Jump to content
Annons

Inspelning av operasolist


svante

Recommended Posts

Hellu!

Har nu fått i uppdrag att spela in en operasolist, sopran, och har dålig erfarenhet av just detta. Sång har jag spelat in innan men aldrig någon med skolad operaröst. Det hela känns mycket spännande och jag har en god uppsättning av olika slags mikrofoner. Kan även låna till mig bra mikrofoner av kollegor och vänner. Inspelningen kommer ske i en dämpad aula ihop med pianokomp. Pianot och sången måste spelas in samtidigt.

Finns det någon som har något tips ang det hela?

Mvh

Svante

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hellu!

Har nu fått i uppdrag att spela in en operasolist, sopran, och har dålig erfarenhet av just detta. Sång har jag spelat in innan men aldrig någon med skolad operaröst. Det hela känns mycket spännande och jag har en god uppsättning av olika slags mikrofoner. Kan även låna till mig bra mikrofoner av kollegor och vänner. Inspelningen kommer ske i en dämpad aula ihop med pianokomp. Pianot och sången måste spelas in samtidigt.

Finns det någon som har något tips ang det hela?

Mvh

Svante

De brukar ju stå rätt så långt från mickarna när man sett såna där kanoner på TV. Strax under en meter, eller en bit över tom. Kanske en bra brusfri preamp behövs när de inte sjunger nära micken. Fast du kan ju sätta dit flera, kanske tre, på sångerskan. Då har du att välja på efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon som har något tips ang det hela?

Glöm närmickning!

Låt artisterna ställa upp sig som dom brukar för konsert!

Ställ upp ett ett "bra" stereopar* 3-4 meter (typ två meter upp) framför artisterna och lyssna... Jag gör alltid denna procedur medan artisterna gör ett sista rep i den nya lokalen, eftersom "klassiska" artister bör bli kändis med med en ny lokal (dom känner in hur instrumentet svarar mot rummet!) ... Flytta mickarna (i små steg) tils du får ett bra solid bild i dina monitorer! (gäller både avstånd och höjd!) ... (Är du smart skaffar du några bra plattor med motsvarande repertoir och lyssnar på hur man "normalt" ställer ljudet! Låna tex. några som Sopranen gillar!)

Om du har tid och känner dig säker på vad stereoparet ger, så kan du sätta ett stereopar på pianot / flygeln (i den senare dela av böjen (närmare klaviaturen) på den senare!) och ett stöd för sopranen, minst en och en halv meter ifrån, inte högre än hennes bröst, kanske lägre... Båda stödmickarna burkar jag använda njurar för! .. Men är man ovan så kan det vara svårt att mixa stöd till ett stereopar!, och jag anväder oftast stöden mycket försiktigt i slutmixen!) .. du bör givetvis spela in i mångkanal!

Ovanstående är basics när man spelar in akustisk musik!!

Tysta mickförstärkare behöver jag antagligen inte poängterea!

Mixning kan vi kanske diskutera en annan gång!

Vad har du för mickar?

/ptr

*AB en meter eller så isär om du har rundtagande, ORTF om du har njurar! (Båda pannade fullt höger-vänster)

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon som har något tips ang det hela?

Glöm närmickning!

Låt artisterna ställa upp sig som dom brukar för konsert!

Ställ upp ett ett "bra" stereopar* 3-4 meter (typ två meter upp) framför artisterna och lyssna... Jag gör alltid denna procedur medan artisterna gör ett sista rep i den nya lokalen, eftersom "klassiska" artister bör bli kändis med med en ny lokal (dom känner in hur instrumentet svarar mot rummet!) ... Flytta mickarna (i små steg) tils du får ett bra solid bild i dina monitorer! (gäller både avstånd och höjd!) ... (Är du smart skaffar du några bra plattor med motsvarande repertoir och lyssnar på hur man "normalt" ställer ljudet! Låna tex. några som Sopranen gillar!)

Om du har tid och känner dig säker på vad stereoparet ger, så kan du sätta ett stereopar på pianot / flygeln (i den senare dela av böjen (närmare klaviaturen) på den senare!) och ett stöd för sopranen, minst en och en halv meter ifrån, inte högre än hennes bröst, kanske lägre... Båda stödmickarna burkar jag använda njurar för! .. Men är man ovan så kan det vara svårt att mixa stöd till ett stereopar!, och jag anväder oftast stöden mycket försiktigt i slutmixen!) .. du bör givetvis spela in i mångkanal!

Ovanstående är basics när man spelar in akustisk musik!!

Tysta mickförstärkare behöver jag antagligen inte poängterea!

Mixning kan vi kanske diskutera en annan gång!

Vad har du för mickar?

/ptr

*AB en meter eller så isär om du har rundtagande, ORTF om du har njurar! (Båda pannade fullt höger-vänster)

Superstort tack för tips. Dina tips låter lite som jag hade tänkt. Håller på och inventerar just nu vad för mikrofoner jag kommer att ha tillgång till så det är lite oklart just nu hur det blir. Du säger "båda stödmickarna" . Menar du att jag bör ha en stödmick till flygeln också, utöver stereoparet till flygeln? Eller menade du att stereoparet var stödmick 2?

Jag tänkte ha ett stereopar till flygeln. Ett stereopar till sångerskan och dessutom en stödmick till henne. Sedan någon form av rumsmikrofoner som placeras högt att kanske krydda med om det låter bra.

Hur tycker du att jag bör placera flygeln kontra sångerskan?

Mvh

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon som har något tips ang det hela?

Glöm närmickning!

Låt artisterna ställa upp sig som dom brukar för konsert!

Ställ upp ett ett "bra" stereopar* 3-4 meter (typ två meter upp) framför artisterna och lyssna... Jag gör alltid denna procedur medan artisterna gör ett sista rep i den nya lokalen, eftersom "klassiska" artister bör bli kändis med med en ny lokal (dom känner in hur instrumentet svarar mot rummet!) ... Flytta mickarna (i små steg) tils du får ett bra solid bild i dina monitorer! (gäller både avstånd och höjd!) ... (Är du smart skaffar du några bra plattor med motsvarande repertoir och lyssnar på hur man "normalt" ställer ljudet! Låna tex. några som Sopranen gillar!)

Om du har tid och känner dig säker på vad stereoparet ger, så kan du sätta ett stereopar på pianot / flygeln (i den senare dela av böjen (närmare klaviaturen) på den senare!) och ett stöd för sopranen, minst en och en halv meter ifrån, inte högre än hennes bröst, kanske lägre... Båda stödmickarna burkar jag använda njurar för! .. Men är man ovan så kan det vara svårt att mixa stöd till ett stereopar!, och jag anväder oftast stöden mycket försiktigt i slutmixen!) .. du bör givetvis spela in i mångkanal!

Ovanstående är basics när man spelar in akustisk musik!!

Tysta mickförstärkare behöver jag antagligen inte poängterea!

Mixning kan vi kanske diskutera en annan gång!

Vad har du för mickar?

/ptr

*AB en meter eller så isär om du har rundtagande, ORTF om du har njurar! (Båda pannade fullt höger-vänster)

Superstort tack för tips. Dina tips låter lite som jag hade tänkt. Håller på och inventerar just nu vad för mikrofoner jag kommer att ha tillgång till så det är lite oklart just nu hur det blir. Du säger "båda stödmickarna" . Menar du att jag bör ha en stödmick till flygeln också, utöver stereoparet till flygeln? Eller menade du att stereoparet var stödmick 2?

Jag tänkte ha ett stereopar till flygeln. Ett stereopar till sångerskan och dessutom en stödmick till henne. Sedan någon form av rumsmikrofoner som placeras högt att kanske krydda med om det låter bra.

Hur tycker du att jag bör placera flygeln kontra sångerskan?

Mvh

Svante

Avståndet mellan flygeln och sångerskan blir väl det "trivselavstånd" som sångerskan känner för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svante!

Superstort tack för tips. Dina tips låter lite som jag hade tänkt. Håller på och inventerar just nu vad för mikrofoner jag kommer att ha tillgång till så det är lite oklart just nu hur det blir. Du säger "båda stödmickarna" . Menar du att jag bör ha en stödmick till flygeln också, utöver stereoparet till flygeln? Eller menade du att stereoparet var stödmick 2?

Jag menar :

Ett stereopar som tar allt (vi kan kalla det "Huvudpar") .. Jag hade ställt upp ett AB par; Neumann M149 Stormembranare (Ställd i Supernjure eller rundtagande beroende på rummet).

Ett par småmembransmickar som stöd på flygeln, tex Neumann KM140 (Njure), för att få lite närhet till pianot, mixas kansk in 20-30%

En Stormembranare som Sopranstöd, kanske en Neumann TLM49 (Njure), för att få tydligare textning, mixas oxå in ganska lite...

(Eller motsvarnde mickar av annat fabrikat!)

Det betyder allstå att jag ser alla andra mickar än Huvudparet som stödmickar!

Dessutom behöver inte huvudpartet vara rundtagande i AB, utan det kan vara vilken stereoteknik som helst, vilken man väljer är individuellt! Lika så var man hamnar med sitt huvudpar, grundläggande är att man ställer det där det låter bra, dvs, där det finns en bra balans mellan röst och piano (i detta fallet)!

Jag tänkte ha ett stereopar till flygeln. Ett stereopar till sångerskan och dessutom en stödmick till henne. Sedan någon form av rumsmikrofoner som placeras högt att kanske krydda med om det låter bra.

Undvik att sätta stereopar som stöd på röster, det blir ofta en lite konstig ljudbild!

Jag ställer upp ungefär såhär (en snabbskiss!)

uppstallning.jpg

Lite grovt, sedan får man variera avstånd och höjd efter rum, artist och vad som spelas in! (Lite grundkursen i att spela in akustisk musik!)

Du kan gärna sätta upp ett par rundtagande som "rummsmickar" långt ut i salongen oxå, men du kommer säkert att upptäcka att inspelningen blir för "blöt/oprecis" när du blandar in dom! Rumsmickning ersätter sällan behovet av efterlagd efterklang om man spelar in i "torra" lokaler!

Hur tycker du att jag bör placera flygeln kontra sångerskan?

Låt dom ställa upp sig som om dom skall ge konsert, vad du behöver ha koll på är att dom ställer sig någorlunda lika från sidväggarna, dom flesta brukar hamna mitt på scenen, är det en stor scen ofta lite för långt in! Annars så stämmer det som GitarrNilsson skriver väldigt bra!! ... Som regel är det mycket lättare att anpassa mickarnas positionering till artisten än det omvända!

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...