Jump to content
Annons

Undringar om Protools HD


Opus99

Recommended Posts

Trots att det gått relativt bra för Steinberg med nya produkter så ser det nu snarare mörkare än ljusare ut längre fram på deras front. Så jag har börjat inressera mig för tänkbara alternativ ifall det blir nödvändigt.

Så jag undrar lite mer ingående om Protools, som jag inte lärt mig än. Undras om experter här kan upplysa en med IQ fiskmås. Jag har så svårt att hitta info, och inte minst tillförlitlig info, och märkligt nog har jag lärt mig minst på Digidesigns egen site. Inte bra 🙂

  1. Jag antar att protools 8 kommer att bli tillgänglig för HD plattformen först. Har någon sett/hört om den kommer i nuvarande LE eller M-audio form?
  2. För M-powered krävs ljudkort från M-audio, och för LE krävs något av digidesigns kort för LE plattformen - t.ex. någon av varianterna 003 eller Mbox. För HD, krävs det ett PCI(e) kort då? Eller kan HD även köras ifrån t.ex. Mbox?
  3. Om det är så att HD kräver ett PCI(e) kort, vad gör då det kortet? är det ett rent DSP kort? för såvitt jag har sett finns det inga AD/DA omvandlare på de interna korten, utan omvandlarna säljs ju separat, som rackenheter.
  4. Det finns dessutom något som kallas HD Accelerator kort. Jag misstänker att HD körs på interna kort, och exempelvis ett HD3 paket innebär ju då 3 st interna kort. Det finns även riggar med massvis av kort. Så, vad gör då acceleratorkorten?
  5. Använder Protools 7 och 8 tillräckligt olika funktionalitet för motivera nyare kort för v8 än för v7.x?

Tackar för tips, svar och gärna bra länkar.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Trots att det gått relativt bra för Steinberg med nya produkter så ser det nu snarare mörkare än ljusare ut längre fram på deras front. Så jag har börjat inressera mig för tänkbara alternativ ifall det blir nödvändigt.

Så jag undrar lite mer ingående om Protools, som jag inte lärt mig än. Undras om experter här kan upplysa en med IQ fiskmås. Jag har så svårt att hitta info, och inte minst tillförlitlig info, och märkligt nog har jag lärt mig minst på Digidesigns egen site. Inte bra 🙂

  1. Jag antar att protools 8 kommer att bli tillgänglig för HD plattformen först. Har någon sett/hört om den kommer i nuvarande LE eller M-audio form?
  2. För M-powered krävs ljudkort från M-audio, och för LE krävs något av digidesigns kort för LE plattformen - t.ex. någon av varianterna 003 eller Mbox. För HD, krävs det ett PCI(e) kort då? Eller kan HD även köras ifrån t.ex. Mbox?
  3. Om det är så att HD kräver ett PCI(e) kort, vad gör då det kortet? är det ett rent DSP kort? för såvitt jag har sett finns det inga AD/DA omvandlare på de interna korten, utan omvandlarna säljs ju separat, som rackenheter.
  4. Det finns dessutom något som kallas HD Accelerator kort. Jag misstänker att HD körs på interna kort, och exempelvis ett HD3 paket innebär ju då 3 st interna kort. Det finns även riggar med massvis av kort. Så, vad gör då acceleratorkorten?
  5. Använder Protools 7 och 8 tillräckligt olika för motivera nyare kort för v8 än för v7.x?

Tackar för tips, svar och gärna bra länkar.

HD går bara att köra på HD-utrustning, dvs PCI-kort + valfritt interface, inte Mbox eller 003 osv. PCI-korten fungerar som TDM-hantering och audiomotor. Ju fler kort du har desto mer kraft finns att tillgå 😆

EDIT: Glömde säga angående HD Accel korten, i ett HD3 paket får du ett HD Core-kort och två HD Accel, HD Core-kortet är dina I/O, varje kort ger 32 kanaler, Accel korten är endast DSP-kraft.

Redigerat av JonasW
Link to comment
Dela på andra sajter

HD går bara att köra på HD-utrustning, dvs PCI-kort + valfritt interface, inte Mbox eller 003 osv. PCI-korten fungerar som TDM-hantering och audiomotor. Ju fler kort du har desto mer kraft finns att tillgå 🙂

EDIT: Glömde säga angående HD Accel korten, i ett HD3 paket får du ett HD Core-kort och två HD Accel, HD Core-kortet är dina I/O, varje kort ger 32 kanaler, Accel korten är endast DSP-kraft.

Aha. Tack 🙂

Så om jag förstår rätt, så finns det ett HD kort och ett Accel kort. Genom att använda två av samma slag så dubblar man musklerna.

Men, du säger att ett HD kort ger 32 kanaler ... av vad? 32 separata in/utgångar via ad-omvandlare? eller stöd för max 32 kanalers uppspelning internt i protools? 😄

Det är det att PTHD verkar använda HD kortet för uppspelning mer än datorns egna centrala processor, så det får mig att tro att kanske begränsar PTHD sig till hur mycket HD kortet godkänner, även för intern uppspelning, oavsett hur stark central processor man har.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

HD går bara att köra på HD-utrustning, dvs PCI-kort + valfritt interface, inte Mbox eller 003 osv. PCI-korten fungerar som TDM-hantering och audiomotor. Ju fler kort du har desto mer kraft finns att tillgå 😄

EDIT: Glömde säga angående HD Accel korten, i ett HD3 paket får du ett HD Core-kort och två HD Accel, HD Core-kortet är dina I/O, varje kort ger 32 kanaler, Accel korten är endast DSP-kraft.

Aha. Tack 🙁

Så om jag förstår rätt, så finns det ett HD kort och ett Accel kort. Genom att använda två av samma slag så dubblar man musklerna.

Men, du säger att ett HD kort ger 32 kanaler ... av vad? 32 separata in/utgångar via ad-omvandlare? eller stöd för max 32 kanalers uppspelning internt i protools? 🙁

Det är det att PTHD verkar använda HD kortet för uppspelning mer än datorns egna centrala processor, så det får mig att tro att kanske begränsar PTHD sig till hur mycket HD kortet godkänner, även för intern uppspelning, oavsett hur stark central processor man har.

Nänä, internt kan du ha fler, men har du bara 1 HD Core-kort så har du maximalt 32 in. Har för mig att vid uppspelning så nyttjas även Accel-korten vilket då ger 96 spår på 3 kort, men där kan jag ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att det gått relativt bra för Steinberg med nya produkter så ser det nu snarare mörkare än ljusare ut längre fram på deras front. Så jag har börjat inressera mig för tänkbara alternativ ifall det blir nödvändigt.

Så jag undrar lite mer ingående om Protools, som jag inte lärt mig än. Undras om experter här kan upplysa en med IQ fiskmås. Jag har så svårt att hitta info, och inte minst tillförlitlig info, och märkligt nog har jag lärt mig minst på Digidesigns egen site. Inte bra 🙁

  1. Jag antar att protools 8 kommer att bli tillgänglig för HD plattformen först. Har någon sett/hört om den kommer i nuvarande LE eller M-audio form?
  2. För M-powered krävs ljudkort från M-audio, och för LE krävs något av digidesigns kort för LE plattformen - t.ex. någon av varianterna 003 eller Mbox. För HD, krävs det ett PCI(e) kort då? Eller kan HD även köras ifrån t.ex. Mbox?
  3. Om det är så att HD kräver ett PCI(e) kort, vad gör då det kortet? är det ett rent DSP kort? för såvitt jag har sett finns det inga AD/DA omvandlare på de interna korten, utan omvandlarna säljs ju separat, som rackenheter.
  4. Det finns dessutom något som kallas HD Accelerator kort. Jag misstänker att HD körs på interna kort, och exempelvis ett HD3 paket innebär ju då 3 st interna kort. Det finns även riggar med massvis av kort. Så, vad gör då acceleratorkorten?
  5. Använder Protools 7 och 8 tillräckligt olika funktionalitet för motivera nyare kort för v8 än för v7.x?

Tackar för tips, svar och gärna bra länkar.

1: Pro Tools 8 kommer med största sannolikhet släppas för HD, LE och m-powered samtidigt. Vad jag vet så bör det komma innnan jul 😄 Men alla som köpt ett HD, LE eller m-powered system från oktober 2008 och framåt får en gratis uppdatering om jag minns rätt.

2. Har du redan fått svar på. Kan dock tilläggas att du inte måste ha digidesigns egna interface. Utan du kan titta på andra alternativ om du skulle vilja det.

3 - 4. Core-kortet är dina I/O som sas. Accelkorten är extra dsp-kraft. Men detta påverkar inte att du bara kan ha 32 I/O i Pro Tools. Du väljer hur många voices du vill använda. Ju mindre voices, desto mer kraft över till pluggar och PDC.

5. Att det skulle komma nya kort för HD-systemet behöver du inte oroa dig över. Jag kollade upp via säker källa innan jag köpte mitt HD-system ifall nya kort var planerade inom en snar framtid. Och det är det inte.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Citerat ifrån digidesigns hemsida

Pro Tools|HD 1

* 1 HD Core card (PCI) or 1 Accel Core card (PCIe)

* Up to 32 channels of I/O

* Up to 96 simultaneous (112 total) audio tracks at 44.1/48 kHz, 18/12 at 192 kHz (PCIe/PCI)

* Up to 128 instrument tracks; 256 MIDI tracks

Pro Tools|HD 2 Accel

* 1 HD Core card and 1 HD Accel card (PCI), or 1 Accel Core card and 1 HD Accel card (PCIe)

* Up to 64 channels of I/O

* Up to 192 simultaneous (256 total) audio tracks at 44.1/48 kHz, 36 at 192 kHz

* Up to 128 instrument tracks; 256 MIDI tracks

- http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...mp;itemid=34329

Ser ut som att antalet I/O ökar med ett extra accel kort, inte bara att man får mer dsp kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips om HD.

Räkna med att det kostar kring 100.000 kronor att få ihop ett HD system. Plus minus lite. Tänker du inte i den typen av pengar så behöver du inte lära dig mer om HD. Då är det LE eller M-povered som gäller om du absolut vill ha märket ProTools. Som Volvo ungefär, tryggt och tråkigt 😛

Sätt inte ihop ett system själv om du inte gjort det flera gånger tidigare. Ta hjälp av en firma som gjort det många gånger. Det kan se ut som det kostar lite extra, men det lönar sig stort. Låt dem välja en dator som garanterat fungerar ihop med korten och köp den samtidigt och låt dem göra installationen -- en leverantör ökar chansen att du har någon att klaga om det skulle strula.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips om HD.

Räkna med att det kostar kring 100.000 kronor att få ihop ett HD system. Plus minus lite. Tänker du inte i den typen av pengar så behöver du inte lära dig mer om HD. Då är det LE eller M-povered som gäller om du absolut vill ha märket ProTools. Som Volvo ungefär, tryggt och tråkigt 😉

Sätt inte ihop ett system själv om du inte gjort det flera gånger tidigare. Ta hjälp av en firma som gjort det många gånger. Det kan se ut som det kostar lite extra, men det lönar sig stort. Låt dem välja en dator som garanterat fungerar ihop med korten och köp den samtidigt och låt dem göra installationen -- en leverantör ökar chansen att du har någon att klaga om det skulle strula.

Gunnar

Sätta ihop systemet är ju inte svårt. Dator kanske är om man bygger själv. Men jag har aldrig satt ihop ett HD-system och gjorde det på en halvtimme. Skulle aldrig anlita någon för att trycka dit två PCIe kort och dra en kabel från interfacet till dessa.

Men det kanske inte va så du menade?

HD behöver du inte lägga 100 000 på om du nöjer dig med ett HD1 och köper innan 20 december.

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...mp;itemid=35045

Räkna med ca 70 000 för det första paketet.

Sedan går det alltid att köpa begagnat!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra svar här. Tack så mycket för det.

Jag hade för mig att Protools absolut ville ha Digidesigns interface, men så är det alltså inte?

Då funderar man ju på vad som avgör vilka interface som passar HD systemet och hur man i så fall avgör det. Det ser ut som en en nio pinnars kontakt på Core kortet, är det RS-422 kanske?

Prismässigt och installationsmässigt torde inte vara så svårt. Ett kort som ska in i datorn och inställningar ska göras, som alla med en IQ över Fredrik Reinfeldt borde klara. 😉 Kapar man dessutom ett kort begagnat kan man ju hamna under 20,000 kr, plus kostnad för mjukvara och eventuellt interface. Sen tillkommer ju förstås 1-2 månader med barnsjukdomar och en inlärningsperiod ... att lära sig skilja på vad manualen säger ska funka, ifrån vad som verkligen funkar osv. Men så är det ju med nästan alla system, och med god forumhjälp blir det överkomligt.

Pluggar lär jag vänta lite med och har ju redan RTAS kompatibla pluggar sen tidigare. Jag tänker aldrig bygga någon mer avancerad inspelningsmiljö utan håller mig till en enklare arbetsplats och till vad jag kan bäst: komponerande å sånt som ger ifrån sig ljud snarare än spelar in dem. Tekniken får andra göra. Så ett minimalt HD system torde funka relativt bra som tänkbart alternativ till Steinbergs saker, i och med utvecklingen av PT8s mer kompositionsvänliga tillägg.

EDIT: Visst fan ja .. delay kompensation. Det verkar inte PT8 ens ha tänkt på. Förbaskade jänkare ... 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Visst fan ja .. delay kompensation. Det verkar inte PT8 ens ha tänkt på. Förbaskade jänkare ... 😉

PT HD har delay kompensation, en mkt väl fungerande sådan. LE har däremot det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Visst fan ja .. delay kompensation. Det verkar inte PT8 ens ha tänkt på. Förbaskade jänkare ... 🙂

PT HD har delay kompensation, en mkt väl fungerande sådan. LE har däremot det inte.

Nämen?! 😉

Där ser man .. hur mycket man vet 'egentligen'. Det måste ha varit LE jag hört refereras till hela tiden i så fall.

Snyggt, tack för det. Då är ett krux mindre ur världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra svar här. Tack så mycket för det.

Jag hade för mig att Protools absolut ville ha Digidesigns interface, men så är det alltså inte?

Ja och nej, det är om jag minns det rätt bara ett interface som har varit officiellt godkännt, å de va för MIX (före HD). Sedan dess har tredje partare gjort support på egen hand utan att signa upp sig som tredjeparts utvecklare. Hur väl det fungerar vet jag inte då jag själv inte provat det. Bör dock påpeka att det finns en möjlighet att supporten för ett tredjeparts interface kan dö (tillfälligtvis) i och med en uppdatering som version 8 exempelvis.

Då funderar man ju på vad som avgör vilka interface som passar HD systemet och hur man i så fall avgör det. Det ser ut som en en nio pinnars kontakt på Core kortet, är det RS-422 kanske?

Protokollet är digis egna vilket innebär att alla interface som ska användas på ett HD system måste designas för det. det är inte bara å ta vad som helst, om man inte ansluter det via adat optiskt (på ett digi I/O).

Pluggar lär jag vänta lite med och har ju redan RTAS kompatibla pluggar sen tidigare. Jag tänker aldrig bygga någon mer avancerad inspelningsmiljö utan håller mig till en enklare arbetsplats och till vad jag kan bäst: komponerande å sånt som ger ifrån sig ljud snarare än spelar in dem. Tekniken får andra göra. Så ett minimalt HD system torde funka relativt bra som tänkbart alternativ till Steinbergs saker, i och med utvecklingen av PT8s mer kompositionsvänliga tillägg.

Som sagt, titta på vad Gizmozis pekade på tidigare, där ingår en del vettigt från dag ett.

EDIT: Visst fan ja .. delay kompensation. Det verkar inte PT8 ens ha tänkt på. Förbaskade jänkare ... 😎

I HD har ADC (automatic delay compensation) funnits ett par år, sitter man med LE finns det dock en vettig lösning för en liten peng, kostar faktiskt mindre än många andra pluggar på marknanden. Och ja, man kan tycka att det borde finnas med i grunden av LE. Hade vi gjort det för åttan så hade vi fått ta bort något annat, så det är alltid en avvägning.. Så ja, det jobbas på det..

jo just de, ang fysiska in och ut; alla kort, core som DSP kan alla hantera upp till 32 in & ut. det innebär:

- har man enbart ett core kort (som är minimum) så kan man hänga på två interface, ett digidesign interface kan hantera 16 in och ut, analogt som digitalt (finns dock undantag).

- har man ett core kort och ett DSP (även kallat för accel kort) kan man alltså hänga på ytterligare två interface, dvs 4 st, och så vidare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...