen och du måste vrida på lite mer så är din stärk inte mycket att hurra för. Dessutom - Hur roligt är det att spela på en stärk som inte låter bra till 5 öre? Åtminstone jag tappar inspirationen av en dålig stärk. Nä köp hellre en 30wattare som du kan vrida på lite när du behöver och ändå har kvar lite utrymme (headroom) tills dess att den slår i taket! Nu pallar jag inte förklara det mer :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tool (oregistrerad)
Skillnaden i hur starkt ljudet upplevs på en 60 och en 100 W förstärkare, oavsett om det är rör eller ej, är ju marginell. Vill man ha en förstärkare som spelar dubbelt så starkt som en 60W förstärkare får man tiodubbla effekten, d v s skaffa en 600W förstärkare. Måste vara något galet någonstans om din Peavey skulle spela så mycket starkare. Provat att köra dom i samma högtalarlåda?

Tja jag tycker att det säger en del om en 60watt rör står på 9 och får kämpa för att höras i repan, medan en 120watt rör bara behöver stå på 4 för att komma rätt i ljudbilden? Båda i 4x12 or

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden i hur starkt ljudet upplevs på en 60 och en 100 W förstärkare, oavsett om det är rör eller ej, är ju marginell. Vill man ha en förstärkare som spelar dubbelt så starkt som en 60W förstärkare får man tiodubbla effekten, d v s skaffa en 600W förstärkare. Måste vara något galet någonstans om din Peavey skulle spela så mycket starkare. Provat att köra dom i samma högtalarlåda?

Tja jag tycker att det säger en del om en 60watt rör står på 9 och får kämpa för att höras i repan, medan en 120watt rör bara behöver stå på 4 för att komma rätt i ljudbilden? Båda i 4x12 or

Jo, men har du provat topparna i _samma_ låda? Det kan vara stor skillnad mellan olika lådor.

Men jag vågar nog ändå påstå att det är något som är ordentligt fel någonstans. En 60W _ska_ helt enkelt inte låta så klent.

Själv har jag ibland använt min reservcombo, en Marshall Artist 4203 på 30W (rör), genom en fyrtolva, både på rep och spelningar. Har aldrig haft några problem och höras. Då har jag ändå spelat hårdrock ihop med en extremt hårdslående trummis, samt samsats med både en keyboardist och ytterligare en gitarrist (alla som provat ha både två gitarrer och keyboard i ett band vet nog att det inte alltid är så lätt att höras då).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl ingen anledning att dra på även än förstärkare med transistor-slutsteg på max hemma i en lägenhet? Utom om man vill försöka göra sig till ovän med grannarna förstås.

Om högtalarelementen håller på att skaka sönder när man drar på är såklart förargligt, och dåligt matchat av tillverkaren. Förmodligen räknar dom med att sådana förstärkare (typ 15-30W) aldrig kommer att köras på max. Körs dom i hemmet är ju inte det en helt orimlig gissning, men lite snålt är det ju. Det hade nog inte kostat mycket mer för dom att sätta i ett lite bättre element.

I vilket fall, känns det som om elementen ska ska sönder, är det ju förmodligen just själv elementen som ska bytas (oftast sitter det ju inte så spännande element i billiga förstärkare), slutstegets effekt behöver ju inte spela någon roll.

Ett slutsteg på 15W kan ju ha såpass bra headroom att du kan maxa det utan en antydan till distorsion, likaväl som det kan börja dista långt innan halva volymen. Det handlar ju om hur tillverkaren valt/tänkt. Själva effekten har ju inte alls med det att göra.

Med "headroom" menar jag nu hur mycket du kan ösa ur stärken innan en eller annan skruv/element börjar hoppa ur! Jag kommer helt enkelt inte på nåt bättre ord för det. Min rekommendation är att köp en 30watts, om du ska ha en transistor stärk, så har du en bit till övers innan ljudet börjar bli förvrängt och det inte låter bra. Speciellt ur små förstärkare som inte är gjorda för att spelas högt, precis som du säger. En kompis hade en marshall 15W (med 4-5" element tror jag?) och det lät rent utsagt för jävligt. Diskanten fullständigt vrålade och ljud fanns inte under 1000hz. Så kör du på en sån när föräldrarna kör igång dammsugaren ute i hallen och du måste vrida på lite mer så är din stärk inte mycket att hurra för. Dessutom - Hur roligt är det att spela på en stärk som inte låter bra till 5 öre? Åtminstone jag tappar inspirationen av en dålig stärk. Nä köp hellre en 30wattare som du kan vrida på lite när du behöver och ändå har kvar lite utrymme (headroom) tills dess att den slår i taket! Nu pallar jag inte förklara det mer :-)

Headroom anger ju hur mycket nivåmarginal det finns kvar i försteget/slutsteget innan det klipper (distorsion uppstår). Att blanda ihop det med konstruktionen på förstärkarens högtalarlåda eller högtalarens frekvens-omfång hjälper knappast någon som är intresserad av att köpa förstärkare.

Jag vet inte vad du provat för små förstärkare eller hur du ställt in dom. Men jag vågar hävda att den som provat t ex en Vox AD15VT och inte kunnat få fram användbara ljud har antingen helt onaturligt orimliga krav på vad en förstärkare i den prisklassen ska prestera, eller behöver en mycket grundläggande kurs i hur man skruvar fram ljud på en gitarrförstärkare.

Och jag kan inte låta bli att undra vad det är för monster till dammsugare du har som inte kan överröstas med en 15W-förstärkare, rör eller ej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl ingen anledning att dra på även än förstärkare med transistor-slutsteg på max hemma i en lägenhet? Utom om man vill försöka göra sig till ovän med grannarna förstås.

Om högtalarelementen håller på att skaka sönder när man drar på är såklart förargligt, och dåligt matchat av tillverkaren. Förmodligen räknar dom med att sådana förstärkare (typ 15-30W) aldrig kommer att köras på max. Körs dom i hemmet är ju inte det en helt orimlig gissning, men lite snålt är det ju. Det hade nog inte kostat mycket mer för dom att sätta i ett lite bättre element.

I vilket fall, känns det som om elementen ska ska sönder, är det ju förmodligen just själv elementen som ska bytas (oftast sitter det ju inte så spännande element i billiga förstärkare), slutstegets effekt behöver ju inte spela någon roll.

Ett slutsteg på 15W kan ju ha såpass bra headroom att du kan maxa det utan en antydan till distorsion, likaväl som det kan börja dista långt innan halva volymen. Det handlar ju om hur tillverkaren valt/tänkt. Själva effekten har ju inte alls med det att göra.

Med "headroom" menar jag nu hur mycket du kan ösa ur stärken innan en eller annan skruv/element börjar hoppa ur! Jag kommer helt enkelt inte på nåt bättre ord för det. Min rekommendation är att köp en 30watts, om du ska ha en transistor stärk, så har du en bit till övers innan ljudet börjar bli förvrängt och det inte låter bra. Speciellt ur små förstärkare som inte är gjorda för att spelas högt, precis som du säger. En kompis hade en marshall 15W (med 4-5" element tror jag?) och det lät rent utsagt för jävligt. Diskanten fullständigt vrålade och ljud fanns inte under 1000hz. Så kör du på en sån när föräldrarna kör igång dammsugaren ute i hallen och du måste vrida på lite mer så är din stärk inte mycket att hurra för. Dessutom - Hur roligt är det att spela på en stärk som inte låter bra till 5 öre? Åtminstone jag tappar inspirationen av en dålig stärk. Nä köp hellre en 30wattare som du kan vrida på lite när du behöver och ändå har kvar lite utrymme (headroom) tills dess att den slår i taket! Nu pallar jag inte förklara det mer :-)

Headroom anger ju hur mycket nivåmarginal det finns kvar i försteget/slutsteget innan det klipper (distorsion uppstår). Att blanda ihop det med konstruktionen på förstärkarens högtalarlåda eller högtalarens frekvens-omfång hjälper knappast någon som är intresserad av att köpa förstärkare.

Jag vet inte vad du provat för små förstärkare eller hur du ställt in dom. Men jag vågar hävda att den som provat t ex en Vox AD15VT och inte kunnat få fram användbara ljud har antingen helt onaturligt orimliga krav på vad en förstärkare i den prisklassen ska prestera, eller behöver en mycket grundläggande kurs i hur man skruvar fram ljud på en gitarrförstärkare.

Och jag kan inte låta bli att undra vad det är för monster till dammsugare du har som inte kan överröstas med en 15W-förstärkare, rör eller ej?

+1

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Om man vill tämja sin stärkare kan man alltid skaffa en power attenuator.

Kan bli billigare att skaffa en kraftigare stärkare som orkar med trummisen i replokalen och koppla in attenuatorn på hemmaplan om man inte har råd/lust att skaffa 2 uppsättningar grejer och ändå kuskar grejerna mellan hem och replokal.

Eller så skulle jag ställa en av de minsta Rolandkuberna hemma bara för att se folk tappa hakan :rolleyes:

Jag letar lite själv och har halvt fastnat för en Vox Valvetronix, som för övrigt har en inbyggd tämjare. Låter jäkligt bra tycks det mig och med många valmöjligheter vad det gäller ljud, men jag måste testa en i verkligheten innan jag har bestämt mig.

http://www.thomann.de/se/vox_ad50vt_valvet...tarrencombo.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill tämja sin stärkare kan man alltid skaffa en power attenuator.

Kan bli billigare att skaffa en kraftigare stärkare som orkar med trummisen i replokalen och koppla in attenuatorn på hemmaplan om man inte har råd/lust att skaffa 2 uppsättningar grejer och ändå kuskar grejerna mellan hem och replokal.

Eller så skulle jag ställa en av de minsta Rolandkuberna hemma bara för att se folk tappa hakan :rolleyes:

Jag letar lite själv och har halvt fastnat för en Vox Valvetronix, som för övrigt har en inbyggd tämjare. Låter jäkligt bra tycks det mig och med många valmöjligheter vad det gäller ljud, men jag måste testa en i verkligheten innan jag har bestämt mig.

http://www.thomann.de/se/vox_ad50vt_valvet...tarrencombo.htm

Kan nästan bara tala gott om valvetronixen. Köpte en XL häromveckan, en 100 w men det hade nog räckt med 50 tror jag. Hur som helst så har jag aldrig spelat på en så bra icke helrörsstärk förut. Går att ratta fram det mesta! Minus för att man inte kan spara mer än 2 olika inställningar bara, det borde dom kunnat göra bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill tämja sin stärkare kan man alltid skaffa en power attenuator.

Kan bli billigare att skaffa en kraftigare stärkare som orkar med trummisen i replokalen och koppla in attenuatorn på hemmaplan om man inte har råd/lust att skaffa 2 uppsättningar grejer och ändå kuskar grejerna mellan hem och replokal.

Eller så skulle jag ställa en av de minsta Rolandkuberna hemma bara för att se folk tappa hakan :rolleyes:

Jag letar lite själv och har halvt fastnat för en Vox Valvetronix, som för övrigt har en inbyggd tämjare. Låter jäkligt bra tycks det mig och med många valmöjligheter vad det gäller ljud, men jag måste testa en i verkligheten innan jag har bestämt mig.

http://www.thomann.de/se/vox_ad50vt_valvet...tarrencombo.htm

Kan nästan bara tala gott om valvetronixen. Köpte en XL häromveckan, en 100 w men det hade nog räckt med 50 tror jag. Hur som helst så har jag aldrig spelat på en så bra icke helrörsstärk förut. Går att ratta fram det mesta! Minus för att man inte kan spara mer än 2 olika inställningar bara, det borde dom kunnat göra bättre!

Du kan få köpa min AD120VT med VC-12-pedalbordet? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på dig Fredrikk

Blir du nå't klokare av alla tips?

Eftersom du nämde Spider lll 30w tänkte jag berätta min Spiderhistoria.

Jag fick för mig i sommras att jag skulle ha en liten, lätt och smidig övningsförstärkare.

Testade lite olika och köpte Spider lll 15w. Efter att ha spelat i 5 min hemma åkte jag och

bytte den mot Spider 30w, 15 wattaren var helt enkelt för kass. Skorrade i elementet så fort

man höjde det allra minsta och ljudet var jobbigt i största allmänhet. 30 wattaren är ju klart

bättre men snacket om celestion 12" betyder ingenting. Även detta är en liten skitburk.

3 "distljud" men inget av dom tilltalar mig i någon högre grad så det blir till att koppla in en

stompbox om man skall spela mer än en min.

Vad är sensmoralen?

Testa mer än vad jag gjorde!

Är budgeten 2 000:- så kolla upp allt som finns i det segmentet noga och sedan är det ju ditt

tycke och smak som avgör vad som låter bra. Kanske är det just Spider!

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang den "nya trenden av lågwattare"

Är inget ljudproffs men har läst på andra forum att folk som vill spela metal stirrar sig blinda på att stärkare ska ha mycket rörspräck/slutstegsdist. Sånt som uppstår på hög mastervolym när "rören får jobba".

Tydligen är det mycket förstegsdist som gäller för metal.

Ergo - då är det bättre med mycket watt om man vill spela metal???

Ni som vet nåt - är det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang den "nya trenden av lågwattare"

Är inget ljudproffs men har läst på andra forum att folk som vill spela metal stirrar sig blinda på att stärkare ska ha mycket rörspräck/slutstegsdist. Sånt som uppstår på hög mastervolym när "rören får jobba".

Tydligen är det mycket förstegsdist som gäller för metal.

Ergo - då är det bättre med mycket watt om man vill spela metal???

Ni som vet nåt - är det så?

Det beror sig ju på vad du ska ha förstärkaren till. Ska du spela in med den, så är det oftast lättare med en som inte har så förtvivlat många watt, eftersom du då får rören att börja jobba ordentligt utan att det blir ohanterligt stark volym.

Ska däremot ha den med på repningarna får man ju kolla så att volymen räcker till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Ang den "nya trenden av lågwattare"

Är inget ljudproffs men har läst på andra forum att folk som vill spela metal stirrar sig blinda på att stärkare ska ha mycket rörspräck/slutstegsdist. Sånt som uppstår på hög mastervolym när "rören får jobba".

Tydligen är det mycket förstegsdist som gäller för metal.

Ergo - då är det bättre med mycket watt om man vill spela metal???

Ni som vet nåt - är det så?

Ligger massor i det du säger och förstegsdist är ju det man normalt kommer i kontakt med.

Till exempel via en distpedal eller liknande.

Dock är det så att den distortion som skapas av förstegsdist, är jäkligt besvärlig att hantera.

Det blir ett fasa bett i ljudet vilket i sig kan vara användbart. Dock uppstår för mycket dynamik mellan attacken i ljudet och den påföljande sustainen.

För att lyckas få fram ett instrument i en tät mix av massa metalguror, feta basar och überstora trumset, så måste du hitta en bra balans mellan attack och sustain.

Om du vill göra detta med förstegsdistortion så måste du begränsa attacken. Alltså limitera eller komprimera, för att minimera dynamiken och i samband med detta så förändrar du ditt ljud så pass att du inte längre kommer tycka det låter bra.

Men va fasen tänker man...

Förr i tiden körde dom ju alltid med Boss DS-1 och superdistortion...!?

Jo visst! Men dom spelade oxå in på rullband och såg till att dessa mättades till max och med detta erhöll....!?

... just det! Slutstegsdistortion!!!

En mer invecklad förklarning om hur det rent fysisk fungerar vet jag att du kommer få av mer kunnigt folk. Jag bara lyssnar på hur det låter!

Sanningen är den att idag så spelar man in sina gitarrljud med mer än en kanal.

Till och med så att man använder mer än en förstärkare då dessa har olika karaktär.

En för attacken, en för sustainen, en för ambience som underlättar att fläta samman de två stärkarna samt en opåverkad linesignal för att i efterhand kunna göra om skiten om det blev galet!

Åter igen..... Så gjorde man ju aldrig förr!!!

Nä.., men då kunde folk verkligen lira och det har aldrig varit svårt att lyfta fram en förstegsdistad gitarr när man inte spelade in mer än en, på sin höjd två gitarrpålägg.

Hoppas det ger nåt i alla fall! ☺️

Svaret på din fråga.

Nej det behövs inte många watt för att ha vett nog att fästa metalguror på plattor!!! 😉

Täjk käär!!

Vänligen.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...