Jump to content
Annons

Autotune botar artisters falsksång


spaceman

Recommended Posts

Annons

Personligen får jag stora, kliande utslag av autotune-effekten... Den var väl lite kul då Cher hade den i början, men sen... Lite som att säga att man kan lira bara för att man kan trycka på "sambaknappen" på sin elorgel och trycka ner "C" och sen få en sjysst melodi 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen får jag stora, kliande utslag av autotune-effekten... Den var väl lite kul då Cher hade den i början, men sen... Lite som att säga att man kan lira bara för att man kan trycka på "sambaknappen" på sin elorgel och trycka ner "C" och sen få en sjysst melodi 🙂

+1 för det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Personligen får jag stora, kliande utslag av autotune-effekten... Den var väl lite kul då Cher hade den i början, men sen... Lite som att säga att man kan lira bara för att man kan trycka på "sambaknappen" på sin elorgel och trycka ner "C" och sen få en sjysst melodi 😎

Nja det står ju faktiskt också "Vi brukar säga att Autotune inte gör en dålig sångare till en bra sångare. Man är fortfarande en dålig sångare, men i rätt tonart".

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen får jag stora, kliande utslag av autotune-effekten... Den var väl lite kul då Cher hade den i början, men sen... Lite som att säga att man kan lira bara för att man kan trycka på "sambaknappen" på sin elorgel och trycka ner "C" och sen få en sjysst melodi 🙂

Nja det står ju faktiskt också "Vi brukar säga att Autotune inte gör en dålig sångare till en bra sångare. Man är fortfarande en dålig sångare, men i rätt tonart".

Btw,

finns det något program som kan analysera ett sångspår, "rita" ut sångspåret i noter OCH sen markera vilka av noterna som ej hör hemma i angiven tonart (med möjligheten att "dra" avvikande toner till önskad ton...)?

DET hade varit bra att ha ibland (sitter ftf med en långsam akustisk låt där jag sjunger några sura toner som jag inte får till (vet ej vad jag gör för fel), och, Autotune låter skit om jag lägegr på det på hela spåret...)...

EDIT: Första meningen är en fråga...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen får jag stora, kliande utslag av autotune-effekten... Den var väl lite kul då Cher hade den i början, men sen... Lite som att säga att man kan lira bara för att man kan trycka på "sambaknappen" på sin elorgel och trycka ner "C" och sen få en sjysst melodi 🙂

Nja det står ju faktiskt också "Vi brukar säga att Autotune inte gör en dålig sångare till en bra sångare. Man är fortfarande en dålig sångare, men i rätt tonart".

Btw,

finns det något program som kan analysera ett sångspår, "rita" ut sångspåret i noter OCH sen markera vilka av noterna som ej hör hemma i angiven tonart (med möjligheten att "dra" avvikande toner till önskad ton...)?

DET hade varit bra att ha ibland (sitter ftf med en långsam akustisk låt där jag sjunger några sura toner som jag inte får till (vet ej vad jag gör för fel), och, Autotune låter skit om jag lägegr på det på hela spåret...)...

EDIT: Första meningen är en fråga...

Melodyne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen får jag stora, kliande utslag av autotune-effekten... Den var väl lite kul då Cher hade den i början, men sen... Lite som att säga att man kan lira bara för att man kan trycka på "sambaknappen" på sin elorgel och trycka ner "C" och sen få en sjysst melodi 🙂

Hon använde inte auto-tune för den effekten, det där är bara en stor missuppfattning 😛

Det va rätt nyskapande det dom gjorde

Chers "AutoTune" effekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen får jag stora, kliande utslag av autotune-effekten... Den var väl lite kul då Cher hade den i början, men sen... Lite som att säga att man kan lira bara för att man kan trycka på "sambaknappen" på sin elorgel och trycka ner "C" och sen få en sjysst melodi 🙂

Hon använde inte auto-tune för den effekten, det där är bara en stor missuppfattning 😛

Det va rätt nyskapande det dom gjorde

Chers "AutoTune" effekt

Inte?

http://uk.youtube.com/watch?v=s5a7z8j3Rao

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw,

finns det något program som kan analysera ett sångspår, "rita" ut sångspåret i noter OCH sen markera vilka av noterna som ej hör hemma i angiven tonart (med möjligheten att "dra" avvikande toner till önskad ton...)?

DET hade varit bra att ha ibland (sitter ftf med en långsam akustisk låt där jag sjunger några sura toner som jag inte får till (vet ej vad jag gör för fel), och, Autotune låter skit om jag lägegr på det på hela spåret...)...quote]

Nja det står ju faktiskt också "Vi brukar säga att Autotune inte gör en dålig sångare till en bra sångare. Man är fortfarande en dålig sångare, men i rätt tonart".

Melodyne?

Ah, såg dessutom att de har en demo. Ska testa den. Svårt att lära sig programmet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen får jag stora, kliande utslag av autotune-effekten... Den var väl lite kul då Cher hade den i början, men sen... Lite som att säga att man kan lira bara för att man kan trycka på "sambaknappen" på sin elorgel och trycka ner "C" och sen få en sjysst melodi 😆

Hon använde inte auto-tune för den effekten, det där är bara en stor missuppfattning 🙂

Det va rätt nyskapande det dom gjorde

Chers "AutoTune" effekt

Inte?

http://uk.youtube.com/watch?v=s5a7z8j3Rao

Nä nu vart jag ställd på pottan. Har för mig att jag sett ett program där producenterna berättade att det inte var autotune utan en finpillad vocoder tillsammans med några andra effekter men om det sägs i den videon så känns det ju ganska troligt att det va AutoTune som användes.

Se man lär sig nya saker varje dag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen får jag stora, kliande utslag av autotune-effekten... Den var väl lite kul då Cher hade den i början, men sen... Lite som att säga att man kan lira bara för att man kan trycka på "sambaknappen" på sin elorgel och trycka ner "C" och sen få en sjysst melodi 😆

Hon använde inte auto-tune för den effekten, det där är bara en stor missuppfattning 🙂

Det va rätt nyskapande det dom gjorde

Chers "AutoTune" effekt

Inte?

http://uk.youtube.com/watch?v=s5a7z8j3Rao

Ryktet säger att den autotune-release som användes var en, ehum, "testversion". Vilket var lite pinsamt att erkänna.

Redigerat av SMonk
Link to comment
Dela på andra sajter

Stompbox typ chromatisk autotune, finns det? Jag skulle vilja ha en sån ibland. Körstämmor som attematiskt splittas upp är onödigt, bara tonkorrigering vill jag ha.

http://www.tc-helicon.com/voicetonecorrect.asp

Jag trodde du var strikt emot att fuska 😆

Hur bra funkar det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stompbox typ chromatisk autotune, finns det? Jag skulle vilja ha en sån ibland. Körstämmor som attematiskt splittas upp är onödigt, bara tonkorrigering vill jag ha.

http://www.tc-helicon.com/voicetonecorrect.asp

Jag trodde du var strikt emot att fuska 😆

Det lurade jag bara i er. Eller inte?

Jag tänker att det vore bra om jag ska försöka göra nån demolåt med lagom falsksjungande ungdomar. Och bra åt mig själv också när man redan sjungit i fem timmar på krogen, då brukar man bli rätt så kokoo i både skallen och halsen. I fredags såg jag danspopgänget Barbados. De använde troligtvis Autotune hela tiden, lät bra. Kul att kolla vad de hade för prylar, basisten hade Ampegs största baslåda, den mickades ut med rakapparatsmick antagligen en Sennheiser. Trummorna hade shockmountsmonterade stormembranare som overheads.

Att jag vill ha en sån där själv beror på att jag som trubdur sjunger en massa avskyvärda pisslåtar, som helst behöver ha det där soundet. Men det är nog inte värt pengarna ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag vill ha en sån där själv beror på att jag som trubdur sjunger en massa avskyvärda pisslåtar, som helst behöver ha det där soundet. Men det är nog inte värt pengarna ändå.

Åh, vad härligt det är med folk som älskar sitt arbete .... 😆

(...We are all prostitutes)

/Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nä nu vart jag ställd på pottan. Har för mig att jag sett ett program där producenterna berättade att det inte var autotune utan en finpillad vocoder tillsammans med några andra effekter men om det sägs i den videon så känns det ju ganska troligt att det va AutoTune som användes.

Se man lär sig nya saker varje dag 😆

Ja först sade de det för de ville inte erkänna att det var frågan om en autotune.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag vill ha en sån där själv beror på att jag som trubdur sjunger en massa avskyvärda pisslåtar, som helst behöver ha det där soundet. Men det är nog inte värt pengarna ändå.

Åh, vad härligt det är med folk som älskar sitt arbete .... 😆

(...We are all prostitutes)

/Cheers

Det är ändå bland de bästa jobb man kan ha, när man ser hur ruskigt glada alla (nästan alla) blir av att höra Margareta för miljonte gången gör det inget att det inte är min favorit. I lördags hade jag en riktig höjdarspelning, med mest ungdomsgårdsaktig publik, de höll igång nåt enormt, jag fick göra tre extranummer. Jag kunde vara farfar åt en del av dem, men rocknroll överbryggar tydligen det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stompbox typ chromatisk autotune, finns det? Jag skulle vilja ha en sån ibland. Körstämmor som attematiskt splittas upp är onödigt, bara tonkorrigering vill jag ha.

http://www.tc-helicon.com/voicetonecorrect.asp

Jag trodde du var strikt emot att fuska 😆

Hur bra funkar det då?

Rota i högen med Studio-tidningar. För några nummer sedan testades Voicetone Correct-boxen. Fick rätt bra omdöme har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw,

finns det något program som kan analysera ett sångspår, "rita" ut sångspåret i noter OCH sen markera vilka av noterna som ej hör hemma i angiven tonart (med möjligheten att "dra" avvikande toner till önskad ton...)?

DET hade varit bra att ha ibland (sitter ftf med en långsam akustisk låt där jag sjunger några sura toner som jag inte får till (vet ej vad jag gör för fel), och, Autotune låter skit om jag lägegr på det på hela spåret...)...quote]

Nja det står ju faktiskt också "Vi brukar säga att Autotune inte gör en dålig sångare till en bra sångare. Man är fortfarande en dålig sångare, men i rätt tonart".

Melodyne?

Ah, såg dessutom att de har en demo. Ska testa den. Svårt att lära sig programmet?

Det går att göra i Antares Autotune också om du kopplar så den triggas med midi. Problemet där är att eftersom inte formanten ändras så låter man som en smurf eller grottmänniska när man pitchar upp och ner 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Inbyggd kompressor är det ju med i dem...

http://www.tc-helicon.com/voicetonecorrect.asp

Och enligt min erfarenhet funkar det tyvärr inte alls med kompressor på sången live, om man använder golvmonitorer, det blir rundgång redan vid väldigt låg volym i monitorerna. Så reklamen är lite ful tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Youtube-exempel:

Här distar det på nåt vis i överföringen till youtube? Men bortser man från det så tycker jag det låter bättre utan dosan. Sen när han slår på den blir det en sorts chorus, typ den i alla fall jag vill spy när jag hör. Usch.

Han verkar använda den på ett lite underligt sätt där, dessutom låter ljudet i klippet jättedåligt. Jag testade Correct för Studio och tyckte helt klart att den fungerade bra, speciellt eq, comp och deesser. Den kromatiska tonhöjdskorrigeraren funkade väl hyfsat för viss finjustering, men inte mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...