Jump to content
Annons

Hur länge håller sig råmjölk?


Vallhagen

Recommended Posts

Annons
Usch!!

Opastöriserad mjölk är väl farligt?

I alla fall har jag tålt all pastöriserad mjölk både före och efter händelsen.

😄

tjo, man kan ju bli sjuk av bakterier i mjölken om den är opastöriserad, men å andra sidan drack man ju bara opastöriserad mjölk förr... (och så dog ju folk som flugor av TBC också 🥰)

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch!!

Opastöriserad mjölk är väl farligt?

I alla fall har jag tålt all pastöriserad mjölk både före och efter händelsen.

😄

tjo, man kan ju bli sjuk av bakterier i mjölken om den är opastöriserad, men å andra sidan drack man ju bara opastöriserad mjölk förr... (och så dog ju folk som flugor av TBC också 🥰)

Ingen annan av oss 8 personer blev sjuk eller reagerade som jag gjorde! Min reaktion var ögonblicklig så fort jag svalt den!

Link to comment
Dela på andra sajter

brukar väl ta en stund med laktosöverkänslighet... och det är ju minst lika mycket laktos i vanlig mjölk. kan ha varit psykosomatiskt? Det enda som händer när man pastöriserar mjölken är väl att man begränsar mängden bakterier i den? De behöver fortfarande tid på sig för att åstadkomma någon skada.

edit: aah, mjölkproteinintolerans som vallhagen nämner kanske det finns också, det kanske går snabbt =)

edit igen: fast proteinerna borde ju vara i det närmaste identiska efter pastöriseringen iofs...

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

edit igen: fast proteinerna borde ju vara i det närmaste identiska efter pastöriseringen iofs...

Ja. Känslighet mot mjölkprotein är (brukar vara) en lite "svårare" allergi än laktosintolerans. Då pallar man förstås inte butiksmjölk heller.

Vad nu har med mitt senaste inlägg att göra. Kanske att just råmjölken skulle kunna driva fram en reaktion som annars håller sig under ytan? Allergier kan vara luriga, och visst kan man få akuta allergichocker.

Link to comment
Dela på andra sajter

edit igen: fast proteinerna borde ju vara i det närmaste identiska efter pastöriseringen iofs...

Ja. Känslighet mot mjölkprotein är (brukar vara) en lite "svårare" allergi än laktosintolerans. Då pallar man förstås inte butiksmjölk heller.

Vad nu har med mitt senaste inlägg att göra. Kanske att just råmjölken skulle kunna driva fram en reaktion som annars håller sig under ytan? Allergier kan vara luriga, och visst kan man få akuta allergichocker.

haha, jo vi gled lite från ämnet och började prata opastöriserad mjölk i största allmänhet 😛

sorry 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry :rolleyes:

Inget att ninja till sig för... jag har svamlat både mindre och värre förr 🙂

Men fortfarande ingen som vet hur länge det står sig i kylen?

***

...och pannkakorna blev utmärkta. Men de skar sig liiite med lingonsylt, bättre med en helsöt sylt typ hallon.

tjong

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten hade jag ingen aning om vad råmjölk var innan du frågade, jag älskar när folk frågar saker som jag inte vet något om, men som verkar intressant 😎

Du lät ju så himla säker!

Åhh kalvdans!

Säger man kalvdans många gånger snabbt så blir man halvdansk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...